Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
7777 skrev (13 timer siden):

Hvis mor har C-hofter, syns jeg det er VELDIG spesielt at hun er avlet på i det hele tatt. Nå vet ikke jeg noe om oppdretter, men slikt hadde aldri oppdretteren til min hund avlet videre på. 
Har samojed selv på deleie, og hvis hun fikk C, så ville ikke oppdrettet avle videre på henne. En annen tispe i kullet fikk C, og dermed nei til videre avl. Til og med mor med A-hofter fikk ikke nytt kull dersom for mange i første kull fikk C-hofter. 🤷🏼‍♀️ 

det er for øvrig et krav at mor skal ha A eller B-hofter ser jeg på NKK 🤷🏼‍♀️

D0E23FAB-79F3-425F-8A32-0842A9BF1863.thumb.png.0dde3f7a882e3ac110a818418c0d995d.png

NKK tillater registrering av valper fra foreldre med alt annet enn E som HD-status. Raseklubben kan sette sine egne krav for sine medlemmer, og som du viser her, har de krav til A- eller B-hofter. Dermed er det naturlig å anta at oppdretter 1) enten ikke er medlem av raseklubben eller 2) har fått dispensasjon til å avle med C-hofter. 

Det er veldig lett å si "ingen bør avle med C-hofter", men i realiteten er det ikke så enkelt. I raser hvor det finnes mange individer og stor genetisk variasjon er jeg selvfølgelig helt enig, men i en del mindre populære raser er det faktisk opp mot umulig å kun bruke A- og B-hofter dersom man skal bevare den genetiske variasjonen og samtidig avle hunder som ligger tett opp mot rasestandard. HD-grad er en av mange faktorer som spiller inn når man skal avle, og bør aldri være det som veier tyngst alene. Det handler om å balansere alle disse faktorene og sikre at valpene vil bli bedre enn sine forfedre, og tilføyer rasen noe bra. Mange raser lever et smertefritt og funksjonelt liv med HD grad C, og vil bli ansett som klinisk friske hele sin levetid. I tillegg har vi hele problematikken med at forskerne enda ikke har klart å identifisere og finne ut verken hvilke gen som forårsaker hofteleddsdysplasi eller i hvilken grad miljø spiller inn i utviklingen av korrekte hofter. 

Dermed synes jeg ikke at vi skal spekulere i om oppdretter har gjort noe rett eller galt ved å avle på C-hofter, for her vil det alltid være ulike meninger. Vi vet ikke hvilke prioriteter hun har gjort og hvilken grunn hun har til å avle med tispa. Kanskje det faktisk er et enestående individ som har langt mer positivt å tilføye enn hoftene? Alle de andre hundene lenger bak i stamtavlen har A- og B-hofter, noe jeg vil tro har veiet tungt her:

image.thumb.png.2d9d3d90e1a2a24c6554b01adb8adfa8.png

Endret av Kimbe
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
happygilmore skrev (9 timer siden):

"Som dere vet, så har jeg samarbeidet med twentyfour lenge nå" - hun sier noe sånt på storyen. Svarte ikke hun ganske nylig at hun ikke hadde noe samarbeid med twentyfour lengre, og at klærne derfor ikke skulle merkes?

Cbe uttaler på instastory at hun har jobbet med Twentyfour en god stund, jf.  https://instagram.com/carolinebergeriksenno?utm_medium=copy_link

Hver gang Carolinebergeriksen viser frem turklær som kan ha markedsføringsverdi for Twentyfour skal det merkes. Dette nekter hun å gjøre, da hun feilaktig påstår at det skal kun merkes hvis det har verdi for henne. 

Dokumentasjon:

Fra https://www.forbrukertilsynet.no/sos-reklame-some

20210922_114955.thumb.jpg.1a263713e80638408e0c475c78d3b77f.jpg

Fra https://www.carolinebergeriksen.no/2021/08/23/alpakkavandring-og-fantastiske-brimi-saeter/#comment-1294179

Screenshot_20210922-113537_Chrome.thumb.jpg.f77dd29c297489c82df5b09a98de7e1f.jpg

Endret av Lavande
Gjest Snøsøta
Skrevet

Pleier ikke legge meg borti klesstørrelsen CBE velger, men reagerer på denne reklamen - skal buksene være så trange? Ville ikke valgt noe som ser så ukomfortabelt ut som turutstyr. Den tightsen ser ut som den skal rakne? Når resten av verden har konvertert til baggy og komfy legger CBE ut en reklame helt i andre enden - hvor trangt kan det bli…

Skrevet
Snøsøta skrev (15 minutter siden):

Pleier ikke legge meg borti klesstørrelsen CBE velger, men reagerer på denne reklamen - skal buksene være så trange? Ville ikke valgt noe som ser så ukomfortabelt ut som turutstyr. Den tightsen ser ut som den skal rakne? Når resten av verden har konvertert til baggy og komfy legger CBE ut en reklame helt i andre enden - hvor trangt kan det bli…

Jeg syns de aller fleste bildene på 24 sine egne sider viser ganske tettsittende bukser, enda en grunn til at jeg ikke velger dette som mitt turtøy. 

• Liker 18
Skrevet

Håper noen kan ta seg tid til å samle skjermbilder og sende en utfyllende mail til Forbrukertilsynet om hvordan CBE i sommer har fortalt at hun ikke har pågående samarbeid med Twentyfour og dermed ikke merket innlegg/bilder med tøyet på, for å nå skryte av at de har hatt et langt samarbeid og sette i gang ny kampanje. Kan ikke forstå at dette ikke slås ned på! Er også redd for at de kommer til (om de ikke allerede har gjort det) endre på og merke eksisterende innlegg som ikke tidligere var merket.

• Liker 36
Skrevet
16 minutter siden, halvehimmelen said:

Håper noen kan ta seg tid til å samle skjermbilder og sende en utfyllende mail til Forbrukertilsynet om hvordan CBE i sommer har fortalt at hun ikke har pågående samarbeid med Twentyfour og dermed ikke merket innlegg/bilder med tøyet på, for å nå skryte av at de har hatt et langt samarbeid og sette i gang ny kampanje. Kan ikke forstå at dette ikke slås ned på! Er også redd for at de kommer til (om de ikke allerede har gjort det) endre på og merke eksisterende innlegg som ikke tidligere var merket.

Jeg er enig i at produktene fra samarbeid som er avsluttet må merkes så lenge det er for salg. Å lage en stor sak av dette kan likevel lett slås ned på som kverrulering på uttrykkene brukt. Helt klart skulle påvirkerbedriften skrevet "gjentatte ganger over de siste årene har jeg hatt kampanjer/reklamesamarbeid med XXXX" slik at hun hadde ryggen fri i forhold til uttalelser om "ingen pågående samarbeid", men MO hos influencere er jo "det burde leseren forstå", så jeg tror ikke de har tenkt over at uttalelsen kan leses i deres disfavør

• Liker 4
Skrevet

Gjentar at også Twentyfour.no / GullkornDesign.no er ansvarlige for at reklame hos og samarbeid med carolinebergeriksenno merkes korrekt.

Kjekt for meg å vite hvilke useriøse firmaer jeg ikke har et kundeforhold til fra før jeg skal styre unna. Det begynner å bli mange, men er forbausende lett.

• Liker 48
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (10 timer siden):

nei, det er ikke lenger normalt alle steder at barn går eller sykler til skolen. Det er vel like vanlig idag at foreldre kjører barn både til skole og fritidsaktiviteter, ofte absurd korte avstander. Det er et stort trafikksikkerhetsproblem rundt byskoler, med foreldre som kjører barna til skolen og tror de må sette dem av rett foran porten. Det er en ukultur etter min mening.

Så her heier jeg på CBE for positiv påvirkning.

Jeg er helt enig med deg i at altfor mange foreldre kjører barna sine til og fra skolen/barnehagen. Men igjen så kan det være mange grunner til det. De fleste fulltidsarbeidende foreldre har dessverre ikke tid til å jogge eller sykle sammen med barna sine til og fra skolen/barnehagen hver eneste dag, slik som CBE og LKE kan. Og sykkelgrupper fungerer dessverre ikke like godt for alle barn, det har jeg sett mange eksempler på. Til og med der foreldre utestenger enkelte barn fra å være med i sykkelgrupper. Men jeg er 100 % for at barn skal være mer aktive! Jeg påpeker bare at det kan være mange grunner til hvorfor en del barn blir kjørt. #avsporingslutt

Endret av Solaire
Skrevet
Torden skrev (10 timer siden):

Tror hun har gjort verre enn å tisse.. 

Uansett! Dårlig reklame og jeg boikotter Twentyfour som så mange andre.

me too…

• Liker 7
Skrevet
Lavande skrev (32 minutter siden):

Fra https://blogg.valen-utvik.no/konkurranseregler-i-sosiale-medier-hva-er-lov

Screenshot_20210922-095151_Chrome.thumb.jpg.7b251e03cdc32e5bc03da5307cc87160.jpg

Her skriver imidlertid CBE tag din favoritt-turkompis for å delta i konkurransen: https://www.instagram.com/p/CUF4C-wAEa6/?utm_medium=copy_link

20210922_094742.thumb.jpg.b6f13f0a616e22c5045b4c2f52ad50d6.jpg

Dette reagerte jeg også på! I tillegg skriver hun «tagg din favoritt-turkompis… så er DU med i trekningen». Ingen info om at også den du tagger får premie, men folk tolker det slik. Det er ekstra ille i min bok, da blir folk spammet med tags uten å få noe igjen for det.

• Liker 38
Skrevet

Jeg blir helt oppgitt over hvordan enkelte påvirkere kan holde på, uten at det får noen som helst konsekvenser. Jeg skjønner godt at mange syns det er en bagatell at de ikke merker reklame i tråd med loven, men hvis man tenker på forbrukeren i stedet for påvirkeren; ja, så blir de lurt til å tro at dette er ekte vare (at Caroline selv har kjøpt noe hun er kjempefornøyd med, og bare vil dele den gode opplevelsen med leseren). Det ligger tett opp mot svindel, en dirty markedsføringsstrategi, og minner mest om tidligere tiders omreisende som solgte vidundermiddel mot alt fra hårtap til kreft …

Jeg nekter å tro at (samtlige) påvirkere har så store kognitive utfordringer at de ikke forstår markedsføringsloven.

• Liker 44
Skrevet

Hvorfor velge å løpe i den mørke kjelleren når været er fantastisk og temperaturen likeså..

• Liker 20
Skrevet

Semifinalistene til Vixen er avslørt. CBE er ikke i en eneste kategori i år.

Sitat

- Juryen har forsøkt å både hente frem nye talenter, som eksempelvis flinke folk fra noen av de nyere sosiale kanalene, samtidig som vi har kvalitetssjekket at de aller beste av de som har vært med i gamet en stund også får sin fortjente plass, fortsetter hun.

• Liker 30
Skrevet
Pusern3 skrev (34 minutter siden):

Hvorfor velge å løpe i den mørke kjelleren når været er fantastisk og temperaturen likeså..

Veldig underlig! Selv noen som ikke er innholdsprodusent for SoMe skjønner at sol og skog er mer motiverende enn dunkel kjeller foran iPad? 

Begynner å lure på om en medvirkende årsak er at kjelleren nå er det eneste stedet man fremdeles kan trene i sports-bh? Utetemperaturen nå tilsier t-shirt eller lett løpejakke, og da får man jo vist mindre kropp (om det er viktig for løperen).

• Liker 31
Skrevet
Solaire skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig med deg i at altfor mange foreldre kjører barna sine til og fra skolen/barnehagen. Men igjen så kan det være mange grunner til det. De fleste fulltidsarbeidende foreldre har dessverre ikke tid til å jogge eller sykle sammen med barna sine til og fra skolen/barnehagen hver eneste dag, slik som CBE og LKE kan. Og sykkelgrupper fungerer dessverre ikke like godt for alle barn, det har jeg sett mange eksempler på. Til og med der foreldre utestenger enkelte barn fra å være med i sykkelgrupper. Men jeg er 100 % for at barn skal være mer aktive! Jeg påpeker bare at det kan være mange grunner til hvorfor en del barn blir kjørt. #avsporingslutt

På skolen vår er det ikke anbefalt å sykle før man går i 5. klasse. Tror det gjelder veldig mange skoler. Mine barn ønsker også å sykle til skolen, men vi velger å lytte til skolen og Trygg Trafikk.

• Liker 28
Skrevet (endret)
Blondinbolla skrev (29 minutter siden):

Veldig underlig! Selv noen som ikke er innholdsprodusent for SoMe skjønner at sol og skog er mer motiverende enn dunkel kjeller foran iPad? 

Begynner å lure på om en medvirkende årsak er at kjelleren nå er det eneste stedet man fremdeles kan trene i sports-bh? Utetemperaturen nå tilsier t-shirt eller lett løpejakke, og da får man jo vist mindre kropp (om det er viktig for løperen).

De ser veldig lite på tv, leste jeg nå. Høres aktivt og flott ut, men det virker jo som mor får sin dose med serier på mølla i kjelleren. 

Endret av Lopploella
  • Liker 26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...