Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Ang dette med at bloggerens mann ikke ønsker at hun skal gå ut alene,i redsel for at det skal skje henne noe, blir like rasjonelt som om hun ba han holde seg hjemme når han kommer til Bergen, i redsel for at han skulle bli påkjørt av en bil. Voksne folk passer på seg selv. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de ikke har planer om flytte sammen på mange år kan jeg med min beste vilje ikke forstå det enorme hastverket med å gifte seg??

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første "runde" i dansen som heter sosial kontroll begynner gjerne med å få føringer og begrensninger i sin radius. Dette kalles da på kjærlighetsspråket for omsorg. For nyforelskede er det lett å synes at dette er litt søtt, man føler seg sett og beskyttet og for å vise respekt blir man da med på de føringene som legges. Hun har nå fått restriksjoner på å omgås menn her hjemme og han viser henne respekt ved å være på rommet sitt før og etter jobb. Og hvorfor det? Frykten for utroskap og det å sette partneren i vanære vil jeg tro....

Er det gjensidig tillit og kjærlighet hvis man må gå inn å regulere frie menneskers mulighet for å være sosial? Frykten for utroskap kan ikke elimineres med å regulere og begrense omgangen med andre, da er det du som eier problemet, og ingen rett i verden gir deg anledning til å kreve at andre mennesker tilpasser seg din frykt og usikkerhet.   

Bryter man da de restriksjoner og føringer man har fått av  partneren gir dette sanksjoner i form av skjerpet kontroll, stadig flere på instrukser helt til man en da befinner seg i et tvangspreget forhold hvor alt styres av den andre. Klær, økonomi, omgangskrets, bevegelsesfrihet, den frie tanken, behovet for å betro seg tll noen osv. 

Mette må gjerne si at dette er noe de ler av idag, men for meg blinker allerede flere varsellamper om at hun har funnet seg en tradisjonell og konservativ muslimsk mann som følger de regler som generasjoner før ham har nedfelt som kultur i muslimske samfunn. Og selv om det fnises om at kjærligheten blir bare sterkere når den møter motgang- ikke kom å si at du ikke ble advart den dagen han fra sitt rike i Tyrkia styrer livet ditt i Norge på en slik måte at du ikke lenger kjenner på den friheten vi i vårt demokrati er så stolte over. 

Så tror jeg faktisk at bloggeren bare må akseptere at det stilles kritiske spørsmål rundt forholdet hennes. Kritikken er ikke ment for å rakke ned, men et forsøk på å få henne til å lytte til kunnskap og erfaringer som hun åpenbart ikke innehar. Det kan ikke være sånn at hun er villig til å sakte men sikkert endres til å bli den personen han vil forme henne til. Det kalles manipulering og det kalles sosial kontroll. I såfall vil det være fare for at mannens kone og guttens mamma ikke lenger er en og samme person. For dette kommer i konflikt til de verdier vi skal oppdra våre barn med. 

Hva med å bare "være seg selv" som hun så ofte påstår at hun er?

 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver vel dette for å provosere, mulig et desperat forsøk for å klatre på listen igjen..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, plasticfantastic skrev:

Hun skriver vel dette for å provosere, mulig et desperat forsøk for å klatre på listen igjen..

Hvis dette ikke er sant, er det stygt å komme med skrøner på sin manns bekostning.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ser ut til å bli en slags kombinasjon av AB og AR. Hun får ikke flere klikk av meg. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg likte bloggen bedre før, da den hadde mer egenart og var mer uhøytidelig (i mangel av bedre ord). Nå blir der mer og mer tydelig at hun "kurses" av AB og følger et opplegg, synes jeg. 

Endret av hufsaaaaa
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, plasticfantastic skrev:

Hun skriver vel dette for å provosere, mulig et desperat forsøk for å klatre på listen igjen..

Jeg håper inderlig det, for ellers høres dette veldig usunt ut. Et ordtak sier, "På seg selv kjenner man andre", og det har nok mange kvinner og menn fått kjenne på, at partneren som er veldig sjalu og ser utroskap overalt, selv er den som er utro i forholdet. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spaniasol

Sjalusi er vanligvis et uttrykk for mindreverdighetskomplekser. Man er redd for at man ikke strekker til, ikke skal være god nok, attraktiv nok, for sin kjære. Sjalusi er sjelden godartet. Jeg vil anta (uten å vite noe om det) at når så ulike kulturer settes mot hverandre i tillegg, kommer mannens behov for sosial kontroll, være sjef, herre i "eget hus" etc. tydeligere fram som sjalusi. Ikke bra i det hele tatt. Verken på kort eller lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Minipilla skrev:

Hvis de ikke har planer om flytte sammen på mange år kan jeg med min beste vilje ikke forstå det enorme hastverket med å gifte seg??

Det er fordi han skal få komme til Norge. Og det kan ta tid å få ham gjennom papirmølla og hit, derfor kan det ta noen (?) år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, spaniasol skrev:

Sjalusi er vanligvis et uttrykk for mindreverdighetskomplekser. Man er redd for at man ikke strekker til, ikke skal være god nok, attraktiv nok, for sin kjære. Sjalusi er sjelden godartet. Jeg vil anta (uten å vite noe om det) at når så ulike kulturer settes mot hverandre i tillegg, kommer mannens behov for sosial kontroll, være sjef, herre i "eget hus" etc. tydeligere fram som sjalusi. Ikke bra i det hele tatt. Verken på kort eller lang sikt.

Men er det slik at en harmonisk tyrkisk mann med et sunt selvbilde er spesielt sjalu, jeg forbinder det nemlig med et svært dårlig selvbilde, eventuelt med alvorlige personlighetsforstyrrelser? Fint om noen som er gift med en tyrker kan gi litt info om tyrkiske menn og sjalusi. Hadde også vært greit å høre om tyrkiske kvinner og sjalusi.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenker det kanskje kan vera veldig lurt å tenka over kva ein skriv i bloggen med tanke på eventuell familiegjenforening. UDI vil mest sannsynleg sjekka ut bloggen (ein må nødvendigvis vrenga ut sjela til dei når dei skal luka ut eventuelle proforma-ekteskap), og det er som eg sa tidlegare mange raude flag. Det er der det med å tenka uhyre nøye gjennom kva ein deler kjem inn, og ikkje berre tenka på klikk og drama. Sidan ho går i skule hjå AB, så er det jo ein del av pakka å vera mest mulig kontroversiell, men det er fare for at bloggaren lagar kraftig ris til eigen bak.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, decker skrev:

Eg tenker det kanskje kan vera veldig lurt å tenka over kva ein skriv i bloggen med tanke på eventuell familiegjenforening. UDI vil mest sannsynleg sjekka ut bloggen (ein må nødvendigvis vrenga ut sjela til dei når dei skal luka ut eventuelle proforma-ekteskap), og det er som eg sa tidlegare mange raude flag. Det er der det med å tenka uhyre nøye gjennom kva ein deler kjem inn, og ikkje berre tenka på klikk og drama. Sidan ho går i skule hjå AB, så er det jo ein del av pakka å vera mest mulig kontroversiell, men det er fare for at bloggaren lagar kraftig ris til eigen bak.

Viktige ord du kommer med her, for bloggen taler virkelig ikke til fordel for dette forholdet på noen måte. Syns det er trist å se utviklingen på bloggen etter kursstart, det er mest om å gjøre å få klikk, mindre fokus på å levere noe som gir mening. Dramatisk, sjokkerende og provoserende, med en dæsj ukritisk svada. Dette går ikke veien. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skrevet dette tidligere i tråden her. Jeg tror UDI får mat ang proforma fra hans side om de leser denne bloggen. Noe de sikkert blir å gjøre iom at de sjekker facebook og diverse. 

Denne bloggen er i mine øyne et bevis på at enkelte kvinner trenger å bli beskyttet mot seg selv. Noe UDI mange ganger har bevist at de mener. 

Tyrkiske menn og kvinner kan være ekstremt sjalu. Sjalusi måles ofte i hvor mye de føler for hverandre. Sykt, men sant. 

Nå har jeg ikke lest sjalusiinnleggene, men for meg er dette rent kontrollbehov og ikke et snev søtt. 

Endret av Visvas
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HillbillyHelga skrev:

I mai var mannen 12 år yngre enn henne, men nå er det 10?  “Jeg er lykkelig gift med min 12 år yngre tyrkiske mann, som enda bor i Tyrkia” . https://metteask.blogg.no/ingen-kan-odelegge-ekteskapet-vart-utenom-oss-selv.html :huh:

Han har nok blitt 2 år eldre i løpet av ekteskapet, mulig de eldes fortere der nede når man er gift :P

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo ikke noe rart historien endrer seg hele tiden for hun har jo giftet med en hun ikke kjenner overhode. De hadde fysisk vært sammen 2 uker etter turen de møttes og til turen hvor de giftet seg. Det er iallefall hva hun har skrevet i en annen tråd, eller var det et svar på bloggen? Senere ble dette forandret til 5 uker, ikke at jeg forstår hvorfor. 2 og 5 uker er omtrent det samme, du kjenner ikke noen på denne tiden uansett.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, HillbillyHelga skrev:

I mai var mannen 12 år yngre enn henne, men nå er det 10?  “Jeg er lykkelig gift med min 12 år yngre tyrkiske mann, som enda bor i Tyrkia” . https://metteask.blogg.no/ingen-kan-odelegge-ekteskapet-vart-utenom-oss-selv.html :huh:

Er hun flau over aldersforskjellen kanskje? Og pynter litt på den. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat for UDI dette. Det viser jo tydelig hvor lite de faktisk kjenner hverandre når hun ikke engang vet alderen på mannen sin 😄

Men lurte på en ting; det var jo sånn at han er sesongarbeider og bor hjemme hos foreldrene utenom sesongen. Jeg har ikke fått med meg når han ikke jobber på hotellet. Hvordan gjør de det da når hun er på ferie (ja, ferie) i Tyrkia? Bor hun også hos foreldren hans da?

Også lurte jeg på når jeg leser eldre blogginnlegg så står det at kommentarene har gått over til facebook(eller noe i den dur), men du kan fortsatt lese arkiverte kommentarer, men når jeg klikker på kommentarer får jeg dem ikke fram, det skjer ingenting når jeg klikker på boksen? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnAngel skrev:

Mat for UDI dette. Det viser jo tydelig hvor lite de faktisk kjenner hverandre når hun ikke engang vet alderen på mannen sin 😄

Men lurte på en ting; det var jo sånn at han er sesongarbeider og bor hjemme hos foreldrene utenom sesongen. Jeg har ikke fått med meg når han ikke jobber på hotellet. Hvordan gjør de det da når hun er på ferie (ja, ferie) i Tyrkia? Bor hun også hos foreldren hans da?

Også lurte jeg på når jeg leser eldre blogginnlegg så står det at kommentarene har gått over til facebook(eller noe i den dur), men du kan fortsatt lese arkiverte kommentarer, men når jeg klikker på kommentarer får jeg dem ikke fram, det skjer ingenting når jeg klikker på boksen? 

Har du noen eldre blogginnlegg med kommentarer å linke til? Jeg kan se om jeg også ender opp i no-where-land uten noe å se :)

Om hun også bor hos foreldrene utenom sesongen vet jeg ikke, men er vel også hotell da, og han er på besøk, med mindre de har en hule i nærheten der ute på bygda 😎

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...