Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Nå er det en søtnos i kommentarfeltet som sier:

Sitat

Håper ikke du tok strikk i håret på jentene dine pga det tullet i kommentarfeltet tidligere. Ikke lå trolla styre deg. De har jo så nydelig hår.

så fint at hun sørger for god stening i kommentarfeltet. HM er sikkert hæppi for å assosieres med litt ekte girl-cat-fights når de skal selge interiørstæsj. :lillesky2: OG så koselig at leserne diskuterer utseendet til barna, da. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 40
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
5 timer siden, pøbelsara skrev:

Akkurat det samme tenker jeg. De som synes det er koselig/spennende/hyggelig å se helt fremmede barn på internett, burde ta seg en runde med seg selv og spørre seg hvorfor.

Og at CBE og LKE kan se den Unicef-filmen og tenke at det ikke angir deres barn, er hinsides min forstand. Virkelig. 

Dette!

Som jeg skrev for noen dager siden i tråden om ABD er jeg medlem av matgruppa "Ka ska vi ha til middag i dag" på FB, ei gruppe jeg i utgangspunktet liker fordi det er så stort spenn i hva folk legger ut og det er lov med både Toro-poser og fastfood. 

En ting jeg har reagert kraftig på i den gruppa er ei bestemor som i perioder deler daglige videoer av barnebarnet som jeg gjetter er 3-4 år gammelt sitt som spiser middag. Innleggene er blant de mest likte, om ikke de mest likte, på gruppa. De får masse likes og kommentarfeltet er fylt med folk som applauderer videoene.  Det er sååååå koselig å se et barn med sånn apetitt. Og sååå koselig at barnet spiser det gode hjemmelagede maten det får hos bestemor. Og generelt mye hjerter og sånt. De som applauderer er kvinner. Noen yngre, men flesteparten er litt oppi åra. 

De gangene noen har forsøkt å si at det er ugreit å dele disse videoene på ei offentlig gruppe med over 12.000 medlemmer møter de motstand fra "fanklubben". De kan ikke forstå at noen synes det er noe å henge seg opp i, det er jo bare koselig å se at et barn har sånn glede av maten og at bestemor lager så mye god mat til barnet. Da ei spurte bestemora om hun hadde tenkt på hva barnet vil synes om at det er delt flere titalls videoer av det som spiser som liten på ei stor gruppe på FB fikk hun til svar at "Det vil tiden vise🤩".  Hun viste null vilje/evne til å reflektere over at det er mulig at barnebarnet vil finne dette ugreit. 

Det er ganske skremmende å se at verken bestemor eller "fanklubben" klarer å se at det er særdeles ugreit å dele disse videoene  med et så stort publikum. Et publikum som består av flere tusen mennesker man ikke vet hvem er eller hvilke intensjoner de har. Og at de heller ikke tar inn over seg at barnet kanskje selv vil reagere negativt når det blir gammelt nok til å forstå. Vil bestemor synes det er like hyggelig at barnebarnet når det blir tenåring om en 10 års tid føler at privatlivet har blitt krenket gjennom mange år og blir forbanna over delingen av spisevideoene? Hvilke argumenter har bestemor tenkt å bruke for å forsvare delingen den dagen diskusjonen eventuelt kommer? 

CBE deler barna sine med et enda større publikum. Hun har 319.000 følgere på Instagram og et stort antall lesere på bloggen. At noen forsvarer det er for meg ufattelig. Jeg forstår ikke hva som er koselig med å se video/bilder av ukjente barn på internett.  #stopsharenting

Endret av Christiane_W
  • Liker 37
Skrevet (endret)

Jeg får alltid en følelse av at jentene er kledd opp til de "tilfeldige hverdagsøyeblikkene" de er med på bilder av (fastelavn og nå sist annonseinnlegget) 

Det blir nesten som kostymer.  Men de er ikke med på en oppsetning av Madicken (selv om mor nå sikkert er litt bitt av teaterbasillen for tiden) 

Bare det er urovekkende for meg, hvor mye "rigging" og "tagninger" som sikkert må til for å ha en koselig bakedag f.eks. 

Endret av Isild
  • Liker 46
Skrevet
5 timer siden, skorpio84 skrev:

Finanstilsynet er jo veldig klare på at all bruk av noen man reklamerer på er reklame. Blir spennende å se om kommentaren min blir godkjent..

2020-02-27 10.32.52 am.png

Å misforstå det nest siste punktet der skal godt la seg gjøres..

2020-02-27 10.30.33 am.png

...men hun mener visst at så lenge hun mener noe, så trumfer det norsk lov. Så praktisk da :)

Kommentaren ble publisert og jeg fikk svar. Men jeg ble ikke så mye klokere!

625727199_2020-02-2703_52_03pm.thumb.png.3a78580e0b8fb6687b200c601e398ac4.png

• Liker 13
Skrevet
3 timer siden, pøbelsara skrev:

Både barnekonvensjonen og menneskerettighetskonvensjonen er en del av det norske lovverket. Begge fastslår retten til privatliv.

Hvis du hadde anmeldt noen for å ha lagt ut mange hunder bilder og filmer av deg uten ditt samtykke - bilder fra soverommet ditt, fra feriene dine, fra deg og familien din på julaften, på badestranden, på hytta, i hagen din, på kjøkkenet ditt, i stuen din - tror du vedkommende hadde blitt dømt for å brudd på din rett til privatliv? Selvsagt hadde de det. Barn har den sammme rettigheten - og jeg fatter ikke at du forsvarer systematiske og kontinuerlige brudd på andre barns privatliv - for at du skal ha noe å kose deg med.

Det er et veldig godt poeng. Hvis CBE hadde publisert samme innhold og mengde om to intetanende voksne hadde det blitt ramaskrik og ingen hadde tvilt på at det er straffbart. Ikke uten grunn grunn at folk grøsset av filmen The Trumanshow. Greia er bare at nå lever bloggerbarna i et Trumanshow! Et scenario som var helt utenkelig da filmen ble laget men nå er virkeligheten for bloggerbarn over hele verden.

Men hvorfor denne forskjellen mellom barn og voksne? Var det mere OK å kjøre reality TV om baby-Truman, Toddler-Truman og skolegutt-Truman enn voksen-Truman? Svaret er selvfølgelig at det ikke er forskjell på voksne og barna rett til privatliv og selvbestemmelse over egen IT-identitet. Det ser alle meg litt omløp i toppen. At den ene (barnet) ikke skjønner hva eksponeringen innebærer gjør det ikke mer ok. Tvert i mot. 

Det er dessverre slik at ikke alle foreldre evner å ta de rette valgene basert på barnas beste. Det er relativt sett ikke mange år siden det ble forbudt å bruke fysisk avstraffelse mot barn. Veldig mange voksne mente en slik lov mot vold mot barn var helt feil for de visste jo helt sikkert at barna ikke tok skade og de gjorde det jo fordi det var det beste for barna deres. De mente også, presis som CBE sier om barneeksponering, at de hadde tenkt godt gjennom det og funnet det var den beste løsningen for barna sine. Så ja foreldre kan og tar ofte feil! Også CBE når hun velger å eksponerer barna sine. 
Heldigvis har vi lovverk som tvinger foreldre som ikke evner å se sitt barna beste (både de som ønsker fysisk avstraffelse og de som ønsker barneeksponering) til å gjøre det beste for barna. Lovverket er på plass så nå mangler det at det blir implementert og etterfulgt. Dessverre tror jeg ikke det skjer før bloggerbarna er så store de selv kan dra foreldrene sine for retten og det skaper presedens for andre uvettige barneeksponerende mødre og fedre. Trist for de barna som må brøyte veien for andre 😞

• Liker 45
Skrevet

Funderer over hva CBE selv hadde synes om at det ble lagt ut daglige bilder og fortellinger om henne uten hun hadde samtykket. Eller samtykket var basert på "kan vi sende dette til Mormor?". 
Rynker, kviser, cellulitter, valker, mage i "fri dressur", uten sminke, uten filter, uten krølltang, posering rett forfra uten bloggerfot. Intet av dette er udelikat eller ekkelt men helt normalt så det kan vel andre velge å legge ut av CBE? Hvorfor skulle hun ha problemer med det liksom for bildene er jo pene og de viser bare deler av livet til CBE.

• Liker 39
Skrevet (endret)

Cbe.no tjener penger på vanlig lenke til HM, de vanlige lenkene omgjøres automatisk til affiliatelenker når hun er tilknyttet HM. Jeg har skrevet om dette før. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 28
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring.

Måne, admin.

Skrevet

Altså, hva ER det med brystpartiet og stadig vise frem? "Kroppen min har ikke forandret seg siden tenårene", også strutter de implantatene rett oppi fjeset. Pinlig.

Og disse uskyldige små pikene, så får livet sitt smurt utover en åpen blogg for hele verden. Stakkars, stakkars barn... STOPP SHARENTING!

• Liker 48
Skrevet
1 minutt siden, miamiamia skrev:

Altså, hva ER det med brystpartiet og stadig vise frem? "Kroppen min har ikke forandret seg siden tenårene", også strutter de implantatene rett oppi fjeset. Pinlig.

Og disse uskyldige små pikene, så får livet sitt smurt utover en åpen blogg for hele verden. Stakkars, stakkars barn... STOPP SHARENTING!

Hysj.. Vi kan ikke snakke om at CBE har operert seg. Når sannheten er den at hun har det. Det gikk virkelig over stokk og stein sist gang det ble diskutert om det.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, MaleficentAurora skrev:

Hysj.. Vi kan ikke snakke om at CBE har operert seg. Når sannheten er den at hun har det. Det gikk virkelig over stokk og stein sist gang det ble diskutert om det.

Vi er ikke blinde. Første jeg la merke til. Fødsler påvirker visst en kropp likevel, nei hvem skulle trodd. 

• Liker 22
Skrevet

Jeg har sett min første og siste episode av Blotte...eh...Bloggerne. Bloggeiers kropp fremstår ikke som den samme verken som på blogg eller gamle bilder, uansett hva bloggeier hevder selv. Det er ingenting i veien med synet mitt, så det er nok mye posering og vinkler for å fremstå på en særskilt måte i SoMe. Observerte også helt alminnelige bh-valker på ryggen og bukselinningflytting som vi alle gjør når det klemmer på feil sted. Fint at alt ikke må være perfekt for enhver pris, og at bloggeier slapper litt mer av når hun koser seg med hobbyteater. Sånn ellers er ikke Bloggerne noe program for meg, og barn skulle vært skjermet fra hele programmet.

• Liker 43
Skrevet
46 minutter siden, Xstrella said:

Vi er ikke blinde. Første jeg la merke til. Fødsler påvirker visst en kropp likevel, nei hvem skulle trodd. 

Hennes mål med bloggen var jo på et punkt at fødsel ikke skulle "ødelegge" kroppen. Ikke så lett å tolke ut fra innlegget at kroppen skulle "reparereres" via plastiske operasjoner i etterkant, men så sitter vi her da...

• Liker 36
Skrevet

Ny arbeidsdag for barna, stylet sammen med mor som får dem til å posere med armene i været mens far snikfotograferer, sprer bildene på nettet før de reiser av gårde på hyttetur til Rauland. God tur da, men synes barna skal få fri fra jobben i helgen. 

• Liker 43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...