Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

Vi fikk til og med se at Caroline ikke er født med innovermage men en helt normal en og rompa er også ganske normal selv om hun prøver å posere med mest mulig svai. Helt motsatt av de gjennomredigerte bildene som vanligvis presenteres. Mulig hun glemte seg et sekund og at det glapp gjennom sensuren. Men begge virker mer sympatiske i denne settingen! 👏

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så enig i det @Sursøtsaus skriver, og et viktig tilleggspoeng, Synes jeg, er at cbe tillater det hele. Hun byr på kroppen sin og alt det man kan oppnå ved den.

 

Jeg er også enig i at bildene som vises av norsk natur er kjempe fine!! Jeg elsker naturen vi har og bruker den ofte. Har gått til de fleste toppene de viser og er i helt normal form, så turene er absolutt for vanlige folk (uten vondter i beina 😀). 
men jeg synes alltid det er en bismak med det om cbe vise på bloggen.. gå med vanlige tur klær! Fjellet er ikke en motearena, takk og lov. Ting trenger så absolutt ikke å matche og ha en sikkelig sekk med brystreim og magebelte, ikke en som passer til antrekket.. lke har mye mer fornuftig antrekk til fjellturer, men han blir da heller ikke seksualisert i bloggen.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aricia skrev:

Rull inn. :roll: 

Jeg analyserer bildene, og påpeker poenget med at den som faktisk fotograferer og redigerer er en mann/ mannen hennes, slik det også gjøres i kommentarfeltet på IG. Han ser idet bildene tas, og vi ser med hans blikk. Utvalg av bilder osv regner jeg selvsagt med at de er sammen om og enige om, men blikket til fotografen vil jo like fullt være innskrevet i bildene, bevisst eller ubevisst.

"Slesk mann" osv får du ta fullstendig på din egen regning, hjelpe meg. 

 

 

 

7 minutter siden, 123Frustrert skrev:

Er så enig i det @Sursøtsaus skriver, og et viktig tilleggspoeng, Synes jeg, er at cbe tillater det hele. Hun byr på kroppen sin og alt det man kan oppnå ved den.

 

Jeg er også enig i at bildene som vises av norsk natur er kjempe fine!! Jeg elsker naturen vi har og bruker den ofte. Har gått til de fleste toppene de viser og er i helt normal form, så turene er absolutt for vanlige folk (uten vondter i beina 😀). 
men jeg synes alltid det er en bismak med det om cbe vise på bloggen.. gå med vanlige tur klær! Fjellet er ikke en motearena, takk og lov. Ting trenger så absolutt ikke å matche og ha en sikkelig sekk med brystreim og magebelte, ikke en som passer til antrekket.. lke har mye mer fornuftig antrekk til fjellturer, men han blir da heller ikke seksualisert i bloggen.

Jeg føler begge disse poengene i uthevet skrift går litt hånd i hånd: Vi ser bildet fra kameraet og dermed også automatisk fotografens/mannens blikk, mens damen "utfører kvinne." Dvs at vi ser ikke bare "dame" fra mannens blikk, men hun ter seg også som en veldig spesifik representasjon på "dame". En representasjon som har blitt det universelle, normative bildet av "dame" gjennom flere repitisjoner av samme bildet overalt i media. Så vi har en modell som opptrer som en spesifik, stereotypisk representasjon av "dame", vi ser det gjennom kameraet/mannens begjærende blikk, og vi (ikke vi som i vi her som diskuterer det, men som publikum) blir påvirket av normene til å gjenkjenne bildet som en ekte representasjon på en "ekte kvinne", selvom dette i realiteten er et veldig restriktivt bildet av hva "kvinne" er for noe. 

Vil legge til for å unngå å høres helt ut som Ulrikke Falch så er jeg fullt klar over at Caroline er hvit, heterofil, cis og middel-klasse, så jeg forventer på ingen måte at hun alene er skyld i for lite mangfold i media av definisjonen av femininitet og kvinne-rollen. Det jeg derimot føler jeg kan kritisere henne for er at hun, sammen med SoMe, media og modellbransjen, ved hjelp av bilder og perspektiv er med på å fortsette dette narrativet om at kvinner er bare disse spesifike, passive figurene. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Chrisssi skrev:

Vi fikk til og med se at Caroline ikke er født med innovermage men en helt normal en og rompa er også ganske normal selv om hun prøver å posere med mest mulig svai. Helt motsatt av de gjennomredigerte bildene som vanligvis presenteres. Mulig hun glemte seg et sekund og at det glapp gjennom sensuren. Men begge virker mer sympatiske i denne settingen! 👏

Kom inn for å poste denne lenken, men siterer deg i samme slengen fordi ett av eksemplene her (sammenligningsbilde nr to) viser tydelig det du beskriver som «å posere med mest mulig svai»: https://www.dagbladet.no/kjendis/hylles-for-bilder-bak-fasaden/72651428 

I artikkelen viser ex-bloggeren Alexandra Nilsson bilder i par som hun kaller «Instagram versus virkeligheten».  I lys av debatten på disse siste sidene skulle jeg ønske at CBE tok til seg iallfall litt av dette som en av Nilssons følgere skriver:

«Mer av dette trengs det på Instagram. Heia deg, Alexandra. Skulle ønske at du fantes da jeg var 14 år, for da hadde jeg virkelig behøvd dette, men det funker for en 32-åring også.»

 

 

Endret av Hedy Lamarr
Skrivefeil
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, LilleSnupp skrev:

Fine bilder med landskapet i fokus. Synd at de redigerer fargene så feil. Turkis himmel og brunt/petroleum natur. 

Det er jo ikke første gangen det.skjer. Ene gangen de var på fjellet, og tok bilde med drone, så klarte han jo å få alle de hvite bilene turkise. Han har vel mest erfaring med å redigere CBE, så det blir vel noe annet med landskapsbilder. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er været bedre i fjellet nå? Var jo stengte fjelloverganger i helgen. Ser litt kaldt og vinterlig ut på bildene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Kollontaj skrev:

Gode innlegg fra flere her! 👍 Jeg oppfatter at mye som fremvises i influencerverden handler om kontroll. Det bekymrer meg (i tillegg til kvinnesynet som andre skriver om over) at å kontrollere tilværelsen der alt er helt on fleek, fra negler, ungers hår og rom, kroppen din, huset ditt, hagen din osv, det er ikke sunt for noen og det er ikke oppnåelig for så mange av oss. Denne middelklasseforventningen (jeg tilhører nok middelklassen selv, altså) der livet består av at du takler alt fra å lage middag med sunne råvarer til å trene i timesvis daglig, du kan alt fra seiling til å gå milevis på ski, kan se smashing ut etter mange timer på fjellet - der de lange neglene er i behold og der ungene aldri ser ut til å komme fra noe annet enn en Laura Ashley-katalog, det livet er ikke verken bærekraftig eller sunt for kvinner i 2020. Hvor blir det av kreativiteten, råskapen, å kunne være noe annet enn et objekt og statussymbol i denne lille boksen av vellykkethet og perfeksjonisme? 

Helt enig i dette og det minner meg dessverre kraftig om et utdrag fra en artikkel fra 1959 av Emily Mudd: 
 

"To be a successful wife is a career in itself, requiring among other things, the qualities of a diplomat, a businesswoman, a good cook, a trained nurse, a schoolteacher, a politician, and a glamour girl…a program of avoiding arguments, indulging their husbands’ whims, helping them relax, and sharing their burdens would “foster harmony” in the home and make them “happy wives”

Dette viser et skrekkelig bilde av hvor langt vi enda har å gå når det gjelder kvinnekamp, for selvom vi har kommet lengre så har også slik du lister opp over her, disse ekstreme rollene blitt oppgradert til nye høyder. Alt skal være on fleek, alt skal være punktlig og ordentlig, alt skal være det beste av det beste, og viktigst av alt: alt skal gjennomføres med et stort lykkelig smil om munnen. Dette gjelder ikke bare influensere, men det er noe som påvirker oss stadig, overalt, fra venner og bekjente, fra medier som filmer, bøker og serier til mål vi setter oss selv. Det er ikke rart at CBE sitt glanssmil slår sprekker så fort hun får kritikk når hun har malt seg selv i et hjørne hvor dette er standarden for det hun skal levere. Likevel slipper hun ikke unna kritikk fordi som influenser er hun med på å bidra til at dette er en standard og til og med en "naturlig" del av det å være kvinne: Et glansbilde av en pen, veltrent tobarnsmor som lager den beste, sunneste maten, har de fineste barna (ref "hair goals"og annen fokus på barnas utseende), har stort hus og de beste bursdagsfeiringene, er best i jobben sin, vet best i alle slags tilfeller (Ref kommentarfelt på blogg), to små søte hunder som passer det sukkersøte bildet hennes, har en veltrent og attraktiv mann som er "heldig" fordi hun er så sexy, og sist men ikke minst: Alt er gjennomført uten en klage og med et lykkelig smil om munnen. Med andre ord, en ganske utdatert 1950-talls kvinne som tatt rett ut av Mad Men.

Og før noen kommer meg i forkjøpet: Nei, jeg synes ikke det er et problem at CBE liker trening og sunn mat. Jeg tror genuint på at hun liker en aktiv livstil, spiser grønt fordi hun synes det er godt og jeg tror også at hun er en litt over gjennomsnittet ryddig person. Det er ikke noe problematisk i seg selv. Det som gjør dette bildet kritikkverdig er at jobben hennes er, som flere har nevnt her før, å være en "påvirker", og det hun forsøker å "påvirke" folk til er å følge disse ganske gammeldagse kjønnsnormene. Det er ikke galt om noen folk har lyst til å trene når de leser bloggen hennes og jeg har selv prøvd noen av oppskriftene hun har lagt ut i fortiden, men hun går under en "livsstilsblogg", ikke en "treningsblogg" eller "oppskriftsblogg". Med andre ord, hun er en alt-i-en-pakke som prøver å selge hele denne livsstilen hun viser på sine sider som noe "naturlig" og "realistisk." Det gjør det vanskelig å skille henne fra varemerken CBE og Caroline som person, fordi på den ene siden hevder hun at hun alltid har likt trening og har spist sunt fra barndommen, er best i klassen, ikke kan spise fordi hun ikke orker se mett ut i en spesifik kjole, osv, altså et narrativ vi ser igjen og igjen på hennes komersielle platformer, mens på den andre siden så sier hun at bloggen bare viser en brøkdel av livet hennes, at hun kan være morsom og tullete og at hun har mange andre verdier enn bare det overfladiske, men dette ser vi enten aldri eller svært sjeldent. Jeg er ikke her for å dømme CBE som person for jeg kjenner henne ikke, men avataren hun bruker i media er med på å videreføre stereotypiske representasjoner av "neuclear"-familien, omså om det ligger mer under overflaten eller ikke. Hun har drevet med dette i over 10 år nå, på samme kjør, så jeg tviler på at det kommer til å løsne der med det første. Jeg håper bare at publikum finner andre motivasjoner og underholdning i hverdagen enn bare CBE.no

 

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder, flott natur og ser ut som de har flotte opplevelser.  Dette er ikke et " kritisere for å kritisere innlegg".  Jeg greier bare ikke la være å tenke dette når jeg ser på bilder, stories og blogginnlegg fra de siste dagene med fjellturer.  Anorakken var vel sponset. Men er det noe mer? Er det noe avtale/spons/gave/  med sko, sekker, caps, hotell, ? Hvorfor går hun i hotpants på fjellet i iskaldt vestlandsvær? Er det noe med den kortbuksen? Eller sokkene? Kommer det noe i ettertid? Er dette, evt kommer dette til å bli , produktplassering av en eller annen art? Blir jeg " utsatt" for noe jeg ikke vet hva er? 

 

Dette er kritikk jeg kunne rettet til andre også, inkludert friluftsbloggere. Så det er ikke bare til cbe, og kritikk for å kritisere. 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig i det @Sursøtsaus skriver, og et viktig tilleggspoeng, Synes jeg, er at cbe tillater det hele. Hun byr på kroppen sin og alt det man kan oppnå ved den.

 

Bildene som vises av norsk natur er kjempe fine!! Jeg elsker naturen vi har og bruker den ofte. Har gått til de fleste toppene de viser og er i helt normal form, så turene er absolutt for vanlige folk (uten vondter i beina 😀). 
men jeg synes alltid det er en bismak med det om cbe vise på bloggen og må si meg enig med @MiniMjau. Jeg synes også det er noe som skurrer. For det første: gå med vanlige turklær! Fjellet er ikke en motearena, takk og lov. Hvit tights på fjelltur er rart i mitt hodet. Vindtettbukse som tåler å bli fuktig er en fordel. Klær trenger så absolutt ikke å matche og ha en sikkelig sekk med brystreim og magebelte, ikke en som passer til antrekket.. lke har mye mer fornuftig antrekk til fjellturer, men han blir da heller ikke seksualisert i bloggen.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 123Frustrert skrev:

Er så enig i det @Sursøtsaus skriver, og et viktig tilleggspoeng, Synes jeg, er at cbe tillater det hele. Hun byr på kroppen sin og alt det man kan oppnå ved den.

 

Bildene som vises av norsk natur er kjempe fine!! Jeg elsker naturen vi har og bruker den ofte. Har gått til de fleste toppene de viser og er i helt normal form, så turene er absolutt for vanlige folk (uten vondter i beina 😀). 
men jeg synes alltid det er en bismak med det om cbe vise på bloggen og må si meg enig med @MiniMjau. Jeg synes også det er noe som skurrer. For det første: gå med vanlige turklær! Fjellet er ikke en motearena, takk og lov. Hvit tights på fjelltur er rart i mitt hodet. Vindtettbukse som tåler å bli fuktig er en fordel. Klær trenger så absolutt ikke å matche og ha en sikkelig sekk med brystreim og magebelte, ikke en som passer til antrekket.. lke har mye mer fornuftig antrekk til fjellturer, men han blir da heller ikke seksualisert i bloggen.

Jeg er så enig. Det brukes ikke vanlige turklær fordi kroppen synes ikke så godt i de. Og når formålet med de bildene er egentlig ikke å vise fin norsk natur, men heller kroppen til CBE som vanlig, så må nok turklær vike for hvit tights. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Monimoni skrev:

Jeg er så enig. Det brukes ikke vanlige turklær fordi kroppen synes ikke så godt i de. Og når formålet med de bildene er egentlig ikke å vise fin norsk natur, men heller kroppen til CBE som vanlig, så må nok turklær vike for hvit tights. 

Vet ikke om hvit strømpebukse og USA sokker er moderne men for folk som blir inspirert til å ta en fjelltur er det viktig å vite at det er vinter i fjellet nå og man bør alltid ha skikkelig tøy i sekken i det minste. Mange som har måtte reddes ned fra fjellet i sommer. Bekledning er viktig, vindtett, varmt og gjerne en vindsekk i sekken. 

Endret av kvinneguide
skrivefeil
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kvinneguide skrev:

Vet ikke om hvit strømpebukse og USA sokker er moderne men for folk som blir inspirert til å ta en fjelltur er det viktig å vite at det er vinter i fjellet nå og man bør alltid ha skikkelig tøy i sekken i det minste. Mange som har måtte reddes ned fra fjellet i sommer. Bekledning er viktig, vindtett, varmt og gjerne en vindsekk i sekken. 

Helt fantastiske naturbilder de har lagt ut. De har helt sikkert inspirert  mange til å gå mer i fjellet. Å gå på tur i fjellet i treningstights er på ingen måte unormalt eller rart. Opp til hver enkelt å ha på seg klær man finner mest behagelig. De har sikkert med seg «skikkelig tøy» i sekken også🙂

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Hellasinmyheart skrev:

Helt fantastiske naturbilder de har lagt ut. De har helt sikkert inspirert  mange til å gå mer i fjellet. Å gå på tur i fjellet i treningstights er på ingen måte unormalt eller rart. Opp til hver enkelt å ha på seg klær man finner mest behagelig. De har sikkert med seg «skikkelig tøy» i sekken også🙂

 

Vi vet ingenting om hva de har i sekken. Jeg håper de inspirerer folk til å gå i fjellet, men synes også det er rart at de ikke har skikkelige fjellstøvler og at hun ikke har turbukse. 
 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, pøbelsara skrev:

Vi vet ingenting om hva de har i sekken. Jeg håper de inspirerer folk til å gå i fjellet, men synes også det er rart at de ikke har skikkelige fjellstøvler og at hun ikke har turbukse. 
 

Nei, det vet vi ikke. Du må gjerne synes det er rart, men det synes ikke jeg. Vet om mange som går på fjelltur i treningtights og joggesko. Deres valg😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil igjen gi de skryt for innleggene fra denne turen. Inspirerende faktisk, jeg får lyst til å gå i fjellet. Jeg legger merke til at det er "svai rygg" (for å fremheve baken) og den tidligere omdiskuterte hvite tightsen på et par av bildene, men syns alt i alt at disse innleggene er gode, så da bryr jeg meg ikke om at det blir bittelitt "rumpa på Dovre" og litt `tights som ligner på strømpebukse` innimellom. 

10 poeng! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva skjedde med rumpen egentlig🙊 Til og med når hun presser den ut med den latterlige svaien, er den ikke der. Hun ser bra ut da, i videoene. Ikke photoshoppa ihjel.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, pøbelsara skrev:

Vi vet ingenting om hva de har i sekken. Jeg håper de inspirerer folk til å gå i fjellet, men synes også det er rart at de ikke har skikkelige fjellstøvler og at hun ikke har turbukse. 
 

Tja, det kommer vel an på hvor vandt man er til å gå i et slikt tereng? Jeg går ikke så ofte tur i fjellet så når jeg først tenker å ta meg en tur så blir det ofte joggesko/støvler og treningstights på meg. Det hender det er nok, andre ganger går jeg på en smell og har kledd meg for dårlig. I innlegget om Storronden var det både vinterhandsker, anorakk og skikkelig bukse og sko på. Synes antrekkene de bruker virker ganske normale utifra værforholdene som vises på bildene.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betraktningen om fjellstøvler var ikke ment som kritikk, men jeg er adskillig tryggere på foten med gode fjellstøvler og jeg synes det erlettere å gå i ur både oppover og nedover med skikkelige fjellstøvler. Da jeg gikk Besseggen sist, traff jeg folk med joggesko, såjeg vet jo at folk går I fjellet med det. Skoene til cbe ser ikke ut som fjellstøvler, men mulig de er detlikevel.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, pøbelsara skrev:

Betraktningen om fjellstøvler var ikke ment som kritikk, men jeg er adskillig tryggere på foten med gode fjellstøvler og jeg synes det erlettere å gå i ur både oppover og nedover med skikkelige fjellstøvler. Da jeg gikk Besseggen sist, traff jeg folk med joggesko, såjeg vet jo at folk går I fjellet med det. Skoene til cbe ser ikke ut som fjellstøvler, men mulig de er detlikevel.

Ser ut som Mucks turstøvler , kanskje ikke den beste fjellstøvlen, mer tursko, men det blir jo opp til hver enkelt

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Pollen skrev:

Ja, hva skjedde med rumpen egentlig🙊 Til og med når hun presser den ut med den latterlige svaien, er den ikke der. Hun ser bra ut da, i videoene. Ikke photoshoppa ihjel.

Det er sånn en ekte, naturlig rumpe ser ut. Og ikke slik LK har framstilt den i sine redigert ihjel bilder.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...