Gjest lillesnøfnugg Skrevet 3. februar 2020 #15461 Skrevet 3. februar 2020 50 minutter siden, Della skrev: https://www.seher.no/kjendis/derfor-skjermer-hun-barna/72099347 Et eksempel til etterfølgelse. Hun innehar både ferdigheter og en annen form for integritet, så det blir litt urettferdig å sammenligne disse to. Men CBE hadde ute tvil hatt godt av å lære litt om skjerming av barn.
Gjest Sausedyret Skrevet 3. februar 2020 #15462 Skrevet 3. februar 2020 MÅ vi diskutere andres utseende på nett? Er det nødvendig å gå i detaljer på andres kviser, bleik hud, pupper, rumpe, hud som tyter av BH, lår o.l? Synes virkelig det er ubekvemt å tenke på at folk kan sitte i grupper å kommentere enkeltmenneskers utseende på den måten. Ærlig talt, vi snakker så mye om kroppspress og hvordan unge blir påvirket. Skal vi da sitte inne på et forum og gjemme oss bak anonyme brukere mens vi snakker om hvordan fettet buler litt når en dame bøyer seg så kroppen krummes (Sikter til episoden i høst da det var avbildet av CBE som bøyde seg i bilen på vei til Ålesund), eller at hun har "stygge klør", uren hud og konspirere hvorvidt pupper og rumpe er operert? Dette bidrar ikke til verken god samfunnsdebatt eller mindre kroppsfokus. Vil si det heller øker kroppsfokuset fordi det skal læres at kropp er noe det er greit å kommentere, uavhengig av kontekst og greit å bruke som et argument mot personen man kritiserer. Det er ikke feminismen eller samfunnsdebatten jeg kjenner meg igjen i, og jeg synes vi burde vite bedre. Jeg spør derfor KG, kan vi slutte å bruke kropp som argument? Kan vi slutte å kommentere andres kropp på denne måten? Kristin Gjelsvik blir hyllet her inne for å så uredd kjempe for økt fokus på kroppspress blandt unge. La oss være de forbildene vi selv ønsker oss
miss spjåk Skrevet 4. februar 2020 #15463 Skrevet 4. februar 2020 8 timer siden, filifjonka skrev: Mobbing å konstantere at fottballfruemannen ofte ser bleik og dratt ut? Han gjør det faktisk. Men hvorfor er det viktig å påpeke? De fleste av oss er bleke om vinteren. Her er jeg for en gang skyld enig med @Nebel86 Om tema var kritikk av sterk redigering på blogg går det an å bemerke forskjellen uten å være spesifikk. Man kan kommentere at LKE ser ganske annerledes ut enn på bloggbilder og latt det være med det. 8
Tulipanpiken Skrevet 4. februar 2020 #15464 Skrevet 4. februar 2020 6 timer siden, Sausedyret skrev: MÅ vi diskutere andres utseende på nett? Er det nødvendig å gå i detaljer på andres kviser, bleik hud, pupper, rumpe, hud som tyter av BH, lår o.l? Synes virkelig det er ubekvemt å tenke på at folk kan sitte i grupper å kommentere enkeltmenneskers utseende på den måten. Ærlig talt, vi snakker så mye om kroppspress og hvordan unge blir påvirket. Skal vi da sitte inne på et forum og gjemme oss bak anonyme brukere mens vi snakker om hvordan fettet buler litt når en dame bøyer seg så kroppen krummes (Sikter til episoden i høst da det var avbildet av CBE som bøyde seg i bilen på vei til Ålesund), eller at hun har "stygge klør", uren hud og konspirere hvorvidt pupper og rumpe er operert? Dette bidrar ikke til verken god samfunnsdebatt eller mindre kroppsfokus. Vil si det heller øker kroppsfokuset fordi det skal læres at kropp er noe det er greit å kommentere, uavhengig av kontekst og greit å bruke som et argument mot personen man kritiserer. Det er ikke feminismen eller samfunnsdebatten jeg kjenner meg igjen i, og jeg synes vi burde vite bedre. Jeg spør derfor KG, kan vi slutte å bruke kropp som argument? Kan vi slutte å kommentere andres kropp på denne måten? Kristin Gjelsvik blir hyllet her inne for å så uredd kjempe for økt fokus på kroppspress blandt unge. La oss være de forbildene vi selv ønsker oss Takk!👏🏻👏🏻👏🏻 8
Isola2 Skrevet 4. februar 2020 #15465 Skrevet 4. februar 2020 17 timer siden, Sol79 skrev: Skjønnhetsoperasjoner er ikke hennes greie? Hun er jo flittig bruker av restylane og det er jo helt tydelig at hun har silikonpupper selv om de ikke vil kommentere det. Og uvettig pengebruk hos kollegaene? Hvem svir av 13.000 på en hotellsuite i OSLO for ei natt med alenetid med mannen? For ikke å snakke om oppussingen, feriebudsjettet, garderoben etc etc. Uansett, de ser ufattelige slitne ut begge to på bildet i VG, så tydelig at de ikke sover godt om natta. Nå er vel dette den eneste gangen hun faktisk har betalt for et hotellrom selv.. 5
miamiamia Skrevet 4. februar 2020 #15466 Skrevet 4. februar 2020 Synd barna blir eksponert så mye i andre episode av Bloggerne. Det blir sikkert kjipt for dem å se når de er 13 år og må google seg selv... Men jeg syns det er veldig koselig å se Caroline er så glad i familien sin. Det er veldig godt å se. Jeg kjente faktisk at jeg gleder meg til barna mine kommer hjem fra skolen i dag, da skal jeg klemme ekstra på dem, for enkelte dager tar man hverandre for gitt. 6
Ultiva Skrevet 4. februar 2020 #15467 Skrevet 4. februar 2020 (endret) 12 timer siden, Sausedyret skrev: MÅ vi diskutere andres utseende på nett? Er det nødvendig å gå i detaljer på andres kviser, bleik hud, pupper, rumpe, hud som tyter av BH, lår o.l? Synes virkelig det er ubekvemt å tenke på at folk kan sitte i grupper å kommentere enkeltmenneskers utseende på den måten. Ærlig talt, vi snakker så mye om kroppspress og hvordan unge blir påvirket. Skal vi da sitte inne på et forum og gjemme oss bak anonyme brukere mens vi snakker om hvordan fettet buler litt når en dame bøyer seg så kroppen krummes (Sikter til episoden i høst da det var avbildet av CBE som bøyde seg i bilen på vei til Ålesund), eller at hun har "stygge klør", uren hud og konspirere hvorvidt pupper og rumpe er operert? Dette bidrar ikke til verken god samfunnsdebatt eller mindre kroppsfokus. Vil si det heller øker kroppsfokuset fordi det skal læres at kropp er noe det er greit å kommentere, uavhengig av kontekst og greit å bruke som et argument mot personen man kritiserer. Det er ikke feminismen eller samfunnsdebatten jeg kjenner meg igjen i, og jeg synes vi burde vite bedre. Jeg spør derfor KG, kan vi slutte å bruke kropp som argument? Kan vi slutte å kommentere andres kropp på denne måten? Kristin Gjelsvik blir hyllet her inne for å så uredd kjempe for økt fokus på kroppspress blandt unge. La oss være de forbildene vi selv ønsker oss Jeg er helt enig med deg i at man skal unngå direkte og negative kommentarer om andres kropper. Men vi må også huske på at nettopp kropp er det som frontes aller mest av influensere som CBE. Og når man får kroppsdeler trykket opp i ansiktet med jevne mellomrom så er det ofte unaturlig å ikke kommentere det. At man som mottaker av "budskapet" har rett til å si at det oppleves som ubehagelig eller unødvendig. Influensere lever av å påvirke andre, og det er uheldig å inspirere massene til å fokusere på utseende som ens aller viktigste valuta. Det går i pinetrange klær, bikinibilder med innsugd mage og morgenkåper dratt opp i hoftehøyde. Mange kvinnelige influenserne nærmest skriker etter oppmerksomhet rundt utseendet sitt og fronter det som sin største interesse og verdi, og da blir det for dumt å sutre over at man får oppmerksomhet rundt det man selv velger å legge ut. Men ja - direkte negative kommentarer bør man holde seg for god for. Selv når man ser dem på uretusjerte bilder og ser at det ikke er samsvar med hva som presenteres på egne kanaler. Man bør holde seg for god til det. Selv om man naturligvis blir både himmelfallen og møkk lei. Endret 4. februar 2020 av Ultiva 35
filifjonka Skrevet 4. februar 2020 #15468 Skrevet 4. februar 2020 5 hours ago, miss spjåk said: Men hvorfor er det viktig å påpeke? De fleste av oss er bleke om vinteren. Her er jeg for en gang skyld enig med @Nebel86 Om tema var kritikk av sterk redigering på blogg går det an å bemerke forskjellen uten å være spesifikk. Man kan kommentere at LKE ser ganske annerledes ut enn på bloggbilder og latt det være med det. Jeg velger å ikke kommentere dette videre pga forbudet mot brukerdebatt. 2
Louiah Skrevet 4. februar 2020 #15469 Skrevet 4. februar 2020 (endret) De burde ikke være med i Bloggerne. Hun ser ikke ut som på bloggen, viser hvor selvsentrert hun er ved at LKE ikke husker hva hun skal bruke på festivalen og at det IKKE er en kjole når han gjetter kjole (en playsuit som for menn ser helt ut som en kjole). Hun sier også at de nesten ikke får jobba fordi de tenker sånn på at det er eldste datters skolestart. Og mye eksponering av tanker om barna og barna er mye til stede. Mange private samtaler med barna, og samtale til kameraet at hun er bekymret for venner og mobbing, så kommer det beskrivelser av eldste datter over hennes egenskaper som gjør at hun ikke har noen problemer med å få venner. Synes det var ille å se så mye fra en så stor dag for de familiemessig. Endret 4. februar 2020 av Louiah 42
Breakeven Skrevet 4. februar 2020 #15470 Skrevet 4. februar 2020 1 minutt siden, Louiah skrev: De burde ikke være med i Bloggerne. Hun ser ikke ut som på bloggen, viser hvor selvsentrert hun er ved at LKE ikke husker hva hun skal bruke på festivalen og at det IKKE er en kjole når han gjetter kjole (en playsuit som for menn ser helt ut som en kjole). Hun sier også at de nesten ikke får jobba fordi de tenker sånn på at det er eldste datters skolestart. Og mye eksponering av tanker om barna og barna er mye til stede. Synes det var ille å se så mye fra en så stor dag for de familiemessig. Enig. Herregud så kjedelig det var. Mye eksponering av barn, alt man har sett før (fra Sarpsborgfestivalen etc.) på bloggen og MYE syting over at eldstemann har begynt på skolen. 19
Gjest CecilieX Skrevet 4. februar 2020 #15471 Skrevet 4. februar 2020 11 timer siden, Sausedyret skrev: MÅ vi diskutere andres utseende på nett? Er det nødvendig å gå i detaljer på andres kviser, bleik hud, pupper, rumpe, hud som tyter av BH, lår o.l? Synes virkelig det er ubekvemt å tenke på at folk kan sitte i grupper å kommentere enkeltmenneskers utseende på den måten. Ærlig talt, vi snakker så mye om kroppspress og hvordan unge blir påvirket. Skal vi da sitte inne på et forum og gjemme oss bak anonyme brukere mens vi snakker om hvordan fettet buler litt når en dame bøyer seg så kroppen krummes (Sikter til episoden i høst da det var avbildet av CBE som bøyde seg i bilen på vei til Ålesund), eller at hun har "stygge klør", uren hud og konspirere hvorvidt pupper og rumpe er operert? Dette bidrar ikke til verken god samfunnsdebatt eller mindre kroppsfokus. Vil si det heller øker kroppsfokuset fordi det skal læres at kropp er noe det er greit å kommentere, uavhengig av kontekst og greit å bruke som et argument mot personen man kritiserer. Det er ikke feminismen eller samfunnsdebatten jeg kjenner meg igjen i, og jeg synes vi burde vite bedre. Jeg spør derfor KG, kan vi slutte å bruke kropp som argument? Kan vi slutte å kommentere andres kropp på denne måten? Kristin Gjelsvik blir hyllet her inne for å så uredd kjempe for økt fokus på kroppspress blandt unge. La oss være de forbildene vi selv ønsker oss Alt handler om kontekst. Jeg er på et vis ikke uenig med deg, det er den samme gamle debatten om hva som er konstruktiv kritikk og hva som er hets. En del av eksemplene du trekker frem er dog relevante som konstruktiv kritikk. Du skriver feks at kommentarer som: «har uren hud og konspirere hvorvidt pupper og rumpe er operert?» ikke er samfunnsdebatt eller bekjemper kroppspress. Jeg er dypt uenig med deg. I CBE sitt tilfelle er det nettopp et problem at det ikke er virkeligheten de presenterer, men et redigert bilde. Det skaper kroppspress. Å påpeke dette er å gjøre folk bevisste. Det er direkte skadelig å konsumere bilder og tekst der folk fremstiller seg som perfekte. En sammenlikner seg selv og faller gjennom, med alt det fører med seg av dårlig selvtillit og selvbilde. Og når dette da sauses sammen med løsningen, feks gjennom markedsføring av hudpleie, frisører og skjønnhetsbehandlinger, så blir i slle fall jeg direkte kvalm. Det slår meg at de jo først skaper et leser som er sårbar i utgangspunktet, før de klasker til med løsningene. Jo, minn sann, den konteksten er det definitivt viktig kritikk.
Aricia Skrevet 4. februar 2020 #15472 Skrevet 4. februar 2020 (endret) 20 minutter siden, CecilieX skrev: Alt handler om kontekst. Jeg er på et vis ikke uenig med deg, det er den samme gamle debatten om hva som er konstruktiv kritikk og hva som er hets. En del av eksemplene du trekker frem er dog relevante som konstruktiv kritikk. Du skriver feks at kommentarer som: «har uren hud og konspirere hvorvidt pupper og rumpe er operert?» ikke er samfunnsdebatt eller bekjemper kroppspress. Jeg er dypt uenig med deg. I CBE sitt tilfelle er det nettopp et problem at det ikke er virkeligheten de presenterer, men et redigert bilde. Det skaper kroppspress. Å påpeke dette er å gjøre folk bevisste. Det er direkte skadelig å konsumere bilder og tekst der folk fremstiller seg som perfekte. En sammenlikner seg selv og faller gjennom, med alt det fører med seg av dårlig selvtillit og selvbilde. Og når dette da sauses sammen med løsningen, feks gjennom markedsføring av hudpleie, frisører og skjønnhetsbehandlinger, så blir i slle fall jeg direkte kvalm. Det slår meg at de jo først skaper et leser som er sårbar i utgangspunktet, før de klasker til med løsningene. Jo, minn sann, den konteksten er det definitivt viktig kritikk. + fronting av eget treningsprogram (som iflg innlegget fra Dovre var forklaringen på den plutselig store baken - problemet var bare at den var borte vekk på bilder noen dager senere). ------- @Sausedyret Ellers er det ikke i denne tråden det ble spekulert i operasjon i den forbindelse, det skjedde i Nettavisen: https://www.nettavisen.no/livsstil/caroline-berg-eriksen-ma-svare-pa-rumperyktene--sa-blir-lars-kristian-fornaermet/3423838841.html Ingen som følger med på CBEs SoMe-kanaler tror at kirurgi er svaret når bakdelen går tilbake til normal størrelse igjen etter noen dager. (Interessant å lese det oppslaget i Nettavisen i lys av søndagens artikkel i VG forresten, der hun slår fast ang. PR-stunts knyttet til skjønnhetsoperasjoner: "Det er overhodet ikke meg og jeg vil aldri henge meg på den bølgen". https://www.vg.no/rampelys/i/AdgwvE/satser-sammen-paa-ny-treningsportal ) Endret 4. februar 2020 av Aricia 23
SusieDerkins Skrevet 4. februar 2020 Forfatter #15473 Skrevet 4. februar 2020 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dOBAPB/hvorfor-blir-et-samfunnsproblem-degradert-til-en-jentegreie 16
Aricia Skrevet 4. februar 2020 #15474 Skrevet 4. februar 2020 5 minutter siden, MissLucy skrev: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dOBAPB/hvorfor-blir-et-samfunnsproblem-degradert-til-en-jentegreie Det litt gøye (eller ikke) er alle sinnamennene i kommentarfeltet som svarer på innlegget med akkurat den type stereotypifisering og individualisering det problematiserer. Mens de mansplainer i vei får nærmest ingen med seg poenget overhodet, eller er på høyde med refleksjonsnivået til artikkelforfatter Ellen Morgenstierne. 28
Felis Skrevet 4. februar 2020 #15475 Skrevet 4. februar 2020 2 timer siden, Louiah skrev: De burde ikke være med i Bloggerne. Hun ser ikke ut som på bloggen, viser hvor selvsentrert hun er ved at LKE ikke husker hva hun skal bruke på festivalen og at det IKKE er en kjole når han gjetter kjole (en playsuit som for menn ser helt ut som en kjole). Hun sier også at de nesten ikke får jobba fordi de tenker sånn på at det er eldste datters skolestart. Og mye eksponering av tanker om barna og barna er mye til stede. Mange private samtaler med barna, og samtale til kameraet at hun er bekymret for venner og mobbing, så kommer det beskrivelser av eldste datter over hennes egenskaper som gjør at hun ikke har noen problemer med å få venner. Synes det var ille å se så mye fra en så stor dag for de familiemessig. Hvis noen har lyst til å vite hva de gjør på bloggerne, uten å få med seg hva barna tenker og gjør, så har jeg skrevet en recap. Den blir nok for omfattende til å dele her inne, så den ligger her 32
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 4. februar 2020 #15476 Skrevet 4. februar 2020 (endret) 3 timer siden, miamiamia skrev: Synd barna blir eksponert så mye i andre episode av Bloggerne. Det blir sikkert kjipt for dem å se når de er 13 år og må google seg selv... Men jeg syns det er veldig koselig å se Caroline er så glad i familien sin. Det er veldig godt å se. Jeg kjente faktisk at jeg gleder meg til barna mine kommer hjem fra skolen i dag, da skal jeg klemme ekstra på dem, for enkelte dager tar man hverandre for gitt. Det er jo en dualitet der, hun viser på bloggerne at hun er glad i barna men bryter så mange etiske og lovmessige grenser ved å vise de frem og få betalt. Hun utsetter de for en kynisk bransje og dette for å tjene penger?? I min bok går det ikke opp. I tillegg brukes de for å lage bånd til bloggleserne og bygge merkevaren sin, og det er helt forkastelig. Endret 4. februar 2020 av lillesnøfnugg
CabinCruiser Skrevet 4. februar 2020 #15477 Skrevet 4. februar 2020 Det kunne jo vært interessant å høre hva TV2s standpunkt om utlevering og eksponering av barn, sånn på et generelt grunnlag. 26
Minnie Mus Skrevet 4. februar 2020 #15478 Skrevet 4. februar 2020 Det er den yngste jenta i familien som blir mest eksponert nå, både på blogg og insta. Hun eldste har jo begynt på skolen, og der regner jeg med de snakker om nettvett,.... 21
Felis Skrevet 4. februar 2020 #15479 Skrevet 4. februar 2020 6 minutter siden, Minnie Mus skrev: Det er den yngste jenta i familien som blir mest eksponert nå, både på blogg og insta. Hun eldste har jo begynt på skolen, og der regner jeg med de snakker om nettvett,.... Kanskje du har rett. Bloggerne ble spilt inn rundt skolestart (og gjett om vi får innblikk i den prosessen!) og da hadde de vel ikke lært så mye om nettvett enda... 13
Gjest tranedatter Skrevet 4. februar 2020 #15480 Skrevet 4. februar 2020 https://kgfelis.com/2020/02/04/bloggerne-sesong-12-episode-2/ Meg, meg, meg. - citat cbe.no
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå