Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Audiot skrev (21 timer siden):

Har vært der selv, savner ikke den tiden..  

Jevnt over ganske lange ventelister for innleggelse ifm rus, se her https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=90

Jeg dro på et AA møte for flere år siden, bare for å se hvordan det var. Første og siste gang. Det vil jeg faktisk ikke anbefale noen andre å gjøre. Jeg har vært edru i 5 år og for min del i hvertfall er det viktig å ta det dag for dag, får nesten antydning til panikk om jeg tenker at jeg aldri skal kunne røre alkohol igjen, selv om jeg vet jeg aldri kan det. På det møtet var det bare utslitte gamle deprimerte karer som var desperate etter en dram, han ene fortalte at han hadde vært edru i 23år, og i en begravelse nylig tok han en øl, noe som resulterte i 2 uker konstant drekking... 

Anbefaler ikke. Får du skikkelig sug en dag googler du bare "antabus motgift" så finner du løsningen.

Anbefaler Naltrekson, det dempet det værste suget for meg.

Anbefaler også naltrexon det gjør noe med selve lysten på alkohol. Og ikke minst hvor mye man drikker. 

Anonymkode: ab763...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sånn. Alle kortene lagt på bordet. Dønn ærlig om alkoholinntaket, og fått høre at førerkortet blir inndratt hvis jeg ikke slutter nå. Dag 1.

Anonymkode: b612f...efe

• Liker 4
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært så og si edru i 25 dager nå☺️ Vært på to middager ute der jeg drakk 2 glass og 3 glass. Kjennes så godt og craver det mindre og mindre for hver dag. Stor endring fra 1l vin hver dag.  Sober bedre, jobber bedre og er glad hver gang jeg våkner og ikke er fyllesyk.

Anonymkode: e9c86...e19

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn. Alle kortene lagt på bordet. Dønn ærlig om alkoholinntaket, og fått høre at førerkortet blir inndratt hvis jeg ikke slutter nå. Dag 1.

Så bra!!! Lykke til, dette klarer du💪

Anonymkode: e9c86...e19

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært så dritt lei og hater den alkoholen like mye som jeg elsker den.

Andre dag på antabus. For meg er det bare en utrolig lettelse å ikke ha mulighet.

Anonymkode: 0951e...4d2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er på dag åtte uten alkohol. Utrolig deilig!

- Lotte

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har vært så dritt lei og hater den alkoholen like mye som jeg elsker den.

Andre dag på antabus. For meg er det bare en utrolig lettelse å ikke ha mulighet.

Anonymkode: 0951e...4d2

Utrolig deilig, jeg har gått en uke på antabus, den muligheten for å kjøpe seg øl er borte, heldigvis 

Anonymkode: 6dec5...392

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Spennende tider nå. Stadig hyppigere tømming av asictes væske fra buken har ført til at legene mener jeg må ha ny lever snart. Har slitt lenge nå med ekstrem utmattelse og en hoven legg og fot, men tenkt at det skyldtes leveren, og det har legene beroliget meg med også. Men har tatt en haug av tester nå i forbindelse med kommende transplantasjon, og det viser seg at jeg har begynnende hjertesvikt. Nyrefunksjonen er også betydelig nedsatt. 

Så da spøker det for transplantasjon, kan se ut som kirurgen blir bytta ut med prest.  Skal til hjertespesialist over helgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Audiot skrev (4 timer siden):

Spennende tider nå. Stadig hyppigere tømming av asictes væske fra buken har ført til at legene mener jeg må ha ny lever snart. Har slitt lenge nå med ekstrem utmattelse og en hoven legg og fot, men tenkt at det skyldtes leveren, og det har legene beroliget meg med også. Men har tatt en haug av tester nå i forbindelse med kommende transplantasjon, og det viser seg at jeg har begynnende hjertesvikt. Nyrefunksjonen er også betydelig nedsatt. 

Så da spøker det for transplantasjon, kan se ut som kirurgen blir bytta ut med prest.  Skal til hjertespesialist over helgen :)

Tror du har skrevet før at du ikke ville ha ny lever fordi det er andre i køen... Jeg kjenner to som har fått ny lever, og det har gått bra. Håper legene får stabilisert hjertet og nyrene. For også du fortjener et bedre liv. 

Anonymkode: 1d646...bca

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som har alvorlige problemer med leveren hva var s-Allat verdiene deres på under blodprøven? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tror du har skrevet før at du ikke ville ha ny lever fordi det er andre i køen... Jeg kjenner to som har fått ny lever, og det har gått bra. Håper legene får stabilisert hjertet og nyrene. For også du fortjener et bedre liv. 

Anonymkode: 1d646...bca

Stemmer det. Ble overtalt av gastrolegen til å si "ja", så hvis det ordner seg med hjerte og nyrer blir det ny lever.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dere som har alvorlige problemer med leveren hva var s-Allat verdiene deres på under blodprøven? 

Fikk ikke vite noe tall, men følgende står i journalen: Han har en betydelig icterus på 427. Transaminaser moderat forhøyet som man ofte ser ved alkoholhepatitt, dobbel verdi for ASAT i forhold til ALAT. INR1,9, ferritin 2800. Trombocytter under 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg også bli med litt her? 

Jeg begynner selv å synes at mitt alkoholinntak overskrider hva jeg er komfortabel med. Det går ned mellom 0,5 til 1 liter vin (nesten) hver kveld. 

Jeg er skilt på andre året. Er stipendiat på et anerkjent universitetet, alenemor (80-100% okkesom hvor mye far involverer seg)  til tre barn. Jeg trener styrke 4-5 dager i uken og er veldig opptatt av mat for styrketrening. Er sosial og huset står alltid åpent for kaffebesøk og vennepar.

Jeg ser på meg selv som veldig heldig på den måten fordi jeg er selvstendig, og har oppnådd mye inlivet pga egeninnsats. Det er jeg stolt over.  Men mens formiddagen går, er det eneste jeg gleder meg til å ta første glass med vin. Og jeg merker at mengden øker sakte men sikkert. Og det liker jeg ikke, men jeg ønsker ikke å slutte heller. For det gir meg en ro, glede, avslappende følelse i en ellers hektisk hverdag. 

Uff. Der var det sagt (skrevet). .. første steg i prosessen ... 

Kommende Dr. R med manglende selvdisiplin... 

Anonymkode: 5a62a...2a6

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skjedde med hun som startet denne tråden? Jeg har lest begynnelsen, der er hun. Men jeg finner ikke spor etter henne i slutten av tråden. 

Anonymkode: 9da82...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lurer på om flere har falt av generelt? Håper alle har det bra!

Anonymkode: 164cf...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva skjedde med hun som startet denne tråden? Jeg har lest begynnelsen, der er hun. Men jeg finner ikke spor etter henne i slutten av tråden. 

Anonymkodene endrer seg. Hun brukte kallenavnet Andrea, og skrev sist for litt over to måneder siden. Dersom det er swamme andrea, så klart :)

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anonymkodene endrer seg. Hun brukte kallenavnet Andrea, og skrev sist for litt over to måneder siden. Dersom det er swamme andrea, så klart :)

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

Ja, jeg mener Andrea😃 Håper det går fint❤

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

85 dager her. Lenge siden jeg har oppdatert. 

W

Anonymkode: b0430...b6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er så vanskelig nå både jeg og mannen har begynt på naltrexon. Det er utrolig vanskelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg vært edru i 14 dager etter å ha vært avhengig i mange,mange år.Det går veldig bra og har heldigvis(og merkelig nok?)ikke abstinenser.Jeg ble til slutt lei av å alltid være sliten,alltid pønske ut måter å finansiere drikkingen.Alltid ha dårlig råd og ikke orke å være sammen med andre for jeg måtte sitte hjemme alene og drikke.Bortsett fra min beste venninne(som har samme problemet,vi har kun kontakt på Facebook)så har ingen visst at jeg drikker.Jeg "nippet "ikke til et glass vin,jeg drakk konjakk,alle dager i uka bortsett fra onsdager for da var jeg alltid hos eksen.Så jeg skal fortsette edruskapen og aldri begynne igjen.Det skylder jeg meg selv.

Anonymkode: 8552b...f7d

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg lest hele denne tråden. 

Vil bare si at dere må stå på. Til dere som sitter fast - Tenk hvor stor verden er og hvor mye det finnes! MÅ du alltid være i din lille boks? I dag våkner en mann i leiligheten sin i Linköping og går på balkongen for å vanne blomstene. En kvinne åpner markedsboden sin i en liten by i Botswana. Barn leker med en ball på ei løkke er sted i Peru. En blomst folder seg ut i Myanmar, kattunger kommer til verden i Risør, en mann grugleder seg til å holde foredrag i Bournemouth. En kakedeig på Sri Lanka blir mislykket, ei jente dikter en festsang på Sankthanshaugen. En lege jobber overtid på Rigsen i København, en taxisjåfør tuter seg fram i Lagos.

Livet er så stort! Noen lever et helt annet sted med helt andre gleder og problemer. Må du være der du er? Kan du gjøre noe helt annet? 

Anonymkode: d4527...501

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...