Gå til innhold

Hvilket upopulære meninger har du?


Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes nordmenn som blir kjærester og får barn med utlendinger er landsforrædere. De hvisker ut genene våre og blander de så tilslutt er det ingen renrasede nordmenn igjen. 

Anonymkode: 51641...6fa

Vi er jo ikke renrasa nordmenn. De fleste av oss er jo en eller annen slags gatemix av samer, lapper og kven blant annet.

26 minutter siden, Inverto skrev:

Enig der jeg også. En president for eksempel er mye viktigere enn en hverdagslig sivil.
Det er tross alt en grunn til at de beskyttes så tungt.

Så der har du min upopulære mening nr 2, selv om det egentlig er ren logikk

Jeg syns ikke at en president er viktigere enn han som vasker til presidenten. Hvis det ikke blir vaska, blir jo presidenten syk og kan ikke utøve sine plikter bl.a. Alt av stillinger og yrker jobber i syngeri med hverandre.

21 minutter siden, Sirkelen skrev:

Vi er opplært til å tenke at mennesker har lik verdi, men stemmer det egentlig ved nærmere ettertanke? Mitt svar er nei.

For en verdivurdering må alltid ta utgangspunkt i noe som har verdi ved det du vurderer. Og når det gjelder mennesker er det ulike indre egenskaper.

En hardtarbeidende student har mer verdi enn en som snylter på NAV. En ærlig håndverker har mer verdi enn en kriminell pøbel. En god og pliktoppfyllende mor har mer verdi enn en alkoholisert slubbert som lever for tipping og øl. En overlege har mer verdi enn en butikkmedarbeider. Noen bidrar mer og har bedre moral.

På samme måte er kulturer grunnleggende forskjellige. Noen vektlegger fremskritt, andre er fastlåst og stagnerende. Noen viser respekt for kvinner, mens andre er så urettferdige at det ligner kjønnsapartheid. Noen vektlegger vitenskap og opplysning, mens andre vektlegger religion. Og disse forskjellene gjør at noen land er vellykkede og fredelige, mens andre er plaget av fattigdom, diktatur og krig.

 

Vil du virkelig si at det ikke har noen betydning om noen sørger for at du har matvarer å hente fra hylla når du trenger mat eller at noen sørger for at søpla blir fjernet og tømt ett annet sted utenfor ditt synsfelt? Det er jo disse hverdagslige yrkene som sørger for at samfunnet vårt fungerer så smooth som det fungerer. Vi har jo minst bruk for overleger, rakettdesignere og forskere i det store bildet i forhold til hva vi har av sykepleiere, butikkansatte, samferdselsansatte osv.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, CabinCruiser skrev:

Vi er jo ikke renrasa nordmenn. De fleste av oss er jo en eller annen slags gatemix av samer, lapper og kven blant annet.

Jeg syns ikke at en president er viktigere enn han som vasker til presidenten. Hvis det ikke blir vaska, blir jo presidenten syk og kan ikke utøve sine plikter bl.a. Alt av stillinger og yrker jobber i syngeri med hverandre.

Vil du virkelig si at det ikke har noen betydning om noen sørger for at du har matvarer å hente fra hylla når du trenger mat eller at noen sørger for at søpla blir fjernet og tømt ett annet sted utenfor ditt synsfelt? Det er jo disse hverdagslige yrkene som sørger for at samfunnet vårt fungerer så smooth som det fungerer. Vi har jo minst bruk for overleger, rakettdesignere og forskere i det store bildet i forhold til hva vi har av sykepleiere, butikkansatte, samferdselsansatte osv.

Alle yrkesgrupper bidrar til samfunnet, hver på sin måte. Men noen funksjoner er faktisk viktigere enn andre. Du vil tenke annerledes når det er du som er alvorlig syk og trenger akutt behandling eller operasjon.

Alle kan bli butikkmedarbeidere, men bare de med særskilte evner og innsatsvilje kan bli overleger eller andre spesialister i helsevesenet. Uten ingeniører hadde det ikke vært noe industrisamfunn overhodet, det hadde brutt sammen.

Det viktigste er uansett pliktfølelse, innsats og moral. De som har dette har mer verdi enn de som mangler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

En veldig upopulær mening:

Jeg synes det bør innføres individuelle kvoter på varer og tjenester som bruker mye ressurser eller forurenser spesielt mye.

Alle burde få en gitt kvote med kjøtt, flyreiser, bensin og elektronikk hvert år. Så kan du kjøpe eller selge deler av din kvote med andre som du vil. Du får ikke kjøpt disse varene/tjenestene uten å samtidig bruke et «kvotekort» som trekker deg for en andel av kvoten.

Med et slikt rasjoneringssystem kunne vi hindret overforbruk uten en masse skatter og avgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirkelen skrev:

En veldig upopulær mening:

Jeg synes det bør innføres individuelle kvoter på varer og tjenester som bruker mye ressurser eller forurenser spesielt mye.

Alle burde få en gitt kvote med kjøtt, flyreiser, bensin og elektronikk hvert år. Så kan du kjøpe eller selge deler av din kvote med andre som du vil. Du får ikke kjøpt disse varene/tjenestene uten å samtidig bruke et «kvotekort» som trekker deg for en andel av kvoten.

Med et slikt rasjoneringssystem kunne vi hindret overforbruk uten en masse skatter og avgifter. 

Det du ønsker er i praksis å fjerne grunnlaget for økonomisk vekst og med det selve grunnlaget for velferdssamfunnet. 

Det er jo menneskenes vanvittige forbruk som gjør at den globale økonomien vokser og gir stadig mer velferd til flere. 

Spenstig tanke. Jeg er ikke nødvendigvis uenig men hjelpes for et bråk det vil bli når folk ikke får forbruke slik de er vant til. Skal en slik regulering ha noen hensikt så må den innføres over hele verden. 

Hva tror du skjer når de som nylig eller er nær å bli middelklasse får beskjed om at det får de ikke bli likevel. De skal fortsette å leve på et minimum fordi vestens overforbruk har ødelagt deres mulighet til å leve på samme måte for all ettertid. 

Da tror jeg vi ser en krig ja. En global borgerkrig på tørre never. 

Men for all del, forbruket må ned. Det er det ingen tvil om. 

Anonymkode: 7bcf6...baf

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du ønsker er i praksis å fjerne grunnlaget for økonomisk vekst og med det selve grunnlaget for velferdssamfunnet. 

Det er jo menneskenes vanvittige forbruk som gjør at den globale økonomien vokser og gir stadig mer velferd til flere. 

Spenstig tanke. Jeg er ikke nødvendigvis uenig men hjelpes for et bråk det vil bli når folk ikke får forbruke slik de er vant til. Skal en slik regulering ha noen hensikt så må den innføres over hele verden. 

Hva tror du skjer når de som nylig eller er nær å bli middelklasse får beskjed om at det får de ikke bli likevel. De skal fortsette å leve på et minimum fordi vestens overforbruk har ødelagt deres mulighet til å leve på samme måte for all ettertid. 

Da tror jeg vi ser en krig ja. En global borgerkrig på tørre never. 

Men for all del, forbruket må ned. Det er det ingen tvil om. 

Anonymkode: 7bcf6...baf

Jeg tror du overdriver hvor voldelig dette ville bli. Et slikt system vil kun gjelde utvalgte varer og vil nødvendigvis fases inn slik at kvotene er ganske vide i starten, for så gradvis strammes inn til et stabilt, bærekraftig nivå.

Vi hadde rasjonering både under og etter krigen, det samme hadde mye av Europa også. Det ble ikke så mye bråk ut av det, selv om de kvotene var ganske små.

Uansett trenger vi radikale grep om klodens økologiske likevekt og sivilisasjonen vi har bygd oppå denne skal kunne fortsette.

Om dette tiltaket medførte konflikt (internt eller mellom stater) i verden, ville jeg likevel støttet det. Og jeg ville støttet den militære innsatsen som måtte til for å gjenopprette orden. Fordi alternativet på sikt er så mye verre, en sannsynlig sivilisatorisk og økologisk kollaps med potensielt hundrevis av millioner døde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Sirkelen skrev:

En veldig upopulær mening:

Jeg synes det bør innføres individuelle kvoter på varer og tjenester som bruker mye ressurser eller forurenser spesielt mye.

Alle burde få en gitt kvote med kjøtt, flyreiser, bensin og elektronikk hvert år. Så kan du kjøpe eller selge deler av din kvote med andre som du vil. Du får ikke kjøpt disse varene/tjenestene uten å samtidig bruke et «kvotekort» som trekker deg for en andel av kvoten.

Med et slikt rasjoneringssystem kunne vi hindret overforbruk uten en masse skatter og avgifter. 

Krig, fattigdom, lediggang, sult og generell elendighet vil dette føre til. Jeg er glad slike holdninger aldri kommer til å få definere det norske samfunnet. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg lurt på hvor utrolig dum i hodet den arbeidsgiveren er, som ser på det som negativt at man ikke dasser rundt hjemme i påvente av drømmejobben, men faktisk gjør nytte for seg selv og samfunnet i mellomtiden. Altså, slike arbeidsgivere må jo være tette? 

Anonymkode: ac27d...973

De tenker vel at det må være noe galt med vedkommende siden hn ikke har klart å få seg jobb som det hn er utdannet som, men må nøye seg med det hn får. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 20.36, AnonymBruker skrev:

Synes nordmenn er et egoistisk folkeslag. Alle skal ha, men ingen vil bidra. 

Anonymkode: 820ec...c30

Utlending du da? Dra til et bedre sted da?

Anonymkode: c8e0c...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist

Jeg synes forskere er for raske med å spre teorier de ikke er 100 % sikre på i media. Og jeg tror det skaper like mye krig som f.eks religion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sirkelen skrev:

Jeg tror du overdriver hvor voldelig dette ville bli. Et slikt system vil kun gjelde utvalgte varer og vil nødvendigvis fases inn slik at kvotene er ganske vide i starten, for så gradvis strammes inn til et stabilt, bærekraftig nivå.

Vi hadde rasjonering både under og etter krigen, det samme hadde mye av Europa også. Det ble ikke så mye bråk ut av det, selv om de kvotene var ganske små.

Uansett trenger vi radikale grep om klodens økologiske likevekt og sivilisasjonen vi har bygd oppå denne skal kunne fortsette.

Om dette tiltaket medførte konflikt (internt eller mellom stater) i verden, ville jeg likevel støttet det. Og jeg ville støttet den militære innsatsen som måtte til for å gjenopprette orden. Fordi alternativet på sikt er så mye verre, en sannsynlig sivilisatorisk og økologisk kollaps med potensielt hundrevis av millioner døde.

 

Tja, da var det krig. Folk hadde ikke noe annet valg enn å godta dette. Kanskje er det en global krig som skal til for å berge kloden. Eller en alvorlig verdensomspennende epidemi. Uansett hva løsningen blir så er jeg redd den blir voldsom og dramatisk. Fordi mennesker ikke evner å skjerpe seg. 

Anonymkode: 7bcf6...baf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åja. Kanskje påtide at homofile slutter og sexualisere legningen sin da. Jeg bryr meg ikke om sexlivet dems og ikke om live dems heller. Men når de provoserer i gaypride og sexualiserer det og gnir legningen sin oppi tryne til andre mennesker så er det vel dem som er opphengt i og vise sexualiteten sin frem ved og flagge med homoflagg og gå halvnaken og danse sexuelt i offentligheten forran både barn og unge? Hvorfår kan de ikke sexualisere seg på normal måte som hetrofile og normale mennesker?

Anonymkode: de216...743

Heterofile presser vel legningen sin på folk i større grad?

Gaypride er ikke å presse legningen sin på andre, du kan velge å ikke delta liksom. 😛

Anonymkode: 8e4bf...cbb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle av og til ønske vi hadde spesialskoler for barn med lærevansker, ulike utfordringer og adferdsproblematikk. Mange får ikke den hjelpen de burde fått i en vanlig klasse. Og av og til skulle jeg ønske det var gutte og jenteklasser. Hilsen lærer i ungdomsskolen... 

Anonymkode: fdf4b...f15

  • Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, da var det krig. Folk hadde ikke noe annet valg enn å godta dette. Kanskje er det en global krig som skal til for å berge kloden. Eller en alvorlig verdensomspennende epidemi. Uansett hva løsningen blir så er jeg redd den blir voldsom og dramatisk. Fordi mennesker ikke evner å skjerpe seg. 

Anonymkode: 7bcf6...baf

I alvorlige situasjoner godtar folk det meste. Om det ble erklært en global nødsituasjon hadde folk godtatt litt færre ferier og biffer. 
Problemet er at politikerne er så feige, de bare jatter med, og lyver for åpent kamera.

Situasjoner kan endres fortere enn du tror, og en klimautløst storkrig hadde kanskje endret mentaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sirkelen skrev:

Vi er opplært til å tenke at mennesker har lik verdi, men stemmer det egentlig ved nærmere ettertanke? Mitt svar er nei.

For en verdivurdering må alltid ta utgangspunkt i noe som har verdi ved det du vurderer. Og når det gjelder mennesker er det ulike indre egenskaper.

En hardtarbeidende student har mer verdi enn en som snylter på NAV. En ærlig håndverker har mer verdi enn en kriminell pøbel. En god og pliktoppfyllende mor har mer verdi enn en alkoholisert slubbert som lever for tipping og øl. En overlege har mer verdi enn en butikkmedarbeider. Noen bidrar mer og har bedre moral.

På samme måte er kulturer grunnleggende forskjellige. Noen vektlegger fremskritt, andre er fastlåst og stagnerende. Noen viser respekt for kvinner, mens andre er så urettferdige at det ligner kjønnsapartheid. Noen vektlegger vitenskap og opplysning, mens andre vektlegger religion. Og disse forskjellene gjør at noen land er vellykkede og fredelige, mens andre er plaget av fattigdom, diktatur og krig.

 

Enig.

Menneskelivet i seg selv har lik verdi, men menneskenes verdi i samfunnet har absolutt ikke lik verdi.

På samme måte har forskjellige kulturer også ulik verdi. Men det er visst rasistisk å mene.

ISIL i Syria er for meg ikke verdt noe. Faktisk har det negativ verdi for meg.

At folk kan mene at alle mennesker har lik verdi og alle kulturer er like mye verdt er for meg en gåte... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ME og fibromyalgi er en psykisk lidelse. De fleste med disse to sykdommene ønsker ikke innse det selv i og med de selv har fordommer mot personer med psykiske lidelser.

Er svært lei av alle veganere, vegetarianere og liksom glutenallergikere. De snakker ikke om annet enn mat og de gjør mitt liv surt med å måtte høre på alt dette vaset. Det gjør ingenting godt for klimaet at 100 personer i Norges land ikke spiser kjøtt, de gjør det kun fordi det er en latterlig trend.

Jeg mener feite folk er skyld i sine egne lidelser. De snylter staten for penger, uføretrygder seg og klager på at andre ting er skyld i deres fedme når ALLE vet at fedme kommer av ALTFOR stort matinntak og INGENTING annet.

 

Anonymkode: e0a76...b4e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
2 minutter siden, loveli skrev:

Enig.

Menneskelivet i seg selv har lik verdi, men menneskenes verdi i samfunnet har absolutt ikke lik verdi.

På samme måte har forskjellige kulturer også ulik verdi. Men det er visst rasistisk å mene.

ISIL i Syria er for meg ikke verdt noe. Faktisk har det negativ verdi for meg.

At folk kan mene at alle mennesker har lik verdi og alle kulturer er like mye verdt er for meg en gåte... 

Herlig å lese ett innlegg fra noen som faktisk har tatt seg tid til å lese hva jeg har skrevet, og forsøkt å forstå argumentasjonen. Jeg forstår dette temaet er kontroversielt, og vil ikke overdrive verdiforskjellen mellom mennesker og kulturer heller. Jeg ønsker bare å påpeke at den er der.

Verdi må alltid være verdien av noe, og da må man nødvendigvis vurdere innholdet og betydningen av dette. For meg er for eksempel fransk høykultur svært verdifull, ja langt mer verdifull enn norsk høykultur.

Et overflatisk blikk på de to lands litteratur, kunst og arkitektur vil bekrefte at dette stemmer.

Terrorisme (som ISIL) har en sterkt negativ verdi, og verden blir bedre av å fjerne det totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kom på en ting jeg ikke liker, når jeg så et nick... @CabinCruiser 😉

Jeg liker ikke cabin cruisere, day cruisere, og alle andre slike hvite diesel slukende, bråkete, og lite hensynsfulle fartøy, som ødelegger livet på og ved fjorden vår. De er for det meste hvite. Gjerne med en eller annen form for blå kalesje. 
 

Jeg liker trebåter, snekker, fiskebåter, nyttefartøy av alle sorter, og ikke minst seilbåter. Disse grufulle farkoster som fyller opp hver enda havn, som ligger på rad og rekke i enhver marina. De freser avsted, dunk, dunk når de slår ned, enormt med bråk. Sitter ved sjøkanten, og hører på bråket, og bølgene som får båtene som ligger ved land til å dunke i fenderen. 
 

Skrekkelig! Hvem pokker trenger å reise rundt i 30-40 knop? Hva faen er kosen med dette? Å sitte ombord i det jævla bråket? 
Nytter ikke lenger å få opp seilet, og kutte egen motor for å få ro på sjøen, for disse hvite bråkmakerne er over alt. 
 

Gidder ikke en gang snakke om miljøhensyn, eller totalt mangel på dette. Ironien er jo de som har en båt som svir av Kr 1000,- i Diesel i timen, men kjører elbil for å spare miljøet. 
 

Lite hjerte sukk! Alt med disse drogene er ukult. 

Anonymkode: 6d071...165

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom på en ting jeg ikke liker, når jeg så et nick... @CabinCruiser 😉

Jeg liker ikke cabin cruisere, day cruisere, og alle andre slike hvite diesel slukende, bråkete, og lite hensynsfulle fartøy, som ødelegger livet på og ved fjorden vår. De er for det meste hvite. Gjerne med en eller annen form for blå kalesje. 
 

Jeg liker trebåter, snekker, fiskebåter, nyttefartøy av alle sorter, og ikke minst seilbåter. Disse grufulle farkoster som fyller opp hver enda havn, som ligger på rad og rekke i enhver marina. De freser avsted, dunk, dunk når de slår ned, enormt med bråk. Sitter ved sjøkanten, og hører på bråket, og bølgene som får båtene som ligger ved land til å dunke i fenderen. 
 

Skrekkelig! Hvem pokker trenger å reise rundt i 30-40 knop? Hva faen er kosen med dette? Å sitte ombord i det jævla bråket? 
Nytter ikke lenger å få opp seilet, og kutte egen motor for å få ro på sjøen, for disse hvite bråkmakerne er over alt. 
 

Gidder ikke en gang snakke om miljøhensyn, eller totalt mangel på dette. Ironien er jo de som har en båt som svir av Kr 1000,- i Diesel i timen, men kjører elbil for å spare miljøet. 
 

Lite hjerte sukk! Alt med disse drogene er ukult. 

Anonymkode: 6d071...165

Jeg tok bare nicket på måfå, uten å innse at at jeg er en slukende, bråkete og lite hensynsfult menneske. But hey.

"Jeg liker ikke cabin cruisere, day cruisere, og alle andre slike hvite diesel slukende, bråkete, og lite hensynsfulle fartøy, som ødelegger livet på og ved fjorden vår. De er for det meste hvite. Gjerne med en eller annen form for blå kalesje. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sirkelen skrev:

En veldig upopulær mening:

Jeg synes det bør innføres individuelle kvoter på varer og tjenester som bruker mye ressurser eller forurenser spesielt mye.

Alle burde få en gitt kvote med kjøtt, flyreiser, bensin og elektronikk hvert år. Så kan du kjøpe eller selge deler av din kvote med andre som du vil. Du får ikke kjøpt disse varene/tjenestene uten å samtidig bruke et «kvotekort» som trekker deg for en andel av kvoten.

Med et slikt rasjoneringssystem kunne vi hindret overforbruk uten en masse skatter og avgifter. 

Helt enig!!!

Rasjonering er veien å gå, mennesket har bevist at vi ikke innehar evnen til å tenke rasjonelt og uegoistisk. 

Mennesket setter sin individuelle "frihet" høyere enn sitt ønske om et fint liv i fremtiden.

"Man vet ikke hvor lenge man lever. Lev hver dag som om det er din siste". På toppen av dette har vi uttrykket "mye vil ha mer". Folk er idioter.

Black friday.

Singles monday. 

Førjulssalg. 

Romjulssalg.

Januarsalg.

EBay.

Alibaba

Salg på cruiseturer.

Nordmenn på oppussingstoppen.

Prøv å ta noe av dette vekk fra nordmenn og det blir ramaskrik. De vil leve NÅ. Og de betaler ikke bare penger nå, men de betaler for levesettet sitt med sine barns og barnebarns liv. Men det orker de ikke ta inn over seg, så de bare framskynder døden til barnebarna ved overflod av gaver på julaften. Ironisk. Jeg kan ikke stoppe det, så jeg må bare le av det. Så ignorant. Så vakkert sadistisk. 

Glemte å si noe:

Dette må skje globalt. Det spiller ingen rolle hva vi gjør her i lille Norge. Jeg begynner å bli lei av å være et foregangsland, men noen må ta ansvar for å kanskje (har ikke mye håp) unngå klimakatastrofen. Men jeg tror mennesket vil utrydde seg selv med sin galskap (overforbruk og klima), så egentlig bryr jeg meg ikke.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, loveli skrev:

Helt enig!!!

Rasjonering er veien å gå, mennesket har bevist at vi ikke innehar evnen til å tenke rasjonelt og uegoistisk. 

Mennesket setter sin individuelle "frihet" høyere enn sitt ønske om et fint liv i fremtiden.

"Man vet ikke hvor lenge man lever. Lev hver dag som om det er din siste". På toppen av dette har vi uttrykket "mye vil ha mer". Folk er idioter.

Black friday.

Singles monday. 

Førjulssalg. 

Romjulssalg.

Januarsalg.

EBay.

Alibaba

Salg på cruiseturer.

Nordmenn på oppussingstoppen.

Prøv å ta noe av dette vekk fra nordmenn og det blir ramaskrik. De vil leve NÅ. Og de betaler ikke bare penger nå, men de betaler for levesettet sitt med sine barns og barnebarns liv. Men det orker de ikke ta inn over seg, så de bare framskynder døden til barnebarna ved overflod av gaver på julaften. Ironisk. Jeg kan ikke stoppe det, så jeg må bare le av det. Så ignorant. Så vakkert sadistisk. 

Ta det vekk og folk vil begynne å drepe hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...