pøbelsara Skrevet 27. februar 2020 #16761 Skrevet 27. februar 2020 (endret) Nå er det en søtnos i kommentarfeltet som sier: Sitat Håper ikke du tok strikk i håret på jentene dine pga det tullet i kommentarfeltet tidligere. Ikke lå trolla styre deg. De har jo så nydelig hår. så fint at hun sørger for god stening i kommentarfeltet. HM er sikkert hæppi for å assosieres med litt ekte girl-cat-fights når de skal selge interiørstæsj. OG så koselig at leserne diskuterer utseendet til barna, da. Endret 27. februar 2020 av pøbelsara 40
Christiane_W Skrevet 27. februar 2020 #16762 Skrevet 27. februar 2020 (endret) 5 timer siden, pøbelsara skrev: Akkurat det samme tenker jeg. De som synes det er koselig/spennende/hyggelig å se helt fremmede barn på internett, burde ta seg en runde med seg selv og spørre seg hvorfor. Og at CBE og LKE kan se den Unicef-filmen og tenke at det ikke angir deres barn, er hinsides min forstand. Virkelig. Dette! Som jeg skrev for noen dager siden i tråden om ABD er jeg medlem av matgruppa "Ka ska vi ha til middag i dag" på FB, ei gruppe jeg i utgangspunktet liker fordi det er så stort spenn i hva folk legger ut og det er lov med både Toro-poser og fastfood. En ting jeg har reagert kraftig på i den gruppa er ei bestemor som i perioder deler daglige videoer av barnebarnet som jeg gjetter er 3-4 år gammelt sitt som spiser middag. Innleggene er blant de mest likte, om ikke de mest likte, på gruppa. De får masse likes og kommentarfeltet er fylt med folk som applauderer videoene. Det er sååååå koselig å se et barn med sånn apetitt. Og sååå koselig at barnet spiser det gode hjemmelagede maten det får hos bestemor. Og generelt mye hjerter og sånt. De som applauderer er kvinner. Noen yngre, men flesteparten er litt oppi åra. De gangene noen har forsøkt å si at det er ugreit å dele disse videoene på ei offentlig gruppe med over 12.000 medlemmer møter de motstand fra "fanklubben". De kan ikke forstå at noen synes det er noe å henge seg opp i, det er jo bare koselig å se at et barn har sånn glede av maten og at bestemor lager så mye god mat til barnet. Da ei spurte bestemora om hun hadde tenkt på hva barnet vil synes om at det er delt flere titalls videoer av det som spiser som liten på ei stor gruppe på FB fikk hun til svar at "Det vil tiden vise🤩". Hun viste null vilje/evne til å reflektere over at det er mulig at barnebarnet vil finne dette ugreit. Det er ganske skremmende å se at verken bestemor eller "fanklubben" klarer å se at det er særdeles ugreit å dele disse videoene med et så stort publikum. Et publikum som består av flere tusen mennesker man ikke vet hvem er eller hvilke intensjoner de har. Og at de heller ikke tar inn over seg at barnet kanskje selv vil reagere negativt når det blir gammelt nok til å forstå. Vil bestemor synes det er like hyggelig at barnebarnet når det blir tenåring om en 10 års tid føler at privatlivet har blitt krenket gjennom mange år og blir forbanna over delingen av spisevideoene? Hvilke argumenter har bestemor tenkt å bruke for å forsvare delingen den dagen diskusjonen eventuelt kommer? CBE deler barna sine med et enda større publikum. Hun har 319.000 følgere på Instagram og et stort antall lesere på bloggen. At noen forsvarer det er for meg ufattelig. Jeg forstår ikke hva som er koselig med å se video/bilder av ukjente barn på internett. #stopsharenting Endret 27. februar 2020 av Christiane_W 37
Populært innlegg oblt Skrevet 27. februar 2020 Populært innlegg #16763 Skrevet 27. februar 2020 5 hours ago, Lin10 said: Nå er det ikke helt fremmede barn da, men CBE sine barn. En blogger som mange har fulgt fra begynnelsen. Hun har valgt å ha som jobb å dele noe av sitt liv og at familien er med på noen bilder. Jeg og andre personer, mange er mødre, trenger hverken å gå noen runder med oss selv eller spørre hvorfor. Det vi ser er hyggelige familiebilder som verken er for utleverende eller problematiske. Barna har fått med seg hva jobben til mamman er, og hun på 6 år synes det er gøy. De forstår endel når de er 6 år. Vi som synes det er hyggelig å følge denne influenceren, har ingen problemer med å se disse bildene. De som bør gå en runde med seg selv er kvinner som må pirke, kritisere, prøve å « bestemme» og generelt ha en hysterisk tilnærming til mye. Enten det gjelder hygiene eller barn på SoMe++. At du tror de ikke er fremmede viser at hun har lykkes med å fremstille seg mer som venninne enn annonsør. De ER helt fremmede barn. Eller, for å snu på det. JEG er en totalt fremmed for disse barna. De vet ikke om at jeg eksisterer engang. Selvsagt er de ikke fremmede for bloggeiers familie og venner, men det er noe helt annet. Jeg "stod" på mensatesten, og selv jeg har vansker for å se for meg akkurat hvor mange 300.000 følgere faktisk er. Jeg vil anta at den jevne seksåring har ennå mindre begrep om så store tall enn meg. Altså hadde jeg ikke tatt for god fisk at et barn har fått med seg hva "jobben til mamma er". Det har de ikke den kognitive forutsetningen for å skjønne. (På samme måte kan et annet barn fint få med seg at mamma er lege på sykehuset, uten å ha kapasitet til å ta innover seg hva leger på sykehus faktisk gjør.) Jeg synes også det er en helt vill ansvarsfraskrivelse fra bloggeier å la et barn ta avgjørelsen om å eksponeres i så stor grad. 63
Isild Skrevet 27. februar 2020 #16764 Skrevet 27. februar 2020 (endret) Jeg får alltid en følelse av at jentene er kledd opp til de "tilfeldige hverdagsøyeblikkene" de er med på bilder av (fastelavn og nå sist annonseinnlegget) Det blir nesten som kostymer. Men de er ikke med på en oppsetning av Madicken (selv om mor nå sikkert er litt bitt av teaterbasillen for tiden) Bare det er urovekkende for meg, hvor mye "rigging" og "tagninger" som sikkert må til for å ha en koselig bakedag f.eks. Endret 27. februar 2020 av Isild 46
skorpio84 Skrevet 27. februar 2020 #16765 Skrevet 27. februar 2020 5 timer siden, skorpio84 skrev: Finanstilsynet er jo veldig klare på at all bruk av noen man reklamerer på er reklame. Blir spennende å se om kommentaren min blir godkjent.. Å misforstå det nest siste punktet der skal godt la seg gjøres.. ...men hun mener visst at så lenge hun mener noe, så trumfer det norsk lov. Så praktisk da Kommentaren ble publisert og jeg fikk svar. Men jeg ble ikke så mye klokere! 13
Inocybe Skrevet 27. februar 2020 #16766 Skrevet 27. februar 2020 3 timer siden, pøbelsara skrev: Både barnekonvensjonen og menneskerettighetskonvensjonen er en del av det norske lovverket. Begge fastslår retten til privatliv. Hvis du hadde anmeldt noen for å ha lagt ut mange hunder bilder og filmer av deg uten ditt samtykke - bilder fra soverommet ditt, fra feriene dine, fra deg og familien din på julaften, på badestranden, på hytta, i hagen din, på kjøkkenet ditt, i stuen din - tror du vedkommende hadde blitt dømt for å brudd på din rett til privatliv? Selvsagt hadde de det. Barn har den sammme rettigheten - og jeg fatter ikke at du forsvarer systematiske og kontinuerlige brudd på andre barns privatliv - for at du skal ha noe å kose deg med. Det er et veldig godt poeng. Hvis CBE hadde publisert samme innhold og mengde om to intetanende voksne hadde det blitt ramaskrik og ingen hadde tvilt på at det er straffbart. Ikke uten grunn grunn at folk grøsset av filmen The Trumanshow. Greia er bare at nå lever bloggerbarna i et Trumanshow! Et scenario som var helt utenkelig da filmen ble laget men nå er virkeligheten for bloggerbarn over hele verden. Men hvorfor denne forskjellen mellom barn og voksne? Var det mere OK å kjøre reality TV om baby-Truman, Toddler-Truman og skolegutt-Truman enn voksen-Truman? Svaret er selvfølgelig at det ikke er forskjell på voksne og barna rett til privatliv og selvbestemmelse over egen IT-identitet. Det ser alle meg litt omløp i toppen. At den ene (barnet) ikke skjønner hva eksponeringen innebærer gjør det ikke mer ok. Tvert i mot. Det er dessverre slik at ikke alle foreldre evner å ta de rette valgene basert på barnas beste. Det er relativt sett ikke mange år siden det ble forbudt å bruke fysisk avstraffelse mot barn. Veldig mange voksne mente en slik lov mot vold mot barn var helt feil for de visste jo helt sikkert at barna ikke tok skade og de gjorde det jo fordi det var det beste for barna deres. De mente også, presis som CBE sier om barneeksponering, at de hadde tenkt godt gjennom det og funnet det var den beste løsningen for barna sine. Så ja foreldre kan og tar ofte feil! Også CBE når hun velger å eksponerer barna sine. Heldigvis har vi lovverk som tvinger foreldre som ikke evner å se sitt barna beste (både de som ønsker fysisk avstraffelse og de som ønsker barneeksponering) til å gjøre det beste for barna. Lovverket er på plass så nå mangler det at det blir implementert og etterfulgt. Dessverre tror jeg ikke det skjer før bloggerbarna er så store de selv kan dra foreldrene sine for retten og det skaper presedens for andre uvettige barneeksponerende mødre og fedre. Trist for de barna som må brøyte veien for andre 😞 45
Inocybe Skrevet 27. februar 2020 #16767 Skrevet 27. februar 2020 Funderer over hva CBE selv hadde synes om at det ble lagt ut daglige bilder og fortellinger om henne uten hun hadde samtykket. Eller samtykket var basert på "kan vi sende dette til Mormor?". Rynker, kviser, cellulitter, valker, mage i "fri dressur", uten sminke, uten filter, uten krølltang, posering rett forfra uten bloggerfot. Intet av dette er udelikat eller ekkelt men helt normalt så det kan vel andre velge å legge ut av CBE? Hvorfor skulle hun ha problemer med det liksom for bildene er jo pene og de viser bare deler av livet til CBE. 39
Klaraku78 Skrevet 27. februar 2020 #16768 Skrevet 27. februar 2020 Hvis hun tror at det som legges ut på instastory blir borte etter 24t, så tar hun nok feil: https://web.archive.org/web/20190605211838/https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno Her er det bare å endre dato i linken, så kan man følge med på alt hun har lagt ut. 35
Kollontaj Skrevet 27. februar 2020 #16769 Skrevet 27. februar 2020 (endret) Cbe.no tjener penger på vanlig lenke til HM, de vanlige lenkene omgjøres automatisk til affiliatelenker når hun er tilknyttet HM. Jeg har skrevet om dette før. Endret 27. februar 2020 av Kollontaj 28
MissLucy Skrevet 27. februar 2020 Forfatter #16770 Skrevet 27. februar 2020 interessant om håndheving av alkoholreklameforbudet i sosiale medier: https://www.nettavisen.no/okonomi/vinbaren-matte-fjerne-tomme-flasker-og-bilder-av-vinglass/3423928516.html?fbclid=IwAR3BKmNXs67IAsghprkYN6Pl91QpWsRgRubiXQfaqC334lMLNW4ouypO0go 15
Måne Rampelyset Skrevet 27. februar 2020 #16771 Skrevet 27. februar 2020 Tråden er ryddet for latterliggjøring. Måne, admin.
miamiamia Skrevet 27. februar 2020 #16772 Skrevet 27. februar 2020 Altså, hva ER det med brystpartiet og stadig vise frem? "Kroppen min har ikke forandret seg siden tenårene", også strutter de implantatene rett oppi fjeset. Pinlig. Og disse uskyldige små pikene, så får livet sitt smurt utover en åpen blogg for hele verden. Stakkars, stakkars barn... STOPP SHARENTING! 48
MaleficentAurora Skrevet 27. februar 2020 #16773 Skrevet 27. februar 2020 1 minutt siden, miamiamia skrev: Altså, hva ER det med brystpartiet og stadig vise frem? "Kroppen min har ikke forandret seg siden tenårene", også strutter de implantatene rett oppi fjeset. Pinlig. Og disse uskyldige små pikene, så får livet sitt smurt utover en åpen blogg for hele verden. Stakkars, stakkars barn... STOPP SHARENTING! Hysj.. Vi kan ikke snakke om at CBE har operert seg. Når sannheten er den at hun har det. Det gikk virkelig over stokk og stein sist gang det ble diskutert om det. 4
Xstrella Skrevet 27. februar 2020 #16774 Skrevet 27. februar 2020 1 time siden, MaleficentAurora skrev: Hysj.. Vi kan ikke snakke om at CBE har operert seg. Når sannheten er den at hun har det. Det gikk virkelig over stokk og stein sist gang det ble diskutert om det. Vi er ikke blinde. Første jeg la merke til. Fødsler påvirker visst en kropp likevel, nei hvem skulle trodd. 22
Rev. Revenge Skrevet 27. februar 2020 #16775 Skrevet 27. februar 2020 Jeg har sett min første og siste episode av Blotte...eh...Bloggerne. Bloggeiers kropp fremstår ikke som den samme verken som på blogg eller gamle bilder, uansett hva bloggeier hevder selv. Det er ingenting i veien med synet mitt, så det er nok mye posering og vinkler for å fremstå på en særskilt måte i SoMe. Observerte også helt alminnelige bh-valker på ryggen og bukselinningflytting som vi alle gjør når det klemmer på feil sted. Fint at alt ikke må være perfekt for enhver pris, og at bloggeier slapper litt mer av når hun koser seg med hobbyteater. Sånn ellers er ikke Bloggerne noe program for meg, og barn skulle vært skjermet fra hele programmet. 43
lenebu Skrevet 27. februar 2020 #16776 Skrevet 27. februar 2020 46 minutter siden, Xstrella said: Vi er ikke blinde. Første jeg la merke til. Fødsler påvirker visst en kropp likevel, nei hvem skulle trodd. Hennes mål med bloggen var jo på et punkt at fødsel ikke skulle "ødelegge" kroppen. Ikke så lett å tolke ut fra innlegget at kroppen skulle "reparereres" via plastiske operasjoner i etterkant, men så sitter vi her da... 36
Populært innlegg Onille Skrevet 28. februar 2020 Populært innlegg #16777 Skrevet 28. februar 2020 (endret) Jeg klarer ikke slutte å tenke på den dagen der de mindreårige ansatte i bedriften får alle bildene, videoene, alle skriveriene om seg selv i fleisen. Gir meg vondt i magen. Kommer det til å skje i skolegården? På bussen til ny ungdomsskole? VGS? Eller er det en av de mindreårige selv som får (helt) normale tenårings-usikkerheter, og selv må si fra at de ønsker alt dette slettet? Hva gjør bedriftseierne da? Tenker også med grøss og gru på hvor mange syke mennesker som potensielt kan sitte på et helt HUS av utklipp av disse to. Jeg er lærer. Det er heldigvis mye fokus på nettvett i disse dager. I den nye læreplanen er det en del av norskfaget at elevene skal bli bevisst på hvordan de fremstiller seg selv og andre i offentlige tekster. Det knyttes til identitetsskaping og det å mestre deltakelse i samfunnet. Hurra for det, og hjertesukk for bloggerbarn der foreldrene allerede har tatt det valget for dem. Satt på spissen: De får ikke muligheten til å skape sin egen identitet! Jeg kommer aldri til å forstå at ikke andre mennesker i disse mindreåriges liv har prøvd å sette ned foten... Trist! Endret 28. februar 2020 av Onille Tegnsetting 68
Populært innlegg Eveliina Skrevet 28. februar 2020 Populært innlegg #16778 Skrevet 28. februar 2020 21 timer siden, Lin10 skrev: Hvis du klarer å se noe i et litt større perspektiv, så er jobben til CBE å dele noe av sitt liv sånn ca. daglig. Familien er en del av hennes liv. Hun vet at hennes følgere ønsker å se den familiebiten også. Så kommer det hele familien til gode at bedriften også fortsetter å gå bra. Men, hun deler ikke hva som helst, men det hun mener det som er forsvarlig. Så, det er til barnas beste. Betyr ikke at hun selger barnas barndom eller privatliv, men det forstår vel bare vi som klarer å ha en nyansert synspunkt på dette. Altså, er argumentet ditt at fordi foresatte tjener til livets opphold ved å profittere på mindreåriges oppvekst - så er det til barnas beste....? Det holder jo ikke vann. At noen tjener penger på noe som er til skade for tredjepart, gjør det jo ikke til tredjeparts beste interesse. Det er ikke slik i Norge at det å selge ut mindreåriges privatliv og barndom er siste utvei for å tjene penger, og om ikke ville disse mindreårige lide stor nød. Det er andre jobber, finnes stønadsordninger om en ikke skulle finne jobb. Det er også fullt mulig å ha en influencer profil som ikke innebærer å eksponere barn. Men en kan faktisk ikke argumentere for at fordi fordi foresatte tjener familiens penger på å bl.a eksponere barn, så er det i barnas interesse å bli eksponert og profittert på. Om det skulle være slik at foresatte tjener mer penger ved å selge ut mindreåriges barndom, enn å la dem få ha privatlivet sitt i fred - slik de har rett til, og foresatte en plikt til å ivareta. Så er ikke det er gyldig argument for at det er greit. Barns privatliv trumfer selvsagt foresattes inntekt. Både bedriftseieren selv og annonsører som velger å støtte denne virksomheten økonomisk er delaktige i overtramp mot mindreåriges rettigheter. En kan også spørre seg, om foresatte er i dobbeltrollen som bedriftseiere som profitterer på å eksponere og dele mindreåriges privatliv og oppvekst på nett - hvilke hensyn veier tyngst? Bedriftens inntjening, eller mindreåriges privatliv....? Om bedriftens troverdighet som reklamekanal er avhengig av at leserne tror de kjenner og føler godt om en influencer, hva er da et mer effektivt virkemiddel enn å fronte barn? Når, som du selv sa (fritt gjenfortalt) at ‘dette er ikke fremmede barn, det er CBE sine barn, og det er hyggelig å se dem’. Mindreåriges deltakelse i innholdsmarkedsføring er dessverre et svært effektivt virkemiddel. Det er viktig at vi alle, som voksne forbrukere og samfunnsborgere er klar over manipulasjonen og påvirkningen vi blir utsatt for. Barn pushes i sosiale medier for inntjening, og vi faller for det for ‘se så søte de er’. Uten tanke på at vi er kikkere inn i små menneskers privatliv, som ikke kan hverken velge selv eller beskytte seg mot våre blikk. Fordi mor og far vil tjene penger. Som de med letthet kunne tjent på et utall andre måter. 62
Populært innlegg decker Skrevet 28. februar 2020 Populært innlegg #16779 Skrevet 28. februar 2020 (endret) I ungdommen hadde eg ein kompis som hadde vore med i ein ganske stor og populær nordisk TV-serie som barn. Me var på Roskilde eit år på midten av 90-talet, og det var heilt sprøtt kor mange som kjende han igjen. Same kor me var kom folk bort og skulle ta bilete og snakka, og ropte etter han med namnet han hadde i serien. Og hugs at dette var før Internett, likevel hadde så mange eit forhold til han at dei oppførte seg som om dei kjente han. På ei side så kan eg sjå det litt, «alle» såg jo på TV i den tida, og det vart der me som regel fekk våre kjendisar og crush i frå, men dei aller fleste behandla han jo som rollefiguren og ikkje som ein eigen person, fordi dei visste ikkje noko om han utanom det. Og tenk no, med full eksponering i alle kanalar så er det ikkje berre ein enkelt ting som å ha vore barneskuespiller som gjer at folk får eit forhold til folk dei ikkje kjenner, no er det skriftlege detaljar og bilete frå kvar einaste større eller mindre begivenhet i livet. Dagens kjendisbarn risikerer ikkje berre å få slengt «Kjell-Elvis» etter seg på festival, dei risikerer at folk kjem bort og har ein utømeleg kunnskap om kvardagslivet til kjendisbarnet og foreldrene. At vaksne folk ikkje klarer å sjå at dette er problematisk, er verkeleg problematisk i seg sjølv. Endret 28. februar 2020 av decker 66
Surikatt Skrevet 28. februar 2020 #16780 Skrevet 28. februar 2020 Ny arbeidsdag for barna, stylet sammen med mor som får dem til å posere med armene i været mens far snikfotograferer, sprer bildene på nettet før de reiser av gårde på hyttetur til Rauland. God tur da, men synes barna skal få fri fra jobben i helgen. 43
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå