Gå til innhold

Spiser du fortsatt gris?

Spiser du gris?  

341 stemmer

1. 1. ?

• Ja
      162
    • Ja, men prøver virkelig å holde det til et minimum
      67
    • Nei
      112

Fremhevede innlegg

Skrevet
12 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Nja. Vi kan velge å skru av når det blir ubehagelig, mens grisene ligger der i fjøsene med sår og slag og spark og lidelse, døgnet rundt. 

Det er sant, og akkurat det er det bare bonden som kan gjøre noe direkte med.

Jeg har tatt et valg, jeg vil fortsette å spise proteiner via blant annet kjøtt. Dette valget har jeg tatt for lenge siden, selv om jeg vet at dyreholdet er uverdig. Men du har jo de som tror at biffen, baconet osv lages på fabrikker.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser ikke helt forskjellen. ( Jo da, jeg ser forskjellen i tankegang, men hvorfor skal en person forvente respekt for sitt syn, men ikke vise respekt for et annet syn tilbake.)

Hvis noen mener at norske gårder på generelt grunnlag utøver god dyrevelferd, og agerer ut i fra det (jfr ditt første eksempel), så er det etter mitt syn en holdning som må respekteres, selv om jeg er uenig selv.

Jeg representerer for øvrig ingen av de to ytterpunktene du skisserer.   

Anonymkode: cbb66...2b2

Det spørs hva man mener med god dyrevelferd da. Det blir jo direkte feil ut fra Mattilsynet sin definisjon, da de fant at slaktegrisen generelt i Rogaland ikke hadde god nok dyrevelferd.

Anonymkode: 676a0...ffd

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Grønn Frosk said:

Ja, men vi har landet på å kun kjøpe marker som støtter godt dyrehold. Jeg vil ikke la være å kjøpe fra de som gjør det riktig. Er ikke deres skyld at det finnes drittsekker. Jeg håper at flere vil heller betale mer for å støtte de som gjør det riktig, enn å straffe samtlige ved å tenke at dette er noe alle gjør. 

Er det fordi du er en frosk du spiser marker? :laugh:

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Men så kan det også argumenteres med at veganeres syn påfører dyr unødig lidelse.

F.eks jakt.  Bestandsregulering er viktig med tanke på å holde sykdom og sult på et absolutt minimum. Hvis naturen selv skal ordne opp, slik den skal etter vegansk ideologi, vil dette påføre dyr mye lidelse. 

Eller klipping av sau. Sauen blir påført mye lidelse om den ikke blir klippet. 

Poenget mitt er at ting er ikke svart/hvitt, det er mange nyanser, og mange måter å se ting på.  Og jeg kan ikke være så arrogant å påstå at jeg sitter med fasitsvaret,  kan du?

Alt vi kan gjøre er å handle etter egen overbevisning, hva vi mener er riktig.

Og ja, jeg kan respektere de som er uenige med meg, selv om jeg ikke har respekt for meningen i seg selv.

Du vet at denne sauen er avlet frem nettopp for å produsere store mengder ull, og at det er snakk om å avle på den eller ei, ikke å klippe den eller ei? :klaske:

Og når det gjelder bestandsregulering VET vi faktisk ikke hvordan det hadde sett ut om mennesket hadde holdt seg helt unna, veganere vil selvsagt ha helt slutt på rovdyrjakt også.

Og jeg er ikke veganer bare så det er sagt.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det fordi du er en frosk du spiser marker? :laugh:

Selvsagt 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har ikke spist svinekjøtt på 5 år

Anonymkode: 80b1c...25a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 21.6.2019 den 23.46, AnonymBruker skrev:

Men dersom ikke hun hadde gjort det så hadde jo bare bonden gjort det selv. Men jeg er enig i at hun kunne alltid funnet på en unnskyldning for å slippe og allikevel ikke røpet at hun jobbet undercover.

Anonymkode: 69b95...678

Det er jo rett og slett bare å si DET gjør jeg ikke. Han sa selv at dette er ulovlig så hadde vel ikke reagert på det. Jeg har selv sagt nei til en god del ting innen stall jobben jeg hadde. Ingen mistenkte meg for å jobbe undercover for det! Føler at dette enten er at det skal virke sensasjonslystent på TV eller så er det bare bulshit. 

Anonymkode: fd08c...4cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så kan det også argumenteres med at veganeres syn påfører dyr unødig lidelse.

F.eks jakt.  Bestandsregulering er viktig med tanke på å holde sykdom og sult på et absolutt minimum. Hvis naturen selv skal ordne opp, slik den skal etter vegansk ideologi, vil dette påføre dyr mye lidelse. 

Eller klipping av sau. Sauen blir påført mye lidelse om den ikke blir klippet. 

Poenget mitt er at ting er ikke svart/hvitt, det er mange nyanser, og mange måter å se ting på.  Og jeg kan ikke være så arrogant å påstå at jeg sitter med fasitsvaret,  kan du?

Alt vi kan gjøre er å handle etter egen overbevisning, hva vi mener er riktig.

Og ja, jeg kan respektere de som er uenige med meg, selv om jeg ikke har respekt for meningen i seg selv.

Dyrene hadde klart å holde bestanden nede selv om vi mennesker ikke hadde blandet oss inn som vi har gjort i mange år og vi sier ingen ting om at sauen ikke skal klippes,for det må den. Sauene er såpass ihjelavla at de ikke kan felle ullen selv sånn som villsauen kan.

Anonymkode: d9229...9f3

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan vi ikke bare slippe alle griser løs så kan de løpe vilt rundt i naturen slik som villsvin? Så kan heller jegerne, og ikke bøndene stå for slaktinga.

🌲🐖🌲

Nå skal ikke jeg sitte her å oppfordre til noe lovbrudd altså, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor ikke disse dyrevernsaktivistene/dyreelskerne bare tar å ...... .... ..... ..... ....

Anonymkode: 69b95...678

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

at det er snakk om å avle på den eller ei, ikke å klippe den eller ei? :klaske:

Og noen veganere mener at sauen ikke skal klippes. 

Sitat fra en annen tråd her inne ("veganere og ull" ), fritt etter  hukommelsen: "Jeg er veganer og hadde ikke brydd meg om mennesker ble tvangsbarbert, men når det skjer med sauer blir jeg lei meg."

Dette er etter min mening dyremishandling, noe som er overraskende når det kommer fra en veganer.  Men jeg må akseptere at personen har sitt syn, og jeg kan respektere mennesket uten å respektere meningen.

Det er for øvrig merkelig å møte så mye motstand bare fordi man oppfordrer til toleranse mellom gruppene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitat fra en annen tråd her inne ("veganere og ull" ), fritt etter  hukommelsen: "Jeg er veganer og hadde ikke brydd meg om mennesker ble tvangsbarbert, men når det skjer med sauer blir jeg lei meg."

Dette er etter min mening dyremishandling, noe som er overraskende når det kommer fra en veganer.  Men jeg må akseptere at personen har sitt syn, og jeg kan respektere mennesket uten å respektere meningen.

Det er for øvrig merkelig å møte så mye motstand bare fordi man oppfordrer til toleranse mellom gruppene.

Da er det vedkommende en idiot. Så kanskje greit å ha fakta straight og ikke henge ut en hel gruppe pga en idiot. Tenkt om jeg skulle ga sagt at alle kjøtteter støtter endringer i abortloven fordi Hareide som tilfeldigvis spiser kjøtt mener det. Alle veganere jeg kjenner og er en del mener at sauen selvsagt må klippes 

AnonymBruker
Skrevet

Elsker gris, elsker fugl, elsker ku, elsker hjortedyr.. Elsker alt som har med kjøtt å gjøre.. 

Kan ikke få nok av smaken av kjøtt. 

Anonymkode: 974b1...79f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo rett og slett bare å si DET gjør jeg ikke. Han sa selv at dette er ulovlig så hadde vel ikke reagert på det. Jeg har selv sagt nei til en god del ting innen stall jobben jeg hadde. Ingen mistenkte meg for å jobbe undercover for det! Føler at dette enten er at det skal virke sensasjonslystent på TV eller så er det bare bulshit. 

Anonymkode: fd08c...4cd

Men nå var ikke du undercover da, verste som kunne skjedd med deg var at de ikke ville ha deg der, mens hun kunne blitt avslørt. Hun var jo også veldig nervøs så jeg, før hun gikk inn i den første fjøsen, så hun hadde nok et særlig behov for å virke troverdig.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Man holder disse sauene og avler på dem FOR  å tvangsklippe dem, det er DET vedkommende er imot. Man trenger heller ikke bruke tvang for å klippe en sau, det er noe man bruker fordi det skal være effektivt. Man bruker ikke samme graden av tvang når man klipper en hest f.ex.

Det er INGEN veganere som mener sauer skal forkomme i sin egen ull, dette er en stråmann skapt av de som har behov for å henge ut veganere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg kjenner flere som er grisebønder og vet at det denne dokumentaren avslørte ikke gjelder alle. Kjøpte bacon og skinke senest i dag.

Anonymkode: 4b8fe...3a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det vedkommende en idiot. Så kanskje greit å ha fakta straight og ikke henge ut en hel gruppe pga en idiot. 

Så var det dette med kontekst da.

Dette ble brukt som et eksempel på at det går an å respektere mennesket uten å være enig i en mening det mennesket har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg syntes synd på grisene og det var en forferdelig dokumentar, men jeg tenker ikke på det i hverdagen og spiser gris uten å tenke på det. 

Anonymkode: fdd85...3e9

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet
On 6/29/2019 at 8:55 AM, AnonymBruker said:

Kanskje litt på siden, men om sauer har for mye ull til å oveleve uten klipp, så betyr det at mennesker har avlet på dem til det punktet. At mennesker er ansvarlige for at sauer ikke kan overleve uten å klippes

Du har kanskje hørt at der er noen hundereaser som har mye sykdom? Fordi mennesker har avlet på utseende eller lignende. Det er det samme med sauer. Vi har avlet på noen av de så mye at de ikke lengre kan overleve uten oss. De har for mye ull til å overleve på egen hånd. Vi har altså avlet dem til å ikke kunne leve på egen hånd. 

I villmarka ville ikke sauene med unaturlig mye ull overlevd, de ville dødd fordi ullen forhindret dem i å leve normalt 

Jeg mener at unaturlig avl av dyr ikke er heldig eller en god grunn for å fortsette avle på dem i seg selv. Om vi har ødelagt dagens sau grunnet vår måte å avle på, så er det ingen grunn til å fortsette avle dem på den ødelagte måten. 

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg syntes synd på grisene og det var en forferdelig dokumentar, men jeg tenker ikke på det i hverdagen og spiser gris uten å tenke på det. 

Anonymkode: fdd85...3e9

Ja, det tenker de fleste, har jeg inntrykk av. Hvorfor bry seg om lidelse hos andre dyr og mennesker? Hvorfor bry seg om en selv kan leve godt og fint på andre veseners lidelse? Barneslaver som lider og blir syke, men jeg fikk en genser til 100kr. Kjempebra. Jeg fikk kjøtt på tilbud som har lidd og blitt drept. Så fantastisk

Kanskje jeg er unaturlig når jeg ikke kjøper klær fra h&m fordi arbeiderene har det dårlig? Kanskje jeg er unaturlig når jeg ikke spiser kjøtt fordi jeg har empati med dyr og ikke ønsker at de skal lide

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...