Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden ble litt tam, stille fra de som virkelig sliter. 

Anonymkode: 1d646...bca

Synd den ikke tilfredsstiller ditt behov for action.

Anonymkode: 162f7...366

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stille tråd idag, drikker alle på lørdager?

Anonymkode: 46855...3cb

Jeg drikker ikke, men har vært opptatt i hele dag med trening, besøk, hagearbeid osv. Det er så nydelig vær ute og da måtte jeg nyte ettersommeren litt. Ble ikke noe alkohol i går og skal heller ikke i dag. Jeg har kjent litt på suget i ettermiddag, men jeg har bestemt meg for ikke å røre en eneste dråpe. Skal klare disse hvite ukene. Går ganske greit, men kjenner jo at jeg blir litt sliten i hodet fordi jeg tenker på det at jeg ikke skal drikke nesten hele tiden. Et merkelig fenomen dette, men jeg må jo bare streve videre. Kroppen har godt av uker uten alkohol. Jeg fokuserer på det.

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stille tråd idag, drikker alle på lørdager?

Anonymkode: 46855...3cb

Blei det for lite fyllerør her for deg??? 🤪

Jeg er edru, mat og hygge med barn. Får hele tiden tilbakevendende tanker om at jeg vil drikke når jeg blir aleine, en slags barnslig forventning.... Jobber med fokusskifte hver gang tankene kommer, vekk fra alkoholen og over på noe annet som skjer. Har lagd avtaler  i morgen for å unngå at jeg skal drikke, håper på turdag sammen med noen andre 👍

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tar det cirka før den uroen gir seg?!

Anonymkode: 273df...b94

Vet ikke. Jeg gikk 10-12 mnd. Uten alkohol ved sist graviditet. Det gav seg ikke. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det slik at jeg er en litt anspent type i edru tilstand, og da er det så deilig å drikke noen øl av  og til, og kjenne at skuldrene senker seg litt. Dessverre har jeg noen ganger drukket så mye at barna har merket det. De gir uttrykk for at det er greit, men jeg husker fra min egen barndom at det ikke egentlig var greit da min mor var fnisete og snøvlete. 

Jeg drikker sjelden, max en gang pr måned, og det er ikke slik at jeg ligger snydens hver gang jeg drikker heller, men jeg er litt sånn at jeg har problemer med å begrense meg. Er alltid jeg som blir fullest på firmaets julebord, med påfølgende fylleangst...😥 

mvh Busy Bee

Anonymkode: 98cae...a77

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke. Jeg gikk 10-12 mnd. Uten alkohol ved sist graviditet. Det gav seg ikke. 

-Andrea

Tror det er personavhengig hvor lenge det vedvarer. Slik jeg ser det er det snakk om å skifte fokus når suget kommer. Best er det å oppsøke triggende situasjoner selv for å øve på å holde avstand til alkohol. Det man frykter kommer jo stort sett snikende... Jeg vil tro jeg kommer til å leve med det suget resten av livet. Så spørs det om jeg evner å fylle livet med meningsfulle ting.. 

Elisabeth

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

-Andrea

😢😖😫 Såpass!!

Har kjent på den uroen og har trodd det bare er fysisk sug/abstinenser som vil bli borte på ca 1-2 uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere som er seriøst redd for helsen pga drikking?! Og har helseproblemer pga det?😔

Pia

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

😢😖😫 Såpass!!

Har kjent på den uroen og har trodd det bare er fysisk sug/abstinenser som vil bli borte på ca 1-2 uker..

Jeg tror det er mer et psykisk «sug». I hvert fall for min del. Den uroen jeg kjenner på opplever jeg  ikke som fysisk. Men det er kanskje et kunstig skille uansett. 

-Andrea.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen flere som er seriøst redd for helsen pga drikking?! Og har helseproblemer pga det?😔

Pia

Ja, jeg er redd for det, men har ikke merket noe hittil, men det er jo naivt å tro at jeg skal komme ustraffet fra det. 

-Andrea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pia

Jeg var det tidligere, men nå når jeg har klart å kutte ned en god del så er jeg ikke så redd lenger.

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pia

Ja såklart jeg er.. Har kuttet ut røyk heldigvis. Ser for meg hvordan det skulle føles om jeg har påført meg selv en så alvorlig skade at jeg dør tidlig fra ungene. Det scenarioet håper jeg vi slipper.

Jeg trener og spiser ofte bra mat for å ta vare på meg selv, men vipps så drekker jeg i tre dager... Ufattelig dumt 

Jeg er tidvis pløsete i ansiktet å ser eldre ut enn jeg er å bukfettet legger seg raskt rundt magen... Alkoholen gir meg også alvorlig depresjon, forsterket angst og søvnproblemer 

Elisabeth

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja såklart jeg er.. Har kuttet ut røyk heldigvis. Ser for meg hvordan det skulle føles om jeg har påført meg selv en så alvorlig skade at jeg dør tidlig fra ungene. Det scenarioet håper jeg vi slipper.

Jeg trener og spiser ofte bra mat for å ta vare på meg selv, men vipps så drekker jeg i tre dager... Ufattelig dumt 

Jeg er tidvis pløsete i ansiktet å ser eldre ut enn jeg er å bukfettet legger seg raskt rundt magen... Alkoholen gir meg også alvorlig depresjon, forsterket angst og søvnproblemer 

Elisabeth

Ja samme her!

Det er hovedgrunnen til å slutte å drikke nå, har acites (væske i bukhulen), er pløsete i hele kroppen, konstante smerter/svie/brenning i magen under ribbeina på høyre side, sikkert fettlever også, tidvis betennelse i bukspyttkjertelen, sist gang det skjedde trodde jeg at jeg kom til å dø, pluss er blå rundt øynenetil enhver tid og huden sprekker opp, masse sprukne blodkar i ansiktet, på tre år med alkohol, har jeg blitt 15 år eldre mht utseendet..

Er drit redd, men kan jo ikke gå til lege heller, for vet hvordan leververdiene vil se ut, særdeles avslørende..😔

Så bra du har klart å slutte å røyke, gull, det har jeg også klart,og tenker at når det er mulig å slutte å røyke må det også være mulig å kutte alkoholen!

Pia

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt yngre ut en jeg er. Men jeg føler meg ikke bra. Har også hatt vondt på høyre siden ganske så ofte som jeg heller har aldri turt å si til legen. Så er det vekten da... veier 90 kg på mine 160. Greier bare ikke å gå ned uansett hvor lite jeg spiser eller hvor mye jeg trener. Er nok alkoholen sin skyld det og! 

Trude

Anonymkode: ab763...d0c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

😢😖😫 Såpass!!

De psykiske abstinensene kan vare i årevis. Vet om rusavhengige som har vært nykter i 20 år, men som likevel av og til kjenner på det. Da gjerne i stressende/belastende perioder. Det blir derimot lettere med tiden å takle suget. Det blir også svakere og varer ikke like lenge hver gang det kommer. Det fysiske suget gir seg så fort avgiftningen er over, men det er det psykiske suget som virkelig henger i og som man må jobbe med. Det er egentlig enkelt å bli rusfri (jævlig riktignok hvis man er sterkt fysisk avhengig, jeg har hatt sterke abstinenser fra ulike substanser og trengt medikamentell avrusning, men likevel enkelt i den store sammenheng). Det som er vanskelig er å ikke begynne igjen. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser fortsatt yngre ut en jeg er. Men jeg føler meg ikke bra. Har også hatt vondt på høyre siden ganske så ofte som jeg heller har aldri turt å si til legen. Så er det vekten da... veier 90 kg på mine 160. Greier bare ikke å gå ned uansett hvor lite jeg spiser eller hvor mye jeg trener. Er nok alkoholen sin skyld det og! 

Trude

Anonymkode: ab763...d0c

Ja vet hva du mener! Har alltid vært slank selv alltid, og trente masse før begynte å drikke, men etter tre år med daglig drikking henger magen ut som en stor pølse hele veien rundt over bukselinningen, ser helt grusomt ut..

Noen ganger når jeg har sittet og reiser meg fort, trykker tarmene (eller levra) ut mot bukhulen, utrolig ubehagelig, kan ikke sove på magen eller ryggen lenger pga trykket av leveren mot ribbena..😔

Greier heller ikke å redusere vekten så lenge jeg drikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja samme her!

Det er hovedgrunnen til å slutte å drikke nå, har acites (væske i bukhulen), er pløsete i hele kroppen, konstante smerter/svie/brenning i magen under ribbeina på høyre side, sikkert fettlever også, tidvis betennelse i bukspyttkjertelen, sist gang det skjedde trodde jeg at jeg kom til å dø, pluss er blå rundt øynenetil enhver tid og huden sprekker opp, masse sprukne blodkar i ansiktet, på tre år med alkohol, har jeg blitt 15 år eldre mht utseendet..

Er drit redd, men kan jo ikke gå til lege heller, for vet hvordan leververdiene vil se ut, særdeles avslørende..😔

Så bra du har klart å slutte å røyke, gull, det har jeg også klart,og tenker at når det er mulig å slutte å røyke må det også være mulig å kutte alkoholen!

Pia

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vet hva du mener! Har alltid vært slank selv alltid, og trente masse før begynte å drikke, men etter tre år med daglig drikking henger magen ut som en stor pølse hele veien rundt over bukselinningen, ser helt grusomt ut..

Noen ganger når jeg har sittet og reiser meg fort, trykker tarmene (eller levra) ut mot bukhulen, utrolig ubehagelig, kan ikke sove på magen eller ryggen lenger pga trykket av leveren mot ribbena..😔

Greier heller ikke å redusere vekten så lenge jeg drikker!

Ubehagelig å lese ❤️

Anonymkode: f6f07...662

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 18.48, AnonymBruker skrev:

Så flott av deg Andrea, å opprette denne tråden! 👏🏻

Håper vi kan få ha den i fred uten fordømmelse og moralisme, men til felles støtte og kanskje hjelp? 

Selv har jeg alltid elsket å drikke. Jeg begynte sent, men tok igjen for dét ganske kjapt. Det var kun helgefylla i mange år, men sakte men sikkert ble det en øl på kveldstid, et par glass vin på torsdagene (det var jo snart helg!), osv. De siste årene har det eskalert, og nå drikker jeg hver dag... ☹️

Jeg er såkalt velfungerende og har en bra jobb, men et veldig lite nettverk. For en som vet at det letter på ensomhetsfølelsen er det lett å ty til treliteren. «Alle» vet at jeg ikke spytter i flaska, men ikke en sjel aner at jeg har et (stort) problem. Som oftest drikker jeg meg halvfull før jeg skal på fest, så ikke folk ser hvor enormt mye jeg kan klare å tylle i meg. 

For noen år siden var jeg på behandling for alkoholavhengighet, dette gikk veldig fint og jeg rørte ikke en dråpe på et halvt år. Jeg syntes livet var helt supert! Så ble det sommer og jeg fikk lyst til å ta noen glass med venner. Dessverre er jeg flink til å snakke for meg, så behandlingen ble avsluttet - og jeg havnet utpå igjen. Har lyst til å slutte samtidig som hodet mitt ikke har det, og jeg er også redd for hvordan en edru hverdag vil bli. Den lille vennekontakten jeg har innebærer for det meste med selskap av alkoholen.  

Hilde

Anonymkode: a0cd4...b04

Veldig bra skrevet Hilde, du er så reflektert og innsiktsfull. Jeg har troen på at du klarer dette og finner en vei videre å håndtere utfordringene på. Heier på deg og ønsker deg det beste.   

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ubehagelig å lese ❤️

Anonymkode: f6f07...662

Ja sannheten er ubehagelig!

Sannheten for meg er at jeg gikk fra å være et høyst oppegående menneske i kjempegod fysisk form, som nå har endt opp som et vrak, fysisk og psykisk pga alkoholen, og at alkoholen ble sentral i mitt liv, for å overleve hverdagen, alene og utenfor arbeidslivet pga traumer..

Ønsker ingen å oppleve å synke så lavt, så dere som tenker at alkoholen er "kos, trøst" osv ..

Jeg kan kan skrive under på at alkoholen IKKE løser noen problemer, den ødelegger ALT,  ja faktisk hele livet, når man lar seg fange!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...