Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

MacBeth skrev (7 minutter siden):

Når man søker Caroline Berg Eriksen barn på google får man opp 152 000 resultater på 0,36 sekunder. Første som dukker opp er navnet til et av dem, med påfølgende søkeforslag om man går på bilder: mannen, bursdag og det andre barnet sitt navn. Søker jeg CBE baby får jeg 190 000 resultater på 0,44 sekunder. Ikke alle av disse resultatene inneholder nødvendigvis et isolert bilde av barna, men bare på google er det mange mange tusen bilder, og dette ved å søke på helt enkle ord, helt offentlig for hele verden, uten noe som helst form for kontroll, forutenom at foreldrene har valgt bildene som er lagt ut, de kan bli kopiert, redigert og delt videre.  Og alt er delt før barna i det hele tatt har mulighet til å forstå internett og bruken av det (mest sannsynlig). 

Barnebursdagene gjennom årene er til offentlig skue, et stort flertall av reiser man var på som barn er offentlig. Barna får se mange, mange tusen bilder av seg selv på internett når dem vokser opp, fullstendig utenfor dems kontroll og da har man ikke tatt med alle IG- storiene som har blitt delt, som tilsynelatende "forsvinner" etter 24 timer. 

Er ikke dette ganske stor grad av eksponering syns du? Hvis ikke, hva er isåfall stor grad av eksponering i dine øyne?

Hvor er det i barnas interesse at disse bildene blir delt?

Hva er det du prøver å si her? Mange tusen bilder av barna? Og baby?? 

Barnebursdagene har virkelig ikke vært til offentlig skue! Hvordan hun har pyntet og dekorert har blitt vist fram. Knapt så mye annet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (54 minutter siden):

Normale mennesker skjønner veldig godt at ingen er så idiot i hodet at de legger ut at de drikker alkohol og så kjører i Norge. Haha, hvem er så dum at de ikke tenker lenger??? Mygod! 

Og det vinglasset som ofte er med gjør ingen skade på noensomhelst måte!! Det er helt ok å være åpen om at man kan ta et glass vin! Det er omtrent like naturlig og ufarlig som et glass brus. Eller en kopp kaffe. Hvorfor i all verden skal de skjule sånt for voksne mennesker? Skal de ta hensyn til de som er alkoholikere eller noe? 

Hva "normale mennesker" skjønner, eller hvem som er så dumme at de ikke lengre tenker, kan jeg ikke svare deg på, for det vet jeg faktisk ikke. Om vinglasset gjør noen skade, var heller aldri noe tema. 

Jeg spurte deg om du syns det er bra påvirkning og om det er nødvendig å ha med vinglass med innhold i fokus? 

 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, snute said:

Hvorfor er det sånn at cbe må merke hotellet de var på som reklame, mens lke ikke trenger det? Eller han har i hvertfall ikke gjort det på sin instastory. 

Antageligvis fordi reklameavtalen som er inngått omfatter influenceren Caroline Berg Eriksens reklamekanaler/plattformer og privatpersonen Lars Kristian Eriksen ikke omfattes av avtalen. Enkelt og greit :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MacBeth skrev (Akkurat nå):

Hva "normale mennesker" skjønner, eller hvem som er så dumme at de ikke lengre tenker, kan jeg ikke svare deg på, for det vet jeg faktisk ikke. Om vinglasset gjør noen skade, var heller aldri noe tema. 

Jeg spurte deg om du syns det er bra påvirkning og om det er nødvendig å ha med vinglass med innhold i fokus? 

 

Ja, det er helt grei påvirkning. Vin er godt, og det er mye kos å drikke et glass vin. Selvfølgelig er det ikke "nødvendig", men det er greit. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Ja, det er helt grei påvirkning. Vin er godt, og det er mye kos å drikke et glass vin. Selvfølgelig er det ikke "nødvendig", men det er greit. 

Om det er greit eller ikke, er det selvsagg ikke noe fasitsvar på. Du mener sikkert at du synes det er greit. :jepp: Og det er greit. :jepp:

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Om det er greit eller ikke, er det selvsagg ikke noe fasitsvar på. Du mener sikkert at du synes det er greit. :jepp: Og det er greit. :jepp:

Nå var det min mening hun spurte etter. Da blir det smør på flesk å svare " jeg mener" "Jeg syns" og " etter min oppfatning"  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 time siden):

Normale mennesker skjønner veldig godt at ingen er så idiot i hodet at de legger ut at de drikker alkohol og så kjører i Norge. Haha, hvem er så dum at de ikke tenker lenger??? Mygod! 

Mener du virkelig det???

Når det er sagt, tror jeg overhodet ikke at de promillekjørte. Men når de legger ut bilder av øl/vin etterfulgt av at de kjørte, må de jo skjønne at det gir grobunn for spekulasjoner. Hvorfor i all verden er de så dumme at de gjør det? Dette er tross alt en profilert influenser, med svært lang fartstid, som burde skjønne hvilke effekter ulike innlegg i sosiale media har.

 

Sitat

Og det vinglasset som ofte er med gjør ingen skade på noensomhelst måte!! Det er helt ok å være åpen om at man kan ta et glass vin! Det er omtrent like naturlig og ufarlig som et glass brus. Eller en kopp kaffe. Hvorfor i all verden skal de skjule sånt for voksne mennesker? Skal de ta hensyn til de som er alkoholikere eller noe? 

Det stemmer ikke at vin ikke gjør skade. Ett glass av og til er ikke skadelig, nei, men med den hyppigheten de legger ut, kan det godt være at det dreier seg om skadelige mengder.

Uansett er det ikke mengden de drikker/ikke drikker som er poenget her, for det vet vi jo absolutt ingenting om. Og strengt tatt bryr det meg ikke overhodet hvilket alkoholkonsum de har.

Det er dessuten ikke snakk om å skjule her. Det er snakk om hva de ønsker å presentere for leserne sine. At de ikke legger ut bilder av at de er på do, er for eksempel heller ikke å skjule at de gjør det.

Det at de svært ofte velger å legge ut bilder av at de drikker, synes jeg er både uforståelig og uakseptabelt. Blant annet for å ta hensyn til de som strever med alkohol, og som bruker livsførselen deres til å forsvare eget skadelige forbruk. Og fordi de generelt er dårlige forbilder/influensere.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (3 minutter siden):

Hva er det du prøver å si her? Mange tusen bilder av barna? Og baby?? 

Barnebursdagene har virkelig ikke vært til offentlig skue! Hvordan hun har pyntet og dekorert har blitt vist fram. Knapt så mye annet.

Beklager om det kom litt dårlig frem hva jeg prøver å si. Jeg prøver igjen.

Du sa i innlegget jeg siterte at: "Det er viktig å kunne se nyanser. Det er graden av eksponering en må ta i betraktning. Og ikke minst hvilke situasjoner en eksponerer."

Eksempelet mitt om barnebursdag var ment som eksempel til "hvilke situasjoner som en eksponerer". En barnebursdag syns jeg er relativt privat, for kun inviterte. Grunnen til at selve bursdagen når festen pågikk ikke er lagt ut er jo fordi det er andre barn tilstede som CBE.no tar hensyn til, selv om det har blitt lagt ut bilder av det også (med ryggen til, skjulte ansikt), men man trenger jo ikke se barna i lek for å vite hvordan bursdag barna hennes hadde (tema, detaljer). Vi har også sett en god del bilder gjennom årene av bursdagsbarna selv. 

Jeg mener at godt over 100 000 treff på google, ved ulike søk, hvor det kommer frem bilder av barna, er høy grad av eksponering av barna og det er ikke greit. Hva syns du er for høy grad av eksponering? 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det med å fronte vinglass så ofte i SoMe er nok et aspekt som framstår litt utdatert hos CBE.no.

Jeg følger noen matkontoer på IG. Der ser jeg et par tydelige skiller mht å tematisere vindrikking (eller drikking generelt): De som har bikket 50 poster vinglass og flasker mye hyppigere enn de yngre, som stort sett unngår det fullstendig. De som deler mye privat på store, åpne kontoer, og som kanskje framstår litt ureflekterte, deler også mer bilder av alkohol. For mye vinglass i solnedgangen, selv midt i ferien, er blitt litt for mye klisjé, og antakelig også litt harry. 

Dagens skikkelige unge, derimot, de som ikke bare drikker mindre og sjeldnere, men også er pinlig nøye med selvrepresentasjon i SoMe, lar stort sett være å dele at de drikker noe overhodet.

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (8 minutter siden):

Mener du virkelig det???

Når det er sagt, tror jeg overhodet ikke at de promillekjørte. Men når de legger ut bilder av øl/vin etterfulgt av at de kjørte, må de jo skjønne at det gir grobunn for spekulasjoner. Hvorfor i all verden er de så dumme at de gjør det? Dette er tross alt en profilert influenser, med svært lang fartstid, som burde skjønne hvilke effekter ulike innlegg i sosiale media har.

 

Det stemmer ikke at vin ikke gjør skade. Ett glass av og til er ikke skadelig, nei, men med den hyppigheten de legger ut, kan det godt være at det dreier seg om skadelige mengder.

Uansett er det ikke mengden de drikker/ikke drikker som er poenget her, for det vet vi jo absolutt ingenting om. Og strengt tatt bryr det meg ikke overhodet hvilket alkoholkonsum de har.

Det er dessuten ikke snakk om å skjule her. Det er snakk om hva de ønsker å presentere for leserne sine. At de ikke legger ut bilder av at de er på do, er for eksempel heller ikke å skjule at de gjør det.

Det at de svært ofte velger å legge ut bilder av at de drikker, synes jeg er både uforståelig og uakseptabelt. Blant annet for å ta hensyn til de som strever med alkohol, og som bruker livsførselen deres til å forsvare eget skadelige forbruk. Og fordi de generelt er dårlige forbilder/influensere.

Til å ikke bry deg om alkoholkonsumet deres, så skriver du veldig langt innlegg om...nettopp alkohol. Nei, et glass vin pr dag gjør ingen skade, og de drikker neppe hver eneste dag heller. Kan godt være at det dreier seg om skadelige mengder?  😄 faen dere spekulerer så mye, mest mulig dramatisk.

Ta hensyn til de som strever med alkohol? Da får en slutte å selge alkohol i butikker isteden, hvor folk MÅ bli eksponert for det. Istedenfor å kritisere en influenser man følger *helt frivillig*!! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kaller seg influencer. Påvirker. Hun påvirker altså andre til å drikke alkohol. Synes hun det er kult? 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SoWhat? skrev (13 minutter siden):

Til å ikke bry deg om alkoholkonsumet deres, så skriver du veldig langt innlegg om...nettopp alkohol. Nei, et glass vin pr dag gjør ingen skade, og de drikker neppe hver eneste dag heller. Kan godt være at det dreier seg om skadelige mengder?  😄 faen dere spekulerer så mye, mest mulig dramatisk.

Ta hensyn til de som strever med alkohol? Da får en slutte å selge alkohol i butikker isteden, hvor folk MÅ bli eksponert for det. Istedenfor å kritisere en influenser man følger *helt frivillig*!! 

Så igjen er det leserens ansvar å skjerme seg? Det gjelder om man blir trigget av den utilslørte thinspo’en, det gjelder forbruk av alkohol og det gjelder om man syns at deling av titusenvis av bilder av svært små barn er feil, da må man altså bare snu ryggen til slik at den gode og snille Caroline får fortsette med businessen sin? 
 

Virkelig? 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg og stusser over, behovet for å vise vinglass med en utsikt i bakgrunnen som i seg selv er verdt et eget bilde, eller en pizza hvor fokuset mitt ble dratt til vinglasset, ikke pizzaen som sikkert fortjente det. Som @Aricia sier, det er utdatert. 

Det jeg har lagt merke til er at fokuset på mage og kropp er forminsket (at hun går med en magetopp skal hun ikke få kritikk for). Det har vært flere stories med omgivelsene og hvor dem er, og det er flott å se på! 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN vere alkoholfri vin i glasset, det KAN hende at hun skjenket vann utenfor campingvogna..

Poenget er vel at vi skal tro noe, så er det 50/50 hva som er rett..

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pus123 skrev (Akkurat nå):

Det KAN vere alkoholfri vin i glasset, det KAN hende at hun skjenket vann utenfor campingvogna..

Poenget er vel at vi skal tro noe, så er det 50/50 hva som er rett..

Viser man lett rosa væske i et vinglass, tømmer man lys væske fra en flaske som ligner en vinflaske i et vinglass er det 100 % sikkert at man som leser skal oppfatte det som vin. Man kan spekulere i hva det er, men ikke i hva hensikten er. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (5 minutter siden):

Så igjen er det leserens ansvar å skjerme seg? Det gjelder om man blir trigget av den utilslørte thinspo’en, det gjelder forbruk av alkohol og det gjelder om man syns at deling av titusenvis av bilder av svært små barn er feil, da må man altså bare snu ryggen til slik at den gode og snille Caroline får fortsette med businessen sin? 
 

Virkelig? 

Vi snakker voksne mennesker her! Ja, en får virkelig ta ansvar selv. Det er IKKE titusenvis av bilder, og forbruket av vin/alkohol er normalt som det går fram av SoMe. At hun er slank, helt innenfor normalen, syns jeg heller ikke at er noe problem.

Ja, snu gjerne ryggen til. Tror noen hadde hatt godt av det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et glass vin i solnedgangen når man er på ferie er helt innafor og noe mange gjør. Dette bildet ble derimot lagt ut på story til lunch i går, og vin midt på dagen med barn til stede er noe helt annet enn et glass til kvelds eller en kald pils som tørstedrikk i sola. 

Screenshot_20210805-095837_Instagram.jpg

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surikatt skrev (26 minutter siden):

Hun kaller seg influencer. Påvirker. Hun påvirker altså andre til å drikke alkohol. Synes hun det er kult? 

Jeg tror de tenker at de gir inntrykk av å være sofistikerte. 

Jeg er sterkt imot det. Misbruk av alkohol er et økende problem her i landet, nettopp pga "sofistikert-vinfylla" som blir pakket inn i bilder på IG av at man hygger seg "med et lite glass" (mens sannheten for mange er at det er MANGE glass, men alle gjør det - så da er det jo greit) 

Det er langt fra kult. Da vil jeg heller ha flere kaffekopper! 

 

Endret av Isild
  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...