Gå til innhold

Spiser du fortsatt gris?

Spiser du gris?  

341 stemmer

1. 1. ?

• Ja
      162
    • Ja, men prøver virkelig å holde det til et minimum
      67
    • Nei
      112

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser generelt lite kjøtt og fisk, mest vegetarisk. Har tidligere ikke vært så opptatt av hvor det lille kjøttet jeg spiser, kommer fra (annet enn at det skal være norskt), men fra nå skal alt jeg handler av rødt og hvitt kjøtt, egg, smør, ost og melk være økologisk eller fra gårder hvor jeg kan se hva de driver med. Man kan ikke bare lukke øynene og si at det er bøndenes ansvar. Bruk forbrukermakta, det har vi råd til. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ryddet for innhold med opphavsrett og svar til dette.

Edie, adm.

Gjest Geirfuglen
Skrevet
På 21.6.2019 den 19.25, A-hunter skrev:

Selvsagt. De aller fleste griser lever gode liv. 

Kjøttaktivister endrer jo ikke på det selv om de får selveste NRK til å stille opp som mikrofonstativ i aller beste sendetid.

Nei, de fleste griser lever ikke gode liv. De fleste griser er industrigriser som lever hele livet sitt på betonggulv og aldri får se sola. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, fordi den dokumentaren representerer ikke absolutt alle grisegårder der ute! 

Det er ikke slik at jeg er en dårlig hundeeier, bare fordi naboen blir filmet at han sparker hunden sin. Også havner det på facebook og får da 10. mill visninger. Neste dag så blir en annen mann i samme by filmet at han slår og kaster hunden sin utenfor en bro. Bare fordi de mishandler dyrene sine så betyr det ikke at jeg også gjør det. Er ikke slik verden fungerer. 🙄
Det er akkurat det samme som med grise dokumentaren, alt for mange oppfører seg som om at det gjelder absolutt alle. Så da må du slutte å spise gris til hele grisenæringen blir forandret og bedre. Men newsflash, det gjelds ikke alle, bare noen få!! Så skjerp deg TS, du er en av de som sprer slike patetiske konklusjoner videre. Det er lov å tenke bittelitt selv også. 

Anonymkode: 31e23...73f

• Liker 4
Gjest Tutte
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi den dokumentaren representerer ikke absolutt alle grisegårder der ute! 

Det er ikke slik at jeg er en dårlig hundeeier, bare fordi naboen blir filmet at han sparker hunden sin. Også havner det på facebook og får da 10. mill visninger. Neste dag så blir en annen mann i samme by filmet at han slår og kaster hunden sin utenfor en bro. Bare fordi de mishandler dyrene sine så betyr det ikke at jeg også gjør det. Er ikke slik verden fungerer. 🙄
Det er akkurat det samme som med grise dokumentaren, alt for mange oppfører seg som om at det gjelder absolutt alle. Så da må du slutte å spise gris til hele grisenæringen blir forandret og bedre. Men newsflash, det gjelds ikke alle, bare noen få!! Så skjerp deg TS, du er en av de som sprer slike patetiske konklusjoner videre. Det er lov å tenke bittelitt selv også. 

Anonymkode: 31e23...73f

Dokumentaren baserer seg på skjulte opptak fra 13 grisefarmer og 5 slakterier. Det er altfor mange selv om ikke alle er sånn.

Endret av Tutte
Skrevet
5 timer siden, Geirfuglen skrev:

Nei, de fleste griser lever ikke gode liv. De fleste griser er industrigriser som lever hele livet sitt på betonggulv og aldri får se sola. 

Nøyaktig hva ved det gir automatisk et dårlig liv?

Hadde ikke grisen blitt spist av mennesker hadde den ikke levd i det hele tatt. Den hadde ikke løpt fritt rundt i skog og solskinn slik kjøttaktivister later til å tro... 

• Liker 2
Skrevet
På 22.6.2019 den 0.22, AnonymBruker skrev:

Hva med skinkepålegg og sånt da?

Anonymkode: 69b95...678

Spiser ikke det heller :) hater å drøvtygge på mat så spiser ikke brød/knekkebrød og derav ikke pålegg heller. Høres sikkert litt rart ut men 🤷🏻‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, A-hunter skrev:

Hadde ikke grisen blitt spist av mennesker hadde den ikke levd i det hele tatt. Den hadde ikke løpt fritt rundt i skog og solskinn slik kjøttaktivister later til å tro... 

Nei det tror vi ikke,for antar at du mener dyrerettighetsaktivister

Anonymkode: d9229...9f3

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det tror vi ikke,for antar at du mener dyrerettighetsaktivister

Anonymkode: d9229...9f3

Hva jeg mener kommer klart frem i innlegget mitt.

Aktivister som tar "rettigheter" i sin munn for å forsvare de forkvaklede og høyst forvirrede meningene sine, uavhengig om det er om klima eller kjøtt det gjelder, dokumenterer for alle og enhver at de har mistet enhver kontakt med virkeligheten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, spiser ikke gris eller annet lik 🙂

Anonymkode: 51ee3...0a6

Skrevet
På 21.6.2019 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Ok, men når du sitter der ved middagsbordet å koser deg med svinefileten din, tenker du aldri en tanke på hvor fælt dette dyret har blitt behandlet før det døde? Syns du det er godt å spise kjøtt av et dyr som du vet har blitt slått med spade, dratt i øret, hengt opp i lufta etter halen, kastrert uten bedlvelse eller noen form for smertestillende oppfølging etterpå?

Er så utrolig underholdende at det fortsatt finnes mennesker som tror at å skrive ting som dette faktisk hjelper. 

• Liker 6
Skrevet

Ja, jeg spiser fortsatt gris og alt annet kjøtt, nei jeg kommer aldri til å slutte med det.

Om dette gjør meg til et dårlig menneske, så er det noe jeg uproblematisk kan leve med.

• Liker 3
Skrevet

1. Spiser ikke gris men slo en veggis en gang. Angrer da men er vel i 0 totalt?

2. Teller ribbe på julaften? 

3. Teller bacon? 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, A-hunter said:

Du mener den hadde ikke vært avlet frem i utgangspunktet, i likhet med mange andre husdyr som er avlet frem uten hensyn til noe annet enn hvor mye raskt kjøtt man kan få av dyret? Det er bedre enn å leve et så miserabelt og kort liv som industrigrisen gjør.

Anonymkode: 676a0...ffd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er veganer, har ikke spist svinekjøtt på mange år.

Anonymkode: 8465d...fba

AnonymBruker
Skrevet
På 21.6.2019 den 19.26, Husholdning1 skrev:

Nei.

Ja.

Og en ting til: Jeg skjønner at det er langt mer enn 13 gårder som er filmet for å få filmer fra 13 gårder som behandler dyrene dårlig. 

Stemmer ikke. Hun besøkte kun 13 gårder. Så 100% altså. 

Anonymkode: 609d8...004

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke gris, bare unntaksvis. Det er for dyrt og lukter heslig.

Anonymkode: c8702...d96

Skrevet
På ‎21‎.‎06‎.‎2019 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Etter den grusomme avsløringen de sendte på brennpunkt om hvordan griser på gårdene blir behandlet, spiser du fortsatt gris?

For meg var denne dokumentaren virkelig dråpen. Jeg trenger ikke å spise gris, og å spise så mye kjøtt som det vi gjør er ikke sunt eller bærekraftig allikevel.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2019/MDDP11000519

Personlig håper jeg det blir tilbud på svinekjøtt som en reaksjon på dette programmet. Det finnes ikke bedre mat enn svinekjøtt .

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer ikke. Hun besøkte kun 13 gårder. Så 100% altså. 

Anonymkode: 609d8...004

Mulig 13 gårder ble vist på TV. Det betyr ikke det samme som at kun 13 gårder ble besøkt. Hyn har tross alt holdt på med dette over en femårsperiode. Dette er pelsdyrfarmpropagandaen på nytt igjen.

Endret av Husholdning1
Skrevet (endret)
På 21.6.2019 den 19.15, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg fikk så vondt av å se de stakkars dyra. Og jeg tror dessverre ikke at andre dyr i kjøttindustrien har det noe bedre. Så for min del er jeg nå ferdig med kjøtt. 

Anonymkode: ea1ba...9ed

Har du personlig erfaring med dyrehold på gårder? Bor du sånn til at du kan besøke og få førstehånds kjennskap til hvordan dyrene lever? Eller baserer du din kunnskap bare på de verste tilfellene du ser på tv og utleder av disse at alle husdyr lider?

I praksis lever jeg vegetarisk hjemme, og spiser det jeg får servert når jeg er borte på besøk.

Endret av Arabella

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...