Gjest lillesnøfnugg Skrevet 20. februar 2020 #16421 Skrevet 20. februar 2020 (endret) 26 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: CBE er ikke en avis, aviser har redaksjonell frihet. Reklameblader har ikke det. Slik jeg har forstått debatten her nå er at noen har sendt klage til HD og fått til svar at det å vise alkohol er ok, så lenge det ikke er i sammenheng med en #reklame /#annonse? Jeg opplever det som merkelig at en blogg kan vise alkohol uten at det bryter med de strenge alkohollovene man praktiserer i Norge. Blogg er jo som du beskriver en eneste stor reklamekanal, og definert som det i Brønnøysund (salg av annonser). Hvorfor ikke Helsedirektoratet har endret reglene sine eller spisset de opp imot bloggere er rart. Vi snakker om en bransje som har eksistert i 10 år. Endret 20. februar 2020 av lillesnøfnugg
pøbelsara Skrevet 20. februar 2020 #16422 Skrevet 20. februar 2020 21 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Nettopp! Det er derfor jeg tolker lovverket slik at hun ikke har redaksjonell frihet. Bloggen er ikke en privatblogg men en Platform for salg av annonser, markedsføring Men poenget er at helsedirektoratet tolker det annerledes enn deg. De mener at innlegg som ikke er reklame, er redaksjonelle. Jeg er ikke enig i tolkningen deres, jeg heller, men per i dag er det slik de velger å gjøre det, og de er myndighetene her og bestemmer. Så kan man jo gjerne sende dem en mail med sin mening om dette og håpe at de vil revurdere. Men per i dag mener de at det er innafor. 19
Donpedro Skrevet 20. februar 2020 #16423 Skrevet 20. februar 2020 Det stemmer som pøbelsara skriver. Og Så tror jeg man skal være litt oppmerksomme på at det ikke jobber tusenvis i forvaltningen mht slike spørsmål. Jeg tipper 3-4 stykker, på store temaer. Det er ikke ubegrenset med arbeidskraft i deg offentlige, og de styres av departementet mht satsningsområder. Dagens regjering har åpnet opp for mer alkoholreklame for noen år siden. 12
Keaton Skrevet 20. februar 2020 #16424 Skrevet 20. februar 2020 40 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Nettopp! Det er derfor jeg tolker lovverket slik at hun ikke har redaksjonell frihet. Bloggen er ikke en privatblogg men en Platform for salg av annonser, markedsføring Det er jo ingen vits i å fortsette å repetere dette, når H-direktoratet er instansen som tolker lovverket. Det er meldt inn flere saker som omhandler bloggere og alkohol, alle med samme resultat. 11
loffen Skrevet 20. februar 2020 #16425 Skrevet 20. februar 2020 Synes ikke noen kan klage på at bloggeren legger ut bilde av vin eller annen alkohol i innlegg som ikke er reklameinnlegg. Hun gjør jo det helt i tråd med dagens alkohollov slik Helsedirektoratet tolker den. Da er det de man i så fall må ta det opp med. 11
LilleSnupp Skrevet 21. februar 2020 #16426 Skrevet 21. februar 2020 For et merkelig argument i denne tråden. Er du uenig, ta det opp med rette instans.. 7
Fru Uperfekt Skrevet 21. februar 2020 #16427 Skrevet 21. februar 2020 7 timer siden, Donpedro skrev: Dagens regjering har åpnet opp for mer alkoholreklame for noen år siden. Har du linker som underbygger denne påstanden? 2
Surikatt Skrevet 21. februar 2020 #16428 Skrevet 21. februar 2020 Hva med alkohol i innlegg med skjult reklame? 8
Donpedro Skrevet 21. februar 2020 #16429 Skrevet 21. februar 2020 2 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Har du linker som underbygger denne påstanden? Selvsagt. Se ramme til høyre i denne saken, som beskriver de nyeeste unntakene: https://www.nrk.no/sorlandet/dette-skaper-hodebry-for-ekspertene-1.13205625 Se nederst i § 14-3, der det fremgår når siste endring i regelen om unntak fra alkoholreklameforbudet ble vedtatt (31.8.15, i kraft fra 1.11.15) https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-08-538#KAPITTEL_14 Her er en kort gjennomgang av de nye reglene for deler av bransjen: https://www.drikkeglede.no/getfile.php/1319065-1447768833/Filer/Unntakene fra forbudet mot alkoholreklame (2).pdf Vil du ha mer info kan du slå opp høringen hos Helsedepartementet. 10
Agatha Spinatha Skrevet 21. februar 2020 #16430 Skrevet 21. februar 2020 10 timer siden, pøbelsara skrev: Men poenget er at helsedirektoratet tolker det annerledes enn deg. De mener at innlegg som ikke er reklame, er redaksjonelle. Jeg er ikke enig i tolkningen deres, jeg heller, men per i dag er det slik de velger å gjøre det, og de er myndighetene her og bestemmer. Så kan man jo gjerne sende dem en mail med sin mening om dette og håpe at de vil revurdere. Men per i dag mener de at det er innafor. Da bør det komme klare grense for hvilken rolle kommersielle bloggere skal ha, skal de ha redaksjonell frihet eller ikke. 1
pøbelsara Skrevet 21. februar 2020 #16431 Skrevet 21. februar 2020 1 time siden, Surikatt skrev: Hva med alkohol i innlegg med skjult reklame? Der er selvsagt forbudt, når det er reklame. Men da gjenstår det p bevise at det er skjult reklame først. Og FT har ikke akkurat imponert i sin (manglende) iver etter å komme denne ukulturen til livs. Veldig leit, all den tid forbrukerlovverket faktisk er til for å beskytte forbrukere mot utilbørlig påvirkning og styrke deres/våre rettigheter. i det øyeblikket det får faktiske konsekvenser å bryte reglene, antar jeg at flere faktisk kommer til å følge reglene. 19
SusieDerkins Skrevet 21. februar 2020 Forfatter #16432 Skrevet 21. februar 2020 26 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Da bør det komme klare grense for hvilken rolle kommersielle bloggere skal ha, skal de ha redaksjonell frihet eller ikke. det finnes klare grenser. De har redaksjonell frihet. 7
Fru Uperfekt Skrevet 21. februar 2020 #16433 Skrevet 21. februar 2020 1 time siden, Donpedro skrev: Selvsagt. Se ramme til høyre i denne saken, som beskriver de nyeeste unntakene: https://www.nrk.no/sorlandet/dette-skaper-hodebry-for-ekspertene-1.13205625 Se nederst i § 14-3, der det fremgår når siste endring i regelen om unntak fra alkoholreklameforbudet ble vedtatt (31.8.15, i kraft fra 1.11.15) https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-08-538#KAPITTEL_14 Her er en kort gjennomgang av de nye reglene for deler av bransjen: https://www.drikkeglede.no/getfile.php/1319065-1447768833/Filer/Unntakene fra forbudet mot alkoholreklame (2).pdf Vil du ha mer info kan du slå opp høringen hos Helsedepartementet. Tusen takk. 2
Donpedro Skrevet 21. februar 2020 #16434 Skrevet 21. februar 2020 Reklameunntakene har ikke noe med CBE å gjøre, jeg bare nevnte det fordi jeg tror ikke det er supersannsynlig at det vil bli en stor satsning på tematikken fra staten. De virker ikke å bry seg. 6
Ultiva Skrevet 21. februar 2020 #16435 Skrevet 21. februar 2020 (endret) 50 minutter siden, pøbelsara skrev: Der er selvsagt forbudt, når det er reklame. Men da gjenstår det p bevise at det er skjult reklame først. Og FT har ikke akkurat imponert i sin (manglende) iver etter å komme denne ukulturen til livs. Veldig leit, all den tid forbrukerlovverket faktisk er til for å beskytte forbrukere mot utilbørlig påvirkning og styrke deres/våre rettigheter. i det øyeblikket det får faktiske konsekvenser å bryte reglene, antar jeg at flere faktisk kommer til å følge reglene. Signerer denne. Så lenge man har et lovverk som staten ikke vil passe på, så vil det alltid finnes folk som utnytter dette. Blogg/SoMe-bransjen har alltid vært preget av vill vest-tilstander med egne lovtolkninger og helt uten statlige represalier. Det er også derfor sosiale medier generelt blir stadig mer ekstremt; med sanseløs utlevering av barn, seksuell objektivisering av kvinner, heftig retusjering og massiv fronting av kunstig forskjønnelse og plastikkirurgi. Endret 21. februar 2020 av Ultiva 25
Inocybe Skrevet 21. februar 2020 #16436 Skrevet 21. februar 2020 1 time siden, pøbelsara skrev: Der er selvsagt forbudt, når det er reklame. Men da gjenstår det p bevise at det er skjult reklame først. Og FT har ikke akkurat imponert i sin (manglende) iver etter å komme denne ukulturen til livs. Veldig leit, all den tid forbrukerlovverket faktisk er til for å beskytte forbrukere mot utilbørlig påvirkning og styrke deres/våre rettigheter. i det øyeblikket det får faktiske konsekvenser å bryte reglene, antar jeg at flere faktisk kommer til å følge reglene. Signerer jeg også. Så lenge det ikke er konsekvenser ved å bryte reglene vil alle uten etisk sans bryte dem. Vi ser det tydelig på CBE.no hvor gråsoner og lite kontroll og konsekvens fra myndighetene utnyttes i det fulle. Umerket reklame, barneeksponering og kroppress absolutt hele tiden. SoMe-bransjen virker til å tiltrekke seg personer med lite sans for etikk og moral. De har ingen ønsker om å gjøre en god og riktig utført jobb for for dem dreier alt seg om penger og egosentrisme. Paradoksalt at de beskriver seg som forbilder 😳. 19
Donpedro Skrevet 21. februar 2020 #16437 Skrevet 21. februar 2020 Det man jo også ser er en "amatørisering" av bransjer, som lenge har vært dominert av fagfolk. Det være seg meningsutveksling, påstander om legemidler, markedsføring etc. Alle bransjenormer blir kastet over bord (for eksempel seksualisering i reklamer), pga er ikke med i bransjen. Jeg mener det er skadelig. 16
Klaraku78 Skrevet 21. februar 2020 #16438 Skrevet 21. februar 2020 Er det bare meg, eller virker det som om de har ekstremt late dager på jobb for tiden. Det skjer jo absolutt ingen ting på bloggen. Ut i fra instastory i går, så brukte de vel ikke mer enn en time eller to på innlegget om Inspiria. Hun skrev i kommentarfeltet at hun de siste to ukene har hatt sporadisk vinterferie. Hun tipser om den ene serien etter den andre, trener døgnet rundt. Det virker jo som om de ikke jobber lenger. De har jo ingen samarbeid eller prosjekter på gang. Når de er i Oslo, så eneste de får ut av det er innlegg om lunsj. Det er jo så standar A4 liv som man kan få det. Skjønner ikke de som mener at ungene er så heldig for de får muligheter som ikke andre barn har, foreldrene har så stor frihet til å gjøre hva de vil. Vel, ikke noe av det synes på bloggen hvertfall. 39
Fru Uperfekt Skrevet 21. februar 2020 #16439 Skrevet 21. februar 2020 3 timer siden, Klaraku78 skrev: Er det bare meg, eller virker det som om de har ekstremt late dager på jobb for tiden. Det skjer jo absolutt ingen ting på bloggen. Ut i fra instastory i går, så brukte de vel ikke mer enn en time eller to på innlegget om Inspiria. Hun skrev i kommentarfeltet at hun de siste to ukene har hatt sporadisk vinterferie. Hun tipser om den ene serien etter den andre, trener døgnet rundt. Det virker jo som om de ikke jobber lenger. De har jo ingen samarbeid eller prosjekter på gang. Når de er i Oslo, så eneste de får ut av det er innlegg om lunsj. Det er jo så standar A4 liv som man kan få det. Skjønner ikke de som mener at ungene er så heldig for de får muligheter som ikke andre barn har, foreldrene har så stor frihet til å gjøre hva de vil. Vel, ikke noe av det synes på bloggen hvertfall. Å få mulighet utenom normen og ikke ha A4 liv trenger ikke å være ensbetydende med utlevering av hele familien. 1
Surikatt Skrevet 21. februar 2020 #16440 Skrevet 21. februar 2020 Hva slags muligheter er det barna deres får? Jeg vil si det har sin pris. Barn behøver ikke luksusferier til Florida, høyfjellshotellferier, bo i villa osv for å ha det bra. Vil heller mine barn skal få ha privatlivet sitt i fred enn å oppdage at livet deres er dokumentert i bilder og tekst på nettet siden de ble født. I tillegg blir de fort kravstore av å få så mange muligheter og nye ting og klær hele tiden. 27
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå