Gå til innhold

Spiser du fortsatt gris?


AnonymBruker

Spiser du gris?  

341 stemmer

  1. 1. ?

    • Ja
      162
    • Ja, men prøver virkelig å holde det til et minimum
      67
    • Nei
      112


Anbefalte innlegg

Etter den grusomme avsløringen de sendte på brennpunkt om hvordan griser på gårdene blir behandlet, spiser du fortsatt gris?

For meg var denne dokumentaren virkelig dråpen. Jeg trenger ikke å spise gris, og å spise så mye kjøtt som det vi gjør er ikke sunt eller bærekraftig allikevel.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2019/MDDP11000519

Anonymkode: 69b95...678

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Har ikke spist grisekjøtt på 15 år.

Anonymkode: a80f3...0fc

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg fikk så vondt av å se de stakkars dyra. Og jeg tror dessverre ikke at andre dyr i kjøttindustrien har det noe bedre. Så for min del er jeg nå ferdig med kjøtt. 

Anonymkode: ea1ba...9ed

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det slutt på konvensjonelt svinekjøtt. Dersom jeg på død og liv må ha svin, kjøper jeg fra Grøstad. Fjærkre likeså (men kan tillate meg å kjøpe fra Stange i blant). Slik jeg har skjønt der, er det svin og fjærkre som har det verst. 

Anonymkode: ffd73...478

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Ja.

Ok, men når du sitter der ved middagsbordet å koser deg med svinefileten din, tenker du aldri en tanke på hvor fælt dette dyret har blitt behandlet før det døde? Syns du det er godt å spise kjøtt av et dyr som du vet har blitt slått med spade, dratt i øret, hengt opp i lufta etter halen, kastrert uten bedlvelse eller noen form for smertestillende oppfølging etterpå?

Anonymkode: 69b95...678

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt. De aller fleste griser lever gode liv. 

Kjøttaktivister endrer jo ikke på det selv om de får selveste NRK til å stille opp som mikrofonstativ i aller beste sendetid.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men når du sitter der ved middagsbordet å koser deg med svinefileten din, tenker du aldri en tanke på hvor fælt dette dyret har blitt behandlet før det døde? Syns du det er godt å spise kjøtt av et dyr som du vet har blitt slått med spade, dratt i øret, hengt opp i lufta etter halen, kastrert uten bedlvelse eller noen form for smertestillende oppfølging etterpå?

Anonymkode: 69b95...678

Nei.

Ja.

 

Og en ting til: Jeg skjønner at det er langt mer enn 13 gårder som er filmet for å få filmer fra 13 gårder som behandler dyrene dårlig. 

Endret av Husholdning1
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spist gris.

Anonymkode: a6398...d79

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at jeg spiser svin, og kommer ikke til å slutte med det fordi noen svinebønder ikke tar vare på dyrene sine. Jeg spiser også storfe, til tross for nyhetsoppslagene om fjøs hvor de finner halvdøde kyr. Jeg bruker også melkeprodukter, spiser kylling, høner og egg. Jeg spiser også vilt, både selvskutt og fra frysedisken. 

Anonymkode: 956f9...f37

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer kun til å spise gris fra Grøsta. 

Anonymkode: d3671...e3a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg kjenner nok bønder til å ha null skrupler med å spise kjøtt. Der vil alltid være noen svarte får, men husdyr i Norge har det helst godt. I tillegg er det bra for helsen min å få i meg litt kjøtt. Det sparer meg for tilskudd og jeg fryser sånn hele tiden når jeg ikke spiser kjøtt. Jeg er ikke så begeistret for kjøtt fordi jeg liker annen mat bedre, men det kjøttet jeg spiser gjør meg bare godt.

Anonymkode: 19f11...56c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er ikke det samme uten pølser og bacon, så ja, jeg spiser gris. 

Anonymkode: a9930...d91

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryr meg ikke hvordan et dumt dyr har det, spiser svin 😊 Trodde dere at bonden hadde med dyret inn og koste med det i sofaen? Kom ikke som noe overraskelse akkurat.

Anonymkode: 55e86...5ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har ikke spist animalsk siden jeg var tretten, nå er jeg 35. Ingen planer om å endre på det.

Anonymkode: e1eea...112

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bryr meg ikke hvordan et dumt dyr har det, spiser svin 😊 Trodde dere at bonden hadde med dyret inn og koste med det i sofaen? Kom ikke som noe overraskelse akkurat.

Anonymkode: 55e86...5ef

Er det lov å håpe at du får en liten matforgiftning?😇

Anonymkode: ea1ba...9ed

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,  blir som med dokumentaren om kyllingindustrien en tid tilbake. Folk skulle slutte å spise kylling. Men salget har bare økt. Om noen uker er dette glemt og andre ting kommer i veien. De som sluttet har begynt igjen. 

Anonymkode: 5324c...fec

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men når du sitter der ved middagsbordet å koser deg med svinefileten din, tenker du aldri en tanke på hvor fælt dette dyret har blitt behandlet før det døde? Syns du det er godt å spise kjøtt av et dyr som du vet har blitt slått med spade, dratt i øret, hengt opp i lufta etter halen, kastrert uten bedlvelse eller noen form for smertestillende oppfølging etterpå?

Anonymkode: 69b95...678

Jeg er enig med deg, har ikke spist gris på flere år. Det byr meg imot. Og nei, er ikke religiøs.. Men du kan ikke spise kylling og andre dyr og tenke det er greit. Her spiser jeg nesten bare fisk og sjømat. En sjelden gang kjøtt om jeg blir servert. 

Anonymkode: 14a0d...013

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg fortsatt, men kommer til å holde det til et minimum... Men så spiser jeg ikke kjempemye svinekjøtt fra før av heller da.

Håper det blir mer fokus på dyrevelferd, da jeg gjerne betaler mer for mat som kommer av glade dyr  Folk som behandler dyr dårlig fortjener ting jeg ikke har lov å si her på KG. Spesielt husdyr som vi har bestemt skal eksistere for vår skyld... Da skylder vi dem i det minste å gi de et fint liv, uten smerte, redsel og ubehag.

Jeg har sagt dette i flere år, men sier det igjen: jeg betaler gjerne ekstra for produkter av dyr jeg vet har hatt det godt. Jeg bor på et lite sted, så utvalget er dårlig. Men håper dette vil gjøre at butikkene vil fokusere mer på slike produkter. Jeg håper folk over hele Norge krever at dyr får det bedre, mye bedre enn det som er kravene i dag. For i mine øyne har alle dyr krav på å velge fritt om de vil være ute eller inne året rundt. De har krav på store områder, og gress, busker, vann, sand o.l. å bevege seg i. De skulle også få slippe å bli presset inn i en lastebil, for så å gå gjennom en stressende og skummel reise før livet deres tar slutt. Å slakte på stedet der dyrene er skulle vært vanlig.

Håper jeg en dag kan få økonomi til å ha egne gårdsdyr til eget bruk. Da vet jeg de har hatt det fint. Også slaktes de hjemme, helt uten frykt.

Anonymkode: 6246c...707

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...