Gå til innhold

Jeg har en slitsom sommerjobb og får kjeft for å ta pauser - er det lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, rosaprosa skrev:

Det er slitsomt i begynnelsen når man begynner i jobb, rett fra skolen hvor man sitter hele dagen. Men dette er en vanesak! Jeg har jobbet i mange år i en fysisk jobb hvor vi står og går hele dagen på betonggulv. Men jeg husker de første månedene. Jeg måtte hjem å legge meg et par timer hver eneste dag etter jobb. Man har krav på 5 minutter pause i timen, og du får jo 10 minutter annen hver, så ingen problem her. Men som sagt, man blir vandt til det, men kanskje ikke på de få ukene du skal være der i sommer. Hold ut, og gjør så godt du kan, så ordner det seg nok 👍

Nei, det har man ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp deg noen gode sko og når du studerer til høsten husker du sommerjobben som motivasjon til å gjøre det bra på studiet ditt; for å slippe å ha en sånn jobb resten av livet...

Anonymkode: b28b4...0b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmiljøloven

HOME / KAPITTEL 10. ARBEIDSTID (§§ 10-1 - 10-13) / § 10-9. PAUSER

§ 10-9. Pauser

Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer.

 

AML sier at man kun har rett på 30 min pause, så at du i tillegg får 10 minutter annenhver time er et gode jobben gir uten at de er nødt. Skaff deg gode sko og vær takknemlig for at du har fått sommerjobb, ta dette som arbeids- og livserfaring. 

Anonymkode: 5ce5f...f87

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, rosaprosa skrev:

Ok! Jeg tok feil😁

En godt innarbeidet myte i arbeidslivet.  Det beste er når arbeodsgiver tror det er slik, slik min gjør 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS.

Det er nettopp dette jeg frykter. At om jeg lar meg presse for hardt så får jeg varige plager. Det er jeg ikke interissert i. Jeg er bare 19 og skal starte å studere til høsten og er ikke interissert i å ødelegge kroppen min i en sommer jobb. Altså må jeg jo ta noen avbrekk her og der så jeg ikke blir helt utslitt og får store smerter. Jeg skjønner ikke at det er krise at jeg setter meg ned og sjekker mobilen i noen minutter og så starter å jobbe igjen. Da får jeg jo mindre vondt og jobber mer effektivt enn om jeg står der og har dritvondt i både ben og rygg og ikke klarer å fokusere på jobben skikkelig fordi jeg har så innmari vondt. Men de sure kjærringene som jobber fast er ikke enige. Her skal det jobbes til vi kollapser virker det som de mener. Og sjefene er på dems lag. Det er frustrerende og jeg gruer meg til jobb på mandag.

Anonymkode: afb0b...275

Kjøp deg gelesåler fra Scholes (selges på apotek) som du klipper til og puttet i skoen (greit om skoen er 1/2nr større enn de du vanligvis bruker), og om du må stoppe opp 1-2minutter så ta i hvertfall ikke frem den JÆVLA MOBILTELEFONEN.

Høres ut til at dere har greit med pauser, og ja jeg har selv en jobb der vi står på føttene hele dagen, bortsett fra den 1/2timen med matpause.

Og slitasjeskader får du i hvertfall ikke av å jobbe de 4 siste ukene frem til skolestart.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Les hva du henviser til. Det er ikke nevnt noe sted at ts faller inn under denne kategorien. Ts er 19 år. I sin første jobb. Ts er ung og bortskjemt. Ikke syk med redusert arbeidsevne eller kapasitet. 

Anonymkode: 4b2e8...efd

Nå er det vel ikke lov å sitere en hel tekst her inne, men jeg trodde folk klarte å trykke på en lenke.

 

Quote

 

Tilrettelegging

Arbeidsgiver skal organisere arbeidet og legge til rette slik at arbeidstakere kan være i jobb og være like friske når de går hjem fra arbeidet som da de kom.

Alle virksomheter skal ha et system for helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Systemet skal gi en beskrivelse av rutiner og tiltak som kan forebygge utstøting og hindre arbeidsrelatert sykdom. Arbeidstakere med ulike helseforutsetninger skal med tilrettelegging kunne være i arbeid. 

Generell tilretteleggingsplikt

Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at arbeidet organiseres og legges til rette slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige psykiske og fysiske belastninger.

Se også arbeidsmiljøloven §§ 4-1 og 4-2

Tilretteleggingsplikten gjelder for alle arbeidstakere med redusert arbeidsevne eller arbeidskapasitet. Dette gjelder uavhengig av om det er kortvarig eller langvarig, og uavhengig av arbeidstakers alder, stillingsgrad og om arbeidstaker har fast eller midlertidig ansettelse. 

Individuell tilrettelegging

Arbeidsgiver har i tillegg en særskilt plikt til individuell tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne og for arbeidstakere som underveis i arbeidsforholdet får behov for tilrettelegging.

 

dette innebærer blant annet at arbeidsgiver må tilrettelegge for folk som i en periode sliter med den fysiske belastningen de møter på jobb. Det er neppe noen stor ulempe for arbeidsgiver om TS organiserer dagen litt anderledes. 

Poenget er at arbeidsgiver ha plikt til å tilrettelegge dersom den fysiske belaatningen er for stor, selv om TS bare er sommervikar, og selv om det er midlertidig. At arbeidsgiver har glemt å sørge for at den som ble ansatt er i god nok form og har gode nok sko, er faktisk arbeidsgivers problem og endrer ikke det faktum at arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge. Det betyr at arbeidsgiver og arbeidstaker sammen må finne en løsning som fungerer for arbeidstakers helse. Ja, det er mulig det ene eller andre ikke passer for arbeidsgiver. Da får de finne en annen løsning.

TS kan kanskje organisere pausene sine som 6 × 5 min + 1 x 20 min i stedet for 2× 10 min+ 1x 30 min. Som arbeidsgiver setter man som sagt mer pris på personer som forsøker å finne løsninger enn de som bare ser problemer, sånn som endel her inne.

Anonymkode: 1f9e0...4b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen fysiske sommerjobber hvor jeg har kjent det i føttene. Men har ikke måttet løfte noe særlig, så resten har gått fint. Men jeg kan huske å være veeeeldig sliten etter jobb hele sommeren. 

Jeg vil tror du ikke er vant til å være fysisk hele dagen, og at kroppen ikke får innhente seg.
Det beste du kan gjøre er å slappe av når du har fri. Dra hjem, legg beina høyt og få nok søvn. 

IKKE sitt på telefonen i pausene, det gir så dårlig inntrykk at jeg er redd du risikerer å ikke få en okei referanse når du er ferdig.

Anonymkode: 63b6e...3a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er verdifull lærdom å ta med seg. Jo tidligere man lærer seg det, jo bedre:

Arbeidsgiver er ute etter å tyne deg mest mulig for å tjene mest mulig penger på deg. Arbeidsgiver vil tjene penger. Derfor betaler han deg mindre enn det han tjener på å ha deg ansatt (for ellers ville han jo ikke ha ansatt deg!). Det vil si at han utnytter din arbeidskraft og underbetaler deg for å tjene penger. Samtidig vil han naturligvis at du skal jobbe så mye som mulig, og han bryr seg ikke om du blir skadd eller får varige plager.

Dette er det du må tenke om enhver arbeidsgiver. Så må du vurdere om det er greit for deg å bli brukt på denne måten. Er det greit for deg å gjøre den jobben du gjør akkurat nå, når du tenker på at du får mindre betalt enn verdien av jobben du utfører (for hvis du hadde fått betalt nok til å dekke verdien av jobben du utfører så hadde jo ikke arbeidsgiver tjent penger på deg)?

Jeg for min del tok bevisst noen fysisk tunge jobber som ungdom/ung voksen, fordi jeg tjente på det i form av fysisk form. "Gratis trening", men selvsagt må man være oppmerksom på slitasjeskader over tid.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du har jo masse pauser i løpet av en dag. Der hvor jeg jobber er det kun 30 min matpause, betalt. Noe som betyr at vi ofte må jobbe i pausen hvis det er behov for der. Du er 19 og frisk. 

Anonymkode: 82bba...84c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 9.57, AnonymBruker skrev:

Man har krav på fem min per time i tillegg.

Anonymkode: fad7a...cd4

Mener å huske fra jeg hadde sommerjobb på kontor for ørtogførti år siden var det anbefalt å ta pause 1 gang i timen fordi det var samme sittestilling hele tiden. Var punchejobb da. Men hadde ikke krav på det, men vi hadde mulighet for det. 

Anonymkode: 4e59c...ebf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier så er det en overgang men det vil gå seg til etterhvert. Kan jo hende sjefen kan gå med på en pitteliten pause hver time i begynnelsen om du spør sjefen veldig pent og tar maks 5 minutter i timen, resultatet bli. jo det samme som 10 minutter annenhver time. Skaff deg også skikkelige sko, det er superviktig og de vil du jo også kunne ha nytte av seinere. Vær litt ydmyk i forhold til de andre på jobben så du har mulighet for å få ekstrajobb der seinere. 

Anonymkode: 4e59c...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 3.04, AnonymBruker skrev:

Til TS: De som sier du må bite tenna sammen og ikke klage vet ikke hvordan det er å jobbe fysisk med høyt tempo hele dagen, og ikke minst hvor kjedelig det er. Tviler faktisk på at de har gjort mye annet fysisk enn å være politiker fra sofaen sin og helle Pepsi Max i glasset sitt. Patetiske troll med ryggrad av blomkål.

Jeg jobbet med hjertet utenpå kroppen og fikk prolaps etter 1 år med jobb uten ferie og pauser. Som du beskriver virker det som du jobber i Bring? Bring er verstinger, lederne der er psykopater som ikke har autoritet i soverommet til kjæresten sin. De er tapere. Løft med knærne og ikke bjeff tilbake, det er det de vil at du skal gjøre.

Anonymkode: 369f5...854

Jeg tror også at vedkommede jobber i Bring og må si meg enig i at de er verst. Har jobbet på i flere lagerjobber og i Bring så er det ikke bra.

Du kan bli leder der etter å ha jobbet i et halvt år og lederne byttes ut konstant fordi de ikke holder mål. Jobbet der i 3 år og aldri igjen...

Folk som uttaler seg aner ikke hva de året prater om virkelig. Man trenger ekstra pauser på den jobben der fordi systemet er så gammeldags og man har mange tunge løft ift veldig mange andre lagerjobber.

Husk at du skal jobbe hele livet TS og det er ikke verdt å ødelegge helse for jobb. Arbeidsgiver gir faen i deg om du blir syk.

Anonymkode: 57f01...1f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke lov å sitere en hel tekst her inne, men jeg trodde folk klarte å trykke på en lenke.

 

dette innebærer blant annet at arbeidsgiver må tilrettelegge for folk som i en periode sliter med den fysiske belastningen de møter på jobb. Det er neppe noen stor ulempe for arbeidsgiver om TS organiserer dagen litt anderledes. 

Poenget er at arbeidsgiver ha plikt til å tilrettelegge dersom den fysiske belaatningen er for stor, selv om TS bare er sommervikar, og selv om det er midlertidig. At arbeidsgiver har glemt å sørge for at den som ble ansatt er i god nok form og har gode nok sko, er faktisk arbeidsgivers problem og endrer ikke det faktum at arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge. Det betyr at arbeidsgiver og arbeidstaker sammen må finne en løsning som fungerer for arbeidstakers helse. Ja, det er mulig det ene eller andre ikke passer for arbeidsgiver. Da får de finne en annen løsning.

TS kan kanskje organisere pausene sine som 6 × 5 min + 1 x 20 min i stedet for 2× 10 min+ 1x 30 min. Som arbeidsgiver setter man som sagt mer pris på personer som forsøker å finne løsninger enn de som bare ser problemer, sånn som endel her inne.

Anonymkode: 1f9e0...4b3

For å få tilrettelegging så nytter det ikke å komme med en påstand om at du trenger tilrettelegging, du må fylle ut skjemaer og ha dokumentasjon i orden både fra lege og med NAV. 

Anonymkode: da06c...2ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Sånn er det å arbeide for absolutt alle yrkesaktive. 
De eneste som har lov å ta hyppigere pauser er de som er under 18år fordi de er barn. 
Du er 19år og det stilles alle de samme kravene til deg som til alle andre ansatte mellom 18 og 67år.
I alle jobber er det regler for pauser og toalettbesøk osv. 
I alle jobber må man spørre sjefen eller ansvarlig på jobb om tillatelse, selv til å gå og tisse.
Sånn er det.

Anonymkode: da06c...2ea

For noe tull. Det er vel sånn i visse jobber med dårlige ledere men absolutt ikke alle. Jeg trenger absolutt ikke spørre om å gå å tisse.

Anonymkode: 57f01...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Da bruker du feil type sko. Kun din egen feil at du ikke bruker sko med riktig demping. Skal ikke gå utover de andre at du slurver med utstyret.

Anonymkode: 3e5b9...e22

Da får bedriften utøvere riktig type vernesko da. De fleste bedrifter velger billigst type.

Anonymkode: 57f01...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.7.2019 den 1.09, AnonymBruker skrev:

TS.

Det er nettopp dette jeg frykter. At om jeg lar meg presse for hardt så får jeg varige plager. Det er jeg ikke interissert i. Jeg er bare 19 og skal starte å studere til høsten og er ikke interissert i å ødelegge kroppen min i en sommer jobb. Altså må jeg jo ta noen avbrekk her og der så jeg ikke blir helt utslitt og får store smerter. Jeg skjønner ikke at det er krise at jeg setter meg ned og sjekker mobilen i noen minutter og så starter å jobbe igjen. Da får jeg jo mindre vondt og jobber mer effektivt enn om jeg står der og har dritvondt i både ben og rygg og ikke klarer å fokusere på jobben skikkelig fordi jeg har så innmari vondt. Men de sure kjærringene som jobber fast er ikke enige. Her skal det jobbes til vi kollapser virker det som de mener. Og sjefene er på dems lag. Det er frustrerende og jeg gruer meg til jobb på mandag.

Anonymkode: afb0b...275

Du er 19 år! Du får ikke varige men av en jævla sommerjobb! Gjør alle på jobben der en tjeneste ved å slutte! 

Om dette er troll så er det faktisk en av de bedre trolletrådene på lenge. Dette var morsomt å lese! :P 

Anonymkode: 4afd4...960

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Det er vel sånn i visse jobber med dårlige ledere men absolutt ikke alle. Jeg trenger absolutt ikke spørre om å gå å tisse.

Anonymkode: 57f01...1f8

Har aldri spurt om tillatelse til å tisse heller, herregud. 

Anonymkode: d0263...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt noen fysiske sommerjobber hvor jeg har kjent det i føttene. Men har ikke måttet løfte noe særlig, så resten har gått fint. Men jeg kan huske å være veeeeldig sliten etter jobb hele sommeren. 

Jeg vil tror du ikke er vant til å være fysisk hele dagen, og at kroppen ikke får innhente seg.
Det beste du kan gjøre er å slappe av når du har fri. Dra hjem, legg beina høyt og få nok søvn. 

IKKE sitt på telefonen i pausene, det gir så dårlig inntrykk at jeg er redd du risikerer å ikke få en okei referanse når du er ferdig.

Anonymkode: 63b6e...3a9

Hva man bruker tiden sin på i pausene er irrelevant. Jeg jobber på sykehjem og når jeg har pause så spiser jeg og scroller på mobilen. Jeg har PAUSE, tid til indre ro og fred, og da gjør jeg det som gjør at jeg får slappe av - mobiltid og mat. Andre liker å snakke og sladre med kollegaer men det liker ikke jeg. Jeg har forøvrig plettfrie referanser ettersom jeg utfører jobben min utmerket. 

Anonymkode: 4afd4...960

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva man bruker tiden sin på i pausene er irrelevant. Jeg jobber på sykehjem og når jeg har pause så spiser jeg og scroller på mobilen. Jeg har PAUSE, tid til indre ro og fred, og da gjør jeg det som gjør at jeg får slappe av - mobiltid og mat. Andre liker å snakke og sladre med kollegaer men det liker ikke jeg. Jeg har forøvrig plettfrie referanser ettersom jeg utfører jobben min utmerket. 

Anonymkode: 4afd4...960

Jo men det blir litt annerledes om du tar «ulovlige» pauser som irriterer dine kollegaer!

Anonymkode: 57a24...01f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...