Gå til innhold

Jeg har en slitsom sommerjobb og får kjeft for å ta pauser - er det lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høres rett og slett ut som du ikke er vandt til og jobbe, så derfor verker kroppen, er ikke farlig.. Hvorfor skal du ha så mye mere krav på mere pauser en andre? Faren min har jobbet i over 50 år snart, og han har vondt både der og der men spør ikke om flere pauser fordi han får litt vondt i foten.. herregud

Anonymkode: c0b06...708

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

TS.

Det er nettopp dette jeg frykter. At om jeg lar meg presse for hardt så får jeg varige plager. Det er jeg ikke interissert i. Jeg er bare 19 og skal starte å studere til høsten og er ikke interissert i å ødelegge kroppen min i en sommer jobb. Altså må jeg jo ta noen avbrekk her og der så jeg ikke blir helt utslitt og får store smerter. Jeg skjønner ikke at det er krise at jeg setter meg ned og sjekker mobilen i noen minutter og så starter å jobbe igjen. Da får jeg jo mindre vondt og jobber mer effektivt enn om jeg står der og har dritvondt i både ben og rygg og ikke klarer å fokusere på jobben skikkelig fordi jeg har så innmari vondt. Men de sure kjærringene som jobber fast er ikke enige. Her skal det jobbes til vi kollapser virker det som de mener. Og sjefene er på dems lag. Det er frustrerende og jeg gruer meg til jobb på mandag.

Anonymkode: afb0b...275

Du er bare en ungdom, du skal ikke sitte der og klage på at du får litt vondt fordi du bruker kroppen din... 1 uke har du jobbet, hvordan kan du starte og klage da? Hvordan skal du klare deg i livet om du skal klage på den første lille arbeids smerten du får? Du har ikke vondt,  det er bare jåss og tull, slutt med den klaginga og jobb som normale folk. Du får ikke "varige" smerter for resten av livet av og løfte en liten salami fra lageret til en hylle.

Anonymkode: c0b06...708

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 19 og startet for noen uker siden i min første sommerjobb, som er min første jobb noensinne. Jeg jobber på lager og hater det. Jobben er slitsom, vi står hele arbeidsdagen og de som jobber der fast har ingen forståelse for at jeg trenger å ta noen pauser innimellom. Vi har 10 minutters pause annenhver time + en halvtimes spisepause, og de faste og sjefen sier at jeg kun kan ta pause fra jobben når vi har pause.

Men jeg blir jo sliten og får vondt i både ryggen og beina og trenger å slappe av oftere enn det. Da blir de sure og ber meg skjærpe meg og jobbe, for det er travelt og vi må holde produksjonen oppe og ikke havne på etterskudd. Er det virkelig lov å presse meg til å jobbe så hardt at jeg får vondt i både rygg og bein?

Anonymkode: afb0b...275

Jobb saktere og se ut som om du gjør noe, mens du egentlig bare virrer rundt. Det er trikset.

Nei, du skal ikke sjekke mobilen hele tiden.

Anonymkode: 05c95...606

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en stor bedrift med mange ansatte. Av de unge (ca19-25 år) har omtrent 70% samme innstilling som Ts. De er sååå slitne, det er så mye å gjøre, sjekker/ svarer på snap stadig vekk, og har et fravær som ligger langt over oss andre.  Dessverre så er det vel min generasjon som har gitt dem alt opp i henda og latt dem tro at de er verdens navle....   

Anonymkode: 8719a...420

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du blir sliten i kroppen er jo at du bruker kroppen og muskler på en annen måte enn du er vant til. Det tar tid å tilpasse seg, men er hverken farlig eller betyr at du får slitasjeskader av noen må måneders jobbing. For øvrig er det helt vanlig å være trøtt og sliten etter jobb, det må du regne med uansett hva du skla jobbe med i fremtiden også. Bruk gode sko med demping og støtte, så skal du se det hjelper. Det er helt uakseptablet å ta seg pauser for å surfe på mobilen utenom de fastlagte pausene, forstår godt at kollegene dine reagerer på det. Den typen oppførsel er sånn som fortelles videre når du trenger referanser senere, så det må du slutte med med en gang. Dere har også er pauser enn kravet i lovverket, så vær glad for det. Tror du må endre innstillingen din ganske kraftig, både til denne jobben og arbeidslivet generelt. 

Anonymkode: 53588...30b

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden må være en spøk. Og kun for å provosere.

Anonymkode: d3890...334

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet på bensinstasjon noen år, deltidsjobb og ferie. Det var ikke stol bak kassa, vi måtte stå. Fikk ikke lov til å sitte annet enn den ene pausa ila dagen. Jeg gikk til innkjøp av noen ordentlige gode sko. Det hjalp! Fikk også jævlig vondt i beina.

Anonymkode: dc0af...1fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til TS: De som sier du må bite tenna sammen og ikke klage vet ikke hvordan det er å jobbe fysisk med høyt tempo hele dagen, og ikke minst hvor kjedelig det er. Tviler faktisk på at de har gjort mye annet fysisk enn å være politiker fra sofaen sin og helle Pepsi Max i glasset sitt. Patetiske troll med ryggrad av blomkål.

Jeg jobbet med hjertet utenpå kroppen og fikk prolaps etter 1 år med jobb uten ferie og pauser. Som du beskriver virker det som du jobber i Bring? Bring er verstinger, lederne der er psykopater som ikke har autoritet i soverommet til kjæresten sin. De er tapere. Løft med knærne og ikke bjeff tilbake, det er det de vil at du skal gjøre.

Anonymkode: 369f5...854

Nei, du har ikke prolaps. Du har bare svake magemuskler! Tren opp kjernen din og du skal nok se.

99% av folk med prolaps er bare dårlig trente

Anonymkode: ab851...d44

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 19-åring som sliter med lagerjobb bør ihvertfall få beskjed om å begynne å trene, framfor å skremmes med prolaps og belastningsskader!

Anonymkode: 57a24...01f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold ut og bruk det som motivasjon til å ta en ordentlig utdanning slik at du slipper å jobbe på lager resten av livet.

Anonymkode: 00cf4...443

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts.

Jeg skjønner at du blir fortere sliten enn de andre, de er jo vant til å jobbe slik. Alt er nytt for deg og du er kanskje ikke så godt inne i det, som de faste. Pluss at det å føle seg målt gjør det verre. Gi det litt tid, kroppen venner seg til det mer og mer. Jeg er helt sikker på at du står på og gjør ditt. Husk gode sko og at du jobber riktig med kroppen. Får du lov til å ha musikk på ørene? Det kan hjelpe på motivasjonen. Ikke bry deg om stygge kommentarer her. Alt nytt er uvant og tungt i begynnelsen. Stå på så godt du kan, og om dette ikke har gitt deg positive opplevelser etterpå..  så vet du hvordan jobb du ikke vil ha og evnt hvordan sjef du ikke vil ha i arbeidslivet. En erfaring rikere. Masse lykke til.

Anonymkode: f8ce2...a7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du mener med "kjeft". Hvis de står å skriker til kolleager eller ansatte er det selvsagt ikke greit.

Det er for eksempel ikke rart at kokkekyrket sliter med rekrutteringen når vi vet at det er vanlig at sjefskokken står å skriker ukvemsord til lærlinger på kjøkkenet. Gordon Ramsay-stil er ikke greit i norsk næringsliv og ikke noe man "bare må tåle, fordi det bare er sånn".

Anonymkode: e0ea8...d9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha det er troll folkens, slapp av! 😂😂

Anonymkode: 4afd4...960

Er det det? Bra i tilfelle, blir så sykt provosert.

Anonymkode: 4d383...7a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

TS.

Det er nettopp dette jeg frykter. At om jeg lar meg presse for hardt så får jeg varige plager. Det er jeg ikke interissert i. Jeg er bare 19 og skal starte å studere til høsten og er ikke interissert i å ødelegge kroppen min i en sommer jobb. Altså må jeg jo ta noen avbrekk her og der så jeg ikke blir helt utslitt og får store smerter. Jeg skjønner ikke at det er krise at jeg setter meg ned og sjekker mobilen i noen minutter og så starter å jobbe igjen. Da får jeg jo mindre vondt og jobber mer effektivt enn om jeg står der og har dritvondt i både ben og rygg og ikke klarer å fokusere på jobben skikkelig fordi jeg har så innmari vondt. Men de sure kjærringene som jobber fast er ikke enige. Her skal det jobbes til vi kollapser virker det som de mener. Og sjefene er på dems lag. Det er frustrerende og jeg gruer meg til jobb på mandag.

Anonymkode: afb0b...275

Synes virkelig ikke du skal sjekke mobilen! Det hadde jeg funnet provoserende hvis jeg var en av dine kollegaer.

Anonymkode: 61c17...aa2

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei Ts.

Jeg skjønner at du blir fortere sliten enn de andre, de er jo vant til å jobbe slik. Alt er nytt for deg og du er kanskje ikke så godt inne i det, som de faste. Pluss at det å føle seg målt gjør det verre. Gi det litt tid, kroppen venner seg til det mer og mer. Jeg er helt sikker på at du står på og gjør ditt. Husk gode sko og at du jobber riktig med kroppen. Får du lov til å ha musikk på ørene? Det kan hjelpe på motivasjonen. Ikke bry deg om stygge kommentarer her. Alt nytt er uvant og tungt i begynnelsen. Stå på så godt du kan, og om dette ikke har gitt deg positive opplevelser etterpå..  så vet du hvordan jobb du ikke vil ha og evnt hvordan sjef du ikke vil ha i arbeidslivet. En erfaring rikere. Masse lykke til.

Anonymkode: f8ce2...a7f

Gode råd, bedre enn å sette seg med med mobilen og være sur på sjefen og alle kollegaene. 

Anonymkode: 4d383...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man starter i sin aller første fysiske jobb, så er det ikke overraskende at man kjenner det i kroppen. På samme måte som om du hadde begynt å trene hardt - så vil du kjenne det. Det er helt vanlig å bli støl og få vondt her og der når man presser kroppen på måter den ikke er vant til. Men det betyr ikke at det er farlig. Dette er noe du må igjennom, og det blir nok lettere etterhvert! 

Slitasjeskader er helt klart en utfordring innenfor fysiske yrker, men da snakker man gjerne om å stå i disse jobbene i årevis - kanskje et helt yrkesaktivt liv. Det skal ekstremt mye til for å få «varige men» på grunn av en slitsom sommerjobb! 

Hvis dere ikke får ta mer pause enn det sjefen har sagt - så får dere ikke det. Du må bare holde ut. Du vil vel ikke risikere å få en dårlig referanse? Det kan gjøre det vanskeligere å få de jobbene du vil ha etterpå... Jeg tror likevel at jeg som kollega hadde sett mildere på deg hvis du brukte pausene til å drikke litt fra vannflaska, strekke på kroppen for å myke opp såre muskler og får igjen pusten enn om du satte deg ned med mobilen. Da utstråler du jo bare at du er lat og ikke gidder. 

Anonymkode: 3da89...15d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper dette er en tulletråd.

Hvis ikke må du skjerpe deg, legg vekk mobilen og gjør jobben din. Blir flau på dine vegne!

Anonymkode: 76cc4...6e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sympati herfra. Begynte å jobbe som 14 åring,  starta som varepåfyller i butikk. Hadde så vondt at jeg gråt når jeg kom hjem fra jobb de to første ukene.  Etter tredje uke ble det bedre og nå har jeg jobbet i butikk i 20 år og har ingen plager. 

Du ødelegger ikke kroppen på noen måneders jobb. Du belaster kroppen på en ny måte og derfor gjør det vondt.  Du bruker vel joggesko?  

Skaff deg ordentlige sko,  google gode arbeidstillinger og bevegelser du kan gjøre innimellom. 

Takler du ikke jobben så slutter du.  Alle opplever smerte i begynnelsen, sånt går over. 

Anonymkode: 8900e...4cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp deg. Er så dritt lei dere pappaunger som ikke er ydmyk engang på deres første jobb. Måtte selv skjelle ut to sånne i går fordi de satt på mobiltelefonene utenom pause og hodet var tydelig ikke i jobben. Nok får være nok. Noen må holde dere til ansvar og sette litt krav til dere ellers blir det ingenting ut av sånt arbeidsmoral. Måtte selv jobbe fra da jeg var 15 for ti år siden og har vært ydmyk som bare det, vet du hvorfor? Fordi jeg vet jeg ikke kan alt og jeg har ikke tenkt å gå kollegaene mine på nervene. Prøver du ditt beste og er alltid på tilbudssiden så ser du om du får kjeft eller ikke.

Anonymkode: 02b58...d20

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

TS.

Det er nettopp dette jeg frykter. At om jeg lar meg presse for hardt så får jeg varige plager. Det er jeg ikke interissert i. Jeg er bare 19 og skal starte å studere til høsten og er ikke interissert i å ødelegge kroppen min i en sommer jobb. Altså må jeg jo ta noen avbrekk her og der så jeg ikke blir helt utslitt og får store smerter. Jeg skjønner ikke at det er krise at jeg setter meg ned og sjekker mobilen i noen minutter og så starter å jobbe igjen. Da får jeg jo mindre vondt og jobber mer effektivt enn om jeg står der og har dritvondt i både ben og rygg og ikke klarer å fokusere på jobben skikkelig fordi jeg har så innmari vondt. Men de sure kjærringene som jobber fast er ikke enige. Her skal det jobbes til vi kollapser virker det som de mener. Og sjefene er på dems lag. Det er frustrerende og jeg gruer meg til jobb på mandag.

Anonymkode: afb0b...275

Prøv å sett deg ned uten å sjekke den jævla mobilen hele tiden. Noen strekkøvelser hadde kanskje heller ikke vært så dumt. 

Anonymkode: f5c8e...dc8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...