Gå til innhold

Jeg har en slitsom sommerjobb og får kjeft for å ta pauser - er det lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er helt normalt å bli mer sliten i starten når man begynner med en fysisk krevende jobb, enn etter å ha jobbet en stund, og kroppen har vendt seg til belastningene.

Men du bør absolutt legge vekk telefonen i pausene dine. Det gir et veldig dårlig inntrykk.

TS, sørg for å ha gode sko med god demping. Dette er viktig om du må gå mye på hard gulv. Du trenger ikke slutte i jobben som noen foreslår. Om du har jobbet lenge nok, så kan du snakke med legen om mulighet til en avventende gradert sykemelding - det er en slags advarsel til jobben om at du kan bli sykemeldt om de ikke tilrettelegger. Har du ikke jobbet lenge nok til å ha rett på sykemelding, så kan du ev. bare snakke med sjefen, og be om å få en time kortere arbeidsdag som du bruker på pauser gjennom dagen f.eks. Eller ev, jobbe litt lenger hver dag mot at du tar glere pauser i løpet av dagen.

Anonymkode: 1f9e0...4b3

Si at du tuller! 

Du anbefaler en på 19 som blir litt sliten i en sommerjobb å enten kontakte fastlegen for å be om en avventende gradert sykmelding eller å ta det opp med sjefen om å få en kortere arbeidsdag? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg har også jobbet på lager. Nå var det veldig tungt å jobbe der i starten - men det gikk seg fort til. Dette var riktignok før mobiler var noe man hadde med seg overalt, men det var ikke lov å ta pauser utover de faste her heller.

Etter en måned sluttet kroppen å verke, og jeg ble muskuløs. Så TS: du må nok bite det i deg og forholde deg til reglementet. Et alternativ er om du kan spørre om det er mulig å ta fem minutter hver time fremfor 10 minutter hver annen time. Svare de nei, må du forholde deg til virkeligheten slik den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dumi skrev:

Si at du tuller! 

Du anbefaler en på 19 som blir litt sliten i en sommerjobb å enten kontakte fastlegen for å be om en avventende gradert sykmelding eller å ta det opp med sjefen om å få en kortere arbeidsdag? 

Er sjokkert selv. Hvem gir en 19 åring råd for å sykemelde seg! Er det mulig 

Anonymkode: 4bde7...ddc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er sjokkert selv. Hvem gir en 19 åring råd for å sykemelde seg! Er det mulig 

Anonymkode: 4bde7...ddc

Enig. Horribelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du rikelig med pauser på jobb, men arbeidsgiver er likevel pliktig til å behandle de ansatte på en måte som ikke fører til skader. Uansett høres det ikke ut som lagerjobb er noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Dumi said:

Si at du tuller! 

Du anbefaler en på 19 som blir litt sliten i en sommerjobb å enten kontakte fastlegen for å be om en avventende gradert sykmelding eller å ta det opp med sjefen om å få en kortere arbeidsdag? 

Syns du kanskje det er bedre at TS ikke jobber i det hele tatt?

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge. Sommerjobber pleier å være timesbetalt, så arbeidsgiver har lite å tape på at TS jobber litt kortere dager mot litt mindre lønn.

"Tilretteleggingsplikten gjelder for alle arbeidstakere med redusert arbeidsevne eller arbeidskapasitet. Dette gjelder uavhengig av om det er kortvarig eller langvarig, og uavhengig av arbeidstakers alder, stillingsgrad og om arbeidstaker har fast eller midlertidig ansettelse. "

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/

Anonymkode: 1f9e0...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er sjokkert selv. Hvem gir en 19 åring råd for å sykemelde seg! Er det mulig 

Anonymkode: 4bde7...ddc

Vet du hva en avventende sykemelding er?

Anonymkode: 1f9e0...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tåler du noen uker! Du er 19 år. Tenk at dette vil du vokse på. Jeg har også jobbet i butikk med mye bøy og tøy og løfting. Hadde bare matpause. Du må rett og slett ta deg sammen!

Anonymkode: 61b87...810

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har ikke prolaps. Du har bare svake magemuskler! Tren opp kjernen din og du skal nok se.

99% av folk med prolaps er bare dårlig trente

Anonymkode: ab851...d44

Nå er det ikke meg du svarte, men jeg ble i alle fall operert for prolaps, det samme ble min mor (som jobbet fra hun var 15) og min morfar (jobbet på skipsverft). Jepp, alle var nok bare dårlig trent... Har selvfølgelig fått ny prolaps(hatt den i mange år)i tillegg til forkalninger og arrdannelser, til tross for at jeg har en jobb der jeg er en del i aktivitet, og i tillegg trener jeg. Det jeg vet fra tidligere, er at det ikke hjelper en dritt å ligge hjemme på sofaen. Enkelte dager kommer jeg nesten ikke ut av senga, men det går seg til, og siden jeg bare jobber ettermiddager så funker det greit. Nå er jeg femti og ikke noen ungdom lenger, men håper jeg kan jobbe i mange år ennå :)

At man ikke nødvendigvis får prolaps av litt tungt arbeid, det er jeg enig i :)

Anonymkode: 4ca82...e7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest igjennom alle kommentarene her, men har du sko med skikkelige såler? Får du vondt i føttene så tyder det på at du ikke har riktige sko. 

Anonymkode: 1d01b...484

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror vel du sluntrer unna fordi du sitter på mobilen. Er det pause fra den fysiske jobben du trenger, eller er det bare for å holde deg oppdatert på mobilen? 

Du har flere pauser enn de fleste. Så ikke klag. Tenk om alle på jobben gjorde som deg, da ville dere aldri blitt ferdig. 

Eneste naturlige pause som er mer tillatt å ta er vel å gå på wc eller drikkepause. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i butikk. Sto alene og hadde ingen pause. Ryggen min klarte ikke det til slutt, og siden det ikke var lov å sitte, måtte jeg bare ta konsekvensen av det og slutte. Sånn er virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant hvordan et eksempel av en "lat ungdom i arbeid" gjør hele generasjonen unge om til en gruppe latsabber. Som lærling og i begynnelsen av 20 årene, har de sluppet flere ganger å ta inn vikarer fordi jeg KAN bidra. Har du peiling på hvor mange ganger jeg ser såkalte voksne i 40-50 årene som må springe inn og ta telefoner fra sine familier og venner? Det finnes gode mennesker som er gode i jobben siden og gode mennesker som kunne ha lagt ifra mobilen i bilen.

Anonymkode: 8ef7c...315

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen til virkeligheten!

Du har da utrolig mange pauser.. har aldri hørt om noe sted der de har 10 minutters pause hver time + lunsj!? Det er ekstremt mye pauser!

Du er ung og sprek, og bør ta deg kraftig sammen! Dette bør en 19åring klare med letthet!

Er det noe som mangler deg, må du gå til lege. Latskap og dårlig form er ikke sykdom!

Kjenner jeg blir skikkelig provosert og dømmende 🙈 Tenker at du er en av de få som kommer til å fake ME etterhvert... Foreldrene dine må ha gjort deg en skikkelig bjørnetjeneste i oppveksten...

Anonymkode: c74cb...941

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest igjennom alle kommentarene her, men har du sko med skikkelige såler? Får du vondt i føttene så tyder det på at du ikke har riktige sko. 

Anonymkode: 1d01b...484

Skikkelige sko er kjempeviktig!!

Men har du for det meste sittet på rompa før, så vil det faktisk ta 2-4 mnd før kroppen "skjønner" at dette er ok.. Så man må påregne vonde ben, knær, hofter og rygg i en periode. Til kroppen blir vant med de nye bevegelsene.

(Anekdote: Jeg har jobbet på butikk. På den tiden reiste jeg + noen kontorrotter på konsert. Vi var tidlig inne, og etter to timer begynte de og gramme seg for vonde ben. Jeg kjente ingenting 😂 Vi var der vel i ca 6 timer. Dagen etter klarte de knapt å gå, blemmer under bena, og jeg var like fin... 🙈😂)

Anonymkode: c74cb...941

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å sette deg ned med mobil bør du strekke og tøye kroppen i pausene, det hjelper. 

Hadde du vært min kollega så hadde jeg blitt ordentlig muggen om du satte deg ned med mobilen, et par minutter strekking og tøying hadde vært forståelig. 

Legg vekk mobilen på jobb. 

Anonymkode: 735a8...26e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er forståelig at du blir sliten, du er ikke vant til det fysiske arbeidet. Men, det betyr ikke at du kan sette deg ned med mobiltelefonen når det måtte passe deg. Det er ikke farlig å være sliten.

Jeg hadde min første jobb i butikk da jeg var 15. Hver lørdag jobbet vi 10 timer med kun 1/2 times pause. Jeg hadde så vondt i beina utover dagen at jeg ikke visste hvordan jeg skulle gå et skritt til, men utrolig hva vi kan når vi må. Lørdagskvelden gikk til å sitte med beina høyt og slappe av. Det er helt normalt å være sliten etter jobb. 

Den første uka på sykehjem, noen år etterpå, var også helt vilt slitsomt. Jeg var helt sikker på at dette ville jeg aldri klare. Vi omtrent løp hele vakten. Men, jeg ble vant til det også. 

Du må enten bite tenna sammen og stå i det eller slutte. Du blir vant med det. Det kan også være lurt å trene for å tåle den fysiske belastningen bedre. 

Anonymkode: fa030...1b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok bare utrent. Du trenger å bygge styrke og utholdenhet for jobben, da er det naturlig at du blir sliten og støl i starten. Å snike seg til ekstra pauser for å glane på mobilen gir veldig dårlig inntrykk. Da må du heller ta ekstra bittesmå pauser hvor du strekker litt på deg.

Kanskje du også tar ekstra pauser fordi du hater jobben? Host opp litt stå-på vilje!

Anonymkode: 924bc...16f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns du kanskje det er bedre at TS ikke jobber i det hele tatt?

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge. Sommerjobber pleier å være timesbetalt, så arbeidsgiver har lite å tape på at TS jobber litt kortere dager mot litt mindre lønn.

"Tilretteleggingsplikten gjelder for alle arbeidstakere med redusert arbeidsevne eller arbeidskapasitet. Dette gjelder uavhengig av om det er kortvarig eller langvarig, og uavhengig av arbeidstakers alder, stillingsgrad og om arbeidstaker har fast eller midlertidig ansettelse. "

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/

Anonymkode: 1f9e0...4b3

Ts visste hva jobben var da hun/han tok den.

Ja, sommerjobber pleier å være timebetalt, men eier trenger folk til å jpbbe alle timene stedet har åpent. Derfor kan ikke ts kun ta fri en time før endt arbeidsdag.  Denne timen må fylles. Jobben må gjøres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang: Legg fra deg mobilen i pausene du tar, og heller bruk noen sekunder på å strekke deg helt ut i ytterstillinger, rist litt løs, vri litt på deg, selv om du sitter. Det ser mye bedre ut enn at du dumper ned og trykker på telefonen! 

Det blir bedre! 

Anonymkode: db94f...577

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...