Gå til innhold

Jeg har en slitsom sommerjobb og får kjeft for å ta pauser - er det lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Haha det er troll folkens, slapp av! 😂😂

Anonymkode: 4afd4...960

Det kan det godt være, uansett bra at TS får svar på tiltale, problemstillingen er nemlig like reell. 

Anonymkode: f5c8e...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan det godt være, uansett bra at TS får svar på tiltale, problemstillingen er nemlig like reell. 

Anonymkode: f5c8e...dc8

Tror faktisk ikke at det troll. Har de samme bortskjemte sommervikarene hos oss også. Kan se for meg at likegodt en av de hadde skrevet innlegget. 

Anonymkode: 02b58...d20

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor søke tungt fysisk arbeid om du er svak? 

Anonymkode: 8fe2c...10a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber du med da TS? 

Anonymkode: d9228...82c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar hyppige pauser for å sjekke mobilen?!?! Absolutt ikke greit på noen som helst måte :ler: 

Skjerp deg, eller forvent enten å få sparken eller i det aller minste elendige referanser. Du får ikke belastningsskader av å jobbe på lager i noen små uker, og pauser høres det ut som om dere har greit med fra før. 

Anonymkode: 306bd...eb0

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper dette er troll, men slett ikke sikker. Selv begynte jeg i min første jobb på samme alder, renholder på sykehjem. Først som sommervikar. Er i dag sykepleier. Det var selvfølgelig slitsomt å jobbe fysisk, men det var jeg forberedt på. Jeg var selvsagt også forberedt på at det ikke kom til å være flere pauser enn en halvtime. Jeg var hverken spesielt sterk eller sprek, men klarte jobben min uten syting. Det verste for meg var det psykososiale arbeidsmiljøet, som var dårlig.

Tror mange ungdommer i dag ikke er forberedt på realiteter i arbeidslivet. Ts har jo mange pauser! Glad hun ikke er hos oss på sykehjemmet, med så mange pauser hun trenger hadde ikke beboerne fått nødvendig hjelp. Vi har mange flinke vikarer, men det finnes også dem som har fått sydd puter langt oppunder armene og ikke greier å ta unna skitne kopper engang. Å gå ut med søpla er under deres verdighet...

Provoserende at eldre arbeidstakere som virkelig HAR slitasjeplager må jobbe uten pause i det hele fordi de har arbeidsmoral og samvittighet mens late ungdommer sluntrer unna.

Anonymkode: 7bb20...4b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen er dessverre høyst reell, og noe vi opplever på vår arbeidsplass også. 

Dagens unge har blitt ødelagte av sin foreldregenerasjon. De har aldri måttet jobbe for noe en dag i sitt liv, og har fått alt de har pekt på inkludert dyre telefoner, klær og annet. Vi måtte jobbe for slike ting fra vi var unge, så jeg forstår hvorfor det blir et gigantisk sjokk når unge i dag kommer ut i arbeidslivet. Ikke er de vant til å jobbe, ikke er de vant til å bli stilt krav til, og ikke forstår de konseptet bak det å ha en jobb. De skjønner ikke at man har leid bort tiden sin for x antall timer for y antall kroner, og at man da skal utføre jobben man er satt til å gjøre for å få penger for det. 

Når jeg ser dagens unge dra frem mobilen på jobb og snappe i hytt og vær som om det er den naturligste ting i verden, da tenker jeg at det må en realitetsorientering til. Både skole og foreldre må bli flinkere til å forberede dem på hva som møter dem og hva som er forventet, også må arbeidsgivere sette seg ned og forklare dem at slik oppførsel ikke er OK. Vi har sluttet å ta inn folk i 20-årene på vår arbeidsplass, for vi kan ikke ha folk som bare yter 40% av det resten gjør. Det er ikke bare at de tar pauser hele tiden, men de kjeder seg og blir slitne for ingenting (dette er kontorarbeid!), og gidder ikke å jobbe.

TS: Dette er arbeidslivet. Du jobber for pengene. Kroppen din er uvant og derfor får du vondt, dette går seg til. Men det du IKKE gjør er å ta pauser utover de du skal ha, og putt vekk mobiltelefonen. Husk at selv om du ikke er interessert i å ha lagerjobb neste år, kan det hende du trenger referansen fra nåværende arbeidsgiver. Du vil IKKE at den referansen skal være: "hun der? nei styr unna, hun drev og tok pauser i ett sett og satt med mobiltelefonen".

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går på harde underlag hele dagen er det Superviktig med gode sko og såler. Kjøp deg et par ekstra gode innleggssåler eller gelinnlegg på apotek eller skobutikk. 

Det gjorde underverker for min rygg i ny jobb. 

Anonymkode: 96edc...1e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ta imot Jesus skrev:

Jeg må si du er heldig med pausene i den jobben, du har kun krav på 30 min om dagen, og her får du 10 min annenhver time i tillegg, skjerpings!!

Man har krav på fem min per time i tillegg.

Anonymkode: fad7a...cd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19 og startet for noen uker siden i min første sommerjobb, som er min første jobb noensinne. Jeg jobber på lager og hater det. Jobben er slitsom, vi står hele arbeidsdagen og de som jobber der fast har ingen forståelse for at jeg trenger å ta noen pauser innimellom. Vi har 10 minutters pause annenhver time + en halvtimes spisepause, og de faste og sjefen sier at jeg kun kan ta pause fra jobben når vi har pause.

Men jeg blir jo sliten og får vondt i både ryggen og beina og trenger å slappe av oftere enn det. Da blir de sure og ber meg skjærpe meg og jobbe, for det er travelt og vi må holde produksjonen oppe og ikke havne på etterskudd. Er det virkelig lov å presse meg til å jobbe så hardt at jeg får vondt i både rygg og bein?

Anonymkode: afb0b...275

Jeg syntes de var generøse med pausene jeg da. Når jeg jobbet på lager så var det bare spisepausen. Var det travelt så ble det inge   pause og da hadde jeg brødskiver i en boks på trucken. 

Tror ikke du finner noen jobb som har pauser oftere enn det. Men du blir fysisk sterk og trenger ikke trene på fritiden. 

Anonymkode: ccae7...6f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har krav på fem min per time i tillegg.

Anonymkode: fad7a...cd4

Nei det har du ikke.

Anonymkode: 365fd...47f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har krav på fem min per time i tillegg.

Anonymkode: fad7a...cd4

Har man det? Hvor står det? 

Hilsen mangeårig arbeidstaker i kommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff dette er trist. Dette er fremtiden. Late generasjoner. 

Jeg startet å jobbe som 16 åring. Jobbet i oppvasken og var konstant i bevegelse. Kunne bare drømt om de pausene du hadde Ts. Fikk 1 pause på 30 min for å spise å så tilbake. I helgene jobbet jeg lengre dager i opptil 12-14 timer. Og siden har jeg jobbet i forskjellige yrker men alle i servicebransjen. Er i dag 29 år å har ingen senskader. Det jeg er takknemlig for i dag er arbeidsmoralen min. Det var ikke «greit» å være borte fra jobb. Jeg gikk på jobb med skadet ribbein og urinveisinfeksjon 😆 men var sånn jeg hadde blitt lært opp hjemme. Hard skole å selvfølgelig til en viss grad kanskje litt drøyt men sånn var det. 

Tok utdannelsen min ved siden av og har nå en standard 9-16 jobb. 

Håper flere foreldre skjerper seg å presser ungene ut i jobb tidlig. Det vil gagne dem godt! De får jo vondt i rygg å bein bare de bærer en kasse. Mange er bortskjemte å er dessverre derfor dette «fenomenet» har skjedd. 

Om dette ikke er troll så syns jeg Ts skal enten slutte i jobben eller høre på sjefen. Dette har du bare godt av. 

 

Anonymkode: 4bde7...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har krav på fem min per time i tillegg.

Anonymkode: fad7a...cd4

Nei det har man ikke. Du kan dele opp pausa de hvis det passer arbeidsplassen, men du har kun krav på 30 min løpet av dagen. 

Anonymkode: 8900e...4cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva du mener med "kjeft". Hvis de står å skriker til kolleager eller ansatte er det selvsagt ikke greit.

Det er for eksempel ikke rart at kokkekyrket sliter med rekrutteringen når vi vet at det er vanlig at sjefskokken står å skriker ukvemsord til lærlinger på kjøkkenet. Gordon Ramsay-stil er ikke greit i norsk næringsliv og ikke noe man "bare må tåle, fordi det bare er sånn".

Anonymkode: e0ea8...d9e

Jeg kjenner faktisk unge kokker som slutter i yrket pga dette. 

Anonymkode: ccae7...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lagerarbeid krever veldig gode sko. Og for all del, tar du en pust i bakken, så ligg unna mobilen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du litt mye kjeft Ts, men det er litt på sin plass altså. Du må ikke sitte med mobilen! Det gir utrolig dårlige signaler. 

Skjønner at du blir sliten, men du får nok ingen kroniske skader pga denne jobben en sommer. 

Vi har alle hatt vår første jobb, og med ulike erfaringer. Men! Det er viktige erfaringer, og gjør ditt beste. Husk at det er viktig med gode referanser. Bruk ordentlige sko, det er viktig! Og legg bort telefonen! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare tull.. Dette er fordi du sitter på den pcen vær dag og ikke rører kroppen, velkommen til arbeidsverdenen. Om du ikke takler en uke med LITT jobbing, så synes jeg virkelig synd i deg.

Anonymkode: c0b06...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

At du sitter på mobilen gir et veldig dårlig inntrykk, så det bør du absolutt unngå! Ellers har du flere pauser enn det som er vanlig, så det høres ikke ut som om arbeidsplassen din er kritikkverdig. Det høres rett og slett ikke ut som om du passer inn i jobben. Er du utrent og/eller ganske tynn? Det høres nemlig ut som om du sliter med styrken. Det er selvsagt en dårlig idé å jobbe med noe man har dårlige forutsetninger for. Du burde nok ikke ha søkt på denne jobben i utgangspunktet, men når du først har denne jobben, må du bare stå løpet ut. Og så søker du selvsagt en helt annen type jobb neste sommer. Det er tvilsomt at du får varige plager fra en sommerjobb i din alder, så slutt med de ekstra pausene, og press deg så langt det går. Hvis det faktisk er slik at du blir syk uten de ekstra pausene, så får du heller dra til lege og bli sykemeldt. Man kan ikke jobbe redusert (=ta ekstra pauser) uten å ha dokumentasjon på at dette faktisk er nødvendig. 

Anonymkode: c39bf...c32

Det er helt normalt å bli mer sliten i starten når man begynner med en fysisk krevende jobb, enn etter å ha jobbet en stund, og kroppen har vendt seg til belastningene.

Men du bør absolutt legge vekk telefonen i pausene dine. Det gir et veldig dårlig inntrykk.

TS, sørg for å ha gode sko med god demping. Dette er viktig om du må gå mye på hard gulv. Du trenger ikke slutte i jobben som noen foreslår. Om du har jobbet lenge nok, så kan du snakke med legen om mulighet til en avventende gradert sykemelding - det er en slags advarsel til jobben om at du kan bli sykemeldt om de ikke tilrettelegger. Har du ikke jobbet lenge nok til å ha rett på sykemelding, så kan du ev. bare snakke med sjefen, og be om å få en time kortere arbeidsdag som du bruker på pauser gjennom dagen f.eks. Eller ev, jobbe litt lenger hver dag mot at du tar glere pauser i løpet av dagen.

Anonymkode: 1f9e0...4b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...