Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Lizard skrev (31 minutter siden):

Og forstod jeg det som at de ikke vil gi lørdagsgodt til barnet, og at det må ungen bare godta fordi folk er forskjellige? Hun er så vanvittig bastant. Det erforsåvidt lett å holde igjen på sukker i de fire første årene, men så begynner barna å ville være som alle andre. Jævla sykt å overføre nevrosene sine til barna. 

Enig! Og det er forskjell på 3 biter smågodt og en pose smågodt. Jeg synes også at øvrig familie må få lov å servere noe usunt etterhvert (ikke mens ungen er baby selvfølgelig), ala en bolle på cafe, bake kake en søndag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Hvis barna idag kun hadde fått lørdagsgodt så hadde vi ikke slitt med overvekt blant barn» Altså hun bekrefter jo her at hun har null kunnskap. Forstår hun ikke at det er flere årsaker til overvekt blant barn enn kun sukker? Det er stor forskjell på hverdagen idag enn for 30 år siden. Barn sitter idag mye mer stille, som er en stor faktor i problematikken rundt overvekt hos barn. Å skylde på sukkerinntak kun for å støtte oppunder hennes forvridde syn på dagens godterisituasjon i de ulike familiene, er bare så feil! Det går fint an å formidle hennes syn på sukker osv, uten å drive på sånn. Men da må man sitte på kunnskapen! Det gjør ikke hun.

 

Ser jo hvordan hun sluker rått infoen fra en annen blogger ang hvor fyfy disse klemmeposene til barn er. Men hun har ikke kunnskapen selv til å utdype hvorfor de er feil å gi. Som jeg har nevnt før, hun er veldig svart/hvitt.. klarer ikke å se at det kan være flere årsaker til ting, at det går an å finne en mellomting. 
 

 

  • Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (Akkurat nå):

Enig! Og det er forskjell på 3 biter smågodt og en pose smågodt. Jeg synes også at øvrig familie må få lov å servere noe usunt etterhvert (ikke mens ungen er baby selvfølgelig), ala en bolle på cafe, bake kake en søndag osv.

Jeg forsto det sånn at dette ville gjelde mens barnet var veldig lite, men interessant å se at noen tolker det annerledes. Barn under 3-4 år trenger ikke introduseres til godteri/ kaker hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Jeg forsto det sånn at dette ville gjelde mens barnet var veldig lite, men interessant å se at noen tolker det annerledes. Barn under 3-4 år trenger ikke introduseres til godteri/ kaker hjemme. 

Jeg leste bursdag og da tenkte jeg umiddelbart også når ungen er 4 år og skal i barnebursdag😅 Jeg tenker at om ungen for en hvetebolle på cafe med bestemor en søndag, eller en liten sjokolademelk på tur så er det ikke det som er problemet. Det handler om mengden og hvor ofte det skjer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (Akkurat nå):

Jeg leste bursdag og da tenkte jeg umiddelbart også når ungen er 4 år og skal i barnebursdag😅 Jeg tenker at om ungen for en hvetebolle på cafe med bestemor en søndag, eller en liten sjokolademelk på tur så er det ikke det som er problemet. Det handler om mengden og hvor ofte det skjer.

Jeg forstår hva du mener. Jeg trodde mer de siktet til når barnet har bursdag hjemme siden hun ikke er fylt 1 år enda ☺️. Mange influencere lager jo kaker til 1åringene. Om barn får hvetebolle på cafe med bestemor er de som regel minst 3-4 år allerede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene drage har nå fått det for seg at hun vet hva som kan kurere overvekt

Om det var så enkelt som å gi dem lørdagsgodt. Kansje hun burde spise litt lørdagsgodt selv og holde kjeft....

Snakk om lage problemer ut av ingenting!!

Blir spennende å se om det blir flere slike "debatter" etter hvert nå når "livet skjer"

Da blir garantert noe om barnehagen, tidsklemma, trening, sosialisering.. and so on 😫🙈

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, *blueberry* said:

Jeg forsto det sånn at dette ville gjelde mens barnet var veldig lite, men interessant å se at noen tolker det annerledes. Barn under 3-4 år trenger ikke introduseres til godteri/ kaker hjemme. 

Det er rimelig vanskelig å holde barn vekk fra godteri når invitasjon til barnebursdag gjerne starter i 2-3års alderen. Da serveres det ofte litt kake med nonstop, en liten godtepose med akseptabel mengde i. Dermed er det gjort og lille spør sannsynligvis etter mer hjemme. Her velger man jo selv. Alt er riktig uansett valg, for det er hva man selv velger som er riktig for sin egen unge hjemme. Om det er sunt er en helt annen ting! Det er når man begynner å nekte ungen godteposen i bursdag, slikkepinnen de får i en butikk fordi de smilte så fint, eller isen nabojenta deler ut fordi det er sommer det blir feil i mine øyne. Det nevnes av HD at det ikke skal skapes et usunt forhold til sukker/kosthold. Men hva er mer usunt enn å ikke få lov til å spise noe sukker? Jeg vil påstå det er mye mer sunt å tillate små mengder enn å nekte alt. 
 

Ser at HD nå har gått til litt sukker er greit.. så tydelig hun blir påvirket. For i starten skulle ikke barnet få et sukkerkorn engang..  

Endret av Lileep
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun deler hennes meninger, og byr opp til diskusjon. 

Men når andre kommer med råd/erfaringer. Da er det framed øksa og halshuggigen starter 

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (8 minutter siden):

Det er rimelig vanskelig å holde barn vekk fra godteri når invitasjon til barnebursdag gjerne starter i 2-3års alderen. Da serveres det ofte litt kake med nonstop, en liten godtepose med akseptabel mengde i. Dermed er det gjort og lille spør sannsynligvis etter mer hjemme. Her velger man jo selv. Alt er riktig uansett valg, for det er hva man selv velger som er riktig for sin egen unge hjemme. Om det er sunt er en helt annen ting! Det er når man begynner å nekte ungen godteposen i bursdag, slikkepinnen de får i en butikk fordi de smilte så fint, eller isen nabojenta deler ut fordi det er sommer det blir feil i mine øyne. Det nevnes av HD at det ikke skal skapes et usunt forhold til sukker/kosthold. Men hva er mer usunt enn å ikke få lov til å spise noe sukker? Jeg vil påstå det er mye mer sunt å tillate små mengder enn å nekte alt. 
 

Ser at HD nå har gått til litt sukker er greit.. så tydelig hun blir påvirket. For i starten skulle ikke barnet få et sukkerkorn engang..  

Hun har jo nevnt dette tidligere også og det har aldri vært snakk om å nekte barnet alt av sukker, det har vel vært mer fokus på å ikke introdusere det hjemme før nødvendig. Det er jeg helt for, fordi barn setter like stor pris på frukt og bær. Hos mange er det i barnehagen de blir først eksponert for søtsaker og jeg tolker HD som at det er slik hun ønsker å gjøre det; vente til det er helt nødvendig, ikke nekte barnet vanlig sosiale normer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, *blueberry* said:

Hun har jo nevnt dette tidligere også og det har aldri vært snakk om å nekte barnet alt av sukker, det har vel vært mer fokus på å ikke introdusere det hjemme før nødvendig. Det er jeg helt for, fordi barn setter like stor pris på frukt og bær. Hos mange er det i barnehagen de blir først eksponert for søtsaker og jeg tolker HD som at det er slik hun ønsker å gjøre det; vente til det er helt nødvendig, ikke nekte barnet vanlig sosiale normer. 

Stemmer sikkert det. Men det er merkbart hvordan hun tilpasser meningene sine etter reaksjoner! For jeg husker veldig godt hvor bastant hun var på at barnet ikke skulle få noe sukker overhode. Dette var tidlig i mammarollen og hun selv gikk hardt inn med FUSteoriene sine! 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (3 minutter siden):

Stemmer sikkert det. Men det er merkbart hvordan hun tilpasser meningene sine etter reaksjoner! For jeg husker veldig godt hvor bastant hun var på at barnet ikke skulle få noe sukker overhode. Dette var tidlig i mammarollen og hun selv gikk hardt inn med FUSteoriene sine! 

Dette husker ikke jeg, men HD har en tendens til å gå litt hardt ut og overdrive så det er ikke rart mange misforstår. Jeg tror hun nå har relativt normale gode meninger om kosthold til barn, men at hun blåser det opp så voldsomt og at folk tror hun mener sukkerfritt på samme måte som hun praktiserer selv. Hun har understreket at barnet ikke skal følge hennes kosthold så det er nok bare vanskelig å skille sammen med alt det andre hun fronter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skummelt å ha SÅ bastante meninger om en problemstilling, som sannsynligvis ikke dukker opp før om noen år😂 

Det beste hadde kanskje vært å glemme “sukkeravhengigheten”, og begynne å grave i eget anstrengte forhold til sukker. Starte å nøste i den enden først, for så å hjelpe eget barn til et avslappet forhold til dette.

For det er faktisk ikke farlig eller usunt å kose seg med litt søtt, en gang i blant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo typisk Drage. Slenge rundt seg med pekefinger, bastante meninger og selvhevdelse. Om ting som ikke er relevant for hennes situasjon enda. Men viktig å gjøre seg selv relevant på en eller annen måte, da blir det slike poster for å provosere. Ta tak i dine egne greier, før du går ut mot andre tenker jeg. 

  • Liker 14
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tydeligvis flere her som ikke følger helt med i hva som trender på insta for tiden. Klemmeposer er hett tema i mange kanaler. Jeg har også sett det som tema i mammagruppe med 40.000 medlemmer på facebook. Det er skremmende mange som tror at disse er sunne, noe de ikke er. Blant instaprofiler som har tatt opp dette temaet den siste uken eller to er Ida Wulff, Marit Kolby, ernæringsmamma hvertfall.  Og de får massiv negativ kritikk, mange tar det som personlig kritikk. Så ja, det er et hett tema og ikke noe Helen bare finner på. Det blir hevdet at det er barnemishandling å ikke gi barn godteri f.eks. 

Hadde tenkt å legge med noen innlegg som eksempler her, men får det ikke til nå (kanskje fordi mye av det er Reels?)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (39 minutter siden):

fordi barn setter like stor pris på frukt og bær.

Spørs om frukt er innafor da! Det er det nemlig ikke på FUS/ketose og svært begrenset med bær og…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevann skrev (7 minutter siden):

Det er tydeligvis flere her som ikke følger helt med i hva som trender på insta for tiden. Klemmeposer er hett tema i mange kanaler. Jeg har også sett det som tema i mammagruppe med 40.000 medlemmer på facebook. Det er skremmende mange som tror at disse er sunne, noe de ikke er. Blant instaprofiler som har tatt opp dette temaet den siste uken eller to er Ida Wulff, Marit Kolby, ernæringsmamma hvertfall.  Og de får massiv negativ kritikk, mange tar det som personlig kritikk. Så ja, det er et hett tema og ikke noe Helen bare finner på. Det blir hevdet at det er barnemishandling å ikke gi barn godteri f.eks. 

Hadde tenkt å legge med noen innlegg som eksempler her, men får det ikke til nå (kanskje fordi mye av det er Reels?)

 

Men dette var jo et tema for 3-4 år siden også. Gjenbruk hos flere dette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For Helene kommer til å stå på kjøkkenet med hjemmelaget middag etter barnehagen med fisk, poteter, grønnsaker sant 😂 Hun som ikke klarer og lage mat til seg selv en gang. Det må gubben gjøre mens hun ligger lang flat på sofaen. Det blir nok hurtigmat og Fjordland på den ungen. 

  • Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevann skrev (21 minutter siden):

Det er tydeligvis flere her som ikke følger helt med i hva som trender på insta for tiden. Klemmeposer er hett tema i mange kanaler. Jeg har også sett det som tema i mammagruppe med 40.000 medlemmer på facebook. Det er skremmende mange som tror at disse er sunne, noe de ikke er. Blant instaprofiler som har tatt opp dette temaet den siste uken eller to er Ida Wulff, Marit Kolby, ernæringsmamma hvertfall.  Og de får massiv negativ kritikk, mange tar det som personlig kritikk. Så ja, det er et hett tema og ikke noe Helen bare finner på. Det blir hevdet at det er barnemishandling å ikke gi barn godteri f.eks. 

Hadde tenkt å legge med noen innlegg som eksempler her, men får det ikke til nå (kanskje fordi mye av det er Reels?)

 

Nå er det viktig å si at det var ikke informasjonen Ida Wulff kom med som ble kritisert, men måten hun la det frem, at mødre som ga klemmeposer var dumme. Det beklaget hun heldigvis i ettertid og det er bra. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (17 minutter siden):

Spørs om frukt er innafor da! Det er det nemlig ikke på FUS/ketose og svært begrenset med bær og…

Hun skriver jo at frukt og bær er gode alternativer til godteri i kommentarfeltet så det regner jeg med er innafor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo noen år siden dette med klemmeposene var oppe i media, supert at det blir fokusert på, på nytt👍 (Etter min mening kan barn få frukt og bær man kjøper i fruktdisken, moset eller i små biter)

Men mens HD er nokså bastant på at norske barn fores med sukker jevnlig, og at det er årsak til overvekt, så viser forskning at norske småbarn spiser sunnere enn noen gang. Bortsett far at de får i seg mer mettet fett enn hva som er anbefalt, gjennom bla. grøt, kjøtt, smør og ost. 

https://www.fhi.no/nyheter/2020/mindre-sukker-mer-frukt-og-gront-blant-norske-smabarn/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...