Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, Aricia skrev:

Nei, det var slett ikke nettopp det du sa.

Du kunne fint i starten sagt deg enig med innlegg som @pøbelsara sitt og mange flere, som har nyansert kritikken på dette punktet og noen flere over de siste sidene i tråden.

Men hva gjorde du i stedet? Jo, du brukte poengene mange andre kritiserte før deg til å generalisere og slå fast at alt blir kritiisert her, altså for å diskreditere tråden som helhet, øyensynlig for å få fokuset bort fra at det akkurat da var såpass nyansert at hele skyttergravskrigen sto i fare for å gå i oppløsning.

Du er ikke alene i tråden om denne strategien, og akkurat denne gangen kommer jeg ikke til å gi meg på dette. Det er enormt påfallende hvorfor man hele tiden skal ligge som en gjedde i sivet og vente på de få innleggene som går over en slags strek, for så å hogge til og slå fast at dette er helt typisk og diskrediterer hele tråden. Å i tillegg gjøre dette på et tidspunkt da debatten faktisk er over gjennomsnittet nyansert blir bare pussig. Hvorfor ikke heller delta i debatten, si seg enig med dem som har kritisert, og så utdype litt selv hva du reagerer på? (det er et retorisk spørsmål, jeg lurer ikke)

Jo det var det jeg nettopp sa. Hvorfor skal jeg si meg enig, hvis jeg ikke er enig? Er mer påfallende at hver gang jeg er innom tråden så står det side opp og side ned med sarkastisk unødvendig skittslenging mot bedriften. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Nuvel.. 

Å få piggene ut i en diskusjon som omhandler en person du ikke kjenner på privaten er noget spesielt 

Hahaha er flere enn meg med piggene ut her. Mer spesielt at flere går med lupe og kritiserer hver eneste lille ting bedrifter n foretar seg. 

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, Aricia skrev:

Nei, det var slett ikke nettopp det du sa.

Du kunne fint i starten sagt deg enig med innlegg som @pøbelsara sitt og mange flere, som har nyansert kritikken på dette punktet og noen flere over de siste sidene i tråden.

Men hva gjorde du i stedet? Jo, du brukte poengene mange andre kritiserte før deg til å generalisere og slå fast at alt blir kritiisert her, altså for å diskreditere tråden som helhet, øyensynlig for å få fokuset bort fra at det akkurat da var såpass nyansert at hele skyttergravskrigen sto i fare for å gå i oppløsning.

Du er ikke alene i tråden om denne strategien, og akkurat denne gangen kommer jeg ikke til å gi meg på dette. Det er enormt påfallende hvorfor man hele tiden skal ligge som en gjedde i sivet og vente på de få innleggene som går over en slags strek, for så å hogge til og slå fast at dette er helt typisk og diskrediterer hele tråden. Å i tillegg gjøre dette på et tidspunkt da debatten faktisk er over gjennomsnittet nyansert blir bare pussig. Hvorfor ikke heller delta i debatten, si seg enig med dem som har kritisert, og så utdype litt selv hva du reagerer på? (det er et retorisk spørsmål, jeg lurer ikke)

Noen få innlegg, som går over en slags strek? Vil heller si at det er mange innlegg som går over streken, og noen gode, nyanserte innlegg. 

Denne tråden blir også ryddet med jevne mellomrom. Tenk om noen stadig vekk tok skjermbilde av innlegg før de blir slettet og samlet dem opp i et arkiv, for å hele tiden kunne lenke til imgur-bilder av flere år gamle innlegg for å understreke et ekspempel?Tenk å hele tiden måtte svare for noe du skrev for fem, seks år siden? 

• Liker 7
Gjest tranedatter
Skrevet
4 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

Noen få innlegg, som går over en slags strek? Vil heller si at det er mange innlegg som går over streken, og noen gode, nyanserte innlegg. 

Denne tråden blir også ryddet med jevne mellomrom. Tenk om noen stadig vekk tok skjermbilde av innlegg før de blir slettet og samlet dem opp i et arkiv, for å hele tiden kunne lenke til imgur-bilder av flere år gamle innlegg for å understreke et ekspempel?Tenk å hele tiden måtte svare for noe du skrev for fem, seks år siden? 

Vel, ignorance is a bliss.

Mye av det som blir slettet er jo fra deg.. og dere som støtter cbe.no uten forbehold. Veldig ofte må moderator slette off-topic og brukerdebatt, der, bland annet du, ikke skriver om tema (cbe.no) men hva andre synes, tenker og tror.

Det er VELDIG mange ulike brukere her inne. Noen er opptatt av barna, andre av design, andre igjen blogg som fenomen, noen av Instagram. Noen vil bare krangle, diskutere - DET ER ET DISKUSJONSFORUM!

---

Jeg for min del synes debatten om arbeid og ferietid i AS er utrooooolig kjedelig. Det er først når cbe.no påstår hun jobber mye mer enn alle andre det blir relevant. (at de er på ferie, men samtidig jobber for så "klage" på lite fritid")

Skrevet

Nå er det faktisk moro å følge dem på insta :)  Vi får se flott norsk natur og ekte turglede :) Ispedd morsomme kommentarer fra LK 😄

• Liker 24
Skrevet
3 minutter siden, Minnie Mus skrev:

Nå er det faktisk moro å følge dem på insta :)  Vi får se flott norsk natur og ekte turglede :) Ispedd morsomme kommentarer fra LK 😄

Enig. Utrolig mye flotte naturbilder og LKE er utrolig morsom😊

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, Shopgirl2014 skrev:

Det er bare din subjektive mening. Ingen har nektet at det av og til er usaklig kritikk, men er det du som som er overdommer for hva som er over streken eller ikke? Du skriver jevnlig som om du skulle være det.
Et eksempel på jeg mener du er på jordet: Du har tidligere skrevet du ikke ser problemet med kvinnesynet mange av lettkleddbildene framstiller. Der for er kritikk av kvinnesynet CBE.no ofte portretterer usaklig kritikk i din verden. Jeg mener du tar helt helt feil så vi er altså uenige på det punktet. Tenk om vi i stedet for å ligge i skyttegravene og vente på neste (egendefinerte) usaklige innlegg, som vi så kan bruke til å diskreditere alle innlegg i tråden på basis av dette ene, kunne ha diskutert og debattert hvorfor vi er uenige. Jeg forventet ikke vi skal oppnå enighet  men jeg har stor tro på diskusjon og debatt.  Selv i denne tiden hvor polarisering er mer norm en unntak 😞

Rydding i tråden er vel så ofte avsporinger og brukerdebatt  (ja jeg vet jeg bidrar til det nå ;)). Eller rydding av de usakligste, som også rapporteres av mange av dem som ikke er begeistret for CBE.no.

En «liten» sidebemerkning til det siste du skriver. Hva er galt med konfrontere med tidligere uttalelser? De fleste står vel inne for det de skriver (jeg gjør hvert fall) og skulle tid og omstendigheter ha forandret synet mitt på en sak har jeg ingen problemer med å innrømme jeg tok feil. Det er CBEs og LKEs påståelighet på at de aldri har tatt eller aldri kommer til å ta feil som irriterer mange lesere. At de for eksempel aldri har innrømmet skyld uten at det har vært med forbeholdet at det var noen andres (les: lesernes) feil. 

• Liker 27
Skrevet

Innleggene det var snakk om her inneholdt ikke regelbrudd, men det mange her/flertallet (?) oppfattet som uinteressant pirking på detaljer. Derfor "en slags".

Resten av innlegget ditt forstår jeg ikke relevansen med i sammenhengen (sånn går det når du valgte å ikke lese mitt innlegg i kontekst).

• Liker 18
Skrevet (endret)
41 minutter siden, Inocybe skrev:

Det er bare din subjektive mening. Ingen har nektet at det av og til er usaklig kritikk, men er det du som som er overdommer for hva som er over streken eller ikke? Du skriver jevnlig som om du skulle være det.
Et eksempel på jeg mener du er på jordet: Du har tidligere skrevet du ikke ser problemet med kvinnesynet mange av lettkleddbildene framstiller. Der for er kritikk av kvinnesynet CBE.no ofte portretterer usaklig kritikk i din verden. Jeg mener du tar helt helt feil så vi er altså uenige på det punktet. Tenk om vi i stedet for å ligge i skyttegravene og vente på neste (egendefinerte) usaklige innlegg, som vi så kan bruke til å diskreditere alle innlegg i tråden på basis av dette ene, kunne ha diskutert og debattert hvorfor vi er uenige. Jeg forventet ikke vi skal oppnå enighet  men jeg har stor tro på diskusjon og debatt.  Selv i denne tiden hvor polarisering er mer norm en unntak 😞

Rydding i tråden er vel så ofte avsporinger og brukerdebatt  (ja jeg vet jeg bidrar til det nå ;)). Eller rydding av de usakligste, som også rapporteres av mange av dem som ikke er begeistret for CBE.no.

En «liten» sidebemerkning til det siste du skriver. Hva er galt med konfrontere med tidligere uttalelser? De fleste står vel inne for det de skriver (jeg gjør hvert fall) og skulle tid og omstendigheter ha forandret synet mitt på en sak har jeg ingen problemer med å innrømme jeg tok feil. Det er CBEs og LKEs påståelighet på at de aldri har tatt eller aldri kommer til å ta feil som irriterer mange lesere. At de for eksempel aldri har innrømmet skyld uten at det har vært med forbeholdet at det var noen andres (les: lesernes) feil. 

Hvorfor mener du at kvinnesynet lettkleddbildene av CBE fremstiller er problematisk da? Selv mener jeg at alle kvinner og menn bestemmer over sin egen kropp og hvordan de ønsker å bli avbildet i offentligheten. Jeg mener at alle kvinner og menn har frihet til å spille på sex eller poste bilder av seg selv i undertøy, dersom de ønsker det, og jeg mener at det ikke skal være nødvendig å dekke seg til selv om man har barn. Småbarnsforeldre kan også spille på sex om de ønsker det. Så nei, jeg synes ikke CBE forfekter et problematisk kvinnesyn. Jeg mener hun representerer et kvinnesyn hvor kvinner står fritt til å velge sjøl hvordan de ønsker å fremstille seg selv i offentligheten. 

Endret av Shopgirl2014
  • Liker 9
Skrevet
15 timer siden, Ikkenoledig skrev:

Å jobbe i ferien sin er ikke veldig unormalt. Jeg har lederansvar. Og selv om jeg har ferie må jeg være tilgjengelig på telefon, sjekke Mail og i tilfelle krise - dra på jobb. Dette gjelder også kvelder, helger, helligdager og ferier. Ikke en unik situasjon hverken for meg, mitt yrke eller stilling. Ikke noe som bare omfatter bloggere med andre ord. Ganske vanlig i 2020...

Ja, men da har du sikkert fastlønn, og fører ikke timer. Og som jeg skrev, så jobber du gratis for bedriften eller at du får såpass med lønn at det forventes at du jobber utenom normal arbeidstid. Vet at det ikke er unormalt. Men på sikt så har alle behov for fri fra jobb, koble helt av. Ingen arbeidsgivere vil at de ansatte skal bli sykemeldt pga for mye jobbing. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
26 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

Hvorfor mener du at kvinnesynet lettkleddbildene av CBE fremstiller er problematisk da? Selv mener jeg at alle kvinner og menn bestemmer over sin egen kropp og hvordan de ønsker å bli avbildet i offentligheten. Jeg mener at alle kvinner og menn har frihet til å spille på sex eller poste bilder av seg selv i undertøy, dersom de ønsker det, og jeg mener at det ikke skal være nødvendig å dekke seg til selv om man har barn. Småbarnsforeldre kan også spille på sex om de ønsker det. Så nei, jeg synes ikke CBE forfekter et problematisk kvinnesyn. 

Velger å sitere et innlegg som jeg mener beskriver det problematiske i CBEs lettkleddbilder bedre enn det jeg klarer 👇

På 2.7.2020 den 10.06, Alenvers skrev:

Jeg støtter hundre prosent det som er blitt sagt angående barn og lettkledte bilder. Jeg er ikke enig i at det er ok så lenge barna bare holdes utenfor. Det er selvsagt mye bedre, men de blir berørt uansett. 

Vi er mange som har presisert at bedriften synes å være i utakt med det som skjer ellers i samfunnet. Jeg synes det er bekymringsfullt at influensene jobber mot kreftene som ønsker å forbedre kvinnens stilling i samfunnet. Jeg følger blant annet Amanda Oxell, som jobber for å fjerne sexistisk innhold fra sosiale medier. Hun legger press på annonsører som opprettholder foreldede kjønnsstereotypier. I reklameverdenen er det fremdeles slik at kvinner skal være sexy og tilgjengelige, mens menn skal vise styrke og makt. Det er naivt å tro at dette ikke påvirker oss. Jeg oppfordrer influenserne til å lese og tenke over Amanda Oxells tips til annonsører. Hun oppfordrer blant annet til å ikke selge sex, til å være bevisste på hvem som er aktiv og passiv på bildene og til å unngå "body cropping", det å fokusere på enkelte kroppsdeler. Personen på bildet er et menneske, ikke et objekt. 

Bevisstgjøring og engasjement gir resultater. I reklamer for treningstøy og undertøy ser vi nå i større grad modeller med ulike kropper, strekkmerker osv. Det er forfriskende og frigjørende, men vi har fremdeles en lang vei å gå. Det er derfor trist og provoserende at influensere som CBE velger å føre oss i motsatt retning. 

http://blogmindshare.se/2017/03/20/objektifiering-5-tips-att-undvika-den/

Det handler _ikke_ om puritanisme eller misunnelse eller at kvinner skal dekke seg til selv om det selvfølgelig er mye enklere å avfeie kritikk på slikt underlødig grunnlag enn å ta til seg poenget. Det handler _nettopp_ om kvinners rett til selv å bestemme over kroppene sine. At kvinnekropp skal være bare en kropp til glede for kroppens eier og ikke kjønnsstereotyp. Kvinnesynet de oppstilte lettkledd bildene til CBE illustrerer er gammeldags og misogyne og det er veldig problematisk at mange av de som lever som influencere (SE, CBE med fler) promoterer dette kvinnesynet som våre mødre, bestemødre og oldemødre kjempet så hardt for å slippe. Jeg må bare erkjenne at mange kvinner (og menn) nå til dags hverken kan bildeanalyse eller historien sin. Det for havner vi i slike surrealistiske diskusjoner som dette hvor kvinners rett til egen kropp forfektes ved undertrykking av samme. 

Endret av Inocybe
Stavefeil
  • Liker 39
Skrevet
34 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

Hvorfor mener du at kvinnesynet lettkleddbildene av CBE fremstiller er problematisk da? Selv mener jeg at alle kvinner og menn bestemmer over sin egen kropp og hvordan de ønsker å bli avbildet i offentligheten. Jeg mener at alle kvinner og menn har frihet til å spille på sex eller poste bilder av seg selv i undertøy, dersom de ønsker det, og jeg mener at det ikke skal være nødvendig å dekke seg til selv om man har barn. Småbarnsforeldre kan også spille på sex om de ønsker det. Så nei, jeg synes ikke CBE forfekter et problematisk kvinnesyn. Jeg mener hun representerer et kvinnesyn hvor kvinner står fritt til å velge sjøl hvordan de ønsker å fremstille seg selv i offentligheten. 

Hadde du satt pris på at din far la ut bilder av seg selv i speedo med en halvkram en? Eller at moren din stilte med stringtruse og soveromsblikk der faren din kommenterer under at du har bra rumpe? Eller at tante skriver at faren din er heldig som har en sånn dame? 

• Liker 45
Skrevet
45 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

Vi alle er vel opptatt av at kvinner skal likestilles med menn, fronte sine meninger og ha rettigheter vi har kjempet for i alle år.

Men, det er også et voksende problem at unge kvinner lider under "perfekt pike" syndromet som veldig mange ikke greier å leve opp til. Og da er mitt spørsmål til deg: hvem tror du bidrar til dette presset om det ikke er influencere? Når hun åpent forteller at hun ikke kan spise før hun skal ha på kjolen til eventet hun skulle på, alt er kalkulert til det sykelige når det gjelder både mat og trening. Alt er posering, alt er kropp, alt er hvite tenner og alt er sminke, hår og negler. Og alt er str XS. I tillegg var hun best i klassen på skolen selvfølgelig. Unge influencere kommer til som SE, Isabell Raad, pilotfrue, Martine. Alle med samme "budskap". Jeg skjønner at det er sånn verden har blitt...men man trenger ikke å være enig i utviklingen. De fleste sier jo "det kan ikke være lett å være ung jente i dag"....og det er søren meg sant. 

• Liker 38
Gjest Lin11
Skrevet

Punkt 1. Dette er en bedrift som tjener penger på å selge inn kropp og barn. Punkt 2. Det handler om at enkelte med ressurser ser verden i flere lag, gjerne utover det overfladiske og åpenbare.

Skrevet (endret)

Fine bilder med landskapet i fokus. Synd at de redigerer fargene så feil. Turkis himmel og brunt/petroleum natur. 

Endret av LilleSnupp
  • Liker 24
Skrevet
3 timer siden, Shopgirl2014 skrev:

Men hva tenker du om kroppspresset hun bidrar til? Det er enormt fokus på innovermage, synlige ribben, kjøpepupper og rumpe for tiden. Er det et sunt fokus å ha for en voksen tobarnsmamma? 

Hun må gjerne legge seg naken på Kiwi for min del, men det usunne fokuset på minst mulig fett på beina provoserer meg. 

• Liker 26
Skrevet
51 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Fine bilder med landskapet i fokus. Synd at de redigerer fargene så feil. Turkis himmel og brunt/petroleum natur. 

Kan bekrefte null turkis himmel eller hav i Geiranger. ☺️

• Liker 28
Skrevet
2 timer siden, Inocybe skrev:

Velger å sitere et innlegg som jeg mener beskriver det problematiske i CBEs lettkleddbilder bedre enn det jeg klarer 👇

Det handler _ikke_ om puritanisme eller misunnelse eller at kvinner skal dekke seg til selv om det selvfølgelig er mye enklere å avfeie kritikk på slikt underlødig grunnlag enn å ta til seg poenget. Det handler _nettopp_ om kvinners rett til selv å bestemme over kroppene sine. At kvinnekropp skal være bare en kropp til glede for kroppens eier og ikke kjønnsstereotyp. Kvinnesynet de oppstilte lettkledd bildene til CBE illustrerer er gammeldags og misogyne og det er veldig problematisk at mange av de som lever som influencere (SE, CBE med fler) promoterer dette kvinnesynet som våre mødre, bestemødre og oldemødre kjempet så hardt for å slippe. Jeg må bare erkjenne at mange kvinner (og menn) nå til dags hverken kan bildeanalyse eller historien sin. Det for havner vi i slike surrealistiske diskusjoner som dette hvor kvinners rett til egen kropp forfektes ved undertrykking av samme. 

Takk for at du henter fram igjen innlegget mitt! Jeg er så enig i alt du skriver. Hvis man ikke ser problemet i at kvinner reduseres til sexobjekter, må man lese seg opp. Å dyrke sitt eget utseende og poste lettkledte bilder av seg selv har ingenting med frihet å gjøre. 

Jeg viste i mitt forrige innlegg til Amanda Oxell, som jobber for å endre framstillingen av kvinner i reklamer. Hun sier blant annet at vi blir gode på det vi oppmuntres til. Og vi kvinner blir dessverre oppmuntret til å ta vare på utseendet vårt. Hver dag, i mange kanaler. Noen ganger åpenlyst, andre ganger mer subtilt. Vi bruker enorme summer på skjønnhet og kropp. Det tar også mye av vår tid. 15 minutter hver dag hele vårt voksne liv tilsvarer 4 års heltidsjobb, og jeg tipper mange av oss har skjønnhetsrutiner som tar mer tid enn det. Det er ikke så lett å velge det bort heller. Jeg hadde ikke blitt møtt med samme respekt om jeg stilte med ubarberte legger og uten sminke på jobb. 

Influenserne kan selvsagt vise så mye kropp de bare vil, men de må vite at de da jobber mot menneskene som prøver å gi kvinner større handlingsrom, større frihet og mer makt. De opprettholder foreldede og strukturelle begrensninger som andre forsøker å bekjempe. Og de prøver å påvirke følgerne til å gjøre det samme.

• Liker 35
Skrevet
2 minutter siden, Alenvers skrev:

Takk for at du henter fram igjen innlegget mitt! Jeg er så enig i alt du skriver. Hvis man ikke ser problemet i at kvinner reduseres til sexobjekter, må man lese seg opp. Å dyrke sitt eget utseende og poste lettkledte bilder av seg selv har ingenting med frihet å gjøre. 

Jeg viste i mitt forrige innlegg til Amanda Oxell, som jobber for å endre framstillingen av kvinner i reklamer. Hun sier blant annet at vi blir gode på det vi oppmuntres til. Og vi kvinner blir dessverre oppmuntret til å ta vare på utseendet vårt. Hver dag, i mange kanaler. Noen ganger åpenlyst, andre ganger mer subtilt. Vi bruker enorme summer på skjønnhet og kropp. Det tar også mye av vår tid. 15 minutter hver dag hele vårt voksne liv tilsvarer 4 års heltidsjobb, og jeg tipper mange av oss har skjønnhetsrutiner som tar mer tid enn det. Det er ikke så lett å velge det bort heller. Jeg hadde ikke blitt møtt med samme respekt om jeg stilte med ubarberte legger og uten sminke på jobb. 

Influenserne kan selvsagt vise så mye kropp de bare vil, men de må vite at de da jobber mot menneskene som prøver å gi kvinner større handlingsrom, større frihet og mer makt. De opprettholder foreldede og strukturelle begrensninger som andre forsøker å bekjempe. Og de prøver å påvirke følgerne til å gjøre det samme.

Et så bra innlegg fortjener å bli hentet fram titt og ofte 👏  Og jeg har allerede sitert det to ganger 😆

Dårlig innflytelse fra influencere må for al del ikke forties eller bortforklares slik vi ser mange i denne tråden gjør. Våre barn fortjener bedre. 

• Liker 18
Skrevet
3 minutter siden, Inocybe skrev:

Et så bra innlegg fortjener å bli hentet fram titt og ofte 👏  Og jeg har allerede sitert det to ganger 😆

Dårlig innflytelse fra influencere må for al del ikke forties eller bortforklares slik vi ser mange i denne tråden gjør. Våre barn fortjener bedre. 

Tusen takk ☺️ Ja, barna våre fortjener definitivt bedre. Godt å se at det blir mer og mer fokus på influencernes rolle. Jeg håper tiden der ansvarsfraskrivelse er en grei strategi snart er over. Vi kan ikke akseptere at influencerne får velge når de skal ha innflytelse og når de ikke skal ha det. 

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...