Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

Jeg tok en sjekk på promillekalkulatoren. Det står der at om man drikker 0.5l øl er man edru etter 1-1.5 time.

Jeg vet ikke hvor lenge de var i Lom før de kjørte videre. Men det er fult mulig å ta seg en øl til lunch og kjøre senere på dagen. At de påvirker til fyllekjøring synes jeg er å dra et glass vin/øl til lunch litt langt..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nijole skrev (15 minutter siden):

Jeg tok en sjekk på promillekalkulatoren. Det står der at om man drikker 0.5l øl er man edru etter 1-1.5 time.

Jeg vet ikke hvor lenge de var i Lom før de kjørte videre. Men det er fult mulig å ta seg en øl til lunch og kjøre senere på dagen. At de påvirker til fyllekjøring synes jeg er å dra et glass vin/øl til lunch litt langt..

De påvirker ikke direkte til fyllekjøring, men de lager et slags bilde av at det er helt ok å drikke til lunsj, og så kjøre videre. Det er ugreit, synes jeg. Og selv ville jeg aldri satt meg bak rattet etter å ha drukket et glass vin, uansett om det hadde gått 5 timer. Den sjansen er jeg slettes ikke villig til å ta. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Nijole said:

Jeg tok en sjekk på promillekalkulatoren. Det står der at om man drikker 0.5l øl er man edru etter 1-1.5 time.

Jeg vet ikke hvor lenge de var i Lom før de kjørte videre. Men det er fult mulig å ta seg en øl til lunch og kjøre senere på dagen. At de påvirker til fyllekjøring synes jeg er å dra et glass vin/øl til lunch litt langt..

Ja det synes du sikkert. Men her er det ikke snakk om hvor lang tid det gikk fra de inntok alkohol til de satte seg bak rattet. Her er det snakk om at paret, som er småbarnsforeldre,  la ut bilder av at de drakk alkohol før de kjørte videre. De legger ut dette på en kanal som skal påvirke andre, i og med at de er influencere. Det er altså jobben deres, som de tjener penger på. Synes du at det er en bra påvirkning? Hadde det kostet dem så mye å latt være å publisere bilder av alkohol før de skal kjøre bil? For meg så virker det som en desperat måte å få oppmerksomhet på. Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de vil bli "kjent" for paret som drikker alkohol "døgnet" rundt, de som tjener penger på barn osv. Nå er dem på ferie, og har et hav av muligheter til å bidra til noe positivt og noe som fenger folk flest, men neida, dem kjører samme løpet som alltid.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (9 minutter siden):

De påvirker ikke direkte til fyllekjøring, men de lager et slags bilde av at det er helt ok å drikke til lunsj, og så kjøre videre. Det er ugreit, synes jeg. Og selv ville jeg aldri satt meg bak rattet etter å ha drukket et glass vin, uansett om det hadde gått 5 timer. Den sjansen er jeg slettes ikke villig til å ta. 

Men det er jo ok å drikke et glass til lunch og kjøre videre senere på dagen? Du kan gjerne ha andre preferanser, men Ifølge avogtil.no (som er en god kilde) er man edru etter noen timer.

Endret av Nijole
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (1 time siden):

Jeg leser dette, og liknende innlegg, og rister på hodet. Tenk å sitte og bagatellisere overeksponering av mindreårige barn, kun for å score billige poeng i en debatt. Det er virkelig trist å se. Det kan være en ide å lese seg litt opp på hva eksperter sier om eksponering av barn i sosiale medier før en kommenterer. 

Hvis jeg møtte CBE sine barn på gata, ville jeg kjent dem igjen med en gang. Jeg vet hva de heter, hvor de bor, hvordan rommet deres ser ut, lekestua og hvilken skole/barnehage de går i. At det ikke er en skremmende tanke for foreldre, går over min fatteevne. 

Du. Jeg sier hva jeg mener. Score poeng faktisk. Herregud.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke denne oppstandelsen fordi de drikker et glass vin eller en øl. De har ikke kjørt i påvirket tilstand! Gi dere nå.

Men er det denne "ikke la naboen se"- holdningen som gjør seg gjeldende her eller? At ting helst skal foregå i det skjulte? For det ER faktisk helt normalt å ta seg et glass vin.

Så viser CBE noe som er helt normalt for flere millioner mennesker, og så blir det krisestemning i denne tråden. Det er noe som ikke stemmer vet dere.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nijole skrev (5 minutter siden):

Men det er jo ok å drikke et glass til lunch og kjøre videre senere på dagen? Du kan gjerne ha andre preferanser, men Ifølge avogtil.no (som er en god kilde) er man edru etter noen timer.

Link? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nijole skrev (26 minutter siden):

Jeg tok en sjekk på promillekalkulatoren. Det står der at om man drikker 0.5l øl er man edru etter 1-1.5 time.

Jeg vet ikke hvor lenge de var i Lom før de kjørte videre. Men det er fult mulig å ta seg en øl til lunch og kjøre senere på dagen. At de påvirker til fyllekjøring synes jeg er å dra et glass vin/øl til lunch litt langt..

Men selv om de ikke kjører i beruset tilstand, HVORFOR skal man drikke til lunsj midt på dagen når man skal kjøre bil og har med barn? De vil sikkert fremstå som om de har kontinentale og slik de viser seg på bloggen har jeg en følelse av at de tror det virker som luksus og klasse, men på meg virker det ekstremt Harry og idiotisk. Alkohol har ikke noe med kjøring og barn å gjøre under hele tatt. Det er beint ut ekstremt Harry, rett og slett. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Jeg fatter ikke denne oppstandelsen fordi de drikker et glass vin eller en øl. De har ikke kjørt i påvirket tilstand! Gi dere nå.

Men er det denne "ikke la naboen se"- holdningen som gjør seg gjeldende her eller? At ting helst skal foregå i det skjulte? For det ER faktisk helt normalt å ta seg et glass vin.

Så viser CBE noe som er helt normalt for flere millioner mennesker, og så blir det krisestemning i denne tråden. Det er noe som ikke stemmer vet dere.

 

Og du VET at ikke de har kjørt i beruset tilstand?? Jeg TROR heller ikke det, men kan ikke uttale meg skråsikkert om det slik du gjør her... 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Jeg fatter ikke denne oppstandelsen fordi de drikker et glass vin eller en øl. De har ikke kjørt i påvirket tilstand! Gi dere nå.

Men er det denne "ikke la naboen se"- holdningen som gjør seg gjeldende her eller? At ting helst skal foregå i det skjulte? For det ER faktisk helt normalt å ta seg et glass vin.

Så viser CBE noe som er helt normalt for flere millioner mennesker, og så blir det krisestemning i denne tråden. Det er noe som ikke stemmer vet dere.

 

Noen har hatt foreldre som har drukket for mye, noen er alkoholikere som trigges av bilder og noen er avholds. Så du kan ta den lite nyanserte normaliseringen din når det frontes alkohol på ferie med mindreårige, på en offentlig konto med likesinnede. Det er ikke normalt for alle! Og at denne bedriften ikke tar samfunnsansvar på noen områder i livet er ikke noe nytt. De bekrefter faktisk den problematiske holdningen som er et samfunnsproblem, og dine innlegg bekrefter det samme. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Jeg fatter ikke denne oppstandelsen fordi de drikker et glass vin eller en øl. De har ikke kjørt i påvirket tilstand! Gi dere nå.

 

Igjen: dette har aldri handlet om de drikker et glass vin eller øl. For det er faktisk helt uinteressant. Det er ikke privatpersonene eller livet deres som diskuteres her, eller hvor mye de drikker.

Det det derimot handler om, er at de pøser på med bilder av vindrikking på sosiale media, på deres bedriftskanal.

Og igjen, det synes jeg er helt legitim kritikk av en bedrift.

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, SoWhat? said:

Jeg fatter ikke denne oppstandelsen fordi de drikker et glass vin eller en øl. De har ikke kjørt i påvirket tilstand! Gi dere nå.

Men er det denne "ikke la naboen se"- holdningen som gjør seg gjeldende her eller? At ting helst skal foregå i det skjulte? For det ER faktisk helt normalt å ta seg et glass vin.

Så viser CBE noe som er helt normalt for flere millioner mennesker, og så blir det krisestemning i denne tråden. Det er noe som ikke stemmer vet dere.

 

Hvordan vet du at de ikke kjørte i påvirket tilstand? De la jo ut bilder av at dem drikker alkohol før dem satte seg i bilen og kjørte videre.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (1 minutt siden):

Noen har hatt foreldre som har drukket for mye, noen er alkoholikere som trigges av bilder og noen er avholds. Så du kan ta den lite nyanserte normaliseringen din når det frontes alkohol på ferie med mindreårige, på en offentlig konto med likesinnede. Det er ikke normalt for alle! Og at denne bedriften ikke tar samfunnsansvar på noen områder i livet er ikke noe nytt. De bekrefter faktisk den problematiske holdningen som er et samfunnsproblem, og dine innlegg bekrefter det samme. 

Hvor skal man sette grensen på hva man kan poste? Ikke alkohol pga alkoholikere, ikke søtsaker pga de som er diabetikere osv. Noe ansvar må de som følger også influencere også ha.

Derimot å poste barn som ikke er store nok til å ta valget om de ønsker bilder av seg selv på nettet er noe annet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (4 minutter siden):

Noen har hatt foreldre som har drukket for mye, noen er alkoholikere som trigges av bilder og noen er avholds. Så du kan ta den lite nyanserte normaliseringen din når det frontes alkohol på ferie med mindreårige, på en offentlig konto med likesinnede. Det er ikke normalt for alle! Og at denne bedriften ikke tar samfunnsansvar på noen områder i livet er ikke noe nytt. De bekrefter faktisk den problematiske holdningen som er et samfunnsproblem, og dine innlegg bekrefter det samme. 

Jeg tenker at alkoholikere og alle som sliter av en eller annen grunn nok blir trigget mer over alt ellers. Alkoholikere blir eksponert for alkohol i vanlig butikk hver gang de handler. Det sitter folk overalt om sommeren og drikker øl og vin. Det blir vist over alt på SoMe også. Men så skal CBE ta hensyn til de som helt frivillig følger henne? Seriøst? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nijole skrev (10 minutter siden):

Hvor skal man sette grensen på hva man kan poste? Ikke alkohol pga alkoholikere, ikke søtsaker pga de som er diabetikere osv. Noe ansvar må de som følger også influencere også ha.

Derimot å poste barn som ikke er store nok til å ta valget om de ønsker bilder av seg selv på nettet er noe annet.

Hvorfor tror du de poster alkohol inntak i ferier og helger? De lever av  å påvirke, vil ikke denne flashingen av alkohol påvirke noen? 

Endret av Lill :)
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nijole said:

Hvor skal man sette grensen på hva man kan poste? Ikke alkohol pga alkoholikere, ikke søtsaker pga de som er diabetikere osv. Noe ansvar må de som følger også influencere også ha.

Derimot å poste barn som ikke er store nok til å ta valget om de ønsker bilder av seg selv på nettet er noe annet.

Du vil tydeligvis misforstå du. Har du misforstått begrepet "influencere"? Dvs folk som påvirker andre. Du synes det er helt ok å påvirke andre til å drikke alkohol før man setter seg bak rattet??? Dette her er ikke en venn som poster, det er en bedrift som lever av å påvirke andre. Skjønner du poenget? Eller har du gått i Caroline sin "venninne" felle? 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at alkoholikere og alle som sliter av en eller annen grunn nok blir trigget mer over alt ellers. Alkoholikere blir eksponert for alkohol i vanlig butikk hver gang de handler. Det sitter folk overalt om sommeren og drikker øl og vin. Det blir vist over alt på SoMe også. Men så skal CBE ta hensyn til de som helt frivillig følger henne? Seriøst? 

Tenker at CBE/ Treasures AS lever av å påvirke til salg og kjøp. Og at den delingen de gjør på sine kanaler er ulovlig (fordi den er blandet med reklame) og viser dårlig dømmekraft ( det er familie på ferie og de viser at de drikker også setter seg i bil etterpå). Og at summen av dette er noe de bør reflektere over og muligens drite i å dele, med tanke på hva slags signaler som sendes ut. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...