Gå til innhold

Jeg har en slitsom sommerjobb og får kjeft for å ta pauser - er det lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 19 og startet for noen uker siden i min første sommerjobb, som er min første jobb noensinne. Jeg jobber på lager og hater det. Jobben er slitsom, vi står hele arbeidsdagen og de som jobber der fast har ingen forståelse for at jeg trenger å ta noen pauser innimellom. Vi har 10 minutters pause annenhver time + en halvtimes spisepause, og de faste og sjefen sier at jeg kun kan ta pause fra jobben når vi har pause.

Men jeg blir jo sliten og får vondt i både ryggen og beina og trenger å slappe av oftere enn det. Da blir de sure og ber meg skjærpe meg og jobbe, for det er travelt og vi må holde produksjonen oppe og ikke havne på etterskudd. Er det virkelig lov å presse meg til å jobbe så hardt at jeg får vondt i både rygg og bein?

Anonymkode: afb0b...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, er man på jobb så må man jo jobbe. Synes det høres ut som dere har nok pauser. Om du har dårlig rygg og bein så burde du kanskje funnet en jobb som ikke innebærer å stå hele dagen. 

Anonymkode: b318b...d5c

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle andre greier det men ikke du, som er ung og (forhåpentligvis) frisk? Ja, da er det nok bare du som må skjerpe deg, ja.

Anonymkode: 306bd...eb0

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19 og startet for noen uker siden i min første sommerjobb, som er min første jobb noensinne. Jeg jobber på lager og hater det. Jobben er slitsom, vi står hele arbeidsdagen og de som jobber der fast har ingen forståelse for at jeg trenger å ta noen pauser innimellom. Vi har 10 minutters pause annenhver time + en halvtimes spisepause, og de faste og sjefen sier at jeg kun kan ta pause fra jobben når vi har pause.

Men jeg blir jo sliten og får vondt i både ryggen og beina og trenger å slappe av oftere enn det. Da blir de sure og ber meg skjærpe meg og jobbe, for det er travelt og vi må holde produksjonen oppe og ikke havne på etterskudd. Er det virkelig lov å presse meg til å jobbe så hardt at jeg får vondt i både rygg og bein?

Anonymkode: afb0b...275

hva gjør du i pausen? bare husk det er dem som betaler lønnen din, og forvent det er hard konkurranse. Det er livets realitet, da skolebenken ikke i nærheten kan formidle det som ventes i arbeidslivet. 

Anonymkode: 229d5...450

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg sammen jente!

Dette blir for dumt. 

Anonymkode: 65a6d...558

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er arbeidslivet for mange dessverre, jeg drev på sånn og ble pushet på i ledelsen, etter 2 år fikk jeg kroniske slitasjesmerter i flere ledd før fylte 20 år og sånn er ståa enda. 

Jeg er litt over 30 og klarer nesten ikke å drive med enkelte bevegelser, får smerter når det er kaldt i de leddene som er slitt, ved bæring og slikt så klarer jeg 2 uker i normal jobb før sykemelding.

Ble nektet pauser utenom den lovpålagte lunsjen, drevet hardt av bedriften i isende minusgrader, de ble aldri fornøyd.

Takk for meg og ta vare på kroppen din, bare slutt dersom du blir dårlig, for når det blir kronisk får du ikke jobb etterpå.

Anonymkode: 0ef52...240

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelte arbeidsplasser finnes ikke ordet ergonomi. Her er det tunge løft og lite hjelpe midler. Men snakke med kolleger, det er ikke tillatt. 

Anonymkode: 229d5...450

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er arbeidslivet for mange dessverre, jeg drev på sånn og ble pushet på i ledelsen, etter 2 år fikk jeg kroniske slitasjesmerter i flere ledd før fylte 20 år og sånn er ståa enda. 

Jeg er litt over 30 og klarer nesten ikke å drive med enkelte bevegelser, får smerter når det er kaldt i de leddene som er slitt, ved bæring og slikt så klarer jeg 2 uker i normal jobb før sykemelding.

Ble nektet pauser utenom den lovpålagte lunsjen, drevet hardt av bedriften i isende minusgrader, de ble aldri fornøyd.

Takk for meg og ta vare på kroppen din, bare slutt dersom du blir dårlig, for når det blir kronisk får du ikke jobb etterpå.

Anonymkode: 0ef52...240

TS.

Det er nettopp dette jeg frykter. At om jeg lar meg presse for hardt så får jeg varige plager. Det er jeg ikke interissert i. Jeg er bare 19 og skal starte å studere til høsten og er ikke interissert i å ødelegge kroppen min i en sommer jobb. Altså må jeg jo ta noen avbrekk her og der så jeg ikke blir helt utslitt og får store smerter. Jeg skjønner ikke at det er krise at jeg setter meg ned og sjekker mobilen i noen minutter og så starter å jobbe igjen. Da får jeg jo mindre vondt og jobber mer effektivt enn om jeg står der og har dritvondt i både ben og rygg og ikke klarer å fokusere på jobben skikkelig fordi jeg har så innmari vondt. Men de sure kjærringene som jobber fast er ikke enige. Her skal det jobbes til vi kollapser virker det som de mener. Og sjefene er på dems lag. Det er frustrerende og jeg gruer meg til jobb på mandag.

Anonymkode: afb0b...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du sitter på mobilen gir et veldig dårlig inntrykk, så det bør du absolutt unngå! Ellers har du flere pauser enn det som er vanlig, så det høres ikke ut som om arbeidsplassen din er kritikkverdig. Det høres rett og slett ikke ut som om du passer inn i jobben. Er du utrent og/eller ganske tynn? Det høres nemlig ut som om du sliter med styrken. Det er selvsagt en dårlig idé å jobbe med noe man har dårlige forutsetninger for. Du burde nok ikke ha søkt på denne jobben i utgangspunktet, men når du først har denne jobben, må du bare stå løpet ut. Og så søker du selvsagt en helt annen type jobb neste sommer. Det er tvilsomt at du får varige plager fra en sommerjobb i din alder, så slutt med de ekstra pausene, og press deg så langt det går. Hvis det faktisk er slik at du blir syk uten de ekstra pausene, så får du heller dra til lege og bli sykemeldt. Man kan ikke jobbe redusert (=ta ekstra pauser) uten å ha dokumentasjon på at dette faktisk er nødvendig. 

Anonymkode: c39bf...c32

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke får varige mén av å jobbe der (i en kortere periode), så bør du bite det i deg. Det er normalt å bli sliten etter en arbeidsdag.

Anonymkode: 1e9a4...4b2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19 og startet for noen uker siden i min første sommerjobb, som er min første jobb noensinne. Jeg jobber på lager og hater det. Jobben er slitsom, vi står hele arbeidsdagen og de som jobber der fast har ingen forståelse for at jeg trenger å ta noen pauser innimellom. Vi har 10 minutters pause annenhver time + en halvtimes spisepause, og de faste og sjefen sier at jeg kun kan ta pause fra jobben når vi har pause.

Men jeg blir jo sliten og får vondt i både ryggen og beina og trenger å slappe av oftere enn det. Da blir de sure og ber meg skjærpe meg og jobbe, for det er travelt og vi må holde produksjonen oppe og ikke havne på etterskudd. Er det virkelig lov å presse meg til å jobbe så hardt at jeg får vondt i både rygg og bein?

Anonymkode: afb0b...275

Det er lov og måten du opptrer på er også lov å si deg opp på. 

Enten jobber du, ellers så får du si opp selv fordi jobben ikke passer til deg. 

Skulle alle i arbeidslivet ta ekstra pauser når det passer dem, så hadde samfunnet stoppet opp. 

Anonymkode: 55db2...18e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: De som sier du må bite tenna sammen og ikke klage vet ikke hvordan det er å jobbe fysisk med høyt tempo hele dagen, og ikke minst hvor kjedelig det er. Tviler faktisk på at de har gjort mye annet fysisk enn å være politiker fra sofaen sin og helle Pepsi Max i glasset sitt. Patetiske troll med ryggrad av blomkål.

Jeg jobbet med hjertet utenpå kroppen og fikk prolaps etter 1 år med jobb uten ferie og pauser. Som du beskriver virker det som du jobber i Bring? Bring er verstinger, lederne der er psykopater som ikke har autoritet i soverommet til kjæresten sin. De er tapere. Løft med knærne og ikke bjeff tilbake, det er det de vil at du skal gjøre.

Anonymkode: 369f5...854

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til TS: De som sier du må bite tenna sammen og ikke klage vet ikke hvordan det er å jobbe fysisk med høyt tempo hele dagen, og ikke minst hvor kjedelig det er. Tviler faktisk på at de har gjort mye annet fysisk enn å være politiker fra sofaen sin og helle Pepsi Max i glasset sitt. Patetiske troll med ryggrad av blomkål.

Jeg jobbet med hjertet utenpå kroppen og fikk prolaps etter 1 år med jobb uten ferie og pauser. Som du beskriver virker det som du jobber i Bring? Bring er verstinger, lederne der er psykopater som ikke har autoritet i soverommet til kjæresten sin. De er tapere. Løft med knærne og ikke bjeff tilbake, det er det de vil at du skal gjøre.

Anonymkode: 369f5...854

Vet vi ikke? De fleste av oss fikk neppe drømmejobben da vi startet yrkeslivet. Selv begynte jeg som 16 åring, etter lang skoledag, og 1 time buss til jobben sto jeg fire timer ved et samlebånd der alt stoppet opp om noen var trege, eller jeg hadde den tunge jobben ved å fylle på. Vi hadde en pause på 10 minutter. 19 år gammel tok jeg meg et friår fra skole for å jobbe fulltid. Da var det lignende jobb som beskrevet over, og ja det var tungt for ben og rygg en vakt, selv om vi fikk en spisepause på 30 minutter, og to 10 minutters pase i løpet av vakten. Jeg har skoliose, så derfor var det litt ekstra vondt og tungt for ryggen, og jeg var fullstendig utkjørt etter en vakt, men ikke det engang førte til at jeg fikk senskader av dette året, og TS har en kort sommerjobb. 

Kjedelig? 90% av oss jobber ikke fordi det er gøy, men fordi vi må tjene penger. Det som kan være kjekt med jobben er det miljøet og den dialogen man har med kolleger. Dette er man imidlertid ansvarlig for selv, og unnasluntrere blir naturligvis ikke likt, og da får man ikke en god relasjon til kolleger. Da frarøver man seg selv det som ofte er kjekt med jobben, selv om selve jobben ikke er særlig gøy. 

Det som er utrolig viktig, uansett hvilken jobb man har, varighet av den, og hvor tung eller vanskelig den er, er attesten man står igjen med etterpå. Dersom man noen gang skal få sjansen til å få en jobb man liker bedre bør den være god. 

Å sluntre unna jobb resulterer ikke akkurat i gode attester, så dermed sørger man jo selv for at man ikke får velge på høyere hylle senere. Det er de tunge og kjipe jobbene man får, om jobb overhodet. 

Det er helt normalt å være sliten etter en arbeidsdag. Helt normalt å kjenne det i både ben og rygg. Det er ikke skadelig å bli sliten, men man kan skade sin egen mulighet til å få bedre jobber senere ved å være ufint lat. 

De andre er kvitt TS etter sommeren. Hun må gå videre med dårlig attest og referanse, så den som virkelig taper på å være unnasluntrer er unnasluntrere selv. 

Alternativt kunne hun ha gjort en kjempegod jobb, selv om det er tungt, og selv om jobben i seg selv ikke er så artig, og hun ville antagelig ha hatt en bedre tone med kolleger, slik at det ble kjekkere å jobbe, og hun ville få en god attest, som ga mye bedre muligheter til å få en annen jobb neste sommer. Det hadde ikke vært så dumt av henne! 

Anonymkode: d84e5...315

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha det er troll folkens, slapp av! 😂😂

Anonymkode: 4afd4...960

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...