Gå til innhold

Jeg har en slitsom sommerjobb og får kjeft for å ta pauser - er det lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

For å få tilrettelegging så nytter det ikke å komme med en påstand om at du trenger tilrettelegging, du må fylle ut skjemaer og ha dokumentasjon i orden både fra lege og med NAV. 

Anonymkode: da06c...2ea

Ærlig talt. Man trenger ikke dokumentasjon for å spørre arbeidsgiver om å få organisere arbeidsdagen litt anderledes i noen uker. Hvor finner man liksom det skjemaet da?

Dersom man har behov for tilrettelegging og men ikke får det av arbeidsgover, da kan man gå til legen å be om en avventende sykemelding. 

Anonymkode: 1f9e0...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt. Man trenger ikke dokumentasjon for å spørre arbeidsgiver om å få organisere arbeidsdagen litt anderledes i noen uker. Hvor finner man liksom det skjemaet da?

Dersom man har behov for tilrettelegging og men ikke får det av arbeidsgover, da kan man gå til legen å be om en avventende sykemelding. 

Anonymkode: 1f9e0...4b3

En avventende sykemelding for en 19 åring som er litt sliten i en sommerjobb? 

Anonymkode: ec601...dee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo men det blir litt annerledes om du tar «ulovlige» pauser som irriterer dine kollegaer!

Anonymkode: 57a24...01f

Ja, men nå var det snakk om vanlige pauser. Ingen sa noe om "ulovlige" pauser. Du burde kanskje presisert at du mente mobiltid utenom pausetid? 

Anonymkode: 4afd4...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men nå var det snakk om vanlige pauser. Ingen sa noe om "ulovlige" pauser. Du burde kanskje presisert at du mente mobiltid utenom pausetid? 

Anonymkode: 4afd4...960

TS skrev at hun satte seg ned med mobilen utenfor pausetid. Det er sykt irriterende både for ledelse og medarbeidere og helt uakseptabelt på de fleste arbeidsplasser. Hun bør absolutt legge igjen mobilen i garderobeskapet. En vibrasjon eller pling i lomma hennes er det vanskelig for henne å ignorere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

En avventende sykemelding for en 19 åring som er litt sliten i en sommerjobb? 

Anonymkode: ec601...dee

Dersom legen mener det er nødvendig, ja.

Anonymkode: 1f9e0...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange bitre gamlinger i lavstatus-yrker som svarer,

TS, selvfølgelig er dette tungt arbeid, kroppen din er ikke vant til det, men det går nok over om en uke eller to, du får se på det som god trening/en måte å komme i form på, bra for armer, rygg, rumpe og bein 😁 

Syntes også du godt kan ta deg små pauser dersom du har behov for det, men ville ikke tatt frem mobilen var jeg deg. Da virker det veldig som at du trenger pause - ikke fordi du er sliten, men fordi du er avhengig av mobilen og litt sutre / primadonna.

Anonymkode: 0f85a...40a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som at du løfter feil og ikke er vant til å røre på deg. Løft med bena. Er du utrent så vil det nok kjennes de første dagene, men du vil komme inn i det etterhvert. 

Anonymkode: 15958...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 8.52, AnonymBruker skrev:

Hold ut og bruk det som motivasjon til å ta en ordentlig utdanning slik at du slipper å jobbe på lager resten av livet.

Anonymkode: 00cf4...443

Og jobbe på lager er en ordntlig jobb. Det er godt betalt. 

Anonymkode: 15958...843

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jobbe på lager er en ordntlig jobb. Det er godt betalt. 

Anonymkode: 15958...843

Det er sant. Mange tror lavstatus=lavt betalt. De skulle bare visst....

Anonymkode: 57f01...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men nå var det snakk om vanlige pauser. Ingen sa noe om "ulovlige" pauser. Du burde kanskje presisert at du mente mobiltid utenom pausetid? 

Anonymkode: 4afd4...960

Det er vel det vi diskuterer i denne tråden?! Hva man bruker de vanlige pausene sine på, bryr vel ikke arbeidsgiver seg om. Her er det snakk om å ta pauser ut over det for å sitte på mobilen. 

Hvis Ts brukte ekstrapusene sine på å drikke vann, strekke ut og så videre hadde det nok vært mer «spiselig» for kollegaene, enn å slå seg ned for å kikke på mobilen. 

Anonymkode: 3da89...15d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å ta pauser utenom pausene nei. Du er nok ikke vant med fysisk arbeid. Nå vet jeg ikke om du overdriver kraftig, eller om de gir deg for tunge løft, men hvis det siste er tilfellet, burde du si fra. 

Om det første er tilfellet, vil jeg anbefale deg å bite tennene sammen, og tenke at det er midlertidig. Du trenger referanser og arbeidserfaring for CV-en. I det minste vet du nå at dette ikke er det du skal jobbe med.

Anonymkode: 61040...3a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekk på armene, tøy ut og drikk vann, TS. En god strekk gjør underverker for en sliten kropp.

Anonymkode: 8ec2f...988

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 1.09, AnonymBruker skrev:

TS.

Det er nettopp dette jeg frykter. At om jeg lar meg presse for hardt så får jeg varige plager. Det er jeg ikke interissert i. Jeg er bare 19 og skal starte å studere til høsten og er ikke interissert i å ødelegge kroppen min i en sommer jobb. Altså må jeg jo ta noen avbrekk her og der så jeg ikke blir helt utslitt og får store smerter. Jeg skjønner ikke at det er krise at jeg setter meg ned og sjekker mobilen i noen minutter og så starter å jobbe igjen. Da får jeg jo mindre vondt og jobber mer effektivt enn om jeg står der og har dritvondt i både ben og rygg og ikke klarer å fokusere på jobben skikkelig fordi jeg har så innmari vondt. Men de sure kjærringene som jobber fast er ikke enige. Her skal det jobbes til vi kollapser virker det som de mener. Og sjefene er på dems lag. Det er frustrerende og jeg gruer meg til jobb på mandag.

Anonymkode: afb0b...275

Oh Jesus! Er det egentlig det at mobilen får sjekkes for lite som er problemet..? Jeg skjønner godt at dine medarbeidere blir irritert, for dere HAR allerede mange pauser. Ta deg sammen, og gjør en innsats, husk at sjefen kan bli brukt som referanse til neste jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten. Anbefaler deg å legge igjen mobilen hjemme eller låse den inn, så du ikke fristes til å sitte på den.

Anonymkode: 61040...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jobbe på lager er en ordntlig jobb. Det er godt betalt. 

Anonymkode: 15958...843

Er det mye fysisk, og lite sosialt? I så fall kunne jeg tenke meg en stilling.

Anonymkode: 61040...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Mange tror lavstatus=lavt betalt. De skulle bare visst....

Anonymkode: 57f01...1f8

Lagerjobb er jo ikke lavstatus da. Du kan lett ha 400 000-700 000 i året på en lagerjobb. 

Anonymkode: 15958...843

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mye fysisk, og lite sosialt? I så fall kunne jeg tenke meg en stilling.

Anonymkode: 61040...3a1

Har jobbet på lager og det var mye fysisk og veldig sosialt. Anbefales. 

Anonymkode: 15958...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 23.58, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19 og startet for noen uker siden i min første sommerjobb, som er min første jobb noensinne. Jeg jobber på lager og hater det. Jobben er slitsom, vi står hele arbeidsdagen og de som jobber der fast har ingen forståelse for at jeg trenger å ta noen pauser innimellom. Vi har 10 minutters pause annenhver time + en halvtimes spisepause, og de faste og sjefen sier at jeg kun kan ta pause fra jobben når vi har pause.

Men jeg blir jo sliten og får vondt i både ryggen og beina og trenger å slappe av oftere enn det. Da blir de sure og ber meg skjærpe meg og jobbe, for det er travelt og vi må holde produksjonen oppe og ikke havne på etterskudd. Er det virkelig lov å presse meg til å jobbe så hardt at jeg får vondt i både rygg og bein?

Anonymkode: afb0b...275

Dere er for harde mot ts. Hun er bare 19, og helt i starten av sitt arbeidsliv.

ts: desverre er det slik arbeidslivet er. Man blir dødssliten, men man må stå på like vel. Man får desverre ikke ekstra pauser, sånn som på skolen. 

Anonymkode: 7f467...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere er for harde mot ts. Hun er bare 19, og helt i starten av sitt arbeidsliv.

ts: desverre er det slik arbeidslivet er. Man blir dødssliten, men man må stå på like vel. Man får desverre ikke ekstra pauser, sånn som på skolen. 

Anonymkode: 7f467...247

19 år er jo å begynne sent. De fleste begynner vel i 12-15 års alderen med sommerjobber. 

Anonymkode: 15958...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lagerjobb er jo ikke lavstatus da. Du kan lett ha 400 000-700 000 i året på en lagerjobb. 

Anonymkode: 15958...843

Høres forlokkende ut. Jeg liker fysisk tunge jobber. Er genetisk sterk, (faktisk sterkere enn noen menn), og jeg hater å lese. Utdanning er dritkjedelig med alle de ekstra fagene man ikke trenger, som man likevel må pine seg gjennom. Kanskje jeg kunne tatt jobben til Ts 🙂

Anonymkode: 61040...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...