Gå til innhold

Spiser du fortsatt gris?


AnonymBruker

Spiser du gris?  

341 stemmer

  1. 1. ?

    • Ja
      162
    • Ja, men prøver virkelig å holde det til et minimum
      67
    • Nei
      112


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Geirfuglen
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke helt forskjellen. ( Jo da, jeg ser forskjellen i tankegang, men hvorfor skal en person forvente respekt for sitt syn, men ikke vise respekt for et annet syn tilbake.)

Hvis noen mener at norske gårder på generelt grunnlag utøver god dyrevelferd, og agerer ut i fra det (jfr ditt første eksempel), så er det etter mitt syn en holdning som må respekteres, selv om jeg er uenig selv.

Jeg representerer for øvrig ingen av de to ytterpunktene du skisserer.   

 

Anonymkode: cbb66...2b2

Men det er jo forskjell på syn som går utover andre vs. ikke går utover noen?

Jeg respekterer selvsagt de som har et syn som ikke går utover noen, som f.eks veganere, ikke-voldsaktivister, fredelige buddhister osv. Men jeg tenker jo ikke umiddelbart at jeg har respekt for de som har et syn som medfører skade på andre, som å spise svin fra disse plassene, de som er for kjønnslemlestelse og omskjæring, anti-feminister osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det til et absolutt minimum.

Barnet får fortsatt leverpostei på maten. Men spiser ikke pølse, bacon, koteletter osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Geirfuglen skrev:

 

Jeg respekterer selvsagt de som har et syn som ikke går utover noen, som f.eks veganere

Men så kan det også argumenteres med at veganeres syn påfører dyr unødig lidelse.

F.eks jakt.  Bestandsregulering er viktig med tanke på å holde sykdom og sult på et absolutt minimum. Hvis naturen selv skal ordne opp, slik den skal etter vegansk ideologi, vil dette påføre dyr mye lidelse. 

Eller klipping av sau. Sauen blir påført mye lidelse om den ikke blir klippet. 

Poenget mitt er at ting er ikke svart/hvitt, det er mange nyanser, og mange måter å se ting på.  Og jeg kan ikke være så arrogant å påstå at jeg sitter med fasitsvaret,  kan du?

Alt vi kan gjøre er å handle etter egen overbevisning, hva vi mener er riktig.

Og ja, jeg kan respektere de som er uenige med meg, selv om jeg ikke har respekt for meningen i seg selv.

 

 

Anonymkode: cbb66...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det vil komme argumenter som sier at ikke alle veganere er motstander av jakt, og at mange godtar jakt som et ledd i å holde en bestand sunn og levedyktig. (Jeg har sett det argumentet her inne før)

Da er de pr definisjon ikke veganere.  (Kilde:Norsk veganersamfunn)

Veganersamfunnet påpeker at synet på blant annet jakt er en av de vesentlige forskjellene på vegetarisme og veganisme.

https://www.vegansamfunnet.no/stiftelse/

Sitat

 

dyr, for eksempel ved å gå god for mer tradisjonell utnytting som domestisering, jakt og fiske. Disse oppfordrer ofte til ”humane” former for husdyrbruk og ”humane” animalske produkter.

Det er for oss en viktig og avgjørende ideologisk forskjell. Vår jobb er å opplyse om hvorfor utnytting per definisjon ikke er etisk forsvarlig. Derfor er hovedfokuset vårt på grunnlinjen om at vi skal respektere andre dyr som likeverdige, og å være like tydelig på at vold og bruk av dem er like urettferdig som om det hadde vært oss selv som ble offer for det.

 

 Så lenge jakt ikke brukes for å hindre overbefolkning av mennesker, skal den metoden heller ikke brukes mot dyr.

 

Anonymkode: cbb66...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så kan det også argumenteres med at veganeres syn påfører dyr unødig lidelse.

F.eks jakt.  Bestandsregulering er viktig med tanke på å holde sykdom og sult på et absolutt minimum. Hvis naturen selv skal ordne opp, slik den skal etter vegansk ideologi, vil dette påføre dyr mye lidelse. 

Eller klipping av sau. Sauen blir påført mye lidelse om den ikke blir klippet. 

Poenget mitt er at ting er ikke svart/hvitt, det er mange nyanser, og mange måter å se ting på.  Og jeg kan ikke være så arrogant å påstå at jeg sitter med fasitsvaret,  kan du?

Alt vi kan gjøre er å handle etter egen overbevisning, hva vi mener er riktig.

Og ja, jeg kan respektere de som er uenige med meg, selv om jeg ikke har respekt for meningen i seg selv.

 

 

Anonymkode: cbb66...2b2

Tja, nå er ikke jeg veganer selv, og vet ikke helt hva som tenkes om jaktspørsmålet. Men hadde man ikke skutt rovdyr slik man i dag gjør, hadde jo naturen i større grad regulert seg selv.

Når det gjelder sauen, så er det den hvite og lignende saueraser som også brukes til mat som må klippes. Eldre raser mister ulla, og trenger ikke klippes. Slekta mi driver med en eldre rase, den «røyter». Men den gir lite kjøtt, så den er selvsagt ikke populær.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke noe med den gassen dem blir gasset med også før de skal drepes, at den svir noe helt sykt å det er lidelse fra start til slutt? Alle griser blir jo bedøvet/drept på den måten i Norge vell så selvom grisen hadde det bra så må den lide uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler virkelig at mattilsynet burde skjerpe seg her som faktisk har det ansvaret... :( trist at det er sånn, men det hjelper ikke om 2000 mennesker slutter å spise svin i 3 mnd. Noe annet må gjøres 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
3 minutter siden, Maleficente skrev:

Jeg føler virkelig at mattilsynet burde skjerpe seg her som faktisk har det ansvaret... :( trist at det er sånn, men det hjelper ikke om 2000 mennesker slutter å spise svin i 3 mnd. Noe annet må gjøres 

Det er politikere og forbrukere som har det største ansvaret. Mattilsynet er bare tilsynsmyndighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser faktisk veldig lite gris. Det har ikke vært bevisst, men at jeg ikke synes det er så veldig godt kjøtt. Man skal ikke tro når man ser en sånn dokumentar at alle grisebønder driver på på det viset. Selvsagt mener jeg at mattilsynet må være flinkere til å legge ned drifta der dyr blir behandlet på det viset som i dokumentaren. Nå har jeg ikke vært i like mange grisefjøs som i andre fjøs, men i de grisefjøsene jeg har vært i har det sett ut som at dyra har hatt det greit, men synes storfe har det mye bedre generelt med lausdrift, spamaskin, automatiske melkemaskiner så de går selv helt frivillig når de skal melkes og mange har nå også ordnet sånn at dyra kan gå fritt ut og inn. 

Anonymkode: 8a3cf...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke. Ser absolutt ingen fordeler med å holde, utnytte, slakte og spise dyr. 🌱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sommer. Folk griller, og ikke fortell meg at alle unngår svin i grillingen. Folk reiser på charterferie og mange spiser bacon og skinke til frokost hver dag. Mange har svin på skogen, ja...

Anonymkode: de994...d39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎21‎.‎06‎.‎2019 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Ok, men når du sitter der ved middagsbordet å koser deg med svinefileten din, tenker du aldri en tanke på hvor fælt dette dyret har blitt behandlet før det døde? Syns du det er godt å spise kjøtt av et dyr som du vet har blitt slått med spade, dratt i øret, hengt opp i lufta etter halen, kastrert uten bedlvelse eller noen form for smertestillende oppfølging etterpå?

Anonymkode: 69b95...678

Det var ikke jeg som skrev ja, men svarer likevel.

Ja, jeg spiser også svinekjøtt.

Jeg måtte slå av tv'n fordi jeg ikke orket å se på programmet. Men samtidig var det ikke noe nytt som kom frem. Jeg blir heller sjokkert over alle som roper ut at de ikke skal spise svin noe mer på grunn av dokumentaren. Jaggu er folk lite opplyste. Jaggu følger de lite med og jaggu har de lite kjennskap til hvor maten kommer fra.

Jeg sier ikke at det er greit at dyr behandles på den måten. Bøndene skulle nesten få samme behandling selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
7 minutter siden, Kontorotta skrev:

Det var ikke jeg som skrev ja, men svarer likevel.

Ja, jeg spiser også svinekjøtt.

Jeg måtte slå av tv'n fordi jeg ikke orket å se på programmet. Men samtidig var det ikke noe nytt som kom frem. Jeg blir heller sjokkert over alle som roper ut at de ikke skal spise svin noe mer på grunn av dokumentaren. Jaggu er folk lite opplyste. Jaggu følger de lite med og jaggu har de lite kjennskap til hvor maten kommer fra.

Jeg sier ikke at det er greit at dyr behandles på den måten. Bøndene skulle nesten få samme behandling selv.

Hvorfor er det bøndene og ikke forbrukerne som (nesten) burde få samme behandling? De som kjøper billig svinekjøtt er da minst like skyldige, bøndene bare stiller med det forbrukerne ønsker. De hadde ikke greid å produsere så billig kjøtt hvis de ikke måtte sparke grisene litt for at de skal gå framover. Eller hvis de skulle bruke penger på å avlive grisene framfor å bare slå dem i veggen. Og selv om grisene får så store og infiserte liggesår at de nesten ikke greier å bevege seg, så kan jo ikke bøndene bruke så mye penger på halm og strø hvis de skal levere ribbe til 20 kr per kg.

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, kanskje noen av forbrukerne fikk sin straff da se så dokumentaren. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
3 minutter siden, Kontorotta skrev:

Vel, kanskje noen av forbrukerne fikk sin straff da se så dokumentaren. 

 

 

 

Nja. Vi kan velge å skru av når det blir ubehagelig, mens grisene ligger der i fjøsene med sår og slag og spark og lidelse, døgnet rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geirfuglen skrev:

Det er politikere og forbrukere som har det største ansvaret. Mattilsynet er bare tilsynsmyndighet.

Sant... Takk for svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vi har landet på å kun kjøpe marker som støtter godt dyrehold. Jeg vil ikke la være å kjøpe fra de som gjør det riktig. Er ikke deres skyld at det finnes drittsekker. Jeg håper at flere vil heller betale mer for å støtte de som gjør det riktig, enn å straffe samtlige ved å tenke at dette er noe alle gjør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...