Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ref siste innlegg fra Bedriften. Får litt vondt i magen jeg av dette opplegget😔 

To rekvisitter kledd opp i like klær, håret er ordnet, armene rundt hverandre.. Mor ler mot kamerat, "helt natulig". Dette blir bra!

"Sitt fint nå, skal bare ta noen bilder til bestemor!" 

Penga rår! ☹

• Liker 29
Skrevet
10 timer siden, LilleSnupp skrev:

Nei, skulle du sett! Salatbestikket hun produktplasserte i innlegget "ovnsbakte grønnsaker med honning og fetaost" er lagt ut som annonselenke i påfølge innlegg, "fine ting til kjøkkenet".

Kjekt for Martine som spurte hvor salatbestikket var fra i kommentarfeltet.

På spørsmål om hvorfor dette ikke er merket som reklame svarer bedriften "Dette er et salatbestikk jeg har vist frem flere ganger, har hatt det i snart 1 år, så jeg mener at det ikke skal merkes«

Men dette trenger man ikke MENE noe om når det finnes retningslinjer for hvordan reklame skal merkes

• Liker 39
Skrevet

Er man ute etter ekte treningsglede, inspirasjon på kost og aktivitet, så finnes blant annet fitfocus.no og kriweb. To (blant mange flere) som har fått det til. Og ingen eksponering av barn. Som Kristine Weber sier: «Må verne om det viktigste jeg har.» 

Det er to hardtarbeidende og ekte damer med ekte motivasjon og null glossfaktor og posering. 

• Liker 24
Skrevet
1 time siden, Lin10 skrev:

Nå er det ikke helt fremmede barn da, men CBE sine barn. En blogger som mange har fulgt fra begynnelsen. Hun har valgt å ha som jobb å dele noe av sitt liv og at familien er med på noen bilder. Jeg og  andre personer, mange er mødre, trenger hverken å gå noen runder med oss selv eller spørre hvorfor. Det vi ser er hyggelige familiebilder som verken er for utleverende eller problematiske. Barna har fått med seg hva jobben til mamman er, og hun på 6 år synes det er gøy. De forstår endel når de er 6 år. Vi som synes det er hyggelig å følge denne influenceren, har ingen problemer med å se disse bildene. De som bør gå en runde med seg selv er kvinner som må pirke, kritisere, prøve å « bestemme» og generelt ha en hysterisk tilnærming til mye. Enten det gjelder hygiene eller barn på SoMe++. 

Du kan ikke være seriøs nå. Dette faller på sin egen urimelighet. Slike uttalelser gjør det hele bare enda verre. Enda tristere. 

• Liker 49
Skrevet
1 hour ago, Lin10 said:

Nå er det ikke helt fremmede barn da, men CBE sine barn. En blogger som mange har fulgt fra begynnelsen. Hun har valgt å ha som jobb å dele noe av sitt liv og at familien er med på noen bilder. Jeg og  andre personer, mange er mødre, trenger hverken å gå noen runder med oss selv eller spørre hvorfor. Det vi ser er hyggelige familiebilder som verken er for utleverende eller problematiske. Barna har fått med seg hva jobben til mamman er, og hun på 6 år synes det er gøy. De forstår endel når de er 6 år. Vi som synes det er hyggelig å følge denne influenceren, har ingen problemer med å se disse bildene. De som bør gå en runde med seg selv er kvinner som må pirke, kritisere, prøve å « bestemme» og generelt ha en hysterisk tilnærming til mye. Enten det gjelder hygiene eller barn på SoMe++. 

Når eg var 6 år syns eg at det var ein god idé å bruke bakruta på Camryen til fattern som rutsjebane. Needless to say, det var det ikkje. Ein 6-åring har ikkje begrep om kva eksponering er. 320.000 mennesker er nok ganske diffust det også. 

• Liker 44
Skrevet

Litt på siden av.. 

Jeg tror det aller viktigste er å gi folk kunnskap om barns rettigheter og at bruk av barn i sosiale medier hos influencere/bloggere/hvermansen ER et problem. Jeg selv er en av de som for 10 år siden ikke "skjønte problemet", det var da bare fine bilder? Da min egen datter nektet plent at jeg delte så mye som et eneste bilde av henne ble jeg mer bevisst (hun var da allerede tenåring når jeg fikk FB, og kunne si nei - heldigvis, ellers hadde jeg vel delt alt som var) 

De siste årene har jeg lært svært mye av å lese tråder her på KG. Gode og opplyste debattanter har fått meg til å forstå, få kunnskap. 

Den kunnskapen må spres og spres. Aldri slutt. Jeg tror nemlig at svært mange vil tenke seg om hvis man tar en prat med dem. Da vil de forstå at det er ikke bare "fine bilder". Det er brudd på barnas rettigheter. 

• Liker 38
Skrevet

Har du link til forskning som viser at barn på seks år har kapasitet til å skjønne hva de ‘gøye’ bildene blir brukt til?

Kritikken her handler ellers ikke om hva du liker og hva du syns. Skjønner du faktisk ikke det?

• Liker 36
Skrevet
3 minutter siden, Lanolin skrev:

Når eg var 6 år syns eg at det var ein god idé å bruke bakruta på Camryen til fattern som rutsjebane. Needless to say, det var det ikkje. Ein 6-åring har ikkje begrep om kva eksponering er. 320.000 mennesker er nok ganske diffust det også. 

Nå er det foreldrenes som kjenner sine barn og tar de avgjørelsen som de mener er best for de ut fra situasjonen. De er vokst opp med en mor som er en offentlig person. Det er jo ganske ironisk at de som er mest imot å vise bilder eller snutter av barn i SoMe, er det som virker mest ihverdig med å følge henne i alle sine kanaler. Hun tjener penger på alle sine følgere. Med, det er helt sikkert noen som følger med i « jobbøyemed» og kun derfor..😉 det andre som er ironisk er denne tråden, og hva den er godt for. Godt barna er skånet for slikt ennå i SoMe. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Lin10 skrev:

Nå er det foreldrenes som kjenner sine barn og tar de avgjørelsen som de mener er best for de ut fra situasjonen. De er vokst opp med en mor som er en offentlig person. Det er jo ganske ironisk at de som er mest imot å vise bilder eller snutter av barn i SoMe, er det som virker mest ihverdig med å følge henne i alle sine kanaler. Hun tjener penger på alle sine følgere. Med, det er helt sikkert noen som følger med i « jobbøyemed» og kun derfor..😉 det andre som er ironisk er denne tråden, og hva den er godt for. Godt barna er skånet for slikt ennå i SoMe. 

Hvordan kan de vite hva som er best før barnet er gammel nok til å forstå konsekvensene? Og er det ikke litt sent da?

• Liker 30
Gjest tranedatter
Skrevet

Når voksne folk synes "det er hyggelig" med bilder av andres barn, blir jeg bekymret. Kan ikke være normalt at oppegående folk ønsker ta del av andre barns liv?! Altså folk man ikke kjenner?? 

Hadde det vært like naturlig om det var "Gunnar 50 år" som syntes det var hyggelig med søte små jenter som poserer, blandet inn mellom mamma i undertøyet..?

Tror ikke det gitt.

Skrevet
2 minutter siden, Lin10 skrev:

Ja, foreldre kjenner sine barn og må stadig ta avgjørelser for dem fordi de overskuer en situasjon bedre. Barn får feks ikke spise lørdagsgodt til middag hele uken eller leke med forskjærskniv selv om de selv synes det virker som en genial idé.

Men når det gjelder det som diskuteres her, nemlig offentlig publisering av et stort antall bilder og tekster som tematiserer barns hverdagsliv fra dag til dag gjennom hele oppveksten, så angår det avgjørelser av en annen art, som har å gjøre med grunnleggende menneskerettigheter. Barn er individer med rett til privatliv, og rett til å forme sin egen digitale identitet fra den dagen de er gamle nok til det. Foreldre som tar slike ugjenkallelige avgjørelser på sine barns vegne over hodene på dem bryter barnas menneskerettigheter - de driver ikke med oppdragelse.

• Liker 37
Skrevet
10 minutter siden, Lin10 skrev:

Nå er det foreldrenes som kjenner sine barn og tar de avgjørelsen som de mener er best for de ut fra situasjonen. De er vokst opp med en mor som er en offentlig person. Det er jo ganske ironisk at de som er mest imot å vise bilder eller snutter av barn i SoMe, er det som virker mest ihverdig med følge henne i alle sine kanaler. Hun tjener penger på alle sine følgere. Med, det er helt sikkert noen som følger med i « jobbøyemed» og kun derfor..😉 det andre som er ironisk er denne tråden, og hva den er godt for. Godt barna er skånet for slikt ennå i SoMe. 

Jeg er helt sjokkert over at du ikke skjønner dette med barns menneskerettigheter. 

Og klart man må følge med på hva som skjer i mediebildet hvis man skal være med i mediedebatten. 

Barn bør ganske riktig skjermes for offentligheten. Jeg debatterer ikke barna til CBE - jeg debatterer hennes eksponering av barna sine i i full, helt ukontrollert offentlighet. Jeg skjønner ikke hvorfor du forsvarer det. På hvilken måte er det til barnas beste at de blir SoMe-kjendiser fra de er babyer?

• Liker 47
Skrevet

Og hvordan er det til barns beste at du synes det er hyggelig å se dem i SoMe, @Lin10?

• Liker 36
Skrevet

Nå er det ikke helt fremmede barn da, men CBE sine barn.

Jeg grøsser av denne setningen! CBE er en fremmed kvinne, og hennes barn er fremmede barn.

Skrevet
Akkurat nå, Finlay skrev:

Jeg grøsser av denne setningen! CBE er en fremmed kvinne, og hennes barn er fremmede barn.

jepp. Hvis ikke Lin10 faktisk kjenner dem - og ikke minst - de kjenner henne. Men da kan hun jo omgås dem på arenaer der fremmede ikke har tilgang. 

En annen blogger som har eksponert barna sine i stor grad, fortalte en gang at det verste barnet visste, var når fremmede snakket til henne og visste hva hun het. Det kan jeg faktisk som voksen også relatere meg til - hvis noen kjenner meg og jeg ikke kjenner dem, blir jeg utrygg og ønsker å vite hvordan de kjenner meg - og hva de vet om meg.

• Liker 49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...