AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #161 Skrevet 10. juni 2019 Jeg skulle reise alene med to barn fra Stockholm til Oslo nylig. Hadde bestilt billetter og reservert seter til meg og barna. Så viser det seg, da vi sjekker inn, at de har måttet booke oss om. På et annet fly. Vi fikk plasser, tilfeldige seter da vi boardet. Selvsagt langt fra hverandre. Da var JEG den fortvilte småbarnsmoren som sto i midtgangen med to barn og håpet at noen ville bytte seter. Ikke gøy. Anonymkode: 76c31...42e 5
Anim92 Skrevet 10. juni 2019 #162 Skrevet 10. juni 2019 23 timer siden, Ginny skrev: Jeg har én gang betalt for å velge sete på forhånd, det var den éne gangen jeg ble spurt om å bytte. Det var et par med en baby, og mens jeg sto og venta på å nå raden min hørte jeg de snakket om å bare hoppe inn og be den som eventuelt hadde vindusplassen om å sitte ytterst. De ble ganske snurte da jeg takket nei til tilbudet deres.. Og selvfølgelig kunne jeg ha tatt setet ved midtgangen, men jeg hadde faktisk betalt ekstra for det setet ved vinduet 🙄 Burde jo uansett vært mer praktisk for dem å sitte inntil midtgangen når de har med seg en baby, enn å krabbe over deg ved bleieskift, byssing osv osv. Merkelig logikk av dem😂 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #163 Skrevet 10. juni 2019 27 minutter siden, Anim92 skrev: Burde jo uansett vært mer praktisk for dem å sitte inntil midtgangen når de har med seg en baby, enn å krabbe over deg ved bleieskift, byssing osv osv. Merkelig logikk av dem😂 Jeg foretrekker å sitte ved vinduet med baby fordi det er et helvete om man må reise seg for de innafor.. Anonymkode: 07838...c3b 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #164 Skrevet 10. juni 2019 Jeg syntes det er utrolig frekt å be om seter andre har betalt for. Jeg ber ikke deg om å få noe gratis på butikken. Det verste er folk som krever. Jeg er ung, 22 år. Har flydd mye siden jeg var 15 år og jeg har alltid reservert sete ved vinduet. Voksne mennesker er jammen meg frekke. Nærmest krever at jeg skal flytte meg, bare fordi jeg er ung og lav. Jeg har betalt ekstra mye penger for å få den plassen jeg vil. Hvorfor er det så vanskelig for godt voksne folk å gjøre det samme? Folk kan gjerne spørre om å kjøpe plassen min, men barnefamilier nærmest krever min plass fordi dem ikke har reservert for seg selv. Jeg har ingen god grunn for å ikke flytte meg, jeg har ikke flyskrekk eller andre sykdommer. Men det er jeg som har brukt mine penger på det. Når jeg sier nei, så ser folk på meg som om jeg er djevelen. Har opplevd flere ganger at folk har sittet på plassen min og nærmest nekter å flytte seg. Dere som ikke syntes dette er en stor greie og at vi burde gi plassene våre vekk. Tenk dere dette. Du er på butikken og står i kassa og betaler for en vare det bare er en igjen av. La oss si kjøttdeig. Jeg står bak deg, jeg har ikke penger, men jeg nærmest krever at du skal gi meg den kjøttdeigpakka gratis. Selv om du har betalt for den. Når du sier "Nei, du kan kjøpte den av meg." Så begynner jeg å kjefte på deg og nærmest river den ut av hånda di, fordi jeg skal ha den gratis!!!! Anonymkode: 488b2...994 22
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #165 Skrevet 10. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes det er utrolig frekt å be om seter andre har betalt for. Jeg ber ikke deg om å få noe gratis på butikken. Det verste er folk som krever. Jeg er ung, 22 år. Har flydd mye siden jeg var 15 år og jeg har alltid reservert sete ved vinduet. Voksne mennesker er jammen meg frekke. Nærmest krever at jeg skal flytte meg, bare fordi jeg er ung og lav. Jeg har betalt ekstra mye penger for å få den plassen jeg vil. Hvorfor er det så vanskelig for godt voksne folk å gjøre det samme? Folk kan gjerne spørre om å kjøpe plassen min, men barnefamilier nærmest krever min plass fordi dem ikke har reservert for seg selv. Jeg har ingen god grunn for å ikke flytte meg, jeg har ikke flyskrekk eller andre sykdommer. Men det er jeg som har brukt mine penger på det. Når jeg sier nei, så ser folk på meg som om jeg er djevelen. Har opplevd flere ganger at folk har sittet på plassen min og nærmest nekter å flytte seg. Dere som ikke syntes dette er en stor greie og at vi burde gi plassene våre vekk. Tenk dere dette. Du er på butikken og står i kassa og betaler for en vare det bare er en igjen av. La oss si kjøttdeig. Jeg står bak deg, jeg har ikke penger, men jeg nærmest krever at du skal gi meg den kjøttdeigpakka gratis. Selv om du har betalt for den. Når du sier "Nei, du kan kjøpte den av meg." Så begynner jeg å kjefte på deg og nærmest river den ut av hånda di, fordi jeg skal ha den gratis!!!! Anonymkode: 488b2...994 Hva er vitsen med å gjenta ting som allerede har blitt ramset opp i en tråd? Anonymkode: 7812e...54d 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #166 Skrevet 10. juni 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er vitsen med å gjenta ting som allerede har blitt ramset opp i en tråd? Anonymkode: 7812e...54d Hun har like mye rett til å komme med sin kommentar som du har. Anonymkode: e2603...4c8 30
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #167 Skrevet 10. juni 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har like mye rett til å komme med sin kommentar som du har. Anonymkode: e2603...4c8 Nå var ikke dette et spørsmål om rettigheter. Igjen snur du på ting som blir sagt. Det var et enkelt spørsmål om hvorfor gjenta noe som allerede har blitt godt poengtert av andre?! Anonymkode: 7812e...54d 1
wintergirl Skrevet 10. juni 2019 #168 Skrevet 10. juni 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes det er utrolig frekt å be om seter andre har betalt for. Jeg ber ikke deg om å få noe gratis på butikken. Det verste er folk som krever. Jeg er ung, 22 år. Har flydd mye siden jeg var 15 år og jeg har alltid reservert sete ved vinduet. Voksne mennesker er jammen meg frekke. Nærmest krever at jeg skal flytte meg, bare fordi jeg er ung og lav. Jeg har betalt ekstra mye penger for å få den plassen jeg vil. Hvorfor er det så vanskelig for godt voksne folk å gjøre det samme? Folk kan gjerne spørre om å kjøpe plassen min, men barnefamilier nærmest krever min plass fordi dem ikke har reservert for seg selv. Jeg har ingen god grunn for å ikke flytte meg, jeg har ikke flyskrekk eller andre sykdommer. Men det er jeg som har brukt mine penger på det. Når jeg sier nei, så ser folk på meg som om jeg er djevelen. Har opplevd flere ganger at folk har sittet på plassen min og nærmest nekter å flytte seg. Dere som ikke syntes dette er en stor greie og at vi burde gi plassene våre vekk. Tenk dere dette. Du er på butikken og står i kassa og betaler for en vare det bare er en igjen av. La oss si kjøttdeig. Jeg står bak deg, jeg har ikke penger, men jeg nærmest krever at du skal gi meg den kjøttdeigpakka gratis. Selv om du har betalt for den. Når du sier "Nei, du kan kjøpte den av meg." Så begynner jeg å kjefte på deg og nærmest river den ut av hånda di, fordi jeg skal ha den gratis!!!! Anonymkode: 488b2...994 De som mener det ikke er en stor sak er vel litt den typen som føler de også kan kreve hvis de en dag skulle føle for det. De kunne stilt dem som krever andres plass om akkurat det samme, for det er jo dem som er smålige. Vil de en spesifikk plass så får de bestille det før avreise, å betale for seg som alle andre. Neste gang så kan du svare spydig tilbake at du har betalt for den plassen du sitter på, og at de får gjøre det samme heretter. Det er ikke ditt problem. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #169 Skrevet 10. juni 2019 Jeg gikk med på å bytte sete for en gravid dame som hadde fått midtsete. Hun spurte pent om hun kunne få setet mitt nærmest midtgangen fordi hun måtte ofte på do. Jeg gav det fra meg noe motvillig ettersom det var en lang reise på 11.5 timer. Det ironiske var at jeg ble full på reisen og var den som måtte oftest på do av oss to før jeg endelig sloknet. Anonymkode: dc49c...482 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #170 Skrevet 10. juni 2019 37 minutter siden, AnonymBruker said: Nå var ikke dette et spørsmål om rettigheter. Igjen snur du på ting som blir sagt. Det var et enkelt spørsmål om hvorfor gjenta noe som allerede har blitt godt poengtert av andre?! Anonymkode: 7812e...54d Det hadde blitt mange korte diskusjoner om man aldri skulle svart i en tråd der andre er enige med en. Anonymkode: 1b7bb...db8 4
ViljaH Skrevet 10. juni 2019 #171 Skrevet 10. juni 2019 Jeg synes det er frekt å spørre om å bytte av små grunner. Da uleiliger man fremmede med sine uviktige behov. Som at kjærester vil sitte sammen, eller begge foreldre vil sitte sammen med sine store barn, eller noen vil ha midtgang/vindu de ikke har fått tak i selv. Da synes jeg alle skal si nei. Hadde vært fint om ingen spurte hvis det ikke var viktig. Eller kun hvis lite bry for andre. 3
Millimani Skrevet 10. juni 2019 #172 Skrevet 10. juni 2019 On 6/9/2019 at 8:31 PM, AnonymBruker said: Jeg så nylig en mann som ble spurt om han kunne bytte sin vindusplass mot et midtsete, så to andre kunne sitte sammen. Han hadde betalt for vindusplass foran i kabin, så han takket naturlig nok høflig nei. Men han så tydelig ukomfortabel ut, og unnskyldte seg flere ganger. Jeg tenker, hvorfor var det egentlig han som burde unnskylde seg? Han hadde jo betalt for setevalg, noe de andre ikke hadde. Jeg har selv blitt bedt mange ganger om å flytte, jeg er et enkelt offer siden jeg reiser ofte alene. Men sier alltid nei, med mindre det er til et likeverdig sete. Bytter ikke vindu til midtsete, eller sete foran i kabinen til bakerst når jeg har betalt for en bestemt plass. Hvordan hadde folk reagert hvis det var motsatt? Hvis jeg satt i et midtsete, og bedt sidemannen bytte så jeg kunne få det mer komfortabelt uten å betale for det? Anonymkode: 1b7bb...db8 Nå har ikke jeg lest hele tråden, men personlig foretrekker jeg et midtsete, kanskje fordi jeg har epilepsi Jeg prøver det jeg kan å få et midtsete i nærheten av flyvert(inn)ens plass slik at hen kan se meg, og at den som evt sitter ved siden av meg også får vite om at jeg har epilepsi. Har jeg betalt for akkurat det setet så er ikke det noe problem. Får jeg et sete som ikke passer meg spør jeg høflig selv, eller sier fra til flyvert(inn)en, og på den måten får jeg bytta til et sete som for meg er tryggere. Men det er klart at når man har betalt for et eksakt sete så er det fryktelig irriterende å måtte bytte. Det er fullstendig lov å nekte hvis man har bestilt akkurat det setet på forhånd. Noen ganger er det imidlertid en fordel for den som spør om å få bytte, om det faktisk er mulig at den personen kan få det setet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #173 Skrevet 10. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikkert noen som har god grunn og som du sier kan man ikke vite det. Men det er helt klart mange som ikke har en god grunn. Det virker som folk har blitt mye mer negative etter at man kunne betale. Dere som er negative: Gjør det en forskjell om dere har betalt eller ikke? Gjør det en forskjell om det er jobben som betaler eller du betaler privat? Anonymkode: bbee8...ab7 Hva om vi bytter ut «sete på fly» med noe helt annet, da? La oss ta et tankeeksperiment. Jeg har veldig lyst på Oslos mest poppis restaurant. Så jeg bestiller det første bordet de har ledig, og får svar tilbake at de kun kan ta inn meg og følget dersom jeg sitter på det dårligste bordet i lokalet. Jeg takker selvsagt ja. For jeg, ser du, har en plan. Så ankommer jeg restauranten, spaserer freidig og frekt frem mot vindusbord og ber om å få det ‘fordi min aldrende mor jo fortjener utsikt» (eller noe annet bullshit). 1. Hvordan er mitt eksempel ulikt det med flyseter? 2. Ville du av nestekjærlighet gitt fra deg ditt bord som du hadde ventet en måned på? Folk har like lite reelt behov for flyseter sammen som for restaurantbord med utsikt. Begge deler er nemlig definisjonen på ekstrem og overflødig luksus. Anonymkode: 6ae20...8c9 14
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #174 Skrevet 10. juni 2019 Jeg syns det er helt greit å spørre om å bytte plass og å svare høflig nei om det ikke passer. Jeg har ikke lest alle sidene i denne tråden, men nok til å forstå at ikke alle er vant til å fly med barn. Vi har alltid booket plasser men det hindrer ikke flyselskapene å bytte fly, endre plasser og at man ikke får booket eller blir ombooket pga sikkerhetsmessige grunner. Vi har alltid ringt selskapene opp å forsøkt og blitt lovet at det tar de hand om det på plass. Det er ikke alltid tilfelle. Med det mener jeg ikke at det er andre passasjerers problem, men det skader ikke å spørre høflig. Eksempel 1; vi booket alltid til og med egne seter til barna som vi mistet (7000 kr) pga bytting av fly, fikk en baby krybbe isteden ellers hadde de da satt alle 4 alene på ett stort fly (barna var 7mnd og 2 år, så det var jo ikke lov) Vi hadde t.o.m bilbarnstol med oss. Eksempel 2: Vi som familie på 4 med 2 barn under 3 år hvor jeg ammet den ene, ble splittet 2 Og 2 i midten av to 4 Seter, altså med passajerer ved midtgangen på alle sider. Kult med amming og bleiskift på Lange reiser. To eksempler på at vi hadde gjort alt vi kunne på forhånd; booket, snakket med flyselskapet osv. Dette er selvfölgelig flyselskapets feil, hvor vi klagade også i ettertid. Ingen passasjerer ville bytte, helt greit, men å spørre høflig i en slik situasjon også helt greit. Det er ble mest irritert på i tråden var at noen bare antok at folk ikke hadde gjort en innsats, og det er ikke alltid tilfelle. Hvorfor fly med så små barn (før noen stiller det spørsmålet); ikke alle familier bor med korte avstander. Vi bodde i en annen verdensdel. Og før noen påpeker at da får vi la være å fly så langt; det funkade jo selvom det ikke var optimalt, og nå bor vi Europa så ingen problem. Noen av turene var intervjurunder og flytt for å komme nærmere. Vi har gjort vår del av flyvninger med barn og ikke på alle var vi like uheldige. Anonymkode: 1b05b...a8c 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #175 Skrevet 10. juni 2019 Som jeg har skrevet tidligere i tråden synes jeg det er helt greit at noen spør meg om å bytte plass, det er lov å spørre og jeg blir ikke sur for det. Det jeg ikke liker er at folk ikke tar nei for et nei og begynner å kverulere om jeg ikke går med på å bytte plass. Eller at folk bare setter seg i setet mitt og blir sure når jeg ber dem flytte seg og mener jeg bare kan ta deres sete i stedet. Det er bare frekt, rett og slett. Anonymkode: a4463...fa5 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #176 Skrevet 11. juni 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Tenk dere dette. Du er på butikken og står i kassa og betaler for en vare det bare er en igjen av. La oss si kjøttdeig. Jeg står bak deg, jeg har ikke penger, men jeg nærmest krever at du skal gi meg den kjøttdeigpakka gratis. Selv om du har betalt for den. Når du sier "Nei, du kan kjøpte den av meg." Så begynner jeg å kjefte på deg og nærmest river den ut av hånda di, fordi jeg skal ha den gratis!!!! Anonymkode: 488b2...994 Ville det være bedre for deg om den som ønker å bytte plass samtidig tilbyr deg 500,-? Har du noen gang fortalt de at du faktisk lar deg kjøpe og at dette kan løses mot betaling? Har du tenkt på at de kanskje ikke tenker i de baner i det hele tatt? Det er få som liker å fly. For de fleste er det et nødvendig onde. Bør man ikke være solidarisk ansvarlig for at dette blir en best mulig opplevelse for flest mulig? Jeg lurer også på et tidligere stilt spørsmål jeg ikke har sett nod svar på: Gjør det forskjell om biletten er betalt av jobben eller om du har betalt privat? Anonymkode: 6db8d...c46 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #177 Skrevet 11. juni 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Hva om vi bytter ut «sete på fly» med noe helt annet, da? La oss ta et tankeeksperiment. Jeg har veldig lyst på Oslos mest poppis restaurant. Så jeg bestiller det første bordet de har ledig, og får svar tilbake at de kun kan ta inn meg og følget dersom jeg sitter på det dårligste bordet i lokalet. Jeg takker selvsagt ja. For jeg, ser du, har en plan. Så ankommer jeg restauranten, spaserer freidig og frekt frem mot vindusbord og ber om å få det ‘fordi min aldrende mor jo fortjener utsikt» (eller noe annet bullshit). 1. Hvordan er mitt eksempel ulikt det med flyseter? 2. Ville du av nestekjærlighet gitt fra deg ditt bord som du hadde ventet en måned på? Folk har like lite reelt behov for flyseter sammen som for restaurantbord med utsikt. Begge deler er nemlig definisjonen på ekstrem og overflødig luksus. Anonymkode: 6ae20...8c9 En småbarnsfamilie trenger å sitte sammen. Mange små barn trenger å sitte sammen med voksne de kjenner. Man trenger å fly for å gjøre en del viktige ting. Man må ikke spise på flotte restauranter. Å bry seg om din aldrende mors behov for utsikt er bullshit. Hvis det har skjedd en feil og det ikke er plass til en rullestol ved bordet dere fikk så ville jeg selvfølgelig byttet. Anonymkode: 6db8d...c46 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #178 Skrevet 11. juni 2019 Når vi reiser sammen vil jeg ikke bytte sete når vi har betalt for våre. Er jeg alene kan jeg lett flytte på meg. Jeg opplevde en gang en mann ble bedt av en annen passasjer om å bytte plass. Mannen unnskyldte seg med at han hadde betalt ytterste sete bakerst og ville sitte der. Olsodamen ble meget indignert over at au pairen ikke fikk ha barna hennes sittende bake, og mente det var mye verre for Oslodamen å ha bara sine fremme med seg... Det ble så ille at flyvertinnen ble tilkalt, og Oslodamen fikk klar beskjed om å sette seg fremme med barna sine der hun hadde bestilt billett til seg og barna. Au pair og mannen ble sittende bake. Underveis skjønte jeg virkelig hvorfor mannen hadde betalt for setet da han var livredd og viste at han var skikkelig ukomfortabel med å fly. Anonymkode: 26971...e76
Timsy Skrevet 11. juni 2019 #179 Skrevet 11. juni 2019 Har ofte blitt spurt om å bytte sete. Da svarer jeg at det er greit, men siden jeg har betalt 250kr for akkurat dette setet kan vedkommede få det for 400 kr, vippset direkte her og nå. Ingen har til dags dato takket ja. Og det skjønner jeg jo. Hvem vil betale 400kr for et sete de i utgangspunktet ikke hadde planlagt å betale for? Frekke folk altså! De skal reise så billig som mulig, og de få kronene det koster for et sete vil de ikke ut med. Likevel er de frekke nok til å spørre om jeg vil betale for deres sete... For det er jo i realiteten det jeg gjør om jeg gir fra meg mitt sete som jeg har betalt ekstra for å få. 16
Vera Skrevet 11. juni 2019 #180 Skrevet 11. juni 2019 Jeg har svart tidligere i tråden, og lurer på nevnte scenario; Om man skal fly langdistanse, og har på forhånd (6 mnd før flyvning) reservert seter, slik at barn og voksne får sitte sammen - men opprinnelig fly blir kansellert samme dag, og man blir booket om til neste ledige fly. Her får man ikke velge sete, og må ta det man får. Det ender opp med at to mindreårige (under 10 år) må sitte alene med mennesker som snakker et helt annet språk enn deres i over 11 timer, i seter langt fra begge foreldrene (langdistanse fly er ofte store, så det er ikke slik at man kan snakke med hverandre selv om man ikke sitter på samme rekke). Ville dere ha byttet? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå