Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Gjest Anna Nas
Skrevet
28 minutter siden, SoWhat? skrev:

Tenkte på de som lar bloggere reklamere. Det er ikke lett å si nei til penger. Det vet alle. 

Sophiel Elise har valgt å leve av blant annet reklamesalg. Hvis det stemmer som du hevder, at hun ikke klarer å si nei til penger og strekker strikken langt for å tjene mest mulig, er det kun hennes eget ansvar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anna Nas skrev:

Sophiel Elise har valgt å leve av blant annet reklamesalg. Hvis det stemmer som du hevder, at hun ikke klarer å si nei til penger og strekker strikken langt for å tjene mest mulig, er det kun hennes eget ansvar.

Hm. Hun er en brikke. Vil du si nei takk til penger, blir du oppfattet som en idiot. Jeg VET det. Så...

Skrevet
14 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hm. Hun er en brikke. Vil du si nei takk til penger, blir du oppfattet som en idiot. Jeg VET det. Så...

Vil du si nei takk til penger (reklamer du ikke kan eller vil stå for) blir du oppfattet som mer seriøs, og som igjen kan gi flere seriøse oppdrag.

• Liker 11
Skrevet
13 minutter siden, Justlooking skrev:

Vil du si nei takk til penger (reklamer du ikke kan eller vil stå for) blir du oppfattet som mer seriøs, og som igjen kan gi flere seriøse oppdrag.

Ja vi kan mene det. Men det er ikke så enkelt.Det er jo ikke det? 

Vi kan mene hva vi vil. Jeg sier nei takk til penger for en hver pris. Faktisk. Og folk bare sånn 🙄 du må ha selvtillit og styrke for å  imot. Jeg har selvtilliten. Men nå ærlig innrømme at jeg føler meg dum iblant. Seriøst

Penger betyr ikke så mye for meg. Jeg vil ha til husleie, mat og klær. Jeg VAR en fattig student. Hadde tre vaskejobber. Jeg vet forskjellen. 

Men jeg blir jo betraktet som dum nå iblant. 

SE er nok mer til å tenke det en kaller "fornuft" 

• Liker 1
Gjest hulillerunde
Skrevet
1 time siden, Justlooking skrev:

Enig med deg. Bloggere er en merkevare, og da er det mer seriøst å takke nei til oppdrag som ikke passer til merkevaren. Det hadde feks vært merkelig om Elkjøp plutselig begynte å selge kjøtt bare fordi de kunne tjene penger på det

Gjest nicecar
Skrevet
21 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg er av dem som har gått hardt ut mot SE. Men så er det apparatet bak da. Hvorfor glemmer vi det? 

Hun er et intelligent vesen! Veldig flink og smart. Men hun sliter jo. Og er altfor fokusert på det. Ikke bra! 

Jeg tenker SE som en klokere og mer "samfunnsnyttig" som 30-åring. Hun vil nok bli både klokere og mer fornuftig. Helt klart. Hun er en bra person, men fokuset er ofte feil. Jeg gjentar: apparatet bak. Noen vil tjene store penger. Det er feil med alle bloggere. De blir brukt. 

Blir brukt av hvem? Det er ikke sånn at det sitter en mafialeder bak henne og dirigerer hva hun skal gjøre. Utspekulert klarer hun fint å være på egenhånd og mer samfunnsnyttig blir hun bare hvis det kan gi henne flere klikk.

Skrevet
12 timer siden, SoWhat? skrev:

Ville heller blitt sett på som en idiot av bedrifter hvor jeg ikke kan stå inne for produktene deres enn å bli stemplet som useriøs og vingleper av de som fulgte meg.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Salmonella skrev:

Ville heller blitt sett på som en idiot av bedrifter hvor jeg ikke kan stå inne for produktene deres enn å bli stemplet som useriøs og vingleper av de som fulgte meg.

Ingen vil bli sett på som idiot. Det er ikke hyggelig å høre. Det er ikke det. 

SE er er et bra menneske

Hun er det. Men hun tar feil  skritt. Det før hun. Men hun tar seg nok inn

Hun er ung vet du. 

Skrevet

Er ikke Sohpie Elise 24 da? 

Det er da ikke så ungt. Mange oppdrar barn i den alderen, eller fullfører 5-årig universitetsutdannelse. Eller begge deler.

• Liker 36
Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

SE er er et bra menneske

Hun er ung vet du. 

Nei men det hadde ikke gjort meg noe at noen jeg ikke kjenner hadde tenkt på meg som en idiot, hvorfor i all verden skal man bry seg om det? Hva er da viktigst? Troverdighet ovenfor de som følger deg? Eller å please gribber som ikke bryr seg om deg?

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Salmonella skrev:

Nei men det hadde ikke gjort meg noe at noen jeg ikke kjenner hadde tenkt på meg som en idiot, hvorfor i all verden skal man bry seg om det? Hva er da viktigst? Troverdighet ovenfor de som følger deg? Eller å please gribber som ikke bryr seg om deg?

Jeg syns du legger skyld feil sted. Har tenkt på dette fordi jeg gikk hardt ut mot henne selv. Så er det å tenke på nytt. 

Jeg vet bare at folk ikke sier nei takk til penger. Vi er noen. Men vi blir ikke beundret akkurat  😄

Skrevet

Ryddet for krenkende innhold.

Raven Emerald, mod.

Gjest nicecar
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

SE er er et bra menneske

Hun er ung vet du. 

Hvor lenge skal man forsvare alderen hennes? Hun er 24 år. En VOKSEN kvinne, og ikke en tiåring. Hun vet UTMERKET GODT hva hun driver med.

Skrevet

https://www.nrk.no/rogaland/dropper-kjendiser-_-bruker-vanlige-ungdommer-i-sminkekampen-1.14474272

Bra at dette får fokus for de store mister troverdigheten nå med all reklamen de har i kanalene sine. Skal ikke begi meg ut på diskusjonen om det etiske rundt at de "små" får sminke mot innlegg.....når de selger mye, men verdien blant de store daler og flere har snakket om dette lenge. De har ødelagt kanalene sine...spent på hvor lang tid det tar før markedet oppdager dette og hva da som skjer med influencere som ikke har evnet å fornye forretningsmodellen sin

• Liker 11
Gjest PingPongRosadamm
Skrevet
2 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg syns du legger skyld feil sted. Har tenkt på dette fordi jeg gikk hardt ut mot henne selv. Så er det å tenke på nytt. 

Jeg vet bare at folk ikke sier nei takk til penger. Vi er noen. Men vi blir ikke beundret akkurat  😄

Dette er jo dine opplevelser. Du kan ikke pålegge resten av verden samme tankegang. Det er mange som sier nei takk til penger fordi de ikke ønsker å stå for det pengene kommer med, det gjør en ikke til en idiot. Derimot se som lever med den tankegangen, at man er en idiot for å ha moral, anser jeg som simple mennesker. 

Skrevet
1 minutt siden, lamorte skrev:

Dette er jo dine opplevelser. Du kan ikke pålegge resten av verden samme tankegang. Det er mange som sier nei takk til penger fordi de ikke ønsker å stå for det pengene kommer med, det gjør en ikke til en idiot. Derimot se som lever med den tankegangen, at man er en idiot for å ha moral, anser jeg som simple mennesker. 

Simple mennesker? Det er et dårlig syn å kalle folk det syns jeg  

Hun er ikke simpel. Hun er faktisk veldig smart. Hun ser det kanskje ikke selv ? 

Hm

Hvem vet? 

Skrevet
1 time siden, nicecar skrev:

Hvor lenge skal man forsvare alderen hennes? Hun er 24 år. En VOKSEN kvinne, og ikke en tiåring. Hun vet UTMERKET GODT hva hun driver med.

Nettopp.

Hun er faktisk veldig god til det hun driver med. Det er ikke ren tilfeldighet at hun har havnet i den posisjonen hun har. Å hevde noe annet gjør meg egentlig litt sint - det er å undervurdere en kvinne som fra ung alder har bygget opp et fenomen rundt egen person, millionbedrift, egen tv-serie og jeg vet ikke ha mer. Ingenting av dette kommer tilfeldig. 

Hun har selvfølgelig lang erfaring i hva som fungerer, og hva som ikke fungerer, med å dra lesere til seg, bygge leserskare og engasjement - og er god på det. Her har Asti et sitat hvor hun beskriver det med egne ord:

https://influencere.wordpress.com/2019/03/19/influencere-og-markedsforing/

At mange nå reagerer på hva hun har valgt å fokusere på, og hvordan hun bruker den påvirkningskraften hun har bygget seg, betyr jo ikke at hun ikke vet hva hun gjør. Ser flere har vært inne på at 'hun misforstår hva saken dreier seg om' eller 'hun har ikke lært noe som helst'. Da mener jeg igjen at en undervurderer Sophie Elise som smart forretningskvinne.  

Hvordan kunne hun innrømme at denne hårfeste-tatoveringen var del av et mer omfattende problem? Da ville hun i praksis måtte ha innrømmet at hele merkevaren hun har bygget rundt seg selv er dårlig. 

Det var i Sophie Elise sin egeninteresse å sørge for å få dette til å handle om en enkelthendelse. Selvfølgelig skjønner hun at dette er mer overgripende spørsmålsstillinger, men det ville ikke vært til hennes fordel å gå inn i det. Så da gjorde hun ikke det, som en smart forretningskvinne. Konsekvensen av å ta inn over seg lærdommen fra denne hendelsen, og hva debatten handler om - så måtte hun egentlig ha restrukturert hele brand'et rundt seg selv og sin person. Det er igjen i hennes egeninteresse - for bedriften hennes - å sørge for å vise styrke og ta tilbake kontrollen over medieoppmerksomheten. Noe hun faktisk har klart helt ypperlig - fordi hun vet hva hun gjør.

Om Sophie Elise egentlig har lært noe av den begynnende motstanden som begynner å vise seg, det tror jeg vi får se over tid. Hun er smart nok til å føle på og skjønne at det er en skiftning i tiden på vei. Lovendringer, holdningsendringer. Samtidig blir hun eldre. Vil hun endre på eget brand og merkevare, så vil det nok skje på hennes egne premisser, styrt og bevisst. Jeg tror personlig hun er nødt til det, for ikke om få år ende opp som en karikatur på seg selv og i utakt med tiden. 

Det er lov å være uenig med meg - men - personlig mener jeg at da faller en rett i influencer-fella ;)  
(les: stakkars ungpiker som ikke vet hva de gjør og må bli unnskyldt alt)

• Liker 39
Gjest CecilieX
Skrevet
13 minutter siden, Eveliina skrev:

Nettopp.

Hun er faktisk veldig god til det hun driver med. Det er ikke ren tilfeldighet at hun har havnet i den posisjonen hun har. Å hevde noe annet gjør meg egentlig litt sint - det er å undervurdere en kvinne som fra ung alder har bygget opp et fenomen rundt egen person, millionbedrift, egen tv-serie og jeg vet ikke ha mer. Ingenting av dette kommer tilfeldig. 

Hun har selvfølgelig lang erfaring i hva som fungerer, og hva som ikke fungerer, med å dra lesere til seg, bygge leserskare og engasjement - og er god på det. Her har Asti et sitat hvor hun beskriver det med egne ord:

https://influencere.wordpress.com/2019/03/19/influencere-og-markedsforing/

At mange nå reagerer på hva hun har valgt å fokusere på, og hvordan hun bruker den påvirkningskraften hun har bygget seg, betyr jo ikke at hun ikke vet hva hun gjør. Ser flere har vært inne på at 'hun misforstår hva saken dreier seg om' eller 'hun har ikke lært noe som helst'. Da mener jeg igjen at en undervurderer Sophie Elise som smart forretningskvinne.  

Hvordan kunne hun innrømme at denne hårfeste-tatoveringen var del av et mer omfattende problem? Da ville hun i praksis måtte ha innrømmet at hele merkevaren hun har bygget rundt seg selv er dårlig. 

Det var i Sophie Elise sin egeninteresse å sørge for å få dette til å handle om en enkelthendelse. Selvfølgelig skjønner hun at dette er mer overgripende spørsmålsstillinger, men det ville ikke vært til hennes fordel å gå inn i det. Så da gjorde hun ikke det, som en smart forretningskvinne. Konsekvensen av å ta inn over seg lærdommen fra denne hendelsen, og hva debatten handler om - så måtte hun egentlig ha restrukturert hele brand'et rundt seg selv og sin person. Det er igjen i hennes egeninteresse - for bedriften hennes - å sørge for å vise styrke og ta tilbake kontrollen over medieoppmerksomheten. Noe hun faktisk har klart helt ypperlig - fordi hun vet hva hun gjør.

Om Sophie Elise egentlig har lært noe av den begynnende motstanden som begynner å vise seg, det tror jeg vi får se over tid. Hun er smart nok til å føle på og skjønne at det er en skiftning i tiden på vei. Lovendringer, holdningsendringer. Samtidig blir hun eldre. Vil hun endre på eget brand og merkevare, så vil det nok skje på hennes egne premisser, styrt og bevisst. Jeg tror personlig hun er nødt til det, for ikke om få år ende opp som en karikatur på seg selv og i utakt med tiden. 

Det er lov å være uenig med meg - men - personlig mener jeg at da faller en rett i influencer-fella ;)  
(les: stakkars ungpiker som ikke vet hva de gjør og må bli unnskyldt alt)

Jeg er usikker på om hun er i stand til å endre seg. Sålangt har det vært sammenfall mellom hva publikum har ønsket og hva SE har hatt behov for. SE har spilt på seksualiserte bilder, med fokus på kropp og utseende. Å endre på dette vil også endre på hva hun får ut av å være på SoMe. På meg fremstår hun som ensporet og uten evne til endring. Det produktet hun har levert har ikke endret seg. Tekstene, språket, innholdet og bildene er til det kjedsommelige like, naturlig nok, fordi det er samme menneske som skriver og tas bilder av. Jeg er sporadisk innom bloggen og kan knapt se noen utvikling. Hennes bloggstrategi er gjennomskuelig. 

Det som derimot forundrer meg er hvorfor hun får holde på som hun gjør. Hvordan media omfavner henne og gladelig stiller opp uten kritiske spørsmål. Her er det mulig at hun er svært dyktig på å skape relasjoner. Eller kanskje makten rett og slett er gitt henne i kraft av følgerskaren? Er det egentlig ikke Sophie Elise i seg selv som er interessant, men følgerne hennes? Media sliter med å nå de unge. En mulighet å nå dem på er å fokusere på det de unge er opptatt av. Sophie Elise på Skal vi danse vil borge for at en god del av følgerne hennes vil trekkes til programmet. Bloggerbøkene er også sikret gode salgstall fordi lesere av bloggen vil kjøpe boka. 

Jeg tror du har helt rett i at SE må endre noe fremover, men jeg er usikker på om hun strategisk er i stand til å «suge noe fra eget bryst». Mulig hun kan kopiere noen av sine forbilder i USA. Som kjent kommer jo mye av inspirasjonen derfra. 

Gjest no. 72
Skrevet
2 timer siden, Littlewoman skrev:

https://www.nrk.no/rogaland/dropper-kjendiser-_-bruker-vanlige-ungdommer-i-sminkekampen-1.14474272

Bra at dette får fokus for de store mister troverdigheten nå med all reklamen de har i kanalene sine. Skal ikke begi meg ut på diskusjonen om det etiske rundt at de "små" får sminke mot innlegg.....når de selger mye, men verdien blant de store daler og flere har snakket om dette lenge. De har ødelagt kanalene sine...spent på hvor lang tid det tar før markedet oppdager dette og hva da som skjer med influencere som ikke har evnet å fornye forretningsmodellen sin

Jeg har ikke noe i mot at unge mennesker tjener penger på kontoene sine, og reklamerer for produkter. Samtidig tenker jeg at dette byr på store utfordringer for forbrukertilsynet 😝

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...