Gå til innhold

Saraaemiliee på instagram


Anonym1990.

Anbefalte innlegg

elskersommer skrev (1 time siden):

Sette på vent var kanskje feil.. men jeg mener og ha lest at man kan være i jobb i 7/8 år uten at noe skjer med ufør. Dette er jo nettopp fordi at noen kanskje blir noe bedre en periode og kan jobbe. Men arrester meg om det jeg skriver nå er helt feil 

5 år.

Men å si at den "settes på vent",er feil.

Uføren er fortsatt innvilget og gyldig i de 5 årene men utbetalingen er da 0kr.

Passerer man de 5 årene med inntekt høyere enn hva vedtaket sier man har "lov" til å ha,mister man uføren og erklæres frisk fra NAV.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

J.. skrev (6 timer siden):

5 år.

Men å si at den "settes på vent",er feil.

Uføren er fortsatt innvilget og gyldig i de 5 årene men utbetalingen er da 0kr.

Passerer man de 5 årene med inntekt høyere enn hva vedtaket sier man har "lov" til å ha,mister man uføren og erklæres frisk fra NAV.

 

Det blir jo som å sette den på vent da! 
 

Veldig trist å se at mange ikke unner et annet menneske å endelig kunne leve livet sitt, etter å ha vært syk mye av ungdomsårene! 
hadde hun mottatt uføretrygd å lurt systemet hadde jeg vært enig i kritikken, men hun jobber, skatter å betaler sin del…HVA er problemet?!

  • Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (10 timer siden):

Sette ufør på vent? Noe av det dummeste jeg har lest. Litt sånn: nå kan jeg ikke være ufør lenger, for nå tjener jeg masse penger. Jeg venter heller med ufør til jeg ikke er så populær lenger.... 

Det stemmer at man kan «pause» ufør ved tilfrisking. Ufør er ikke en endelig status. Man har fortsatt innvilget ufør, men blir man friskere og begynner å jobbe og tjene penger så får man ikke lengre noe uførestønad utbetalt fra Nav, men man er fortsatt ufør. Husker ikke akkurat hvor mange år det gjelder, men hvis man innen den tidsrammen Nav opererer med blir sykere igjen og man ikke klarer å jobbe så trenger man ikke starte prosessen med å søke ufør på nytt da man allerede har det innvilget. Man får tilbake uføretrygden igjen hvis man ikke lengre klarer å jobbe og tjene penger. 

SE har vært ufør i mange år, hele siste året hennes på Vgs så var hun nesten sengeliggende. Hun har skrevet et del 1 og del 2 innlegg vedrørende dette på den tidligere bloggen sin. Det var først etter at hun fikk barn at hun begynte å bli bedre, og det var på den tiden hun begynte å blogge (for å vise det virkelige mammalivet, en motpart mot alle de «perfekte» mammabloggerene som var på den tiden. SE var en av de som var med å starte den bølgen (sammen med bl.a Veronica Simone/Yummimummy) med å vise bak fasaden både når det gjaldt hverdagslivet og hvordan de fleste kropper ser ut etter svangerskap (som en kontrast til fotballfrue sitt berømte 4-dager-etter-fødsel-bilde der hun sto på tå med sexy undertøy, svulmende pupper og sixpack)

Det var rundt den tiden hun ble mere og mere populær og begynte å gjøre gode penger på sosiale medier, mange år etter at hun ble ufør. Og med økende inntekt så ble uførestønaden mindre, og tilslutt pauset (man kan faktisk tjene endel ved siden av uføretrygden, men etter et visst beløp så trekkes det fra utbetalingen) Men selv om SE ikke lengre får utbetaling fra Nav så er statusen fortsatt ufør. 

Grunnen til at jeg vet dette er at jeg ble ufør i fjor da det ble oppdaget alvorlig kreft. Jeg hadde så innmari lite lyst til å bli ufør, men Nav forklarte at ufør er ikke endelig. Man kan ved tilfrisking bli gradert ufør, eller man kan prøve seg ut i arbeidslivet og tjene penger men fortsatt være ufør. Men man får da naturlig nok ikke noe stønad. For min del så vil dessverre ikke dette være et alternativ da jeg ikke kommer til å bli frisk siden tilstanden min er uhelbredelig. Men for alle andre som har mulighet til å bli bedre, særlig de som ble tidlig ufør og ikke har fått prøvd seg ute i arbeidslivet så er det utrolig bra. De færreste vil jeg tro har et ønske om å ikke jobbe og heller bli uføre. Man blir ikke feit av det man får utbetalt av Nav akkurat. Nå har heldigvis jeg jobbet i mange år og har ikke minsteutbetaling (sånn som SE hadde siden hun aldri har vært frisk nok til å ta utdanning og være i jobb), men selv om jeg hadde jobbet i litt over 20 år da jeg ble syk så er det bare rundt 66% av inntekten min jeg får utbetalt. Og av den summen så trekkes det over 4000 i måneden i skatt. 

Egentlig er dette ei bra ordning, da det er et sikkerhetsnett som gjør det lettere for den som er ufør å prøve seg ut i jobb ved tilfrisking når man har den tryggheten i ryggen at man må ikke starte prosessen med å søke ufør på nytt (for meg gikk det fort, tok bare 1mnd pga alvorlighetsgraden av sykdommen min), men jeg vet om flere som har holdt på i mange år med AAP, arbeidsutprøving for å finne restarbeidsevne, nav som har egne leger som overprøver lege-spesialister sine uttalelser rundt arbeidsevne osv. Blir man da friskere og har lyst til å prøve seg ut i jobb så er det lettere å faktisk gjøre det når man vet at man ikke må igjennom samme mølla på nytt hvis det å jobbe ikke fungerer likevel. Eller man blir sykere igjen. 

10ur skrev (9 timer siden):

Hvor ofte har hun barna egentlig, på meg virker der som om de er mer hos barnefar enn henne 🥸

Hun har barna annenhver uke og annenhver ferie (sommerferien er sikkert delt opp), hun og barnas far har 50/50. Men hun har blitt flink til å skjerme de og viser de nesten ikke frem lengre, derfor så oppleves det sikkert som at barna ikke er der. Hun snapper feks lite på ettermiddagene når barna er hjemme fra bhg og skole. Utrolig bra at hun har blitt mere bevisst på #stopsharenting og lar barna få ha oppveksten sin i fred og få skape sin egen digitale identitet. 

  • Liker 28
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilja82 skrev (2 timer siden):

Det blir jo som å sette den på vent da! 
 

Veldig trist å se at mange ikke unner et annet menneske å endelig kunne leve livet sitt, etter å ha vært syk mye av ungdomsårene! 
hadde hun mottatt uføretrygd å lurt systemet hadde jeg vært enig i kritikken, men hun jobber, skatter å betaler sin del…HVA er problemet?!

Helt enig!

Etter å ha vært syk siden tidlig tenår, ikke fått tatt utdanning og jobbet og levd på minstesats-utbetaling i så mange år så må det føles så godt å ha skapt sin egen arbeidsplass. En jobb der hun styrer dagene sine etter formen og dermed klarer å stå i en jobb, der hun nå tjener godt. Å slippe å leve på et minimum. Og siden hun tjener så godt så betaler hun nok en god del skatt til staten og bidrar ril fellesskapet. 

Etter så mange år som syk med lav inntekt så må det følelse utrolig godt å tjene så bra at hun klarer å forsørge seg selv og barna alene, ikke være avhengig av inntekten til ektemannen (nå er de nå skilt, men da de var sammen så var det nok Robin som sto for hovedinntekten i familien). Nå tjener hun så bra at hun kjøpte ut eksen fra huset, og hun har kjøpt seg et nytt hus til mange millioner, helt selv. 

Jeg unner virkelig Sara dette🌸

  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (13 timer siden):

5 år.

Men å si at den "settes på vent",er feil.

Uføren er fortsatt innvilget og gyldig i de 5 årene men utbetalingen er da 0kr.

Passerer man de 5 årene med inntekt høyere enn hva vedtaket sier man har "lov" til å ha,mister man uføren og erklæres frisk fra NAV.

 

Ja.. jeg beklager at jeg skrev sette på vent. Men det er jo det at man kan jobbe fullt men ufør er null i betaling.

Kanskje på en måte *"sette på vent" men skjønner det ble feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilja82 skrev (6 timer siden):

Det blir jo som å sette den på vent da! 
 

Veldig trist å se at mange ikke unner et annet menneske å endelig kunne leve livet sitt, etter å ha vært syk mye av ungdomsårene! 
hadde hun mottatt uføretrygd å lurt systemet hadde jeg vært enig i kritikken, men hun jobber, skatter å betaler sin del…HVA er problemet?!

Ja jeg tenker jo også at når ett menneske faktisk blir bedre av en sykdom så det det jo så fint at man nå har mulighet til "å sette ufør på vent/rolig" i 5 år. Dette kunne man ikke før. Er nok mange som lurer systemet men de vil bli oppdaget og dette gjør jo ikke SE.

Føler at folk er skeptiske fordi SE har blitt bedre. Det jeg er redd for er at hun faktisk skal gape over så mye at hun blir syk på nytt. Hus til 11 Mill og en inntekt på mange millioner er ikke mye verdt om barna får en syk mamma igjen

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (4 timer siden):

Det stemmer at man kan «pause» ufør ved tilfrisking. Ufør er ikke en endelig status. Man har fortsatt innvilget ufør, men blir man friskere og begynner å jobbe og tjene penger så får man ikke lengre noe uførestønad utbetalt fra Nav, men man er fortsatt ufør. Husker ikke akkurat hvor mange år det gjelder, men hvis man innen den tidsrammen Nav opererer med blir sykere igjen og man ikke klarer å jobbe så trenger man ikke starte prosessen med å søke ufør på nytt da man allerede har det innvilget. Man får tilbake uføretrygden igjen hvis man ikke lengre klarer å jobbe og tjene penger. 

SE har vært ufør i mange år, hele siste året hennes på Vgs så var hun nesten sengeliggende. Hun har skrevet et del 1 og del 2 innlegg vedrørende dette på den tidligere bloggen sin. Det var først etter at hun fikk barn at hun begynte å bli bedre, og det var på den tiden hun begynte å blogge (for å vise det virkelige mammalivet, en motpart mot alle de «perfekte» mammabloggerene som var på den tiden. SE var en av de som var med å starte den bølgen (sammen med bl.a Veronica Simone/Yummimummy) med å vise bak fasaden både når det gjaldt hverdagslivet og hvordan de fleste kropper ser ut etter svangerskap (som en kontrast til fotballfrue sitt berømte 4-dager-etter-fødsel-bilde der hun sto på tå med sexy undertøy, svulmende pupper og sixpack)

Det var rundt den tiden hun ble mere og mere populær og begynte å gjøre gode penger på sosiale medier, mange år etter at hun ble ufør. Og med økende inntekt så ble uførestønaden mindre, og tilslutt pauset (man kan faktisk tjene endel ved siden av uføretrygden, men etter et visst beløp så trekkes det fra utbetalingen) Men selv om SE ikke lengre får utbetaling fra Nav så er statusen fortsatt ufør. 

Grunnen til at jeg vet dette er at jeg ble ufør i fjor da det ble oppdaget alvorlig kreft. Jeg hadde så innmari lite lyst til å bli ufør, men Nav forklarte at ufør er ikke endelig. Man kan ved tilfrisking bli gradert ufør, eller man kan prøve seg ut i arbeidslivet og tjene penger men fortsatt være ufør. Men man får da naturlig nok ikke noe stønad. For min del så vil dessverre ikke dette være et alternativ da jeg ikke kommer til å bli frisk siden tilstanden min er uhelbredelig. Men for alle andre som har mulighet til å bli bedre, særlig de som ble tidlig ufør og ikke har fått prøvd seg ute i arbeidslivet så er det utrolig bra. De færreste vil jeg tro har et ønske om å ikke jobbe og heller bli uføre. Man blir ikke feit av det man får utbetalt av Nav akkurat. Nå har heldigvis jeg jobbet i mange år og har ikke minsteutbetaling (sånn som SE hadde siden hun aldri har vært frisk nok til å ta utdanning og være i jobb), men selv om jeg hadde jobbet i litt over 20 år da jeg ble syk så er det bare rundt 66% av inntekten min jeg får utbetalt. Og av den summen så trekkes det over 4000 i måneden i skatt. 

Egentlig er dette ei bra ordning, da det er et sikkerhetsnett som gjør det lettere for den som er ufør å prøve seg ut i jobb ved tilfrisking når man har den tryggheten i ryggen at man må ikke starte prosessen med å søke ufør på nytt (for meg gikk det fort, tok bare 1mnd pga alvorlighetsgraden av sykdommen min), men jeg vet om flere som har holdt på i mange år med AAP, arbeidsutprøving for å finne restarbeidsevne, nav som har egne leger som overprøver lege-spesialister sine uttalelser rundt arbeidsevne osv. Blir man da friskere og har lyst til å prøve seg ut i jobb så er det lettere å faktisk gjøre det når man vet at man ikke må igjennom samme mølla på nytt hvis det å jobbe ikke fungerer likevel. Eller man blir sykere igjen. 

Hun har barna annenhver uke og annenhver ferie (sommerferien er sikkert delt opp), hun og barnas far har 50/50. Men hun har blitt flink til å skjerme de og viser de nesten ikke frem lengre, derfor så oppleves det sikkert som at barna ikke er der. Hun snapper feks lite på ettermiddagene når barna er hjemme fra bhg og skole. Utrolig bra at hun har blitt mere bevisst på #stopsharenting og lar barna få ha oppveksten sin i fred og få skape sin egen digitale identitet. 

Tak for ett fint innlegg. SE har heldigvis tatt til fornuft og skjermer barna. Å godt er det.

Har også en mann som er ufør og han vil det jo ikke men hva skal man gjøre når kropp ikke er med. Men han har bedre perioder f.els på sommeren så da jobber han litt og får bare mindre ufør utbetalt.. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (5 timer siden):

Det stemmer at man kan «pause» ufør ved tilfrisking. Ufør er ikke en endelig status. Man har fortsatt innvilget ufør, men blir man friskere og begynner å jobbe og tjene penger så får man ikke lengre noe uførestønad utbetalt fra Nav, men man er fortsatt ufør. Husker ikke akkurat hvor mange år det gjelder, men hvis man innen den tidsrammen Nav opererer med blir sykere igjen og man ikke klarer å jobbe så trenger man ikke starte prosessen med å søke ufør på nytt da man allerede har det innvilget. Man får tilbake uføretrygden igjen hvis man ikke lengre klarer å jobbe og tjene penger. 

SE har vært ufør i mange år, hele siste året hennes på Vgs så var hun nesten sengeliggende. Hun har skrevet et del 1 og del 2 innlegg vedrørende dette på den tidligere bloggen sin. Det var først etter at hun fikk barn at hun begynte å bli bedre, og det var på den tiden hun begynte å blogge (for å vise det virkelige mammalivet, en motpart mot alle de «perfekte» mammabloggerene som var på den tiden. SE var en av de som var med å starte den bølgen (sammen med bl.a Veronica Simone/Yummimummy) med å vise bak fasaden både når det gjaldt hverdagslivet og hvordan de fleste kropper ser ut etter svangerskap (som en kontrast til fotballfrue sitt berømte 4-dager-etter-fødsel-bilde der hun sto på tå med sexy undertøy, svulmende pupper og sixpack)

Det var rundt den tiden hun ble mere og mere populær og begynte å gjøre gode penger på sosiale medier, mange år etter at hun ble ufør. Og med økende inntekt så ble uførestønaden mindre, og tilslutt pauset (man kan faktisk tjene endel ved siden av uføretrygden, men etter et visst beløp så trekkes det fra utbetalingen) Men selv om SE ikke lengre får utbetaling fra Nav så er statusen fortsatt ufør. 

Grunnen til at jeg vet dette er at jeg ble ufør i fjor da det ble oppdaget alvorlig kreft. Jeg hadde så innmari lite lyst til å bli ufør, men Nav forklarte at ufør er ikke endelig. Man kan ved tilfrisking bli gradert ufør, eller man kan prøve seg ut i arbeidslivet og tjene penger men fortsatt være ufør. Men man får da naturlig nok ikke noe stønad. For min del så vil dessverre ikke dette være et alternativ da jeg ikke kommer til å bli frisk siden tilstanden min er uhelbredelig. Men for alle andre som har mulighet til å bli bedre, særlig de som ble tidlig ufør og ikke har fått prøvd seg ute i arbeidslivet så er det utrolig bra. De færreste vil jeg tro har et ønske om å ikke jobbe og heller bli uføre. Man blir ikke feit av det man får utbetalt av Nav akkurat. Nå har heldigvis jeg jobbet i mange år og har ikke minsteutbetaling (sånn som SE hadde siden hun aldri har vært frisk nok til å ta utdanning og være i jobb), men selv om jeg hadde jobbet i litt over 20 år da jeg ble syk så er det bare rundt 66% av inntekten min jeg får utbetalt. Og av den summen så trekkes det over 4000 i måneden i skatt. 

Egentlig er dette ei bra ordning, da det er et sikkerhetsnett som gjør det lettere for den som er ufør å prøve seg ut i jobb ved tilfrisking når man har den tryggheten i ryggen at man må ikke starte prosessen med å søke ufør på nytt (for meg gikk det fort, tok bare 1mnd pga alvorlighetsgraden av sykdommen min), men jeg vet om flere som har holdt på i mange år med AAP, arbeidsutprøving for å finne restarbeidsevne, nav som har egne leger som overprøver lege-spesialister sine uttalelser rundt arbeidsevne osv. Blir man da friskere og har lyst til å prøve seg ut i jobb så er det lettere å faktisk gjøre det når man vet at man ikke må igjennom samme mølla på nytt hvis det å jobbe ikke fungerer likevel. Eller man blir sykere igjen. 

Hun har barna annenhver uke og annenhver ferie (sommerferien er sikkert delt opp), hun og barnas far har 50/50. Men hun har blitt flink til å skjerme de og viser de nesten ikke frem lengre, derfor så oppleves det sikkert som at barna ikke er der. Hun snapper feks lite på ettermiddagene når barna er hjemme fra bhg og skole. Utrolig bra at hun har blitt mere bevisst på #stopsharenting og lar barna få ha oppveksten sin i fred og få skape sin egen digitale identitet. 

Det stemmer nok som du sier; at vi ikke ser så mye til barna fordi hun skjermer dem ☺️ Men SE har barna 70% og Robin har dem 30% ☺️ 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleus skrev (1 time siden):

Det stemmer nok som du sier; at vi ikke ser så mye til barna fordi hun skjermer dem ☺️ Men SE har barna 70% og Robin har dem 30% ☺️ 

Trodde hun sa at det var bare i starten jeg, som en tilvenning, men at de etterhvert skulle ha 50/50. 70/30 er jo ikke så mye samvær, det «vanlige» når man ikke har 50/50 er vel 60/40? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (39 minutter siden):

Trodde hun sa at det var bare i starten jeg, som en tilvenning, men at de etterhvert skulle ha 50/50. 70/30 er jo ikke så mye samvær, det «vanlige» når man ikke har 50/50 er vel 60/40? 

 

Men da passer kanskje 70-30 best for de. Kan jo ha noe med hvordan jobben til han er lagt opp. Kanskje han har type vakter i noen helger..  nå flytter de jo nærmere hverandre så regner jo med at om barna vil gå en tur til sin pappa så kan de det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

supermamz skrev (6 timer siden):

Helt sykt hvor mye hun reiser fortiden 😱

Hun har vært på granca og i Barcelona i år. Vil ikke si at det er å reise mye 😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bellaaa skrev (25 minutter siden):

Hun har vært på granca og i Barcelona i år. Vil ikke si at det er å reise mye 😂

Så skal hun på 2 til utenlands reiser den neste mnd? mitt oppi flytting også. Men hun har jo vært på glasshytte nå i helgen, var vell på noe før Barcelona også.  Men er kanskje normalt for folk med penger og tid til slikt.😅   Er ikke normalt for meg eller de jeg har rundt meg. Kanskje 1 syden tur annen hvert år😅🙈

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

supermamz skrev (14 minutter siden):

Så skal hun på 2 til utenlands reiser den neste mnd? mitt oppi flytting også. Men hun har jo vært på glasshytte nå i helgen, var vell på noe før Barcelona også.  Men er kanskje normalt for folk med penger og tid til slikt.😅   Er ikke normalt for meg eller de jeg har rundt meg. Kanskje 1 syden tur annen hvert år😅🙈

Det er ikke normalt for folk som jobber hvertfall. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (Akkurat nå):

Det er ikke normalt for folk som jobber hvertfall. 

Ja, skjønner jo at der har hun det enklere enn folk flest😅 men kan ikke huske at hun reiste så mye når hun og Robin enda var sammen før covid. Så er vel lettere nå når hun ikke har barna like mye også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

supermamz skrev (16 minutter siden):

Så skal hun på 2 til utenlands reiser den neste mnd? mitt oppi flytting også. Men hun har jo vært på glasshytte nå i helgen, var vell på noe før Barcelona også.  Men er kanskje normalt for folk med penger og tid til slikt.😅   Er ikke normalt for meg eller de jeg har rundt meg. Kanskje 1 syden tur annen hvert år😅🙈

for meg må hun reise utenlands hver uke.. er mer bekymret for hvor lang tid det tar før SE møter veggen. for med det tempo så sier det stopp en dag. Å da hjelper det lite med ett hus til 11 mill og en meget god inntekt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

elskersommer skrev (Akkurat nå):

for meg må hun reise utenlands hver uke.. er mer bekymret for hvor lang tid det tar før SE møter veggen. for med det tempo så sier det stopp en dag. Å da hjelper det lite med ett hus til 11 mill og en meget god inntekt.

Ja hun er på farten hele tiden. Skjønner ikke at hun klarer, hun sier hun har roet ned med jobb. Men ser jo bare ut som hun har byttet reklamesnuttene med masse stress på privaten istede. Denne husflyttinga er jo et kapitel for seg selv. 😱

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

supermamz skrev (50 minutter siden):

Ja hun er på farten hele tiden. Skjønner ikke at hun klarer, hun sier hun har roet ned med jobb. Men ser jo bare ut som hun har byttet reklamesnuttene med masse stress på privaten istede. Denne husflyttinga er jo et kapitel for seg selv. 😱

Jeg er ikke misunnelig på SE sitt liv men er redd hun en dag har fått nok.. men er vanskelig og få personer som er så aktive/stresset til og skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (1 time siden):

Jeg er ikke misunnelig på SE sitt liv men er redd hun en dag har fått nok.. men er vanskelig og få personer som er så aktive/stresset til og skjønne det.

Og hun er jo så utrolig rotete og ustrukturert. Det kan man jo bli stresset av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, skruf said:

Trodde hun sa at det var bare i starten jeg, som en tilvenning, men at de etterhvert skulle ha 50/50. 70/30 er jo ikke så mye samvær, det «vanlige» når man ikke har 50/50 er vel 60/40? 

 

Det er vel fortsatt bare starten? Det er jo ikke 1 år en gang siden de flyttet fra hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...