Hallepalle2 Skrevet 5. august 2021 #47641 Del Skrevet 5. august 2021 SoWhat? skrev (3 minutter siden): Vi snakker voksne mennesker her! Ja, en får virkelig ta ansvar selv. Det er IKKE titusenvis av bilder, og forbruket av vin/alkohol er normalt som det går fram av SoMe. At hun er slank, helt innenfor normalen, syns jeg heller ikke at er noe problem. Ja, snu gjerne ryggen til. Tror noen hadde hatt godt av det. Er hun en influenser eller ikke? Svaret på det gir egentlig svaret på dine utsagn. Ligger det ikke titusenvis av bilder av barna ute på det åpne nettet? I tillegg til de utallige filmsnuttene som daglig vises på IG story er det en eksponering nesten uten sidestykke i Norge. Hvordan kan du forsvare slikt? Og ja, cbe er alminnelig slank på alminnelige bilder, på poseringsbildene med kjente poseringsteknikker blir fokus på tynn svært fremtredende. Du kan i sannhetens navn ikke nekte for det også? 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AprilLudgate Skrevet 5. august 2021 Populært innlegg #47642 Del Skrevet 5. august 2021 (endret) Tistelblad skrev (9 minutter siden):Et glass vin i solnedgangen når man er på ferie er helt innafor og noe mange gjør. Dette bildet ble derimot lagt ut på story til lunch i går, og vin midt på dagen med barn til stede er noe helt annet enn et glass til kvelds eller en kald pils som tørstedrikk i sola. Hjelpede meg. Så...... Alle organisasjoner som jobber med barn, og alle som jobber med avhengighet/rus går ut hver ferie og ber foreldre droppe alkoholen på ferie sammen med barna. Så kommer hun altså drassende med vinglass til LUNCH, på familieferie? What the actual fuck? 🤷♀️ Asså, når vi er på ferie og ellers nytes alkohol i små mengder avogtil - etter barnets leggetid. Da ikke begge foreldre. Men å reklamere for lunchdrikking på familieferien er så langt fra OK som det kan bli. Endret 5. august 2021 av Fløff 70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 5. august 2021 #47643 Del Skrevet 5. august 2021 Pasha skrev (2 timer siden): Det står nå alkohol prosent på ølen til LKE. vinen til Caroline kan så klart være uten alkohol, men det kan ikke vi vite og dermed gir de inntrykk av å kjøre etter å ha drukket svært uheldig at de legger ut noe som kan få mange til å tro at det drikkes alkohol i pause mellom bilkjøringer. De burde være for «proffe» til det. 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Hallepalle2 Skrevet 5. august 2021 Populært innlegg #47644 Del Skrevet 5. august 2021 MacBeth skrev (1 time siden): Når man søker Caroline Berg Eriksen barn på google får man opp 152 000 resultater på 0,36 sekunder. Første som dukker opp er navnet til et av dem, med påfølgende søkeforslag om man går på bilder: mannen, bursdag og det andre barnet sitt navn. Søker jeg CBE baby får jeg 190 000 resultater på 0,44 sekunder. Ikke alle av disse resultatene inneholder nødvendigvis et isolert bilde av barna, men bare på google er det mange mange tusen bilder, og dette ved å søke på helt enkle ord, helt offentlig for hele verden, uten noe som helst form for kontroll, forutenom at foreldrene har valgt bildene som er lagt ut, de kan bli kopiert, redigert og delt videre. Og alt er delt før barna i det hele tatt har mulighet til å forstå internett og bruken av det (mest sannsynlig). Barnebursdagene gjennom årene er til offentlig skue, et stort flertall av reiser man var på som barn er offentlig. Barna får se mange, mange tusen bilder av seg selv på internett når dem vokser opp, fullstendig utenfor dems kontroll og da har man ikke tatt med alle IG- storiene som har blitt delt, som tilsynelatende "forsvinner" etter 24 timer. Er ikke dette ganske stor grad av eksponering syns du? Hvis ikke, hva er isåfall stor grad av eksponering i dine øyne? Hvor er det i barnas interesse at disse bildene blir delt? SoWhat? skrev (12 minutter siden): Vi snakker voksne mennesker her! Ja, en får virkelig ta ansvar selv. Det er IKKE titusenvis av bilder, og forbruket av vin/alkohol er normalt som det går fram av SoMe. At hun er slank, helt innenfor normalen, syns jeg heller ikke at er noe problem. Ja, snu gjerne ryggen til. Tror noen hadde hatt godt av det. Du har rett. Det ligger ikke titusenvis av bilder, det ligger hundretusenvis. My bad! 52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 5. august 2021 #47645 Del Skrevet 5. august 2021 SoWhat? skrev (1 time siden): Ja, det er helt grei påvirkning. Vin er godt, og det er mye kos å drikke et glass vin. Selvfølgelig er det ikke "nødvendig", men det er greit. helt greit i blant og i en setting hvor det å ta et glass vin virker ok. Men cbo har delt mange vinglass (og kaffekopper) gjennom årene - hverken særlig smart/taktisk eller særlig interresant for omverden. At de liker å kose seg med vin (og kaffe) vet vi nå. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 5. august 2021 #47646 Del Skrevet 5. august 2021 SoWhat? skrev (41 minutter siden): Til å ikke bry deg om alkoholkonsumet deres, så skriver du veldig langt innlegg om...nettopp alkohol. Nei, et glass vin pr dag gjør ingen skade, og de drikker neppe hver eneste dag heller. Kan godt være at det dreier seg om skadelige mengder? 😄 faen dere spekulerer så mye, mest mulig dramatisk. Ta hensyn til de som strever med alkohol? Da får en slutte å selge alkohol i butikker isteden, hvor folk MÅ bli eksponert for det. Istedenfor å kritisere en influenser man følger *helt frivillig*!! Jeg bryr meg ikke om alkoholkonsumet deres, nei. Men jeg bryr meg om hva de velger å legge vekt på i sosiale media. Og her er dreier det seg ikke om at det finnes alkohol i bildene noen ganger i året, for det ville ikke vært noe problem. Men her er det omtrent daglige bilder hvor vinglass zoomes inn på og er i fokus. Når man ser de totale innleggene under ett, ser det ut til at det er fire ting som er viktige for dem å fronte (foruten reklamen): Kaffekopp, manisk løping, slank mage og vinglass. Det er det man sitter igjen med når man ser bildene/innleggene deres. Og jeg synes at slank mage og vin ikke er noe som burde dominere så voldsomt som det gjør. Og det synes jeg er helt legitim kritikk av en bedriftskanal. 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 5. august 2021 #47647 Del Skrevet 5. august 2021 Hallepalle2 skrev (8 minutter siden): Er hun en influenser eller ikke? Svaret på det gir egentlig svaret på dine utsagn. Ligger det ikke titusenvis av bilder av barna ute på det åpne nettet? I tillegg til de utallige filmsnuttene som daglig vises på IG story er det en eksponering nesten uten sidestykke i Norge. Hvordan kan du forsvare slikt? Og ja, cbe er alminnelig slank på alminnelige bilder, på poseringsbildene med kjente poseringsteknikker blir fokus på tynn svært fremtredende. Du kan i sannhetens navn ikke nekte for det også? Hva er det jeg nekter på egentlig? Jeg er uenig og sier hva jeg mener. Du sitter ikke med en sannhet om det er det du tenker. Du sier også kun det du mener. Modeller og nå også alle som vil fremstå best mulig ( etter deres syn), vet å posere. Alle er da klær over det, og nei, jeg ser ikke problemet. Jeg forsvarer lett de bildene CBE legger ut av barna. Det er som jeg har sagt før, helt uskyldige bilder. I naturlige omgivelser. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Kollontaj Skrevet 5. august 2021 Populært innlegg #47648 Del Skrevet 5. august 2021 (endret) Trist at enkelte som er helt faktaresistente får sette premissene for debatten. Treasures AS bedriver: Reklame der barn er med Generell eksponering av barn, også der ansikt vises Reklame der alkohol er med Alkoholdrikking vises i tide og utide Thinspo Reklame uten merking (sist hos LKE nå for hotellet på hans IG) Reklame uten god merking (hvit skrift som er vanskelig å se) Og dette sitter man og forsvarer? 😳 Endret 5. august 2021 av Kollontaj 78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 5. august 2021 #47649 Del Skrevet 5. august 2021 Pusern3 skrev (6 minutter siden): helt greit i blant og i en setting hvor det å ta et glass vin virker ok. Men cbo har delt mange vinglass (og kaffekopper) gjennom årene - hverken særlig smart/taktisk eller særlig interresant for omverden. At de liker å kose seg med vin (og kaffe) vet vi nå. Ja, sikkert dere som har fulgt henne i årevis. Det kommer nye følgere også vet du. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 5. august 2021 #47650 Del Skrevet 5. august 2021 SoWhat? skrev (2 minutter siden): Ja, sikkert dere som har fulgt henne i årevis. Det kommer nye følgere også vet du. Jeg har ikke fulgt henne i årevis, så jeg vet ikke hvordan det har vært før. Men de siste ukene/månedene har det i hvert fall vært enormt mange bilder av vinglass i kanalene deres. 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123Frustrert Skrevet 5. august 2021 #47651 Del Skrevet 5. august 2021 Nå må vi ikke glemme at denne damen og mannen ALLTID har rett og vet best. De tar alltid de beste valgene, det være seg drikking av alkohol eller barneoppdragelse eller begge deler samtidig. Vi, som ikke kan så mye eller forholder oss til regelverk er dumme og feite, dessuten er vi ekstremt misunnelige. Regelverk er forøvrig bare latterlig og dumt, LkE vet alltid bedre og skjønner den store sammenhengen mye bedre en både den ene og den nedre instansen. Er du ikke enig @Levina? 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vipser Skrevet 5. august 2021 #47652 Del Skrevet 5. august 2021 (endret) SoWhat? skrev (9 minutter siden): Ja, sikkert dere som har fulgt henne i årevis. Det kommer nye følgere også vet du. Høres ut som om «fulgt henne i årevis» skal være en fornærmelse. For CBE/Treasures bør jo dette være høyt skattede personer 🤷♀️ Men siden du er ny følger, er det en grunn for at du nekter å godta historikken her? Eller skal hver dag i influenseres ha blanke ark, slik at ingen tidligere tabber kan brukes mot dem? For da er internett en dårlig plattform. Endret 5. august 2021 av Vipser 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 5. august 2021 #47653 Del Skrevet 5. august 2021 Vipser skrev (1 minutt siden): Høres ut som om «fulgt henne i årevis» skal være en fornærmelse. For CBE/Treasures bør jo dette være høyt skattede personer 🤷♀️ Men siden du er ny følger, er det en grunn for at du nekter å godta historikken her? Eller skal hver dag i influenseres ha blanke ark, slik at ingen tidligere tabber kan brukes mot dem? For da er internett en dårlig plattform. Der så du det. "Brukes mot dem" Nei, jeg er veldig mot at tabber brukes mot folk. For jeg har for lengst erfart at ingen unngår å gjøre dem 🙂 men nå har jeg ikke tid til dette mer. Ha en fin dag! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 5. august 2021 #47654 Del Skrevet 5. august 2021 Kollontaj skrev (10 minutter siden): Trist at enkelte som er helt faktaresistente får sette premissene for debatten. Treasures AS bedriver: Reklame der barn er med Generell eksponering av barn, også der ansikt vises Reklame der alkohol er med Alkoholdrikking vises i tide og utide Thinspo Reklame uten merking (sist hos LKE nå for hotellet på hans IG) Reklame uten god merking (hvit skrift som er vanskelig å se) Og dette sitter man og forsvarer? 😳 Ja, det er helt utrolig. Og barn har rett til å bestemme over sin digitale identitet. Punktum. Cbe.no og andre mammabloggere bryter barnas rettigheter. Punktum. 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 5. august 2021 #47655 Del Skrevet 5. august 2021 SoWhat? skrev (31 minutter siden): Hva er det jeg nekter på egentlig? Jeg er uenig og sier hva jeg mener. Du sitter ikke med en sannhet om det er det du tenker. Du sier også kun det du mener. Modeller og nå også alle som vil fremstå best mulig ( etter deres syn), vet å posere. Alle er da klær over det, og nei, jeg ser ikke problemet. Jeg forsvarer lett de bildene CBE legger ut av barna. Det er som jeg har sagt før, helt uskyldige bilder. I naturlige omgivelser. Så du vet også bedre enn unicef, Kripos og barneombudet. Fasinerende. 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevira Skrevet 5. august 2021 #47656 Del Skrevet 5. august 2021 Syns den familien begynner å bli så kjedelig. Oppatt og oppatt. Forutsigbart. Aldri noe nytt. Jaja. Jeg har det bra jeg, altså. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 5. august 2021 #47657 Del Skrevet 5. august 2021 Hallepalle2 skrev (11 timer siden): Kan vi (meg selv inkludert) nå prøve å ikke la oss lokke utpå av de som stadig prøver å vri diskusjonen til noe den ikke er? De oppnår kun å få tråden stengt et døgns tid, hva hensikten med det er skjønner jeg ikke helt. Men uansett, skal vi prøve å ignorere forsøk på brukerdebatt og kverulering, og heller bli bedre på å bruke rapporteringsknappen 🙌🏼😍 Minner om denne. 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie Mus Skrevet 5. august 2021 #47658 Del Skrevet 5. august 2021 Det går ikke an å diskutere med folk som er blodfans av paret og forsvarer absolutt alt dem foretar seg. Det ender bare med at tråden stenges, så vær så snill og ignorere enkelte brukere her inne. De kommer inn med jevne mellomrom kun for å gå i strupen på oss som er kritiske og stiller spørsmålstegn til hvordan dette paret driver med barneeksponering, bruker barna sine i reklame for å tjene penger, driver thinspo og bryter stadig alkohol loven. Nå går paret til og med så langt at dem vil gi inntrykk av at dem drikker alkohol før dem skal kjøre bil. Til og med det skal forsvares med nebb og klør av enkelte her inne. 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 5. august 2021 #47659 Del Skrevet 5. august 2021 (endret) Isild skrev (1 time siden): Jeg tror de tenker at de gir inntrykk av å være sofistikerte. Jeg er sterkt imot det. Misbruk av alkohol er et økende problem her i landet, nettopp pga "sofistikert-vinfylla" som blir pakket inn i bilder på IG av at man hygger seg "med et lite glass" (mens sannheten for mange er at det er MANGE glass, men alle gjør det - så da er det jo greit) Det er langt fra kult. Da vil jeg heller ha flere kaffekopper! Tenker jeg også. Iblandet deres barnslige behov for å eksponere enda mer hvis de får kritikk (barn, pupper, rumpe, mage, pinlige poseringer, hund og ski med stålkanter og altså også alkohol). CBE har alltid slitt med å være trendy på de faktisk kule trendene. Hennes sosiale medier virker som om hun nileser H&M-katalogen for desperat å følge med. Henger alltid etter og klarer ikke å sortere ut de virkelig kule tingene før lenge etter alle andre har blitt lei. Heftig framvisning av "nå skal vi kooose oss alkohol" har vært ut hos de virkelig trendy veldig lenge. Bare utdaterte gamlisser som meg som fortsatt kan finne på slikt 😆 Endret 5. august 2021 av Inocybe Autokorrekt 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 5. august 2021 Populært innlegg #47660 Del Skrevet 5. august 2021 (endret) For meg så er det slik at når jeg diskuterer hva en av Norges største influencere og hva som legges ut i hennes firmas kanaler, så handler det i stor grad om prinsipper ved influenser-virksomhet. Hvordan det tar seg ut når man lever av å legge ut det som tilsynelatende er privatlivet til vedkommende og familien - og hva som formidles. Når jeg påpeker brudd på markedsføringslovgivningen, er det ikke for å "ta" noen, men for å påpeke hva som foregår, hvor det foregår og hvor ofte det foregår. Jeg antar at det som legges ut, er en del av en plan, selv om det noen ganger ser ut som om endel foregår etter innfallsmetoden. Jeg har vanskelig for å forstå noe annet enn at en selfie tatt på badet hos en venninne når man er på besøk, må være gjort på impuls. Når familien er på tur, og mor og far legger ut bilder av alkoholen de tilsynelatende drikker, før de kjører videre, er det ikke en privat familie som er på tur - det er innhold i kanalene de lever av. For meg blir det litt sånn hoderistende når de stadig vekk legger ut noe som er på kanten, litt kontroversielt, ikke i tråd med reglene for markedsføring, sikkerhetsrutiner for ulike aktiviteter - som bilkjøring etter å ha drukket alkohol. For meg handler dette om hva slags medier vi skal ha, hva vi påvirkes av, hvem som påvirker oss, hvem som får taletid i media. Jfr VG-artikkelen hvor CBE og mannen delte erfaringene sine fra telttur med småbarn - på tross av at denne teltturen altså ikke besto av mer enn en natt i telt. Jeg kjenner ganske mange småbarnsfamilier som har mye virkelig erfaring med å telte i naturen med små barn - og det var kanskje noen slike man burde spurt, hvis man ville lage en god artikkel om aktivitetsferie med små barn. Noen bruker influenceres medievirksomhet som underholdning, andre ser på det i en større sammenheng. OG at noen kan hevde at den eksponeringen barna til eierne av treasures as utsettes for, er innafor, er virkelig helt hinsides. De eksponeres omtrent daglig og det har vært gjort gjennom hele livet, minus et par måneder hvor eldste ble skjermet. Endret 5. august 2021 av pøbelsara 70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå