Gå til innhold

Spiser du fortsatt gris?


AnonymBruker

Spiser du gris?  

341 stemmer

  1. 1. ?

    • Ja
      162
    • Ja, men prøver virkelig å holde det til et minimum
      67
    • Nei
      112


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 timer siden, Husholdning1 skrev:

Mulig 13 gårder ble vist på TV. Det betyr ikke det samme som at kun 13 gårder ble besøkt. Hyn har tross alt holdt på med dette over en femårsperiode. Dette er pelsdyrfarmpropagandaen på nytt igjen.

De sa det i programmet. Hun besøkte 13 gårder og det ble funnet mishandling av dyr eller/og regler ble ikke fulgt alle steder. 

Anonymkode: afed6...20c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De sa det i programmet. Hun besøkte 13 gårder og det ble funnet mishandling av dyr eller/og regler ble ikke fulgt alle steder. 

Anonymkode: afed6...20c

At de sier det i programmet hjelper jo lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men kjøper en halvgris hver høst fra en liten gård med noen få griser.  Så vet de har det bra :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er blitt avdekket dårlige forhold i et kufjøs for hundrede gang. Skal du slutte å spise ku? 

Anonymkode: d947d...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så glad i svin så spiser ikke bacon/svinekoteleletter osv, men kommer ikke til å aktivt slutte å spise det heller om jeg får en pølse. Spiser fortsatt kylling, så ser ikke poenget å kutte det ut. Da kan jeg likesågodt bli vegetarianer når jeg er i gang om det skjer. 

Anonymkode: c66e7...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Arabella skrev:

Har du personlig erfaring med dyrehold på gårder? Bor du sånn til at du kan besøke og få førstehånds kjennskap til hvordan dyrene lever? Eller baserer du din kunnskap bare på de verste tilfellene du ser på tv og utleder av disse at alle husdyr lider?

I praksis lever jeg vegetarisk hjemme, og spiser det jeg får servert når jeg er borte på besøk.

Ikke den du siterte,men jeg er født og oppvokst på gård og er veganer. 

Anonymkode: d9229...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg spiser gris. Jeg har ikke sett dokumentaren. Jeg vil ikke se den heller. Sparer meg selv for å se sånt. Men jeg er 100% enig i at alle dyr som mennesker har kontroll over skal bli behandlet med respekt og kjærlighet. 

Jeg kommer aldri til å bli i mot å spise dyr. Om jeg alltid kommer til å spise dyr det vet jeg ikke. Jeg spiser ikke mye kjøtt selv. Ca 1-2 ganger i uken(utom fisk). Jeg tenker at skolen trenger bedre undervisning i ernæring og dyrehold. Og bedre undervisning i verdien av et menneske og et dyr. 

 

Anonymkode: 65036...923

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er blitt avdekket dårlige forhold i et kufjøs for hundrede gang. Skal du slutte å spise ku? 

Anonymkode: d947d...41c

Link?

Anonymkode: 69b95...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2019 den 8.30, Anja40 skrev:

Ja 

 

Hvorfor gjør du det? Bryr du deg ikke om at dyr blir pint unødvendig mye kun for at du skal kose deg 1 minutt med pølsa di?

Anonymkode: 69b95...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Mennesker er intelligente nok til å stille spørsmål ved hvem vi er, hva vi vil, hva er riktig. Selvsagt kommer vår behandling av andre levende vesener, som griser inn i den problemstillingen. 

Hva ønsker vi av mennesker, hva ønsker vi av oss selv? Ønsker vi at vi er empatiske mennesker som stiller fundamentale spørsmål ved våre handlinger og om vi gjøre skade eller ei? Ønsker vi at vi er overlegne vesener som bruker de svakere slik det passer oss? Ønsker vi å fortsette leve som vi alltid har gjort, fordi det er kjent og enkelt? Hvilke personlighetstyper ønsker vi i samfunnet vårt? De som stiller ubehagelige spørsmål men som kanskje ser det mange av oss er blinde for? De som fortsetter tradisjon uansett lidelse eller skade? De som ønsker redusere lidelse, men også holde på tradisjoner? De som velger det de fleste gjør, slik at de ikke skiller seg ut?

Man kan ikke velge ha intelligente, kritiske og spørrende mennesker i sitt samfunn om man ikke liker hva de har å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.6.2019 den 19.39, AnonymBruker skrev:

Bryr meg ikke hvordan et dumt dyr har det, spiser svin 😊 Trodde dere at bonden hadde med dyret inn og koste med det i sofaen? Kom ikke som noe overraskelse akkurat.

Anonymkode: 55e86...5ef

Stygg er du. 

Anonymkode: a32eb...4a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stygg er du. 

Anonymkode: a32eb...4a5

Spiser du kjøtt da? Eller bare later du som du bryr deg her inne, men fortsetter å spise kjøtt, sånn egentlig?

Anonymkode: 721c2...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Parkeringsvakt skrev:

Mennesker er intelligente nok til å stille spørsmål ved hvem vi er, hva vi vil, hva er riktig. Selvsagt kommer vår behandling av andre levende vesener, som griser inn i den problemstillingen. 

Hva ønsker vi av mennesker, hva ønsker vi av oss selv? Ønsker vi at vi er empatiske mennesker som stiller fundamentale spørsmål ved våre handlinger og om vi gjøre skade eller ei? Ønsker vi at vi er overlegne vesener som bruker de svakere slik det passer oss? Ønsker vi å fortsette leve som vi alltid har gjort, fordi det er kjent og enkelt? Hvilke personlighetstyper ønsker vi i samfunnet vårt? De som stiller ubehagelige spørsmål men som kanskje ser det mange av oss er blinde for? De som fortsetter tradisjon uansett lidelse eller skade? De som ønsker redusere lidelse, men også holde på tradisjoner? De som velger det de fleste gjør, slik at de ikke skiller seg ut?

Man kan ikke velge ha intelligente, kritiske og spørrende mennesker i sitt samfunn om man ikke liker hva de har å si. 

Du stiller veldig gode, men også ledende, spørsmål.

Det virker som om du forventer at alle intelligente, kritiske, spørrende og reflekterte mennesker skal komme til samme konklusjon som deg selv?  Og kommer de ikke til samme konklusjon som du har gjort tenker de feil?

(Kort sagt:du skriver på en måte som tilsier at andre, ved å innrømme uenighet, også innrømmer ignoranse og dumskap)

 

Jeg skal ikke skryte på meg høy intelligens eller at jeg er spesielt reflektert eller kritisk, men jeg tror blant annet på god dyrevelferd (også inkludert bestandsregulering av vilt for å unngå sykdommer og sult), at vi som nasjon bør være selvberget i størst mulig grad, og at så stor grad av import som vi har i dag ikke er bra for miljøet osv

Og jeg har gjort tiltak i min husholdning ut i fra hva jeg mener og tror er riktig.

Jeg har stilt de samme spørsmålene som veganere har gjort, men kommet til en annen konklusjon.  Gjør det meg til et dårligere menneske enn de som har kommet til en annen konklusjon?  Fortjener ikke jeg like mye respekt som jeg gir andre, som har tatt et annet valg enn meg selv?

Anonymkode: cbb66...2b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: cbb66...2b2

Jeg glemte å svare på spørsmålet: jeg spiser ekstremt lite svinekjøtt.  Jeg blir servert svinestek et par ganger i året, og det er stort sett det.

Det kommer jeg ikke til å slutte med, fordi jeg vet at det svinekjøttet jeg spiser kommer fra en gård med god dyrevelferd .

Anonymkode: cbb66...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du stiller veldig gode, men også ledende, spørsmål.

Det virker som om du forventer at alle intelligente, kritiske, spørrende og reflekterte mennesker skal komme til samme konklusjon som deg selv?  Og kommer de ikke til samme konklusjon som du har gjort tenker de feil?

(Kort sagt:du skriver på en måte som tilsier at andre, ved å innrømme uenighet, også innrømmer ignoranse og dumskap)

 

Jeg skal ikke skryte på meg høy intelligens eller at jeg er spesielt reflektert eller kritisk, men jeg tror blant annet på god dyrevelferd (også inkludert bestandsregulering av vilt for å unngå sykdommer og sult), at vi som nasjon bør være selvberget i størst mulig grad, og at så stor grad av import som vi har i dag ikke er bra for miljøet osv

Og jeg har gjort tiltak i min husholdning ut i fra hva jeg mener og tror er riktig.

Jeg har stilt de samme spørsmålene som veganere har gjort, men kommet til en annen konklusjon.  Gjør det meg til et dårligere menneske enn de som har kommet til en annen konklusjon?  Fortjener ikke jeg like mye respekt som jeg gir andre, som har tatt et annet valg enn meg selv?

Anonymkode: cbb66...2b2

Ikke meg du siterer, men det kommer jo litt an på konklusjonen din. Det er mange nyanser mellom:

»Konklusjonen min er at jeg gir faen, fordi dyrevelferden hos griser i Norge er i alle fall bedre enn i Danmark.»

eller

»Heretter reduserer jeg kjøttforbruket mitt til det minimale, og de få gangene jeg kjøper kjøtt kjøper jeg økologisk. Altså kjøper jeg selvsagt aldri en pølse på bensinstasjonen lenger.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Geirfuglen skrev:

Ikke meg du siterer, men det kommer jo litt an på konklusjonen din. Det er mange nyanser mellom:

»Konklusjonen min er at jeg gir faen, fordi dyrevelferden hos griser i Norge er i alle fall bedre enn i Danmark.»

eller

»Heretter reduserer jeg kjøttforbruket mitt til det minimale, og de få gangene jeg kjøper kjøtt kjøper jeg økologisk. Altså kjøper jeg selvsagt aldri en pølse på bensinstasjonen lenger.»

Jeg ser ikke helt forskjellen. ( Jo da, jeg ser forskjellen i tankegang, men hvorfor skal en person forvente respekt for sitt syn, men ikke vise respekt for et annet syn tilbake.)

Hvis noen mener at norske gårder på generelt grunnlag utøver god dyrevelferd, og agerer ut i fra det (jfr ditt første eksempel), så er det etter mitt syn en holdning som må respekteres, selv om jeg er uenig selv.

Jeg representerer for øvrig ingen av de to ytterpunktene du skisserer.   

 

Anonymkode: cbb66...2b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å bare spise frilandsgris, men jeg kan omtrent ikke bestille det når jeg er bedt på grillfest? Spiser aldri kjøttpålegg eller kylling selv jeg vet at for eksempel reinsdyr også lider på vei til slakteriet. 

Har jeg mulighet bestilles det rett fra samene, men det er ikke ofte det lar seg gjøre i praksis. Jeg så dokumentaren selv om jeg ikke hadde lyst. Alt er ikke bondens feil når prisen har gått opp litt over en krone kiloen siden 1980 og de må holde 3000 griser for å ha en anstendig lønn. 

Jeg forstår også Norun som gikk under jorda. Man blir kynisk av mindre, og hun avlivet heller enn å se på at de lå og pintes. Slag mot hodet er ikke den verste metoden, det sies at det er verre når dyr utsettes for gass før de avlives på slakteri (selv om det er lovlig). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...