Gå til innhold

Spiser du fortsatt gris?

Spiser du gris?  

341 stemmer

1. 1. ?

• Ja
      162
    • Ja, men prøver virkelig å holde det til et minimum
      67
    • Nei
      112

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 10.7.2019 den 17.01, Parkeringsvakt skrev:

Synd du tenker så lavt om deg selv. At du ikke kan eller klarer

For min del tenkte jeg tilbake på alle mennesker som har lidd for å forsøke gjøre det riktige. Om det var risikere eget liv for å gjemme jøder eller dø ved å kaste seg selv over en bombe slik at andre overlevde. Jeg tenker at å ikke spise gris er et tåpelig "offer" i den sammenheng. Hva er vel det, i forhold til mennesker som i fortiden og i nåtiden risikerer livet sitt for at andre mennesker og dyr skal ha det bra eller bedre? Som risikerte livene sine for å gjøre noe bra i verden?

Hmmm, dette vet jeg ikke helt hva jeg synes om.

Vi er alle avhengige av å spise for å overleve, noen dyr spiser dyr, og noen mennesker-deriblant meg-spiser dyr.

Greit å filosofere rundt dette men at du skulle ha fasit på hva som er moralsk riktig å gjøre tror jeg ikke. Jeg har ikke lavere tanke rundt meg selv enn hva jeg har om en random vegetarianer pga dette. At jeg misliker den industrielle griseindustrien betyr ikke at jeg ser ned på meg selv fordi jeg er kjøtteter. Jeg har ingen moralske betenkeligheter med å spise kjøtt, for meg fremstår derfor dine argument som om du ber meg avstå fra mat generelt og DET synes jeg er et utrolig stort offer if you get my point😊

Ingen problem å finne etiske problemstillinger samme hva du handler- mange som lever tragiske liv for å dyrke og plukke de grønnsakene jeg antar du livnærer deg på.

Er mot dyreplageri generelt og om jeg skal si det selv tviler jeg sterkt på at du kan konkurrere med meg når det kommer til antall timer i døgnet brukt på å jobbe for dyrevelferd. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er ikke tillatt i min religion så nei! Aldri spistz

er ikke noe særlig fristende å spise et dyr med store nesebor 

Anonymkode: 66f96...b1d

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

er ikke tillatt i min religion så nei! Aldri spistz

Lite fristende ja.
Image result for cow  nostrils

Anonymkode: 676a0...ffd

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, keops skrev:

Vi er alle avhengige av å spise for å overleve, noen dyr spiser dyr, og noen mennesker-deriblant meg-spiser dyr.

Greit å filosofere rundt dette men at du skulle ha fasit på hva som er moralsk riktig å gjøre tror jeg ikke. Jeg har ikke lavere tanke rundt meg selv enn hva jeg har om en random vegetarianer pga dette. At jeg misliker den industrielle griseindustrien betyr ikke at jeg ser ned på meg selv fordi jeg er kjøtteter. Jeg har ingen moralske betenkeligheter med å spise kjøtt, for meg fremstår derfor dine argument som om du ber meg avstå fra mat generelt og DET synes jeg er et utrolig stort offer if you get my point😊

Ingen problem å finne etiske problemstillinger samme hva du handler- mange som lever tragiske liv for å dyrke og plukke de grønnsakene jeg antar du livnærer deg på.

Er mot dyreplageri generelt og om jeg skal si det selv tviler jeg sterkt på at du kan konkurrere med meg når det kommer til antall timer i døgnet brukt på å jobbe for dyrevelferd. 

Det er stor forskjell på hva dyrene i naturen gjør og trenger vs vi mennesker og vi trenger ikke å spise dyr for å overleve.

Anonymkode: d9229...9f3

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet
19 hours ago, keops said:

Det er vel her skoen trykker. Vi trenger ikke spise dyr, vi kan klare oss uten. Derfor blir alle moralske spørsmål rundt å holde dyr i absurde høye antall og å drepe dem veldig relevant. 

Moral er et menneskeskapt fenomen, det finnes ikke riktig elle galt, det finnes bare de verdier vi mener er riktige eller galt. Om vi mener empati og dyrevelferd er riktige verdier, så er massedrap og massehold i dårlig industri en forbrytelse. Mener vi dyr er mindreverdige skapninger vi ikke trenger bry oss om, er det helt greit å drepe de dyr vi ønsker. Om jeg ønsker slå i hjel et par katter er det ok fordi dyr betyr ingenting

Om dyr betyr noe, om empati betyr noe, alt dette er noe mennesker bestemmer betyr noe eller ei. Det finnes ingen endelig sannhet eller moral. 

Nå er det slik at jeg mener at empati er en verdi mennesker burde ta med i beregningen når de avgjør hva som er riktig eller galt, fordi jeg mener at det ikke bare påvirker andre mennesker og dyrs sin livskvalitet, men det endrer også oss som individer. Om vi lever et empatisk eller kynisk og kaldt liv påvirker hvem vi er i personlighet, vår egen livskvalitet og vårt samfunn. 

Når vi snakker om offer. Hva om det er et stort offer? Tror du det var lett for kvinner å kjempe for stemmerett før det ble vedtatt? I hvor stor grad vi er villige til å ofre egen luksus og velbehag for andre mennesker og dyr har mye å si for hvem vi er og hvordan samfunnet utvikles. Om mennesker flest kun bryr seg om seg selv, så vil stemmerett for kvinner ta århundre å oppnå... Hei, vent litt.....

Om mennesker flest er villige til å se ut over egen nese og ofre egne luksuser for å skape en bedre verden, så vil menneskeheten og samfunnet utvikle seg i en positiv retning mye raskere. Dvs, vi vil bevege oss mot et empatisk og reflektert samfunn mye raskere enn om mennesker tar sine avgjørelser basert på hvor bra grillreklamen var i år, eller om wish sitt tilbud på varer var så bra at om det kommer fra arbeidere i horrible situasjoner så er det ikke så viktig som tilbudet. 

Skrevet
På 21.6.2019 den 19.39, AnonymBruker skrev:

Bryr meg ikke hvordan et dumt dyr har det, spiser svin 😊 Trodde dere at bonden hadde med dyret inn og koste med det i sofaen? Kom ikke som noe overraskelse akkurat.

Anonymkode: 55e86...5ef

For en kvalm ting å skrive. De fæleste og dummeste dyra som finnes må vel være mennesket. Vi kommer vel til å utrydde oss selv etterhvert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er skikkelig ekkelt! Det er grunnen til at denne heller aldri står på menyen.

Bilderesultat for big nose holes animal

Anonymkode: d5412...29e

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvordan har egentlig økologisk gris det? Er det stort bedre?  Hva med slakteriene som slakter økologisk gris, skjer det på en mindre redselsfull måte?

Anonymkode: 1431a...e78

Skrevet

Jeg spiser ikke svin frivillig, nei. Spiste det et par-tre ganger i sommer hos foreldrene mine som grillet. Jeg bor alene og spiser omtrent kun fisk og vegetarisk, men ønsker ikke å nekte meg selv å spise det en sjelden gang jeg får det servert. Nå blir det ingenting mer før julaften og derfra ingenting før sommeren igjen. De fleste i omgangskretsen min vet jeg ikke er så fan av svinekjøtt, så det står ofte kylling/fisk på menyen når vi spiser middag sammen. 
Jeg velger å minimere inntak av kjøtt aller mest for egen helses skyld - kroppen min har det bedre uten så mye. Jeg respekterer at alle tar egne valg iht. hva de ønsker å spise og ikke. 😊

Anonymkode: 2d918...033

Skrevet

Spiser ikke gris lengre, fått avsmak på det etter dokumentaren. Eneste jeg har savnet var bacon, fikk servert i ett måltid her om dagen, men overraskende nok smakte det ikke godt lengre!

Skrevet

Selvsagt. Det er mitt favoritt dyr.

Og jeg bor i et land hvor grisene helt garantert har det mye verre enn i Norge. Litt synd er det jo, men det er prisen man betaler for å spise noe så godt. Har ikke noe dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: 9d099...5c8

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan har egentlig økologisk gris det? Er det stort bedre?  Hva med slakteriene som slakter økologisk gris, skjer det på en mindre redselsfull måte?

De har det bedre. Økologisk gris og kylling er de som det er størst forskjell på i forhold til konvensjonelt, da de konvensjonelle kan holdes inne hele året men de økologiske er pålagt at de skal ha uteområde, pluss at de har bedre plass inne også. De som har det best er frilandsgris, mange av dem er økologiske men ikke alle, her er noen jeg fant ved å søke på frilandsgris:

På økologiske Skinnes gård er de slaktet på gården:
http://www.nedreskinnes.no/kjott/happypig

Økologiske Grøstad har krav om minimum 200 kvadratmeter pr. gris: 
http://grostadgris.no/produsenter/

Dyster gård: 
https://www.dystergaard.no/produkter

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har det bedre. Økologisk gris og kylling er de som det er størst forskjell på i forhold til konvensjonelt, da de konvensjonelle kan holdes inne hele året men de økologiske er pålagt at de skal ha uteområde, pluss at de har bedre plass inne også. De som har det best er frilandsgris, mange av dem er økologiske men ikke alle, her er noen jeg fant ved å søke på frilandsgris:

På økologiske Skinnes gård er de slaktet på gården:
http://www.nedreskinnes.no/kjott/happypig

Økologiske Grøstad har krav om minimum 200 kvadratmeter pr. gris: 
http://grostadgris.no/produsenter/

Dyster gård: 
https://www.dystergaard.no/produkter

200 kvadratmeter??😂 jeg som menneske klarer meg på 50...

Anonymkode: 50565...9e4

Skrevet
På 8.9.2019 den 14.19, AnonymBruker skrev:

To av gårdene som ble avslørt på griseindustriens hemmligheter drev økologisk. Og det finnes ikke eget slakteri for økologisk. Alle havner på samme slakteri.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

To av gårdene som ble avslørt på griseindustriens hemmligheter drev økologisk. Og det finnes ikke eget slakteri for økologisk. Alle havner på samme slakteri.

Dokumentasjon?

Gjest nyherinne
Skrevet

Nei jeg gjør ikke det, hos oss i min oppvekst var det ikke gris, i det hele og første gangen jeg spiste gris var julen 2001, aldri mer, ribba medførte at jeg satt på do å spydde , og ja never more. Hva spiser jeg nå da? Vel vi spiser fisk,(når det kommer til levende dyr) og ellers ikke noe annet, resten er grønt. Jeg har hund og hun får kjøtt , altså råforing men ikke til oss mennesker. Grunnen e den at vi ikke har behov for andre matvarer. Mannen min spiser kjøtt hvis han bir tilbudt det men ikke noe her hjemme, og han får lov men velger å ikke spise.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dokumentasjon?

Se dokumentaren 

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Blank løgn. Det har nemlig blitt spurt om dette på hennes fb-side.1793206014_kologiskegrder(2).jpg.26785be8879b9b7ef4516b56fc0ff15b.jpg

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mer enn ett slakteri i norge....

Anonymkode: 0ebd4...132

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer enn ett slakteri i norge....

Anonymkode: 0ebd4...132

Det finnes ikke noe eget økologisk slakteri. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...