¤flicka¤ Skrevet 11. august 2020 #26321 Skrevet 11. august 2020 Jeg klarer ikke helt komme over at ikke alle automatisk ser at det der er en helt fin og mer enn bra nok kropp, men at det hos enkelte brukere derimot inspirerer til bruk av ord som «uflatterende» og «ikke perfekt» og (igjen) «skavanker». Hvor er verden på vei? 😔 41
Jobbermedbarn Skrevet 11. august 2020 #26322 Skrevet 11. august 2020 23 minutter siden, ¤flicka¤ skrev: Jeg klarer ikke helt komme over at ikke alle automatisk ser at det der er en helt fin og mer enn bra nok kropp, men at det hos enkelte brukere derimot inspirerer til bruk av ord som «uflatterende» og «ikke perfekt» og (igjen) «skavanker». Hvor er verden på vei? 😔 Er så enig med deg og mange andre på de siste sidene! De siste sidene understreker jo virkelig bekymringen mange har for tidens fokus på det «perfekte« og presset som følger, også når det gjelder utseendet og kropp. Enkelte innlegg her underskriver jo nettopp hvor viktig det er å sette fokus på dette. Det naturlige og flotte er ikke bra nok, det skal bestrebes for det perfekte som jo ikke finnes. Trist lesing! 31
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 11. august 2020 Populært innlegg #26323 Skrevet 11. august 2020 (endret) 1 time siden, FruJohansen skrev: Men vinkelen ER jo ikke uflatterende! HVORDAN er den uflatterende? Bildet er bare spontant, og unndratt den vanlig regien! Ser du ikke, at når du med flere forsøker å fremstille et bilde uten regi som noe "uheldig" for å få C til å se "normal" ut - at det i seg selv bekrefter at foreligger en omfattende skulpturering av de bildene vi vanligvis ser av henne? Og "spar meg" for påstanden om at kritikken bunner i dårlig selvbilde hos kritikerne. Takk, @FruJohansen - for dette. jeg synes det er trist og ikke lite provoserende at flere av metakritikerne insisterer på at CBE i naturlig bevegelse, fremstår "uheldig", med "skavanker" og "lite flatterende". Og beskyldningen som at dette er et forsøk på å få henne til å se "normal" ut - hva betyr det, egentlig? Jeg ar engasjert meg i denne debatten i årevis. En av grunnene er at det skapes en illusjon av noe som folk skal inspireres av - men denne illusjonen er jo så uoppnåelig at ikke engang foregangskvinnene ser ut slik som de gjerne fremstiller seg. Det er jo helt fryktelig at idealene for hvordan man skal se ut, er helt uoppnåelige uten omfattende korrigeringer - både av lys og skygge, men også ved hjelp av restylane, botox og kirurgiske inngrep. Jeg tenker at både CBE og feks Sophie Elise er godt fanget i sitt eget nett - som observatør på utsiden, kan man jo bli helt sjokkert av hvor mye tid og krefter og ressurser - derav betydelige økonomiske - som brukes for å se ut på en gitt måte. Det er litt trist og ganske provoserende at man ikke kan fotograferes/filmes uten å hyle opp når man ikke har kontroll på det. Eller når man inntar bloggerposisjon med et løftet ben til og med når man er på skitur med familien sin. De er med på å skape et uoppnåelig og urimelig bilde av hvordan unge kvinner skal se ut. Og ja - det er uoppnåelig når ikke engang de selv ser ut som bildene av dem. Nå er det mange av oss på de siste sidene i denne tråden som klart og tydelig sier igjen og igjen at det er ganske befriende og fint å se en normal fremstilling av CBE. Hun ser flott ut også når hun ikke poserer. Likevel hevder altså flere av metakrtikerne at hun er "uheldig", "uflatterende" og viser "skavanker". Jeg ser virkelig ingen skavanker. Og gjentar igjen at jeg blir bare trist av at fans gjentatte ganger hevder dette. Jeg tenke forøvrig at hvis man virkelig for alvor tror at denne kritikken handler om dårlig selvbilde hos kritikerne, så har man noen utfordringer å ta tak i. Endret 11. august 2020 av pøbelsara 52
pøbelsara Skrevet 11. august 2020 #26324 Skrevet 11. august 2020 1 time siden, Lavande skrev: Så rart hvor ulikt vi oppfatter de siste sidene i denne tråden. Noen mener at uretisjert bilde uten posering og rett lys viser skavanker. Andre prøver å påpeke at det handler om å vise virkeligheten, og at bildene er finere uten "krampeaktige poseringer". Jeg synes at diskusjonen om at influencere bruker poseringsknep, og at enkelte benytter seg av redigeringsapper (som kan bidra til å skape et urealistisk og usunt skjønnhetsideal), er viktig. Jeg liker at folk våkner opp og er kritiske, og forstår at mange av bildene som legges ut av influencere ikke viser hvordan de egentlig ser ut. Her er en influencer som gjennom en rekke instagramposter avslører hvilke lys- og poseringsknep influencere tyr til for å se mest mulig plettfrie ut: https://www.kk.no/livet/hun-elskes-for-sine-strekkmerker-og-celulitter/72617253 . Fra lenken: "Inspirerte til ærlighet På en av postene fikk Mercer så mye som 650 000 likes og nesten fem tusen kommentarer, og mange skrev at de var blitt inspirert til å tørre å vise også de mindre «perfekte» bildene av seg selv." Fra https://www.minmote.no/#!/artikkel/24871449/janka-polliani-man-sender-ut-et-sykt-farlig-signal "Influencer Janka Polliani tar et oppgjør med redigeringsapper hun mener bidrar til å skape et urealistisk og usunt skjønnhetsideal." Fra https://www.minmote.no/#!/artikkel/24874709/minister-jeg-er-bekymret-for-unges-selvbilde - Digital rådgiver Elise Landa har uttalt: "– Det må settes større fokus på kritisk medieforståelse og det må inn i skole i mye større grad. Det er like viktig som sunt kosthold og fysisk aktivitet." Fra https://medietilsynet.no/mediebildet/kritisk_medieforstaelse/ "Kritisk medieforståelse er ferdigheter og kunnskap som folk trenger for å ta gode informerte valg om medieinnhold som de konsumerer, lager eller deler." Helt enig med deg! Og altså - jeg fatter ikke at et slikt engasjement som mange av oss i denne tråden har for dette, oppfattes som negativt? 26
Gjest Lavande Skrevet 11. august 2020 #26325 Skrevet 11. august 2020 (endret) 39 minutter siden, pøbelsara skrev: Helt enig med deg! Og altså - jeg fatter ikke at et slikt engasjement som mange av oss i denne tråden har for dette, oppfattes som negativt? Det er bekymringsfullt og trist hvis de som "forsvarer" Caroline Berg Eriksen faktisk mener at bilder som viser virkeligheten ikke er bra nok (eller vil ha det til at kritikerne mener bilder uten lys- og poseringsknep viser skavanker, når man er tydelig på at det ikke er tilfelle). Hvilke signaler sendes da ut? Endret 11. august 2020 av Lavande
FruRosa Skrevet 11. august 2020 #26326 Skrevet 11. august 2020 Så provoserende når hun filmer intetanende mindreårige, denne gang pianospillende, gjennom døråpningen! 23
FruJohansen Skrevet 11. august 2020 #26327 Skrevet 11. august 2020 4 minutter siden, FruRosa skrev: Så provoserende når hun filmer intetanende mindreårige, denne gang pianospillende, gjennom døråpningen! La oss håpe at noen uten pianospillende barn finner glede og trøst i dette innblikket i noen andre sin hverdag. (Ref. en fabelaktig argumentasjon jeg leste tidligere i tråden) 36
pøbelsara Skrevet 11. august 2020 #26328 Skrevet 11. august 2020 22 minutter siden, FruRosa skrev: Så provoserende når hun filmer intetanende mindreårige, denne gang pianospillende, gjennom døråpningen! Å fy, fillern. Det var ille. 24
Populært innlegg Surikatt Skrevet 11. august 2020 Populært innlegg #26329 Skrevet 11. august 2020 Caroline Berg-Eriksen bruker dagene sine på å gå rundt og snikfilme og snikfotografere barna og sprer det på Internett. Så filmer hun seg selv mens hun fniser etter annenhver setning, rufser seg selv i håret og går med magetopp. Hun virker helt hjernedød. Jeg har ikke andre ord for det. 71
ssophie Skrevet 11. august 2020 #26330 Skrevet 11. august 2020 (endret) Her er et annet godt eksempel på kontrasten mellom virkeligheten og hvordan CBE ønsker å fremstå: https://imgur.com/gallery/CfNauxe I treningsvideoene ser man at kroppen til bedriftens frontfigur opptrer helt normalt når den bøyes fremover, men i reklame for egen undertøyskolleksjon velger CBE likevel å posere sittende med innsugd mage helt blottet for den sannheten som vises i bildet til venstre. Det er bare trist, og ikke minst: Ufattelig usunt, farlig og helt i utakt med tiden. Hun er superflott, og dette er på ingen måte kritikk av hovedpersonens kropp. Dette er kun kritikk av hvordan bedriften velger å fremstille den. Edit: Har lagt kildene inn i imgur-lenken. Gi gjerne beskjed om kildene må inn i dette innlegget her også. Endret 11. august 2020 av ssophie 41
hippyskippy Skrevet 11. august 2020 #26331 Skrevet 11. august 2020 Er dere ikke snart ferdige med å zoome inn på kroppsdelene hennes. Kjedelig. 7
pøbelsara Skrevet 11. august 2020 #26332 Skrevet 11. august 2020 (endret) 21 minutter siden, hippyskippy skrev: Er dere ikke snart ferdige med å zoome inn på kroppsdelene hennes. Kjedelig. OK. Nå er dette heldigvis noe mange er opptatt av fortiden, da. ikke bare kroppsdelene til CBE, naturligvis - men hvordan folk fremstiller seg i SoMe kontra RL. Se feks innlegget til @Lavande litt lenger oppe om utspillet fra familieministeren. Jeg synes det er bra at debatten kommer. 👍 Endret 11. august 2020 av pøbelsara 44
Pås Skrevet 11. august 2020 #26333 Skrevet 11. august 2020 1 time siden, hippyskippy skrev: Er dere ikke snart ferdige med å zoome inn på kroppsdelene hennes. Kjedelig. Jeg er utrolig glad for at disse tingene blir avslørt, ikke bare CBE som skal avsløres men alle som fronter en falsk perfeksjon! Håper alle usikre unge jenter som leser hennes (og jada: andres og!) blogg får det med seg når det avsløres at ingen er perfekte! 36
Monimoni Skrevet 11. august 2020 #26334 Skrevet 11. august 2020 10 timer siden, Nebel86 skrev: Altså, vet det er en velkjent teknikk å overdrive og vinkle det inn en helt annen vei enn det som var ment, men det her er å ta det til et helt nytt nivå i sort belte i drama 😅 Både jeg og andre skriver at hun ser superbra ut, fit, smashing ut, slank og alt det der (Det må isåfall skorte på leseferdighetene for det står svart på hvitt flere ganger) til tross for den uflatterende vinkelen, som er uflatterende for absolutt alle, og hensikten ved å legge det ut, eller så hadde det vel ikke vært noe vits for en kritiker å gjøre det for å poengtere at hun ser annerledes ut på det screenshot bildet enn det hun selv viser.. Og skavanker leser hvertfall jeg som f.eks "manglende sprettrumpe, mangler svaien i ryggen som vi ser ellers" som surprise! Blir nevnt i kjent stil 🙄 Det bør ikke være nødvendig å gjøre seg vrang og dum med vilje. Om man jobbet med seg selv både på utsiden og mentalt så hadde man kanskje ikke trengt å kritisere,studere og ha et brennende ønske om at enkelte kropper ikke er så perfekte som det fremstilles som på blogger og i andre sosiale medier for å føle seg litt bedre selv, noe flere her åpenbart føler seg svært truet og/eller støtt av. Bare et tips 👍 Pust med magen og slapp bare litt av. Og bruk oftere punktum. 18
Gjest Lavande Skrevet 11. august 2020 #26335 Skrevet 11. august 2020 Sjekk danaemercer sin instagram, for å se hvordan hun vrir og vender på seg, kun for å vise frem en kropp hun egentlig ikke har: https://www.instagram.com/danaemercer/ , og sammenlign med bilder Caroline Berg Eriksen legger ut. Eksemplevis her suger Caroline Berg Eriksen inn magen, samtidig som hun strekker ene hånden i været: https://web.archive.org/web/20200811122614/https://scontent-ort2-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e35/117571343_300830507800723_6559510238809234200_n.jpg?_nc_ht=scontent-ort2-1.cdninstagram.com&_nc_cat=107&_nc_ohc=gcxaedNzccUAX-q3xys&oh=60c13c9346ac7434ba11623471fda213&oe=5F34FCDF&ig_cache_key=MjM3MzM0OTc1NTMxMDAxMTcxMg%3D%3D.2 Hentet fra CBE sin instastory i dag kl. 13.29 - https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno
Halle-Palle Skrevet 11. august 2020 #26336 Skrevet 11. august 2020 2 timer siden, hippyskippy skrev: Er dere ikke snart ferdige med å zoome inn på kroppsdelene hennes. Kjedelig. Jeg syns derimot at dette er en svært viktig og interessant diskusjon. Det er betegnende at de eneste som har noe negativt å si om de ubehandlede bildene er de som ellers er positiv til alt bloggeren foretar seg. Blir de skuffet/urolige av å se at kropp faktisk bare er kropp? 33
Ellevira Skrevet 11. august 2020 #26337 Skrevet 11. august 2020 Det skrives veldig mye om perfekte kropper for tida - på denne tråden. . Er det det vi vil? Er ikke alle kropper perfekte - event at alle kropper ikke er perfekte? Det referereres mye til om kroppen til CBE er perfekt eller ikke. Er ikke "vi" som skriver dette med å bygge oppunder at kroppsidealet er slank og veltrent? Hun viser antagelig fram kroppen sin så mye som hun gjør fordi hun syns hun er fin (kanskje perfekt?) - det blir kritisert opp og i mente - da syns jeg "vi" er like opptatt av hvordan kropper SKAL se ut. Og det er vel ikke det som er meningen? Eller? 5
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 11. august 2020 Populært innlegg #26338 Skrevet 11. august 2020 (endret) Jeg kritiserer henne for å vise frem bilder av en kropp som er posert og manipulert for å likne et ideal som er så ekstremt - og så trangt - at ikke en gang hun selv, eller de andre som lever av å vise frem at de likner veldig på det som altså er et ekstremt snevert ideal, klarer å leve opp til det. Jeg kritiserer det ekstreme fokuset på kropp i enhver sitiuasjon. På fjelltur - kroppsfokus. PÅ trening - kroppsfokus. Kveldsbading - kroppsfokus. Restaurantbesøk - kroppsfokus. De daglige kaffekoppene - kroppsfokus. Det er ikke bra for noen. Det er ikke bra for ble som påvirkes av dette. (Og ja - vi påvirkes alle, enten vi vil eller ikke.) Men det kan da umulig være bra som de som er trendsettere og influencere som opptrer som mal for andres bilde av "perfekt" eller "vakkert", heller - når de må ha hjelp av redigering, injeksjoner og kirurgiske inngrep for å likne mest mulig på bildet av seg selv? Endret 11. august 2020 av pøbelsara 54
Rev. Revenge Skrevet 11. august 2020 #26339 Skrevet 11. august 2020 (endret) 1 time siden, Lavande skrev: Sjekk danaemercer sin instagram, for å se hvordan hun vrir og vender på seg, kun for å vise frem en kropp hun egentlig ikke har: https://www.instagram.com/danaemercer/ , og sammenlign med bilder Caroline Berg Eriksen legger ut. Eksemplevis her suger Caroline Berg Eriksen inn magen, samtidig som hun strekker ene hånden i været: https://web.archive.org/web/20200811122614/https://scontent-ort2-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e35/117571343_300830507800723_6559510238809234200_n.jpg?_nc_ht=scontent-ort2-1.cdninstagram.com&_nc_cat=107&_nc_ohc=gcxaedNzccUAX-q3xys&oh=60c13c9346ac7434ba11623471fda213&oe=5F34FCDF&ig_cache_key=MjM3MzM0OTc1NTMxMDAxMTcxMg%3D%3D.2 Hentet fra CBE sin instastory i dag kl. 13.29 - https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno Den poseringen med armen opp langs skilleveggen med kaffekoppen i handa ser bare uhorvelig ubehagelig og unaturlig ut. Som danaemercer har sagt tidligere (mener det var henne), mange av disse stillingene som inntas rett før en selfie gjør rett og slett så vondt at de ikke kan holdes i mer enn noen sekunder. Endret 11. august 2020 av Revenge o'Cavatina 25
Keaton Skrevet 11. august 2020 #26340 Skrevet 11. august 2020 Er nok helt tilfeldig at det vises matvarer til lunsj og poengterer at dette skal spises før løping. 😑 24
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå