Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Gjest Snøsøta
Skrevet

Mer og mer de siste par årene, hver  gang jeg åpner en av kanalene til CBE etter en stunds fravær tenker jeg, hva er det denne bedriften selger egentlig? Det er jo ingenting her! Kaffekoppen og beina som går hit eller dit har jo vært der lenge. Det verste er disse løpe på mølla i mørket om formiddagen på sensommeren mens man ser på seirer, og disse do-selfiene. Løpe til skole/bhg- innleggene er sammen med ta bilde av medbrakt søppel i en 10min pause i løpeturen ytterligere bilder på at de fullstendig har gitt opp å skape et eget produkt. Gjenbruk av oppskrifter fra internett som både er dagens middag og som repostes på netfit, som holdes kunstig i live med teasere ingen tror på lengre.  Er det noen som blir inspirert til eller informert om noe som helst her?

Eller er det bare middelmådige ansatte i markedsavdelinger som har lært at influencere er the new shit og som totalt mangler egen vurderingsevne? Og som selger inn en markedsplan hos ledere som aldri har lest eller har noen interesse av å bruke tid på influencere, det høres bare spennende ut? Klart, de kundene som forbruker mest og som hever seg over sin egen rolle i miljøutfordringene samler seg rundt de som fronter det samme i some - på den måte når bedriftene direkte de som forbruker mest og mest ukritisk.

Sånn sett blir CBE symbolet på den dekadansen og narsissismen som preger forbrukssamfunnet. Mens bedriftene og deres rolle blir mindre synlige oppi det hele. Og da blir CBE, i tillegg til den rollen hun spiller for egen maskin, også bare en brikke for big business, uten at hun sitter igjen med noen egenverdi for innsatsen. Bortsett fra noen sponsede produkter. Bloggen er helt tom nå. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjesta skrev (36 minutter siden):

Hva er greia med å være såå stolt over at ungene sykler til skole /bhg hver dag? LKE snakker om karakterbygging, og CBE reposter sykle/løpe-til-skoleinnlegg og legger på litt ekstra skryt om hvor flinke både barn og voksne er. 

Er det ikke helt normalt å sykle eller gå til skolen? Barna mine har iallefall gjort det siden de gikk i bhg, først sammen med meg, og etterhvert alene. De sykler til og fra skole hver dag, i all slags vær, ofte i snøstorm og 15 minusgrader. LKE og CBE skryter av det som om det er en stor greie bare de klarer fordi de er så flink og sprek familie. 

Jo, men når barna deres gjør det da blir det blåst ut av proporsjoner av foreldrene. Eldste kan gå til skolen selv, eller blir hun fulgt av foreldre, enda? I så fall er det jo heller rart. 

• Liker 14
Skrevet
Kimbe skrev (38 minutter siden):

Jeg kjenner jeg blir lei meg og provosert av hvordan de tar med seg valpen på lange turer. Uansett hvordan man vrir og vender på det er 9km på asfalt langt for en valp som ikke er ferdigutviklet. Samojed er en stor rase som ikke ansees å være ferdig utvokst før ved 18 mnd alder, og jeg skjønner ikke hvordan de tør å ta sjansen på at han ender opp med dårlige albuer eller hofteleddsdysplasi. Ja, det er en sjanse for at det kan gå fint, men det er også en stor sjanse for at det går dårlig.

Ikke minst kjennes dette så frustrerende for meg som tok alle hensyn, men allikevel endte opp med en hund med HD til tross for friske foreldre og søsken. Jeg klarer ikke fatte at noen vil ta den sjansen! I hvilken grad HD er arvelig eller miljøforårsaket er det ingen som blir enige om, noen mener 50/50, andre mener 50/60 eller 30/70. Allikevel er det ingen tvil om at eier selv kan forårsake både hofte- og albueplager dersom hunden blir overbelastet, brukt feil eller ikke får nok/riktig næring. Hvorfor tar de det ikke seriøst? 

Jeg er i samme rasemiljø som oppdretter av Ozo og kjenner så smått til henne, og hun virker som en flott dame som har gode verdier i sitt avlsprogram. Dermed synes jeg det er rart at hun ikke følger opp CBE&Co bedre. Selv om noe sier meg at det ikke ville falt i god jord dersom oppdretter ikke var enig i valgene de tar, siden de alltid vet best selv. MEN, jeg ville vært veldig oppmerksom på nettopp overbelastning i tidlig alder, for moren til Ozo har HD grad C. Det betyr ikke at han automatisk har arvet dårlige hofter, men betyr rett og slett at han har genetisk disposisjon til å kunne få hofteleddsdysplasi han også. Det ville jeg tatt på alvor, for det legger mange begrensninger og kan etterhvert bli svært smertefullt for hunden. 

Etter å ha hørt episoden av "Mitt liv med hund" med CBE og Ozo, er det en ting som faller meg inn: de snakker om hvordan Ozo er rampete og har mye energi (som de fleste valper, forøvrig). Noe sier meg at de derfor tenker at å løpe lange turer er godt for hunden, fordi han da blir stimulert og vil slutte å være rampete. Løping i seg selv er ikke veldig spennende for hunder, i alle fall ikke langs asfalt – selv for trekkhunder. Dermed tror jeg at løping på denne måten selvfølgelig vil gjøre kroppen sliten, men at hodet faktisk ikke har fått brukt seg. En god snuseøkt i hagen eller gode aktiviseringsleker slår en mil løping any day – rett og slett fordi hundene blir så slitne av å bruke nesa og hodet, og det er så innmari bra for dem! I mitt rasemiljø er jogging/løping med hund ikke noe man skryter av, rett og slett fordi det er så lite givende for hunden. Gode turer i ujevnt terreng eller god aktivisering er langt bedre. For en trekkhund vil naturligvis trekking være stas, men det er igjen noe annet enn joggetur – og Ozo er i alle fall alt for ung til å trekke noe som helst. 

100 tomler opp!

• Liker 18
Skrevet

Da har vofsen vært ute på 8 km løpetur igjen..

• Liker 19
Skrevet
odipodis skrev (48 minutter siden):

Da har vofsen vært ute på 8 km løpetur igjen..

hva er greia????? Kan de ikke løpe uten vofsen? Evt ta en rolig gåtur velegnet for den om den trenger mosjon. De har MYE tid resten av døgnet til sin egen trening (det blir jo tilbørlig presentert). 

• Liker 27
Skrevet

Det som er en rød tråd med dem er at det ikke er deres feil, alt som skjer eller som de blir avslørt med, kan alltids skyldes på noen andre. "Jeg gjorde xx fordi de gjorde yy". De kan i allefall ikke si at de ikke ble fortalt og advart den dagen det går galt med den hunden, når jeg leser her at hundens mor har HD grad C og at han er disponert for sykdom, så fatter jeg ikke at de ikke innretter seg etter det. 

Det skremmer meg hvor mye de pakker alt og alle rundt seg inn etter sine behov og sine mål, enten er du med dem eller så er du ikke med.

• Liker 49
Skrevet
Stjernekikkeren skrev (6 minutter siden):

Det som er en rød tråd med dem er at det ikke er deres feil, alt som skjer eller som de blir avslørt med, kan alltids skyldes på noen andre. "Jeg gjorde xx fordi de gjorde yy". De kan i allefall ikke si at de ikke ble fortalt og advart den dagen det går galt med den hunden, når jeg leser her at hundens mor har HD grad C og at han er disponert for sykdom, så fatter jeg ikke at de ikke innretter seg etter det. 

Det skremmer meg hvor mye de pakker alt og alle rundt seg inn etter sine behov og sine mål, enten er du med dem eller så er du ikke med.

Ja, du kan banne på at dersom Ozo viser seg å ha HD, så er det selvfølgelig oppdretter sin skyld og de har gjort alt rett for å tilrettelegge. Om de prøver seg på en "vi visste ikke at mor hadde grad C" vil de bare innrømme at de ikke har gjort godt nok forarbeid og ikke satt seg inn i verken stamtavle eller grunnleggende genetikk. Oppdretteren er seriøs og jeg kan ikke annet enn å tro at hun har nevnt det for dem, men hvor mye de lytter er vel en helt annen sak. 

HD er noe skikkelig herk, og er så vanskelig fordi det oppstår i en kombinasjon av arv og miljø. Til tross for målbevisst avl på hunder med gode hofter over tiår, popper det opp gang på gang, og det er særdeles få raser hvor det ikke oppstår (selv om flere raser ikke har krav til testing før avl). Selv eier jeg en rase hvor HD ikke er vanlig og ikke nødvendigvis må testes før avl, men det gjør jeg selvfølgelig likevel. Rasen er såpass atletisk og lett at den kan leve en livstid med HD uten å vise symptomer eller ha smerter, men jeg ønsker jo allikevel å legge tilrette for å unngå at de får HD. Samojed, som større og langt tyngre rase, vil nok med årene bli mer plaget av en eventuell HD-grad. 

• Liker 32
Skrevet
happygilmore skrev (2 minutter siden):

Du har ikke mulighet til å gi oppdretteren et vennlig hint om hva som skjer med valpen? Denne daglige løpingen på asfalt er IKKE bra!

Jeg kjenner henne ikke så godt at det blir naturlig for meg å varsle henne. Ikke vet jeg hvor godt forhold de har heller, og er dermed redd det heller vil fremstå som jeg har en personlig agenda mot CBE & Co. Dessverre er det jo også veldig begrenset hva en oppdretter får gjort noe med annet enn å gi velmente råd og tips, og jeg vet ikke hvor mye det hjelper i denne situasjonen. 

• Liker 16
Skrevet
3 hours ago, Kimbe said:

Jeg kjenner jeg blir lei meg og provosert av hvordan de tar med seg valpen på lange turer. Uansett hvordan man vrir og vender på det er 9km på asfalt langt for en valp som ikke er ferdigutviklet. Samojed er en stor rase som ikke ansees å være ferdig utvokst før ved 18 mnd alder, og jeg skjønner ikke hvordan de tør å ta sjansen på at han ender opp med dårlige albuer eller hofteleddsdysplasi. Ja, det er en sjanse for at det kan gå fint, men det er også en stor sjanse for at det går dårlig.

Ikke minst kjennes dette så frustrerende for meg som tok alle hensyn, men allikevel endte opp med en hund med HD til tross for friske foreldre og søsken. Jeg klarer ikke fatte at noen vil ta den sjansen! I hvilken grad HD er arvelig eller miljøforårsaket er det ingen som blir enige om, noen mener 50/50, andre mener 50/60 eller 30/70. Allikevel er det ingen tvil om at eier selv kan forårsake både hofte- og albueplager dersom hunden blir overbelastet, brukt feil eller ikke får nok/riktig næring. Hvorfor tar de det ikke seriøst? 

Jeg er i samme rasemiljø som oppdretter av Ozo og kjenner så smått til henne, og hun virker som en flott dame som har gode verdier i sitt avlsprogram. Dermed synes jeg det er rart at hun ikke følger opp CBE&Co bedre. Selv om noe sier meg at det ikke ville falt i god jord dersom oppdretter ikke var enig i valgene de tar, siden de alltid vet best selv. MEN, jeg ville vært veldig oppmerksom på nettopp overbelastning i tidlig alder, for moren til Ozo har HD grad C. Det betyr ikke at han automatisk har arvet dårlige hofter, men betyr rett og slett at han har genetisk disposisjon til å kunne få hofteleddsdysplasi han også. Det ville jeg tatt på alvor, for det legger mange begrensninger og kan etterhvert bli svært smertefullt for hunden. 

Etter å ha hørt episoden av "Mitt liv med hund" med CBE og Ozo, er det en ting som faller meg inn: de snakker om hvordan Ozo er rampete og har mye energi (som de fleste valper, forøvrig). Noe sier meg at de derfor tenker at å løpe lange turer er godt for hunden, fordi han da blir stimulert og vil slutte å være rampete. Løping i seg selv er ikke veldig spennende for hunder, i alle fall ikke langs asfalt – selv for trekkhunder. Dermed tror jeg at løping på denne måten selvfølgelig vil gjøre kroppen sliten, men at hodet faktisk ikke har fått brukt seg. En god snuseøkt i hagen eller gode aktiviseringsleker slår en mil løping any day – rett og slett fordi hundene blir så slitne av å bruke nesa og hodet, og det er så innmari bra for dem! I mitt rasemiljø er jogging/løping med hund ikke noe man skryter av, rett og slett fordi det er så lite givende for hunden. Gode turer i ujevnt terreng eller god aktivisering er langt bedre. For en trekkhund vil naturligvis trekking være stas, men det er igjen noe annet enn joggetur – og Ozo er i alle fall alt for ung til å trekke noe som helst. 

Veldig bra innlegg 👏👏

Påvirkerne utnytter en brukshundvalp flittig som innhold i sine so-me-kanaler. Som pen rekvisitt, akkurat som de bruker barna. Her kunne de ha påvirket positivt, med å vise hvordan man kan aktivisere og stimulere en vilter valp og etterhvert unghund: Valpekurs. Lære å sosialisere med andre hunder. Prøve litt på sportrening, lydighet, rallylydighet osv. Alt som gjør at hunden må bruke både hodet og kroppen, og som fort gjør hunden sliten, uten at ledd blir overbelastet. Snuse i hagen og skogen er det beste som finnes! Vet at det er en aktiv hundeklubb i nærheten av Fredrikstad/Sarpsborg. De tilbyr sikkert spennende aktiviteter og kurs. Alt dette kunne vært spennende innhold for følgere, men er vel ikke noe for de travle speilsliterne og besserwisserne bak påvirkerfirmaet.

• Liker 45
Skrevet
Kimbe skrev (32 minutter siden):

Jeg kjenner henne ikke så godt at det blir naturlig for meg å varsle henne. Ikke vet jeg hvor godt forhold de har heller, og er dermed redd det heller vil fremstå som jeg har en personlig agenda mot CBE & Co. Dessverre er det jo også veldig begrenset hva en oppdretter får gjort noe med annet enn å gi velmente råd og tips, og jeg vet ikke hvor mye det hjelper i denne situasjonen. 

Skjønner at du tenker sånn. Ser for meg at jeg som oppdretter ville satt pris på et hint, men samtidig er det jo litt rart om ikke oppdretter allerede vet om det som foregår; skulle tro h*n fulgte med på kjendisvalpen...

• Liker 25
Skrevet
Kimbe skrev (1 time siden):

Det er forståelig, men det er et uskyldig individ dette går utover hvis de bare får holde på som de gjør. Hvis det virkelig er skadelig for valpen å være med på all denne løpingen, så burde noe gjøres. 

• Liker 12
Skrevet

Selvfølgelig er det oppdretter som får skylden hvis hunden blir syk. Tviler på at det hadde hjulpet noe særlig om oppdretter hadde gitt dem råd, de kan jo og vet best selv, dessuten har de hatt hund før må vite. Har hatt hund "hele" livet jeg også, men lærer stadig noe nytt og er åpen for mer lærdom, og tar med glede imot tips og råd fra andre hundeiere, oppdrettere og instruktører. Men den ene tingen som at hunder ikke bør belastes med løping og lange turer før den er utvokst, er vel noe alle vet, utenom paret i Særp.  Og det å løpe på asfalt er ikke bra med en voksen hund heller, spesielt ikke hvis det skjer ofte. Vi mennesker kan kjøpe oss sko med demping som er beregnet for løping på asfalt, det kan ikke hundene.

• Liker 30
Gjest tranedatter
Skrevet

Dere som har peil på hund, kan dere ikke maile podcasten og spørre hva de tenker om løping så langt på asfalt? 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Felis said:

Kurs? Du kan ikke for alvor mene at paret har noe å LÆRE? Hvis noen skal på kurs, må det jo være medlemmene i hundeklubben i Særp. LKE har jo vokst opp med hund og er dermed ekspert, og kunne sikkert lært disse hundefolkene ett og annet. Gjerne karakterbyggende med "Science based aproach".  

Nei, det sku' tatt seg ut 😲! Noe å LÆRE, lizzm?
Akkurat denne instavennlige rekvisitten, som likevel er der hele tiden, kunne jo styrt bissnissen i en litt bedre retning hva gjelder påvirkningsmulighet/makt. Men da faller vel en del av nåværende forretningsstrategi, som virker å være provokasjon = engasjement = penger  bort.

Og dessuten, så har jo eierne det så travelt.

Endret av Villroses hage
sorry - trykkleif!
  • Liker 27
Skrevet
Rubella skrev (7 timer siden):

Dette fikk meg til å tenke på de dårlig utstoppede revene som florerer på Internett 😅

60DE0B97-8221-44E9-B718-D378F01D4A74.jpeg

Uansett, tror ikke det er noe filter på den storyen - bare overposering!

😂😂😂😂 Nå lo jeg høyt! Takk! 

• Liker 15
Skrevet

Hvis mor har C-hofter, syns jeg det er VELDIG spesielt at hun er avlet på i det hele tatt. Nå vet ikke jeg noe om oppdretter, men slikt hadde aldri oppdretteren til min hund avlet videre på. 
Har samojed selv på deleie, og hvis hun fikk C, så ville ikke oppdrettet avle videre på henne. En annen tispe i kullet fikk C, og dermed nei til videre avl. Til og med mor med A-hofter fikk ikke nytt kull dersom for mange i første kull fikk C-hofter. 🤷🏼‍♀️ 

det er for øvrig et krav at mor skal ha A eller B-hofter ser jeg på NKK 🤷🏼‍♀️

D0E23FAB-79F3-425F-8A32-0842A9BF1863.thumb.png.0dde3f7a882e3ac110a818418c0d995d.png

• Liker 23
Skrevet (endret)

Nytt samarbeid med Twentyfour. Dukker vel opp noen nye bilder med samme klær om noen uker, men siden samarbeidet da er "avsluttet" trenger de ikke merkes som reklame 😆

Endret av odipodis
  • Liker 41
Skrevet

Var ikke samarbeidet med Twentyfour avsluttet da? Synes hun skrev det da noen kommenterte at hun ikke merket innlegg med reklame

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...