Gå til innhold

Spiser du fortsatt gris?

Spiser du gris?  

341 stemmer

1. 1. ?

• Ja
      162
    • Ja, men prøver virkelig å holde det til et minimum
      67
    • Nei
      112

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det tar lang tid før jeg spiser gris igjen. Dokumentaren gjorde inntrykk. Jeg har alltid elsket bacon, men tanken på bacon gjør meg kvalm nå.. 

Anonymkode: 96db9...cf8

Samme her. Har mista hele lysten.

Anonymkode: ffd73...478

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke sett den enda, men har generelt aldri vært glad i svinekjøttsmaken. Bacon derimot.. naaaam.

Men jeg skal se dokumentaren og kommer garantert til å aldri spise bacon igjen 🤣

• Liker 1
Skrevet (endret)

Var det egentlig nødvendig med noen Brennpunkt-dokumentar? Dette visste man i 2017 og 2018:

https://www.nrk.no/rogaland/rystende-forhold-hos-grisebonder-avdekket-1.13803803

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/svin/mattilsynets_tilsynsprosjekt_paa_slaktegris_i_rogaland_201718.30960

Mao: Næringen er klar over dette selv. Mattilsynet er det også, samt Dyrevernalliansen.

Endret av Tøytigern
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Leamur skrev:

Jeg har ikke sett den enda, men har generelt aldri vært glad i svinekjøttsmaken. Bacon derimot.. naaaam.

Men jeg skal se dokumentaren og kommer garantert til å aldri spise bacon igjen 🤣

Hva med skinkepålegg og sånt da?

Anonymkode: 69b95...678

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

Empati er en av de verdiene jeg mener er essensiell for at menneske skal trives med seg selv og leve best mulig, så ja empati med dyr er inkludert der. Jeg tror ikke det er psykologisk bra for mennesker å leve liv der de må yte vold eller drepe andre skapninger med følelser og bevissthet.

Men mange lever fortsatt liv der de domineres av følelser som ikke er bra for dem. Avstumpet empati er ganske vanlig. Usikkerhet, selvhat, sjalusi, fordømming av andre, med mer, er også sentrale deler av mange som ødelegger oss og gjør oss til verre mennesker enn vi kunne vært.

33 minutter siden, Tøytigern said:

Var det egentlig nødvendig med noen Brennpunkt-dokumentar? Dette visste man i 2017 og 2018:

https://www.nrk.no/rogaland/rystende-forhold-hos-grisebonder-avdekket-1.13803803

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/svin/mattilsynets_tilsynsprosjekt_paa_slaktegris_i_rogaland_201718.30960

Mao: Næringen er klar over dette selv. Mattilsynet er det også, samt Dyrevernalliansen.

Når noe går sterkt imot hva mange ønsker tro så trengst det dokumentarer som denne, ja. Du ser fortsatt at mange mener at hun var kun tilfeldigvis på de verste stedene og at alle andre grisefarmer er selvsagt fantastiske, til tross for alle bevisene. Inkludert mennesker som ser på seg selv som rasjonelle og som gjerne stiller kristne eller lignende til veggs med kritiske spørsmål. Men når det gjelder info som går imot egne ønsker...Det er fortsatt mange som ikke tar denne realiteten over seg, som ønsker fortsette tenke at alt er ok

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tøytigern skrev:

:blink:

Kunne man ikke fått gjort det på noen annen måte? Nei, hun kunne vel kanskje ikke det og fått dokumentert det, samtidig.

Stakkars liten gris. Det må ha vært fryktelig for den. For en inhuman praksis. Kunne de ikke skutt dem i hodet eller noe... :tristbla:

Tror du burde sett den for å forstå. 

Anonymkode: afed6...20c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tøytigern skrev:

Her står det om grisen som ble slengt i veggen, samt innvendinger mot at filmskaperen så dyremishandling over flere år- og deltok selv- uten å varsle og stoppe det hun så.

https://www.nrk.no/rogaland/naeringens-svar-pa-grisedokumentar_-anmeldelse-mot-filmskaperne-og-kritikk-1.14595734

Hun varslet til mattilsynet anonymt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke gris, har nesten ikke spist bacon på flere år.

Har lyst å slutte med kjøtt, men jeg tar ikke opp jern fra plantemat spesielt bra. Så får se... Har litt lyst å ta det steget en gang.

Anonymkode: a4e0c...25c

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun varslet til mattilsynet anonymt. 

Det hjelper jo ikke når hun fortsatte å være med og mishandle griser og avlive grisunger med å slå hodet deres i en vegg og kutte strupen.

Skrevet

Dere som ikke vil ha svin mere, tenker dere på å kutte ut andre produkter med typ svinefett, gelantin osv i , også? Eller er det bare kjøttet?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sluttet. Tenkt på det i lang tid, men dette var dråpen. Jeg er ikke så naiv lenger at jeg tror de aller fleste dyrene i norsk bondeindustri har det godt. De aller fleste står inne hele livet i fjøset og bare det er nok til å sette strek over dyrevelferd. Det må ikke alltid inneholde slag, spark og tortur på annen måte. 

Bøndene driver med overproduksjon år etter år. På tide å sette ned foten. Kommer aldri til å savne svinekjøtt. De som absolutt ønsker å spise det kan med fordel bytte til Kolonihagen, Grøsta eller liknende. Men mange gjør vel ikke det fordi de må ut med noen kroner ekstra. Gjerrighet på bekostning av dyrs velferd, det er empati det i høyeste grad 😢

Og til deg over som ikke bryr deg om hvordan disse dumme dyra har det-god bedring!

Anonymkode: 78900...f54

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Likte det hun sa på slutten av doku: ( ca gjengitt)

for deg er det snakk om noen minutters nytelse, for dyra er det hele livet deres.

Anonymkode: f57cd...cb0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Husholdning1 skrev:

Og jeg har bare vært innom ett hus.

Dama har holdt på med dette i årevis, og har nok vært innom langt flere enn 13 gårder.

Så du mener hun lyver om at hun har vært på 13 gårder altså. Ja ja, en vinkling det også. Rart da hun ikke viser klipp fra 13 gårder, men færre. Hvorfor finne på tallet 13  da? De hun har opptak av selv. Mener du hun har slettet materiale fra andre gårder? Nå som fjeset henne er kjent, ville ikke kjapt disse andre mønstergårdene, du innbilder deg hun holder skjult ,be om å bli hørt?

Hva med at Mattilsynet støtter opp om at det er dårlig stelt i næringen generelt ? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener hun lyver om at hun har vært på 13 gårder altså. Ja ja, en vinkling det også. Rart da hun ikke viser klipp fra 13 gårder, men færre. Hvorfor finne på tallet 13  da? De hun har opptak av selv. Mener du hun har slettet materiale fra andre gårder? Nå som fjeset henne er kjent, ville ikke kjapt disse andre mønstergårdene, du innbilder deg hun holder skjult ,be om å bli hørt?

Hva med at Mattilsynet støtter opp om at det er dårlig stelt i næringen generelt ? 

Å si man har vært på 13 gårder om man har vært på 100 er ikke løgn. Men det viser hvor enkelt det er å få ting til å fremstå annerleses enm det faktisk er.

Det er bra mattilsynet uttaler seg. Vi får bare håpe de lener seg mer på fakta enn de gjorde etter besøk hos pelsbonden.

De fleste seriøse bønder skjønner risikoen ved å be om å bli hørt, og vil nok avstå fra det.

Endret av Husholdning1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser kun halal- og kosjersvin.

Anonymkode: a8157...48e

Det er jo i hvertfall ikke bedre!!!!!

Anonymkode: 2283b...96e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: d7bb2...5ec

• Liker 2
Skrevet

Ikke spist svin på 10 år! 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Absurdah skrev:

Ikke spist svin på 10 år! 

Ikke skinkepålegg heller? Eller strandaskinke?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke skinkepålegg heller? Eller strandaskinke?

Nei, jeg har aldri vært glad i svinekjøtt :) Spiste pølser en sjelden gang, men byttet det ut med kylling  :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...