Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Så fordi Helene selv ikke eier selvkontroll når det kommer til mat så skal ungen vokse opp med et restriktivt forhold til helt normale matvarer?

Helene, let me blow your mind: all type mat kan helt fint spises jevnlig uten at det ender med slankeoperasjon.

Endret av Twinkle~
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HD ser nok en av de aller siste jeg ville tatt imot kostholdsråd fra, både når det gjelder meg selv og barnet mitt.

  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (13 minutter siden):

Er jo noen år siden dette med klemmeposene var oppe i media, supert at det blir fokusert på, på nytt👍 (Etter min mening kan barn få frukt og bær man kjøper i fruktdisken, moset eller i små biter)

Men mens HD er nokså bastant på at norske barn fores med sukker jevnlig, og at det er årsak til overvekt, så viser forskning at norske småbarn spiser sunnere enn noen gang. Bortsett far at de får i seg mer mettet fett enn hva som er anbefalt, gjennom bla. grøt, kjøtt, smør og ost. 

https://www.fhi.no/nyheter/2020/mindre-sukker-mer-frukt-og-gront-blant-norske-smabarn/

Jeg er heller ikke enig i at sukker er årsaken til overvekt blant barn. Det var et tåpelig utsagn fordi det er så mye mer komplisert enn å skylde på én type mat. Overvekt og fedme skyldes sjelden spesifikke matvarer, men spisemønstre, miljø, oppvekst og holdninger til mat pluss litt genetisk bagasje. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (55 minutter siden):

Jeg er heller ikke enig i at sukker er årsaken til overvekt blant barn. Det var et tåpelig utsagn fordi det er så mye mer komplisert enn å skylde på én type mat. Overvekt og fedme skyldes sjelden spesifikke matvarer, men spisemønstre, miljø, oppvekst og holdninger til mat pluss litt genetisk bagasje. 

Jeg er enig. Det er nettopp dette som gjør at hun oppfattes som en lettvekter innenfor ernæring. Ikke kan hun dokumentere påstandene sine heller. Når det gjelder disse klemmeposene og kritikken av dette, så er det ikke bare sukkerinnhold men at mange foreldre bruker det som erstatning for frukt. Det tar bort den motoriske og sensomotoriske opplevelsen av å spise frukt. Det blir ikke den samme læringen av å spise fruktposer enn frukt. HD går glipp av den viktigste faktoren for overvekt i samfunnet, og det er mangel på fysisk aktivitet. Også når det gjelder overvekt blant barn. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (4 minutter siden):

HD går glipp av den viktigste faktoren for overvekt i samfunnet, og det er mangel på fysisk aktivitet. Også når det gjelder overvekt blant barn. 

Ja - hvorfor nevner hun ikke fysisk aktivitet? Jeg stusset også på det.

Det er jo selve kombinasjonen sunt kosthold og aktivitet som forhindrer fremtidig overvekt hos barn. Ikke fysisk aktivitet alene, men heller ikke bare sunt kosthold uten fysisk aktivitet.

Da er det ingen krise med litt sjokolade på lørdag, og heller ingen grunn til å se på sukker som gift🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (7 minutter siden):

Ja - hvorfor nevner hun ikke fysisk aktivitet? Jeg stusset også på det.

Det er jo selve kombinasjonen sunt kosthold og aktivitet som forhindrer fremtidig overvekt hos barn. Ikke fysisk aktivitet alene, men heller ikke bare sunt kosthold uten fysisk aktivitet.

Da er det ingen krise med litt sjokolade på lørdag, og heller ingen grunn til å se på sukker som gift🤷‍♀️

Det er nok en god grunn til at HD ikke nevner det store bildet. Selv om barnet ikke skal følge hennes FUS opplegg så blir jo denne «mindre sukker til barnet» litt i rød tråd med FUS. Det er nok mest et PR stunt for å få mer oppmerksomhet rundt eget kosthold. Hvis overvektige mødre engasjerer seg i denne debatten er det lett å rekruttere de til sponsede FUS og eget ketohefte. 

Selvfølgelig er mangelen på fysisk (hverdags)aktivitet mye av grunnen til den økende forekomsten av overvekt hos barn. Det er altfor mye skjerm, korte treningsøkter og altfor lite vanlig aktivitet gjennom hele dagen. I tillegg til alt godteri, take away og annen ultraprossesert mat som har blitt hverdagsmat i stede for unntak. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*blueberry* skrev (3 timer siden):

Det er nok en god grunn til at HD ikke nevner det store bildet. Selv om barnet ikke skal følge hennes FUS opplegg så blir jo denne «mindre sukker til barnet» litt i rød tråd med FUS. Det er nok mest et PR stunt for å få mer oppmerksomhet rundt eget kosthold. Hvis overvektige mødre engasjerer seg i denne debatten er det lett å rekruttere de til sponsede FUS og eget ketohefte. 

Selvfølgelig er mangelen på fysisk (hverdags)aktivitet mye av grunnen til den økende forekomsten av overvekt hos barn. Det er altfor mye skjerm, korte treningsøkter og altfor lite vanlig aktivitet gjennom hele dagen. I tillegg til alt godteri, take away og annen ultraprossesert mat som har blitt hverdagsmat i stede for unntak. 

Ja, hun prøver åpenbart å selge inn eget kostholds konsept men hun hiver seg også på de trendene som gjelder. Hun kopierer andre. 

Endret av Lill :)
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på fremgangsmåten og markedsføringen HD bruker til å snakke om kosthold, helse og vektnedgang. Hun pleier jo å kopiere det som trender, men som vanlig så henger hun litt etter.

Det er helt tydelig hva som er det store nå innen helse, det er «recovery», «not all eating disorders are visible» og «cancel diet-culture». Det har det også vært en stund og overlapper med keto trenden, noe som indikerer at keto er på vei ut. De fleste reels, tiktok og shorts innenfor kosthold handler nå mer om å skaffe seg et sunt og fredelig forhold til mat, ikke ha restriksjoner og validering av udiagnosert forstyrret spisemønster (spesielt binge eating og binge eating recovery er det mer av nå, heldigvis).

Det blir spennende å se om HD gjør en endring i løpet av 2022 for å henge med, eller om hun tviholder på keto litt til. 

Jeg håper de norske influencerne henger seg på «cancel diet-culture» og «recovery». Sunnere trend er det sjelden vi ser innenfor mat og kosthold. 

Vil også legge til at økologisk og anti-ultraprossesert også trender, men ikke i like stor grad blant folk flest (det er jo denne trenden som igjen har blåst opp debatten om klemmeposene for barn).  

Endret av *blueberry*
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, *blueberry* said:

Jeg har tenkt litt på fremgangsmåten og markedsføringen HD bruker til å snakke om kosthold, helse og vektnedgang. Hun pleier jo å kopiere det som trender, men som vanlig så henger hun litt etter.

Det er helt tydelig hva som er det store nå innen helse, det er «recovery», «not all eating disorders are visible» og «cancel diet-culture». Det har det også vært en stund og overlapper med keto trenden, noe som indikerer at keto er på vei ut. De fleste reels, tiktok og shorts innenfor kosthold handler nå mer om å skaffe seg et sunt og fredelig forhold til mat, ikke ha restriksjoner og validering av udiagnosert forstyrret spisemønster (spesielt binge eating og binge eating recovery er det mer av nå, heldigvis).

Det blir spennende å se om HD gjør en endring i løpet av 2022 for å henge med, eller om hun tviholder på keto litt til. 

Jeg håper de norske influencerne henger seg på «cancel diet-culture» og «recovery». Sunnere trend er det sjelden vi ser innenfor mat og kosthold. 

Vil også legge til at økologisk og anti-ultraprossesert også trender, men ikke i like stor grad blant folk flest (det er jo denne trenden som igjen har blåst opp debatten om klemmeposene for barn).  

Jeg er spent på hvordan hun vil forklare en evt overgang til «alt er lov i riktig mengde» teori, som er poppis nå. Hun har vært og er fremdeles veldig bastant på at totalt fravær av diverse er løsningen! Selvfølgelig kan alle endre mening osv, men mtp at en slik situasjon kan komme så viser det hvor forsiktig man skal være med å hogge ting i stein! Hun vil tjene på å ikke være så enveiskjørt ☺️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (10 minutter siden):

Jeg er spent på hvordan hun vil forklare en evt overgang til «alt er lov i riktig mengde» teori, som er poppis nå. Hun har vært og er fremdeles veldig bastant på at totalt fravær av diverse er løsningen! Selvfølgelig kan alle endre mening osv, men mtp at en slik situasjon kan komme så viser det hvor forsiktig man skal være med å hogge ting i stein! Hun vil tjene på å ikke være så enveiskjørt ☺️

Bare en ting å si ; man har en mening inntil det kommer en ny🙄

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (29 minutter siden):

Jeg er spent på hvordan hun vil forklare en evt overgang til «alt er lov i riktig mengde» teori, som er poppis nå. Hun har vært og er fremdeles veldig bastant på at totalt fravær av diverse er løsningen! Selvfølgelig kan alle endre mening osv, men mtp at en slik situasjon kan komme så viser det hvor forsiktig man skal være med å hogge ting i stein! Hun vil tjene på å ikke være så enveiskjørt ☺️

Uansett hvordan det evt vil bli så vil jeg støtte en slik overgang. Jeg er enig i at hun vil tjene på å ikke være så enveiskjørt. Jeg tror også de med forstyrret spisemønster er de man må være ekstra forståelsesfulle for at kan forandre mening, for det er jo ikke alltid fornuften som taler. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tilbakemeldingen fra en følger om klemmeposer er jeg rimelig sikker på at hun har produsert selv 😂

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tutsi123 skrev (9 minutter siden):

Den tilbakemeldingen fra en følger om klemmeposer er jeg rimelig sikker på at hun har produsert selv 😂

Det var min tanke og 🙈

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, *blueberry* said:

Uansett hvordan det evt vil bli så vil jeg støtte en slik overgang. Jeg er enig i at hun vil tjene på å ikke være så enveiskjørt. Jeg tror også de med forstyrret spisemønster er de man må være ekstra forståelsesfulle for at kan forandre mening, for det er jo ikke alltid fornuften som taler. 

Jeg støtter også den overgangen! Jeg lever selv etter; små mengder av all mat fungerer best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Miranda16 skrev (35 minutter siden):

Ny annonse for barnemat med barn på stories

Mye viktigere å få litt cash i kassa, enn å skjerme barn eller holde det hun sier hun skal gjøre. Her sikter jeg til at barnet ikke skulle eksponeres, å i alle fall ikke brukes i reklame. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tutsi123 skrev (2 timer siden):

Den tilbakemeldingen fra en følger om klemmeposer er jeg rimelig sikker på at hun har produsert selv 😂

 

Elisiaflisa skrev (1 time siden):

Det var min tanke og 🙈

Hadde ikke vært et sjokk det. Når man er så uærlig på andre områder, er det vanskelig å tro på det som blir delt.

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før HD ble sponset av Grogro så var hennes kjøleskap fylt med babymat i klemmeposer fra ulike andre aktører, deriblant smoothieposer. Så den «jeg gir ikke min baby noe slikt» holdningen kan hun legge fra seg. 100% at om det ikke var for at hun ble sponset så hadde hun tatt en helt annen side av saken

  • Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avimom skrev (1 time siden):

Før HD ble sponset av Grogro så var hennes kjøleskap fylt med babymat i klemmeposer fra ulike andre aktører, deriblant smoothieposer. Så den «jeg gir ikke min baby noe slikt» holdningen kan hun legge fra seg. 100% at om det ikke var for at hun ble sponset så hadde hun tatt en helt annen side av saken

Grogro sine er jo litt bedre vitaminmessig i form av kaldpresset, men dette med sukker og fordøyelse er jo fortsatt like ille med grogro. Barn bør ha frukt og grønt most med gaffel eller i naturlig form (kommer an på alder). Alle disse klemmeposene inkl grogro er hovedsakelig raskt sukker. Gi barna frukt, pakk med ferdigmost fra hjemmet når du skal på tur. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...