Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

Det påstås at det reageres fordi CBE poster så mye alkohol på sine SoMe-kanaler. Så jeg sjekket hennes Instagram og blogg.

Hvis du kun scroller nedover forsiden, uten å gå inn på bildeseriene, så fant jeg fire bilder med alkohol på over et år med utlegg.

På bloggen så jeg på innlegg på de fire siste sidene, som går tilbake til 01. juni. Jeg fant da seks blogginnlegg som inneholdt alkohol (da tok jeg med et hvor det er uklart hva CBE har i glasset).

Jeg kan naturlig nok ikke se på Snap og InstaStories, siden de forsvinner etter 24 timer. Men utfra det hun legger ut som blir liggende ute, så vil jeg ikke si at det er mye alkohol, ikke slik det ofte legges frem i denne tråden. Spesielt med tanke på at det er ferietid hvor det er helt vanlig for mange nordmenn at de drinker mer alkohol enn i hverdagen. Med tanke på at hun fronter sunn mat og trening, så synes jeg det er bra at hun viser at hun kan ha et moderat inntak av alkohol. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nudeldama skrev (27 minutter siden):

Det påstås at det reageres fordi CBE poster så mye alkohol på sine SoMe-kanaler. Så jeg sjekket hennes Instagram og blogg.

Hvis du kun scroller nedover forsiden, uten å gå inn på bildeseriene, så fant jeg fire bilder med alkohol på over et år med utlegg.

På bloggen så jeg på innlegg på de fire siste sidene, som går tilbake til 01. juni. Jeg fant da seks blogginnlegg som inneholdt alkohol (da tok jeg med et hvor det er uklart hva CBE har i glasset).

Jeg kan naturlig nok ikke se på Snap og InstaStories, siden de forsvinner etter 24 timer. Men utfra det hun legger ut som blir liggende ute, så vil jeg ikke si at det er mye alkohol, ikke slik det ofte legges frem i denne tråden. Spesielt med tanke på at det er ferietid hvor det er helt vanlig for mange nordmenn at de drinker mer alkohol enn i hverdagen. Med tanke på at hun fronter sunn mat og trening, så synes jeg det er bra at hun viser at hun kan ha et moderat inntak av alkohol. 

Det er vin på stories nesten hver dag nå for tiden, og det var et par nye stories nå i kveld også faktisk. Skål! 🍷Er det mindre viktig fordi det blir borte etter 24 t? 

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (2 timer siden):

Det er ingen her som er bestyrtet over at det vises alkohol.

Imidlertid: det folk, inkludert meg, kritiserer, er at det er så voldsomt fokus på det. De fleste ansvarlige bedrifter er forsiktige med sånt. Men her pøses det på med vinglass som det zoomes inn på. Jeg synes det vitner om en svært lite seriøs bedrift, som ikke tar ansvar.

 

Det er jeg uenig i. Det er ikke noe *voldsomt* fokus på det. De viser det som er helt normalt blant veldig veldig mange. Folk drikker vin, og voksne folk må la være å følge om dette plager dem. Jeg tror ikke så mange oppfatter *bedriften* som spesielt dårlig innflytelse 🙂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (5 minutter siden):

Det er jeg uenig i. Det er ikke noe *voldsomt* fokus på det. De viser det som er helt normalt blant veldig veldig mange. Folk drikker vin, og voksne folk må la være å følge om dette plager dem. Jeg tror ikke så mange oppfatter *bedriften* som spesielt dårlig innflytelse 🙂

Det er voldsomt for noen som ikke har så god «kjennskap» til alkohol. 

Endret av Lill :)
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lafamiglia skrev (2 timer siden):

Men seriøst: dere som mener at det er helt uproblematisk hva cbe.no velger å legge vekt på og fremheve i kanalene de bruker:

Er dere like ukritiske til alle bedrifter? Som H&M, Rema 1000, Sparebank1, TV2, Tine, bare sånn for å ta noen helt tilfeldige bedrifter. Kan de også promotere vindrikking, manisk trening og bilder hvor kvinner trekker inn magen, uten at det skal kunne bli kritisert?

Ingen av de du nevner jobber med reklame. Det gjør denne bedriften. Så sammenlikningen blir poengløs. De bruker slike som denne bedriften og andre til å reklamere for seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marissa skrev (9 minutter siden):

Iflg xcamp.no er standardvekten på campingvognen 520 kg, og maks lastekapasitet 250 kg,, så da tenker jeg de kjører lovlig. 

Det er mye som kan være lov som ikke er lurt. Hvis jeg tar meg en øl til lunsj og skal operere deg halvannen time senere, hadde du syns det var greit? Neppe. Selv om jeg iflg promillekalkulatoren hadde vært edru så hadde du nok satt pris på at konsentrasjonen var helt til stede. Pliktmessig avhold er der av en grunn. Å kjøre bil med henger på smale landeveier med mye trafikk er risikosport, da bør man være skjerpet og klar, selv om promillekalkulatoren sier at det er greit å kjøre bil. 

For øvrig er det helt irrelevant hva CBE hadde i glasset, relevansen er hvilket inntrykk man ønsker glasset skal gi. Ingen legger ut et slikt bilde av et vannglass, og hennes SoMe historikk tilsier heller ikke at hun legger ut bilder av stettglass som inneholder noe annet enn alkohol. Det er illusjonen hun viser som er viktig, hun viser et stettglass, alltid ellers når hun viser stettglass er det med vin, da tenker man automatisk at det her også er vin som er innholdet. Og hvorfor er det viktig å vise for hele internett at hun drikker vin på en familielunsj i periferien? Hva ønsker hun å oppnå? Det syns jeg er en mer interessant debatt. Selv i de mest harry campingshowene på tv holder folk seg edru når de kjører bil, alkoholen kommer frem når vognen/teltet er på plass og bilen parkert. 

Men hva tenker du senker konsentrasjonen til sjåføren om du ikke har alkohol i kroppen lengre?

Jeg tenker hun ønsker å vise "hygge".  Og det er like uviktig å vise vindrikking som løpetur, kaffekopp,telttur,hund osv. 

Jeg har faktisk litt trua på at menneskeheten klarer å tenke litt sjøl. Og at folk ikke blir påvirket til å tru at det er ok å kjøre med promille selv om cbe drikker vin til lunch. Og jeg håpe der som sliter med alkohol ikke følger kontoer som viser nettopp det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¤flicka¤ skrev (4 timer siden):

Ser ikke problemet med å trene på ferie, egentlig. Det går jo an å finne på noe med barna i mellomtiden, feks sykle, bade, spille badminton, gå en tur, spille et spill… I dette tilfellet er det vel mye mer venting på diverse fotografering og posering, da er jo begge foreldrene opptatt.


forsåvidt enig med det med trening på ferie - vi gjør det også (men på langt nær hver dag og absolutt ikke på den litt «paniske» måten de gjør i hverdagen). 
men enig, fotograferingen og alt rundt det er mye verre., 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (1 time siden):

Det er voldsomt for noen som ikke har så god «kjennskap» til alkohol. 

Jeg fikk vite av en annen her at det trigget de med alkoholproblemer. Jeg tror alle over 20 år har god kjennskap til alkohol, om en drikker selv eller ikke. Så jeg velger derfor å tro på det hun første skrev, at det trigger folk... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hut skrev (3 timer siden):

Synes CBE fronter et naturlig og normalt forhold til alkohol. Ikke på noen måte oppfatter jeg det slik at det «pøses på». Moralismen over et glass vin til lunsj eller middag er et særdeles norsk fenomen. Men uansett hva CBE gjør så blir det galt her inne. For en stund siden fikk hun kjeft for antall kaffekopper også. 


det er jo ikke bare det at de drikker litt vin/øl og også mye kaffe - det er mer det at det liksom MÅ vises hele tiden. Det blir både uheldig påvirkning og kjedelig

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden LKE ikke kjørte bil etter å ha drukket den flaska med øl; en generell mann på 74 kg må vente 3 t etter inntak før alkoholnivået er under 0.2. 

 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (33 minutter siden):

Siden LKE ikke kjørte bil etter å ha drukket den flaska med øl; en generell mann på 74 kg må vente 3 t etter inntak før alkoholnivået er under 0.2. 

 

Da var det godt at Caroline drakk rabarbrasaft, siden det ville tatt litt lengre tid før hun hadde under 0,2 i promille dersom hun hadde drukket musserende..

😇

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SoWhat? skrev (7 timer siden):

Jeg fikk vite av en annen her at det trigget de med alkoholproblemer. Jeg tror alle over 20 år har god kjennskap til alkohol, om en drikker selv eller ikke. Så jeg velger derfor å tro på det hun første skrev, at det trigger folk... 

 

Det at man ikke vil at folk skal påvirkes til å drikke, er jo også årsaken til at vi har en alkohollovgivning i Norge.

 

Sitat

Reklameforbudets hovedformål er å hindre påvirkning som fører til økt etterspørsel av alkoholholdig drikk. I tillegg har forbudet til formål å opprettholde forståelse i befolkningen for at alkoholholdige drikkevarer skiller seg fra andre handelsvarer og at det er behov for særskilt regulering som begrenser alkoholforbruket i Norge. For å oppnå formålene, er forbudet utformet som et generelt forbud mot alle former for markedsføring av alkohol, men med noen begrensede unntak.

 

Sitat

I henhold til alkoholloven § 9-2 første ledd er følgende forbudt:

  • all direkte reklame for alkoholholdig drikk (jf. første setning)
  • reklame for varer med samme merke eller kjennetegn som alkoholholdig drikk (jf. andre setning)
  • å la alkoholholdig drikk inngå i markedsføring av andre varer eller tjenester (jf. tredje setning)

 

 

Fra https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/alkoholloven/kapittel-9-reklameforbud/-9-2.reklame-for-alkoholholdig-drikk

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (På 3.8.2021 den 17.33):

Jeg tror det er fordi de ser på det som sofistikert.. for meg ser det bare dumt ut med tykk ullgenser og skal kose seg med et kaldt glass vin, men.. samtidig som man snerrer mot himmelen og setter blogger for slik at mannen kan få tatt et bilde de kan legge ut. 
For meg hadde det sett mye mer kos ut om man tok frem stormkjøkkenet og lagde seg kakao.. men det er nå så. 

Det tror jeg også - at et vinglass på kvelden når barna er lagt er både luksus og klasse. 
Greit nok at folk vil kose seg om sommeren, men dette er krampaktig .

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marissa skrev (9 timer siden):

 

For øvrig er det helt irrelevant hva CBE hadde i glasset, relevansen er hvilket inntrykk man ønsker glasset skal gi. Ingen legger ut et slikt bilde av et vannglass, og hennes SoMe historikk tilsier heller ikke at hun legger ut bilder av stettglass som inneholder noe annet enn alkohol. Det er illusjonen hun viser som er viktig, hun viser et stettglass, alltid ellers når hun viser stettglass er det med vin, da tenker man automatisk at det her også er vin som er innholdet. Og hvorfor er det viktig å vise for hele internett at hun drikker vin på en familielunsj i periferien? Hva ønsker hun å oppnå? Det syns jeg er en mer interessant debatt. Selv i de mest harry campingshowene på tv holder folk seg edru når de kjører bil, alkoholen kommer frem når vognen/teltet er på plass og bilen parkert. 

Nå har jeg ikke lest tråden veldig nøye så vet ikke om det er kommentert - MEN jeg tror vel CBE&co er ganske bevisste på hva de legger ut og hva slags inntrykk de ønsker at det skal gi.  

Satser på at de ikke drikker og kjører men de gjør jo absolutt ingenting for å berolige folk med at hun feks. drikker eplecider e.l. - det kunne de jo fint ha gjort men det vil jo da stoppe all diskusjon feks. her på KG. 

Så om de enten tror de er kule og hipe ved å innta en del alkohol og dokumentere det - eller om de bare viser det bevisst for å skape debatt er ikke godt å si. 

Jeg mener vel fremdeles at all diskusjon her skaper en del trafikk hos CBE og dermed gjør at hun kan fortsatt ha dette som levebrød. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

punkyB skrev (5 minutter siden):

Nå har jeg ikke lest tråden veldig nøye så vet ikke om det er kommentert - MEN jeg tror vel CBE&co er ganske bevisste på hva de legger ut og hva slags inntrykk de ønsker at det skal gi.  

Satser på at de ikke drikker og kjører men de gjør jo absolutt ingenting for å berolige folk med at hun feks. drikker eplecider e.l. - det kunne de jo fint ha gjort men det vil jo da stoppe all diskusjon feks. her på KG. 

Så om de enten tror de er kule og hipe ved å innta en del alkohol og dokumentere det - eller om de bare viser det bevisst for å skape debatt er ikke godt å si. 

Jeg mener vel fremdeles at all diskusjon her skaper en del trafikk hos CBE og dermed gjør at hun kan fortsatt ha dette som levebrød. 

Selvfølgelig er de bevisste på hva de legger ut. Jeg tror mye er genuint for å dele hyggelige opplevelser og stemninger (Selv om reklame skal være involvert) LK blir flinkere og flinkere til å ta bilder, og han vil ha sin egen signatur. CBE er en flink modell, og de har jo lært mye fra starten også.

Men! Jeg tenker nok at de gir et sleivspark litt hit og dit iblant 🙂 spesielt hit. Og det er så 100% forståelig. Jeg tror det morer dem, noe jeg også godt forstår. Og de er i sin fulle rett til det! 

Selvfølgelig vet de at ting vil skape diskusjoner, og det er jo kun til deres fordel. De er forretningsmennesker, og jeg tenker at de er søren meg dyktige sådanne. Å få masse oppmerksomhet er jo noe av det viktigste for bedriften.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

punkyB skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg ikke lest tråden veldig nøye så vet ikke om det er kommentert - MEN jeg tror vel CBE&co er ganske bevisste på hva de legger ut og hva slags inntrykk de ønsker at det skal gi.  

Satser på at de ikke drikker og kjører men de gjør jo absolutt ingenting for å berolige folk med at hun feks. drikker eplecider e.l. - det kunne de jo fint ha gjort men det vil jo da stoppe all diskusjon feks. her på KG. 

Så om de enten tror de er kule og hipe ved å innta en del alkohol og dokumentere det - eller om de bare viser det bevisst for å skape debatt er ikke godt å si. 

Jeg mener vel fremdeles at all diskusjon her skaper en del trafikk hos CBE og dermed gjør at hun kan fortsatt ha dette som levebrød. 

Jeg mener det samme. Jeg tror mange følger trådene her inne uten å nødvendigvis ha bruker. Jeg selv var en av de. Jeg fulgte ikke CBE.no "den gang", og gjør det ikke nå - men jeg stikker innom for å se bilder og reklame man tar opp her i tråden (=trafikk til kontoene) 

Så ja, jeg tror de kritiske debattene og diskusjonene genererer MYE trafikk til CBE.no, og at de etterhvert er ganske avhengig av det. De som følger fordi de faktisk blir inspirert er ikke lenger flertallet av "leserne". Kommentarfelt og engasjementsrater avslører alt om dette. Sammenligner man med storhetstiden til Fotballfrue-bloggen så er det forsvinnende lite engasjement fra reelle fans. 

Jeg tror veldig mye av trafikken i kanalene nå består av "skuelystne". 

Så, det er helt relevant å stille spørsmål ved hvor mye av det som legges ut i kanalene i løpet av en uke er for å provosere og holde debattene varme. De kan si hva de vil, men at CBE.no-tråden hele tiden ligger på "førsteplass" her inne er faktisk en form for å fortsatt være relevante. Så trist har det nok blitt. 

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (4 minutter siden):

Jeg mener det samme. Jeg tror mange følger trådene her inne uten å nødvendigvis ha bruker. Jeg selv var en av de. Jeg fulgte ikke CBE.no "den gang", og gjør det ikke nå - men jeg stikker innom for å se bilder og reklame man tar opp her i tråden (=trafikk til kontoene) 

Så ja, jeg tror de kritiske debattene og diskusjonene genererer MYE trafikk til CBE.no, og at de etterhvert er ganske avhengig av det. De som følger fordi de faktisk blir inspirert er ikke lenger flertallet av "leserne". Kommentarfelt og engasjementsrater avslører alt om dette. Sammenligner man med storhetstiden til Fotballfrue-bloggen så er det forsvinnende lite engasjement fra reelle fans. 

Jeg tror veldig mye av trafikken i kanalene nå består av "skuelystne". 

Så, det er helt relevant å stille spørsmål ved hvor mye av det som legges ut i kanalene i løpet av en uke er for å provosere og holde debattene varme. De kan si hva de vil, men at CBE.no-tråden hele tiden ligger på "førsteplass" her inne er faktisk en form for å fortsatt være relevante. Så trist har det nok blitt. 

 

Hvem er det i såfall trist for tenker du?

Men må tilføye at det er mange som finner det givende å følge *bedriften* Det er avslappende rett og slett, og noen av oss liker div av det hun legger ut av bilder, mat, dekorering osv. Det er deilig å bare hvile øyne på noe. Så vi er noen oppriktige følgere altså 🙂 ganske mange faktisk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Hvem er det i såfall trist for tenker du?

Men må tilføye at det er mange som finner det givende å følge *bedriften* Det er avslappende rett og slett, og noen av oss liker div av det hun legger ut av bilder, mat, dekorering osv. Det er deilig å bare hvile øyne på noe. Så vi er noen oppriktige følgere altså 🙂 ganske mange faktisk. 

Hvorfor skriver du det slik? *bedriften* 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...