Gjest Kattedama Skrevet 8. mars 2022 #58861 Skrevet 8. mars 2022 Sparkel skrev (9 minutter siden): Når man klager på at tråden er uendelig lang, men bidrar selv til å forlenge den med utallige innlegg. Er det ikke bedre å la være å kommentere i tråden så kanskje den dør ut etterhvert som influenceren blir mindre og mindre aktuell. Tenker du at jeg har bidratt med utallige innlegg? Det stemmer ikke. Ikke er bare tråden den lengste men også den med flest følgere (?). Hvis engasjementet hadde vært like stort utenfor KG så hadde hun vært meget relevant. Men hun er virkelig ikke det.
Gjest Kattedama Skrevet 8. mars 2022 #58862 Skrevet 8. mars 2022 SnowBells skrev (19 minutter siden): CBE står i en særstilling da hun er den eneste godt voksne influenseren som hyller og fronter både thinspo, seksualisering av kvinnekroppen, massivt overforbruk, ekstrem posering/iscenesetting/idyllisering av hverdagen, fremviser voldsom arroganse OG fronter utlevering av barn. Sleng gjerne også inn daglig leder LKE som stadig driter seg ut med merkelige utsagn og handlinger (som å publisere en kjøttbit av ihjelkjørt hest på leiebilen sin og å sutre over at Han måtte nedverdige seg til å kjøre en skoda). Sjukt usmakelig kombo som fremstår både kunnskapsresistente og totalt blottet for kulturell kapital. Men ja det er sjukt kjedelig når det til stadighet tikker inn 20-30 korte og nesten like innlegg her om akkurat det samme. Det fremstår dessverre ofte som en impulsiv chattekanal (som nå 🙈). Jeg vet alt dette. Poenget mitt er at det meste av kritikken i tråden omhandle pirk av utseende, latterliggjøring, og oppfattes som smålig. Det er ikke bare noe som har skjedd de siste ukene, men har vart en stund. Klart man skal kritisere bruk av barn i reklame, og manglende merking av reklame. Men det er langt mellom de gode innleggene som faktisk adresserer viktig kritikk.
Populært innlegg Felis Skrevet 8. mars 2022 Populært innlegg #58863 Skrevet 8. mars 2022 Man må ikke være 14 for å slite med kropp og mat, bare nevner det. Å tro at Carolines thinspo ikke er skadelig pga hennes alder, er fryktelig naivt. Faktisk kan man argumentere at Carolines påvirkning er ekstra ille fordi hun, i følge seg selv, henvender seg til småbarnsmødre. Skal vi ta utgangspunkt i hvilket forbilde hun (og mannen) er for sine egne barn, så er det dårlig nytt for kjernepublikummet. Og så er Caroline i en særstilling når det kommer til kritikkverdig innhold. Som så mange andre influencere er det kroppspress og overforbruk. Men så har hun i tillegg barn, som daglig eksponeres mellom kropp og klær. Markedsføringsloven brytes på regelmessig basis. Hun blokkerer alle som stiller spørsmål ved hennes valg (eller liker et spørsmål). Hun og mannen utvikler en treningsapp, og har en treningskonto hvor de gir råd til både gravide og barn, helt uten kompetanse eller refleksjon. De har også en kundekonto, hvor innholdet som legges ut svært ofte er i strid med god dyrehelse. Og på toppen av dette er det ytterst få influencere som har en såpass aktiv og aggressiv mann i diverse kommentarfelt. Dette er nok grunnen til at hun er så flittig diskutert. Og så vil jeg minne om at både CBE og SE har flere stengte tråder, så å sammenligne antall innlegg i de to trådene som er åpne, blir ikke reelt. Ofte blir jo trådene stengt når det dukker opp et troll som provoserer bevisst. Noe å tenke på, når man ser innholdet i de siste sidene her... 72 11
Rosasko Skrevet 8. mars 2022 #58864 Skrevet 8. mars 2022 (endret) Morten Gams Pedersen drev vel på med Caroline en periode? Og så var det noen merkelige tekstmeldinger som ble sendt fra Lars Kristian aka pt Åge? Eller husker jeg helt feil her 😄 Såg han var på nyhetene nå, og kom plutselig på han 😀 Endret 8. mars 2022 av Rosasko 8
Gjest Kattedama Skrevet 8. mars 2022 #58865 Skrevet 8. mars 2022 Felis skrev (1 minutt siden): Man må ikke være 14 for å slite med kropp og mat, bare nevner det. Å tro at Carolines thinspo ikke er skadelig pga hennes alder, er fryktelig naivt. Faktisk kan man argumentere at Carolines påvirkning er ekstra ille fordi hun, i følge seg selv, henvender seg til småbarnsmødre. Skal vi ta utgangspunkt i hvilket forbilde hun (og mannen) er for sine egne barn, så er det dårlig nytt for kjernepublikummet. Og så er Caroline i en særstilling når det kommer til kritikkverdig innhold. Som så mange andre influencere er det kroppspress og overforbruk. Men så har hun i tillegg barn, som daglig eksponeres mellom kropp og klær. Markedsføringsloven brytes på regelmessig basis. Hun blokkerer alle som stiller spørsmål ved hennes valg (eller liker et spørsmål). Hun og mannen utvikler en treningsapp, og har en treningskonto hvor de gir råd til både gravide og barn, helt uten kompetanse eller refleksjon. De har også en kundekonto, hvor innholdet som legges ut svært ofte er i strid med god dyrehelse. Og på toppen av dette er det ytterst få influencere som har en såpass aktiv og aggressiv mann i diverse kommentarfelt. Dette er nok grunnen til at hun er så flittig diskutert. Og så vil jeg minne om at både CBE og SE har flere stengte tråder, så å sammenligne antall innlegg i de to trådene som er åpne, blir ikke reelt. Ofte blir jo trådene stengt når det dukker opp et troll som provoserer bevisst. Noe å tenke på, når man ser innholdet i de siste sidene her... Men unge er mer sårbare og trenger et ekstra vern, bare nevner det. Henvender hun seg til småbarnsmødre? Hun er ikke en typisk "mammakonto" sist jeg sjekket. Ikke promoterer hun seg som en " mammakonto" heller som andre influensere som har tråder her på KG titulerer seg. Både eksponering og blokkering er det mange andre som driver med også, ingen særstilling der. Når det gjelder dyrevelferd og bruk av barn i reklame er hun heller ikke en i en særstilling. At folk gir trenings og kostholdsråd uten kompetanse, er heller ikke noe nytt blant enkelte influensere som blir diskutert på KG. Kan ikke se at de får like mye pes. Sikkert mange gode grunner til at hun blir flittig diskutert, men at mye av det som kommer frem er flisespikking og latterliggjøring. Synd at det er mer regelen enn unntaket i tråden, jeg er ikke uenig i at måten bedriften agerer på er forkastelig.
Embla82 Skrevet 8. mars 2022 #58866 Skrevet 8. mars 2022 Lill skrev (8 minutter siden): Ja, som 90 % av hennes influenser kollegaer som bruker kropp i sine kanaler. Allikevel har CBE den største og lengste tråden på KG, til og med større tråd en gull Barbie vinneren SE AS. Hvis man sammenligner disse to, så har SE AS unge følgere, hun legger ikke skjul på at hun er operert, og har svimlende 574.000 følgere. Så kan man forsvare denne daglige kritiseringen med at hun er en stor negativ påvirker når hun åpenbart er på vei ut som påvirker? Det er nok delvis fordi målgruppen, eller tidligere målgruppen til CBE er en alder hvor forum er mer aktuelt enn feks Jodel (hvor det er desto mer om SE). En annen forklaring er noe jeg har lagt merke til i trådene til diverse influensere som blir diskutert her inne. At folk som en gang har vært genuine fans eller har likt influenseren ofte er de som bryr seg nok til å diskutere det når de etterhvert blir skuffet. CBE har nok en veldig stor del av den type følgere. SE har det delvis fordi hun har vært veldig av og på i image, men provokasjonen har fra hennes side vært der hele veien. Så har man skikkelig ille rollemodeller som feks Caroline Nitter som ingen noensinne har forventet noe annet av. Alle rister på hodet, men ingen er skuffet over henne. Stine Knutsen har også en ekstremt aktiv tråd, og litt samme historie men med mye kjappere fall. Begynte med å gjøre en god figur i TV2, høstet mye sympati for barndom og sak mot BV. Fikk mange seere som ønsker å vite utfall av saken. Gir etterhvert et veldig dårlig inntrykk i sosiale medier (med samme historie mener jeg fra å bli beundret og heiet frem til å bli sett på som mer patetisk, og en avhengighet av å bli sett og beundret i some. Selve livet deres og historien ellers er vidt forskjellig). Jeg er ikke så aktiv her, men å få et innblikk i noen influensere via forum har blitt en liten guilty pleasure. Før syntes jeg at CBE-tråden (denne) var den kjedeligste av alle, og jeg gadd aldri lese den. Men i det siste har hun på en måte dratt ting så langt at det har blitt litt fascinerende. Hun/bedriften klarer å fremstille seg selv så uendelig kjedelig og allikevel så latterlig. Det har blitt en karikatur, og jeg lar meg underholde til en viss grad. 42
Populært innlegg Keaton Skrevet 8. mars 2022 Populært innlegg #58867 Skrevet 8. mars 2022 Felis skrev (10 minutter siden): Man må ikke være 14 for å slite med kropp og mat, bare nevner det. Å tro at Carolines thinspo ikke er skadelig pga hennes alder, er fryktelig naivt. Faktisk kan man argumentere at Carolines påvirkning er ekstra ille fordi hun, i følge seg selv, henvender seg til småbarnsmødre. Skal vi ta utgangspunkt i hvilket forbilde hun (og mannen) er for sine egne barn, så er det dårlig nytt for kjernepublikummet. Og så er Caroline i en særstilling når det kommer til kritikkverdig innhold. Som så mange andre influencere er det kroppspress og overforbruk. Men så har hun i tillegg barn, som daglig eksponeres mellom kropp og klær. Markedsføringsloven brytes på regelmessig basis. Hun blokkerer alle som stiller spørsmål ved hennes valg (eller liker et spørsmål). Hun og mannen utvikler en treningsapp, og har en treningskonto hvor de gir råd til både gravide og barn, helt uten kompetanse eller refleksjon. De har også en kundekonto, hvor innholdet som legges ut svært ofte er i strid med god dyrehelse. Og på toppen av dette er det ytterst få influencere som har en såpass aktiv og aggressiv mann i diverse kommentarfelt. Dette er nok grunnen til at hun er så flittig diskutert. Og så vil jeg minne om at både CBE og SE har flere stengte tråder, så å sammenligne antall innlegg i de to trådene som er åpne, blir ikke reelt. Ofte blir jo trådene stengt når det dukker opp et troll som provoserer bevisst. Noe å tenke på, når man ser innholdet i de siste sidene her... I tillegg til det du beskriver, er det nok en del kritikere, som undertegnede, som synes det er nokså spesielt å bygge opp en stor SoMe-profil på bløff og falskt narrativ - og faktisk greie å komme unna ikke mindre enn to store skandaler rundt egen virksomhet, igjen ved bruk av bløff og usanne forklaringer. 57 4
Populært innlegg Keaton Skrevet 8. mars 2022 Populært innlegg #58868 Skrevet 8. mars 2022 Forøvrig synes jeg det er mer enn besynderlig at brukere som kritiserer HD for alt som tenkes kan, skal være forumpoliti i denne tråden. 46 4
Gjest Kattedama Skrevet 8. mars 2022 #58869 Skrevet 8. mars 2022 (endret) Kollontaj skrev (48 minutter siden): Forøvrig synes jeg det er mer enn besynderlig at brukere som kritiserer HD for alt som tenkes kan, skal være forumpoliti i denne tråden. Det rettferdiggjør virkelig ikke verken dobbeltmoralen hos enkelte eller stadig usmakelig og usaklig kritikk i CBE tråden. Brukerdebatt er alltid like sjarmerende (not). Når man i tillegg prøver å opphøye CBE tråden til den mest moralske og mest samfunnsnyttige tråden (andre tråder er bare en pøl liksom) så er det jammen meg på tide å stikke fingeren i jorda og tenke seg om en gang til. Endret 8. mars 2022 av Lill :)
Gjest Kattedama Skrevet 8. mars 2022 #58870 Skrevet 8. mars 2022 Kollontaj skrev (54 minutter siden): I tillegg til det du beskriver, er det nok en del kritikere, som undertegnede, som synes det er nokså spesielt å bygge opp en stor SoMe-profil på bløff og falskt narrativ - og faktisk greie å komme unna ikke mindre enn to store skandaler rundt egen virksomhet, igjen ved bruk av bløff og usanne forklaringer. Det er nokså spesielt å kritisere en bedrift over flere år, fordi de har kommet unna med dette. Tenker du at å diskutere CBE her på KG gjør noe forskjell i forhold til disse skandalene mange år etter?
Orly Skrevet 8. mars 2022 #58871 Skrevet 8. mars 2022 Kollontaj skrev (10 minutter siden): Forøvrig synes jeg det er mer enn besynderlig at brukere som kritiserer HD for alt som tenkes kan, skal være forumpoliti i denne tråden. Er så utrolig enig i dette og det var min tanke ogsp 11 2
Gjest Kattedama Skrevet 8. mars 2022 #58872 Skrevet 8. mars 2022 Orly skrev (Akkurat nå): Er så utrolig enig i dette og det var min tanke ogsp Ja, det var det nok. Les dobbeltmoral.
Populært innlegg 123Frustrert Skrevet 8. mars 2022 Populært innlegg #58873 Skrevet 8. mars 2022 Sjokoladefabrikken skrev (6 timer siden): Det er helt utrolig hvor mye energi Caroline Berg Eriksen har. Forstår ikke hvordan hun orker å trene så mye, pynte så mye, lage musikk, skrive blogg, starte opp nye ting. Tror nok hun får mange til å føle seg mislykket, men hun har selv sagt at livet hennes går opp og ned. Ellers som hun skrev på bloggen da hun var i New York (bildet fra hun jogger i central park) It is nice to be important, but it is more important to be nice. Tror du må blande cbe med noen andre. Ikke har hun vært i New York som jeg har fått med meg ( hun fikk det vel til bursdag, men de har ikke tatt turen) , inne har hun mye energi, ikke starter hun nye ting, hun har aldri laget musikk( bare sunget), og hun får ikke så mange til å føle seg mislykket heller tror jeg. Folk blir nok mer provosert over hvor idiot man kan være, hvor lite samfunnsengasjert man kan være til tross for at man betegner seg selv som ressurssterk. Jeg blir mektig provosert over at ei dame kler opp barna som Barbier og svinger rundt på en plass og gratulerer andre kvinner med dagen, sett i lys av leserinnlegget hun skrev om at «kvinner er kvinner verst». Hun fremstiller kvinner som et objekt som skal deilig gjøre seg ( og barna) for mannen, kvinner har ingen annen verdi en at utseende. De har ingen meninger eller annet å komme med. 49 9
Keaton Skrevet 8. mars 2022 #58874 Skrevet 8. mars 2022 (endret) Lill skrev (39 minutter siden): Det er nokså spesielt å kritisere en bedrift over flere år, fordi de har kommet unna med dette. Tenker du at å diskutere CBE her på KG gjør noe forskjell i forhold til disse skandalene mange år etter? Skrev jeg det? Du bør ikke tillegge folk motiver, men bakteppet er der og mange fattet interesse for hvordan influencere kan kreere egne narrativ som de fremstiller som ekte og etterhvert dra inn egne barn i dette universet. Der er CBE.no/Treasures AS ett av de bedre eksemplene i Norge. Endret 8. mars 2022 av Kollontaj 15 3
Frk.Fjas Skrevet 8. mars 2022 #58875 Skrevet 8. mars 2022 Sjokoladefabrikken skrev (5 timer siden): Pent hus, pen mann, pene barn, ny bil, perfekt kropp og masse hobbyer. Hun ligger jo ikke på latsiden. Alt det der har mange andre også (inkludert meg selv), i tillegg til en ordentlig jobb der man får brukt de små grå og gjort noe nyttig 😉 25 1
Aquarius04 Skrevet 8. mars 2022 #58876 Skrevet 8. mars 2022 Sjokoladefabrikken skrev (6 timer siden): Det er helt utrolig hvor mye energi Caroline Berg Eriksen har. Forstår ikke hvordan hun orker å trene så mye, pynte så mye, lage musikk, skrive blogg, starte opp nye ting. Tror nok hun får mange til å føle seg mislykket, men hun har selv sagt at livet hennes går opp og ned. Ellers som hun skrev på bloggen da hun var i New York (bildet fra hun jogger i central park) It is nice to be important, but it is more important to be nice. Lage musikk? Starte opp nye ting? Det hjelper ikke å ha hundre prosjekter på gang når ikke ett av dem fullføres. Jentebandet hun var med i, Sky Heels, ble jo ikke noe av. Netfit glimrer med sitt fravær flere år inn i prosjektet. 27 2
Gjest Kattedama Skrevet 8. mars 2022 #58877 Skrevet 8. mars 2022 (endret) Kollontaj skrev (14 minutter siden): Skrev jeg det? Du bør ikke tillegge folk motiver, men bakteppet er der og mange fattet interesse for hvordan influencere kan kreere egne narrativ som de fremstiller som ekte og etterhvert dra inn egne barn i dette universet. Der er CBE.no/Treasures AS ett av de bedre eksemplene i Norge. Et av de bedre eksemplene er vel rimelig subjektivt. De fleste som er i samme nisje som CBE AS her på KG (salg av kropp, bruk av barn i kommersielle sammenhenger, manglende merking av reklame) har et narrativ som ikke går opp. Inkludert HD. Poenget mitt er at denne tråden på mange måter ikke skiller seg ut i positiv sammenheng sett opp mot de andre trådene. Den store forskjellen er engasjementet, og at andre ikke får kritikk for å gjøre de samme tingene som CBE AS. Det kan fra utsiden se ut som at man har et ekkokammer her inne. Det er vel verken tråden eller den reelle kritikken godt av. Det er ingen tvil om det mye kritikkverdig som foregår på Treasures AS sine kanaler, men det må være lov til å ha en annen mening uten å møte på et shitshow, samme gjelder kritikk av trådens innhold. Det er synd for tråden at det er langt mellom de gode innleggene og at det terpes på det samme igjen og igjen. Hvor mange ganger kan man kritisere en avbildet kaffekopp foreks? Endret 8. mars 2022 av Lill :)
Keaton Skrevet 8. mars 2022 #58878 Skrevet 8. mars 2022 Omtrent like mange ganger som man kan kritisere noen for å mangle kunnskap om kosthold, kanskje? Noen bør lese egne innlegg før de kritiserer andre. Virkelig. 😳 Ekkokammer? Snakk om å møte seg selv i døra. Dobbeltdør. 36 4
Aricia Skrevet 8. mars 2022 #58879 Skrevet 8. mars 2022 Kollontaj skrev (1 time siden): Forøvrig synes jeg det er mer enn besynderlig at brukere som kritiserer HD for alt som tenkes kan, skal være forumpoliti i denne tråden. Det er jo et poeng ja, i hvert fall når det er ting som antall følgere som brukes som argument - CBE.no har jo fortsatt over ti ganger så mange følgere på IG som Helene Drage. 19 1
Oline12 Skrevet 8. mars 2022 #58880 Skrevet 8. mars 2022 Kanskje noen fremdeles forventer mer av cbe? Kanskje det er best å ta utgangspunkt i hva blogg/instagram er i nåtiden istedet for å bli irritert over hva cbe faktisk kunne fått til. Kanskje da hadde diskusjonen løftet seg over å nevne kaffekoppen? Jeg mistenker dog at det er jo lite som skjer. Det er kaffekopp, trening og intetanende barn som postes. Hele greia er jo bare trist. Jeg skrev et innlegg for en stund tilbake om at vi burde holde oss for god til å diskutere privatpersonens psykiske helse. Jeg syns også kommentarer på kirurgiske inngrep og om hvor kledelig dette er ufint.Dette mener jeg fortsatt. Jeg er uenig i at vi ikke kan diskutere medeier LKE i denne tråden, men å rakke ned på hans prestasjoner som ultraløper hører ikke hjemme i denne tråden. Da må en coach åge tråd opprettes. Jeg leste cbe blogg for 10 år siden. Jeg var et yngre og annet menneske, men det var også en annen tid. At noen kan kaste bort en slik mulighet til å gjøre det bra på sosiale medier, som influenser, er en gåte for meg. Jeg har utviklet meg, men cbe har gått i en hel annen retning. Utvikling ja, men et helt hinsides fokus på kropp. Det er i utakt med resten av samfunnet og hva som selger i dag. Nevner igjen det som bør nevnes med forsiktighet, privatpersonens psykiske helse. 37 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå