Gå til innhold

Jeg har en slitsom sommerjobb og får kjeft for å ta pauser - er det lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobbet på ikea da jeg studerte, og de første månedene lå jeg på sofaen og nesten gråt og vridde meg pga vonde bein. Sinnsykt harde gulv der. Men etter noen måneders tilvenning ble det bedre, da ble jeg bare normalt sliten av 8 timer på hardt gulv. Men hjelper vel neppe deg og tenke at du må holde ut om det kun er en sommerjobb. Akkurat når du er blitt herda så er du ferdig der lissom. Finn en bedre sommerjobb neste år:-) 

Anonymkode: 35255...e08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, Dumi said:

Ts visste hva jobben var da hun/han tok den.

Ja, sommerjobber pleier å være timebetalt, men eier trenger folk til å jpbbe alle timene stedet har åpent. Derfor kan ikke ts kun ta fri en time før endt arbeidsdag.  Denne timen må fylles. Jobben må gjøres.

Det var derfor jeg også foreslo at TS kunne være litt lenger på jobb, mot at hun kunne ta et par ekstra pauser underveis.

Dette handler om å ville se løsninger, ikke bare problemer.(Arbeidsgivere flest liker arbeidstskere som finner løsninger istedet for bare problemer.)

Arbeidsgiver vet også at det kan være tøft for kroppen i oppstart av jobben, og bør ikke bli overrasket av problemstillingen.

Anonymkode: 1f9e0...4b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange som jobber på lager med sommervikarer her inne på KG!

Anonymkode: 2e95f...cf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19 og startet for noen uker siden i min første sommerjobb, som er min første jobb noensinne. Jeg jobber på lager og hater det. Jobben er slitsom, vi står hele arbeidsdagen og de som jobber der fast har ingen forståelse for at jeg trenger å ta noen pauser innimellom. Vi har 10 minutters pause annenhver time + en halvtimes spisepause, og de faste og sjefen sier at jeg kun kan ta pause fra jobben når vi har pause.

Men jeg blir jo sliten og får vondt i både ryggen og beina og trenger å slappe av oftere enn det. Da blir de sure og ber meg skjærpe meg og jobbe, for det er travelt og vi må holde produksjonen oppe og ikke havne på etterskudd. Er det virkelig lov å presse meg til å jobbe så hardt at jeg får vondt i både rygg og bein?

Anonymkode: afb0b...275

Sånn er det å arbeide for absolutt alle yrkesaktive. 
De eneste som har lov å ta hyppigere pauser er de som er under 18år fordi de er barn. 
Du er 19år og det stilles alle de samme kravene til deg som til alle andre ansatte mellom 18 og 67år.
I alle jobber er det regler for pauser og toalettbesøk osv. 
I alle jobber må man spørre sjefen eller ansvarlig på jobb om tillatelse, selv til å gå og tisse.
Sånn er det.

Anonymkode: da06c...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg losset fiskebåter i begynnelsen av 20-åra. Det ble fort 18 timers arbeidsdager, og folk var hele tiden sykemeldt. Var svært få folk over 35 der, og mange gikk ut av "yrket" med yrkesskader. 

Anonymkode: 3ad0c...ef8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19 og startet for noen uker siden i min første sommerjobb, som er min første jobb noensinne. Jeg jobber på lager og hater det. Jobben er slitsom, vi står hele arbeidsdagen og de som jobber der fast har ingen forståelse for at jeg trenger å ta noen pauser innimellom. Vi har 10 minutters pause annenhver time + en halvtimes spisepause, og de faste og sjefen sier at jeg kun kan ta pause fra jobben når vi har pause.

Men jeg blir jo sliten og får vondt i både ryggen og beina og trenger å slappe av oftere enn det. Da blir de sure og ber meg skjærpe meg og jobbe, for det er travelt og vi må holde produksjonen oppe og ikke havne på etterskudd. Er det virkelig lov å presse meg til å jobbe så hardt at jeg får vondt i både rygg og bein?

Anonymkode: afb0b...275

Synes du får for mye kritikk her i tråden - det er total idioti. Er alltid morsomt å se disse som kritiserer deg, hvordan de har lagt seg på rygg for monopolkapitalistisk terrorsystem der de er flinke arbeidsmaur som oppfordrer deg til å ødelegge det mest dyrebare du har - nemlig helsa di. Dette er noe mange tar for gitt, inntil det plutselig er for sent. Så du må ikke bry deg om hva "Gullgenerasjonen" her babler om - for de samme her som babler og kritiserer deg har opplevd å få såpass mye hjelp av staten i form av billige boliger og har levd i en tid da boligprisene galloperte noe sinnsykt oppover.  

De aller fleste vet at man bygger ikke formue / kapital ved å slite ut helsa si på et lager. Nei, formuene til de som babler her imot deg ble dannet av "boligbørsen", der boliger som kostet 500,000 kr så sent som på 1990-tallet koster nå 4,000,000 kroner. Det er sånn man danner formue, og ikke ved å få utbetalt f eks 20,000 kr fra et latterlig og støvete lager. 

Så nå har de samme kritikere som kritiserer deg snudd ryggen til det sosialdemokratiske systemet som har hjulpet dem å komme seg opp og frem, så nå sitter de og kritiserer deg for at du ikke ødelegger deg selv ihjel, samtidig som de heier på den brutale kapitalismen.

Lager er faktisk et sted hvor det er veldig enkelt å få oppleve ulykker. Så dette er ikke som å sitte i kassa på Kiwi. Lager- og transport er også et av de verste bransjene på lik linje med renhold, servering / restaurant og byggebransjen. Det er for mange "cowboyer" i denne bransjen og norsk arb.miljø lov brytes systematisk gang på gang.

Det er brudd på norsk arb.miljølov hos 40% av bedriftene - dette er ferske nyheter som kom ut for et par dager siden:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/50yE0m/slaar-alarm-om-serveringsbransjen-fire-av-ti-bedrifter-bryter-loven

I motsetning til de som babler her og kritiserer deg, så ser jeg ingen nytte i at man skal presse deg til å bli syk - for lager er, som sagt, en brutal bransje hvis det er snakk om fysiske tak og det er derfor det jobber veldig få kvinner der. 

Det er også en bransje som blir overtatt i stadig større grad av roboter, så å ødelegge helsa di for en bransje som overtas i stadig større grad av maskiner, er det iallfall ikke noe fremtid i.

https://e24.no/betalt-innhold/bak-tallene/slik-fungerer-europas-mest-effektive-lagersystem/23857962

Det eneste man kan kritisere deg for er bruken av mobilen, men ellers så er det ikke slik at alle 19-åringer har nøyaktig samme helse og styrke, og da blir det feil å forvente at alle skal prestere på nøyaktig samme nivå. Hvis det er slik at de kjefter på deg allerede - på jobben - så er det iallfall å bare dr!te i hele greia, for da kommer dem ikke til å gi deg god referanse, så det er ikke noe poeng å ødelegge deg selv videre når kroppen sier imot. Man skal lytte til kroppen sin. Men du har krav på å få attest etter endt sommerjobb uansett, så det er bare å dr!te i referansen, for attesten får du uansett som bekrefter iallfall at du jobbet denne sommeren, så neste gang søker du bare på mindre slitsomme jobber, og hvis noe spør hvorfor du ikke har referanse, men kun attest, så sier du bare at siden det var din første sommerjobb, så fant du ut at dette er en bransje som overhodet ikke passet dine interesser, og sånn er det. Du kan også si at du kom på kant med "sjefen" fordi du sa ifra angående flere kritiske ting på jobben din som du som arb.taker ikke kunne ignorere da det var fare for ulykker som ikke var i henhold til den norske arb.miljøloven. 

Det aller viktigste er at du møter opp på jobben i tide og ikke er sen og at du ikke går fra jobben før klokka sier at man skal gå hjem. Men at din kropp opplever smerter og trenger flere pauser skal du ALDRI unnskylde deg for. Smerter skal man ta på alvor. Folk her babler om at man blir "støl i begynnelsen og blir etterpå vant til det". Nei, det er ikke slik. Dette er ikke trening - på et treningsstudio har man en detaljert og kontrollert plan der man foretar konkrete øvelser så og så mye.   Det er ikke tilfellet på et lager og man får IKKE noen "muskler" av å slite seg selv på lager. Det man får på et lager er at de områdene av kroppen som belastes kraftig, blir belastet kraftig, samtidig som de områdene av kroppen som ikke blir trent, blir underutviklet. Så man får ikke "muskler" noe sted av å jobbe på et lager. Dette er bare tull. Muskler får man av å følge nøye på hva man spiser, der man har stabil hverdag uten stress samtidig som man trenger under normale og rolige forhold på et treningssstudio under et bestemt og detaljert plan som er tilpasset for hver enkelt person / individ. 

 

 

 

Anonymkode: a1d1c...25f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Dumi skrev:

Ts visste hva jobben var da hun/han tok den.

Ja, sommerjobber pleier å være timebetalt, men eier trenger folk til å jpbbe alle timene stedet har åpent. Derfor kan ikke ts kun ta fri en time før endt arbeidsdag.  Denne timen må fylles. Jobben må gjøres.

Jeg tror ingen vet hva en intensiv lagerjobb på f.eks. plukklager er før de har jobbet minst en dag, og få vet hvor hardt det er for beina og ryggen hvis man ikke har optimalt dempede sko.  Hvis man snitter 3 km pr time, så er det over 20 km hver dag på noe betonghardt som er så hardt at jekketraller triller lett.  

Det er tydelig at belastningen er høyere enn TS og hennes  sko  i utgangspunktet  er satt opp for.  Hva kan man gjøre med det?

Det åpenbare er å kjøpe sko. Det kan være nok. Plan b kan være  å få redusert stillingen midlertidig. Mobilen skal hun låse inn i garderobeskapet.  

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har ikke prolaps. Du har bare svake magemuskler! Tren opp kjernen din og du skal nok se.

99% av folk med prolaps er bare dårlig trente

Anonymkode: ab851...d44

Jeg har prolaps, så høyt opp i nakken at de ikke våger å operere. Det som holder meg i jobb og fungerende er trening og tøying. Så selv med prolaps kan man holde funksjonalitet i gang, om man trener bevisst i forhold til å styrke muskulatur, beholde bevegelighet og løse opp muskler som blir stramme og vonde som resultat av at man spenner seg litt på grunn av smerter. 

Å trene bør ikke undervurdes, både som forebygging eller i forhold til å håndtere fysiske utfordringer. Hadde jeg ikke trent hadde jeg definitivt vært ufør. Den innsatsen jeg legger i trening og tøying gjør at jeg kan ha et aktivt liv fremdeles, på alle måter. 

Anonymkode: d84e5...315

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det å arbeide for absolutt alle yrkesaktive. 
De eneste som har lov å ta hyppigere pauser er de som er under 18år fordi de er barn. 
Du er 19år og det stilles alle de samme kravene til deg som til alle andre ansatte mellom 18 og 67år.
I alle jobber er det regler for pauser og toalettbesøk osv. 
I alle jobber må man spørre sjefen eller ansvarlig på jobb om tillatelse, selv til å gå og tisse.
Sånn er det.

Anonymkode: da06c...2ea

Nei, det er absolutt ikke i alle jobber man må spørre en sjef for å få gå på do... 🥴

Anonymkode: 0b29a...98e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19 og startet for noen uker siden i min første sommerjobb, som er min første jobb noensinne. Jeg jobber på lager og hater det. Jobben er slitsom, vi står hele arbeidsdagen og de som jobber der fast har ingen forståelse for at jeg trenger å ta noen pauser innimellom. Vi har 10 minutters pause annenhver time + en halvtimes spisepause, og de faste og sjefen sier at jeg kun kan ta pause fra jobben når vi har pause.

Men jeg blir jo sliten og får vondt i både ryggen og beina og trenger å slappe av oftere enn det. Da blir de sure og ber meg skjærpe meg og jobbe, for det er travelt og vi må holde produksjonen oppe og ikke havne på etterskudd. Er det virkelig lov å presse meg til å jobbe så hardt at jeg får vondt i både rygg og bein?

Anonymkode: afb0b...275

Da bruker du feil type sko. Kun din egen feil at du ikke bruker sko med riktig demping. Skal ikke gå utover de andre at du slurver med utstyret.

Anonymkode: 3e5b9...e22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19 og startet for noen uker siden i min første sommerjobb, som er min første jobb noensinne. Jeg jobber på lager og hater det. Jobben er slitsom, vi står hele arbeidsdagen og de som jobber der fast har ingen forståelse for at jeg trenger å ta noen pauser innimellom. Vi har 10 minutters pause annenhver time + en halvtimes spisepause, og de faste og sjefen sier at jeg kun kan ta pause fra jobben når vi har pause.

Men jeg blir jo sliten og får vondt i både ryggen og beina og trenger å slappe av oftere enn det. Da blir de sure og ber meg skjærpe meg og jobbe, for det er travelt og vi må holde produksjonen oppe og ikke havne på etterskudd. Er det virkelig lov å presse meg til å jobbe så hardt at jeg får vondt i både rygg og bein?

Anonymkode: afb0b...275

Det er vanlig å bli sliten når man jobber.  Problemet ditt er at du har for lite trening, og at det er uvante bevegelser.  Det vil bli bedre etterhvert.

Hvis du synes dette er for ille, så skal du være glad du ikke jobber innen bondeyrket. Det er ikke uvanlig med 12 - 14 timers arbeidsdag. Der det innebærer mange tunge løft, og ikke minst gjentagende og ensidige bevegelser. Slutt og syt og sett igang å jobbe. 

Gjør deg selv en tjeneste, legg vekk mobilen i arbeidstida og konsentrer deg om jobben din.

Dette er ikke noe enkeltstående tilfelle. Det er typisk ungdom, bortskjemte og pinglete.

Anonymkode: 0ca36...aa6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det å arbeide for absolutt alle yrkesaktive. 
De eneste som har lov å ta hyppigere pauser er de som er under 18år fordi de er barn. 
Du er 19år og det stilles alle de samme kravene til deg som til alle andre ansatte mellom 18 og 67år.
I alle jobber er det regler for pauser og toalettbesøk osv. 
I alle jobber må man spørre sjefen eller ansvarlig på jobb om tillatelse, selv til å gå og tisse.
Sånn er det.

Anonymkode: da06c...2ea

Nei sånn er det ikke.

Anonymkode: 365fd...47f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, TS. Hvis du jobber på lager så regner jeg med at du bruker vernesko? Da er det superviktig at du har skikkelige såler i de skoene. Vernesko er grusomt å gå med, uten såler. 

Anonymkode: fa030...1b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtdempende såler i vernesko fikser mye. Har en del 10-12 timers økter bak meg i vernesko på betonggulv og med støtdemping ble det mye bedre.

Anonymkode: 8ad94...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har ikke prolaps. Du har bare svake magemuskler! Tren opp kjernen din og du skal nok se.

99% av folk med prolaps er bare dårlig trente

Anonymkode: ab851...d44

Det eneste menneske jeg kjenner med prolaps er en mann som ikke gjorde annet enn å trene! Han gikk idrettslinjen på VGS (hvor de hadde 10-12 timer i uka med trening), trente fotball 4 ganger i uka + kamper i helgene, i tillegg til å løpe og trene styrke på treningssenter flere ganger i uka på eget initiativ! Brakk han beinet, trente han armer og mage på treningssenter f.eks. Så at alle som har prolaps er dårlig trente er jo helt feil

Anonymkode: bd1fc...606

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns du kanskje det er bedre at TS ikke jobber i det hele tatt?

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge. Sommerjobber pleier å være timesbetalt, så arbeidsgiver har lite å tape på at TS jobber litt kortere dager mot litt mindre lønn.

"Tilretteleggingsplikten gjelder for alle arbeidstakere med redusert arbeidsevne eller arbeidskapasitet. Dette gjelder uavhengig av om det er kortvarig eller langvarig, og uavhengig av arbeidstakers alder, stillingsgrad og om arbeidstaker har fast eller midlertidig ansettelse. "

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/

Anonymkode: 1f9e0...4b3

Les hva du henviser til. Det er ikke nevnt noe sted at ts faller inn under denne kategorien. Ts er 19 år. I sin første jobb. Ts er ung og bortskjemt. Ikke syk med redusert arbeidsevne eller kapasitet. 

Anonymkode: 4b2e8...efd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde en sånn type lagerjobb da jeg var yngre, og ja det var hardt for kroppen! Hadde gnagsår og vannblemmer overalt på beina. Ikke hadde jeg råd til gode sko heller så det var bare å bite tenna sammen, for pengene trengte jeg til husleie osv. Etter hvert ble det dog bedre, ettersom jeg ble herda og bedre trent i beina. Jeg ble fortsatt veldig sliten av jobben, men ikke lenger "ødelagt". Kan dog ikke melde om noen kroniske skader av slitet, TS! :vetikke: 

Tror du kommer til å få deg et realt sjokk av arbeidsivet, TS. I de fleste yrker må man prestere og være hele tiden. Det går som regel ikke ann å ta pauser når man er sliten/føler for det/vil sjekke snap etc.

Tror heller ikke du skjønner viktigheten av gode attester og eventuelle referanser som kan være avgjørende for om man får (drømme)jobb(en) senere i livet. At man ikke har jobbet før man er 19 år, og så i tillegg da får dårlig attest, kan trekke ned senere. 

Håper dog du lærer litt av dette og at de neste ukene dine blir bedre :) Og har du råd, kjøp deg gode sko! 

Anonymkode: 6c71b...711

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les hva du henviser til. Det er ikke nevnt noe sted at ts faller inn under denne kategorien. Ts er 19 år. I sin første jobb. Ts er ung og bortskjemt. Ikke syk med redusert arbeidsevne eller kapasitet. 

Anonymkode: 4b2e8...efd

Hvordan vet du at TS ikke er syk? Det er ikke sikkert hun har oppgitt all informasjon her 🙂

Anonymkode: bd1fc...606

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at TS ikke er syk? Det er ikke sikkert hun har oppgitt all informasjon her 🙂

Anonymkode: bd1fc...606

Det hadde jo vært veldig relevant informasjon å oppgi. Og da tar man da ikke en tung lagerjobb som sommerjobb. Tror nok heller hun har vondt i viljen.

Anonymkode: 365fd...47f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt i begynnelsen når man begynner i jobb, rett fra skolen hvor man sitter hele dagen. Men dette er en vanesak! Jeg har jobbet i mange år i en fysisk jobb hvor vi står og går hele dagen på betonggulv. Men jeg husker de første månedene. Jeg måtte hjem å legge meg et par timer hver eneste dag etter jobb. Man har krav på 5 minutter pause i timen, og du får jo 10 minutter annen hver, så ingen problem her. Men som sagt, man blir vandt til det, men kanskje ikke på de få ukene du skal være der i sommer. Hold ut, og gjør så godt du kan, så ordner det seg nok 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...