Gå til innhold

Gift ved første blikk

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder festen så spilte han hvertfall ikke et skuespill. Det går ikke særlig bra på hjemmebane, de er ikke et par, de koser ikke engang. Hvorfor skal de da oppføre seg som om alt er bra? 

Anonymkode: b219a...7ef

Jeg syns tvert imot at det ser ut som at han spiller skuespill. Han manipulerer med sure miner, på en måte, i stedet for å si hvordan han føler det før de har besøk. Han får ikke napp på oppførselen sin, da. 

Det å imponere og bli kjent med vennene er jo nettopp å imponere og bli kjent med Mariel, siden vennene tydeligvis er veldig viktige for henne. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Skriblerinna skrev:

Jeg syns tvert imot at det ser ut som at han spiller skuespill. Han manipulerer med sure miner, på en måte, i stedet for å si hvordan han føler det før de har besøk. Han får ikke napp på oppførselen sin, da. 

Det å imponere og bli kjent med vennene er jo nettopp å imponere og bli kjent med Mariel, siden vennene tydeligvis er veldig viktige for henne. 

Men aller først må man jo prioritere å bli kjent med hverandre. Det besøket var åpenbart ikke noe de avtalte sammen, men noe Mariel kjørte gjennom fordi det var viktig for henne. Jeg er enig i at det er viktig å kommunisere sammen, men jeg synes egentlig ikke forholdene ligger særlig til rette for å gjøre det. De er på to helt forskjellige planeter. 

Anonymkode: 84c65...16e

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men aller først må man jo prioritere å bli kjent med hverandre. Det besøket var åpenbart ikke noe de avtalte sammen, men noe Mariel kjørte gjennom fordi det var viktig for henne. Jeg er enig i at det er viktig å kommunisere sammen, men jeg synes egentlig ikke forholdene ligger særlig til rette for å gjøre det. De er på to helt forskjellige planeter. 

Anonymkode: 84c65...16e

Ja, det med at de er på forskjellige planeter er jeg helt enig i!

Det kan jo hende de klarer å kommunisere og møtes på midten nå som de blir mer klar over forskjellene seg i mellom. Hvis de ikke gjør det, så har jeg ingen tro på forholdet deres.

En av mine ekser hadde et sykt irriterende konstruktivt syn på sånne konflikter som det der. Han sa alltid at han var glad dette oppstod fordi da blir vi bedre kjent. Det var irriterende der og da, men herlighet for et godt poeng egentlig! Gjennom situasjoner der forskjellene mellom oss ble tydelige, så kunne vi lage avtaler og kompromisse og vise hverandre at vi så hverandres perspektiv. Tenker dette kan være en sånn situasjon for dette paret! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AntiBullshit skrev:

En ting jeg stusset veldig på var da Sara sa at hun ønsket at Joakim gjorde mer motstand at han ikke alltid «ga etter». Hun utdypet ikke utsagnet, men er det noen som skjønner hva hun mente med det? Hva ønsker hun at han skal protesterte på? I et forholde må man gi og ta, så jeg ser ikke helt hvordan det er hensiktsmessig å ønske at partneren skal gjøre seg vanskelig. 

Hun sjekker om han er en mann med ryggrad eller om han bare jatter med og gjør som dama sier. Det siste er sykt irriterende når man er blitt skilt og må samarbeide om felles barn - og så har han fått ny dame og ny "personlighet". Btdt. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føler at dere som syns Mariell er barnslig og umoden til å være over 30, ikke bor i Oslo? Hva er det som gjør at instaen henne ser ut som hun er 22?

Hun lever da et helt normalt liv, slik som typ alle mine single venner i 30-årene gjør - basert på hennes insta?

Anonymkode: 8e78e...188

Hun lever et normalt singelliv, basert på mine single venner i 50-årene også. Der er aldersuavhengig, og ikke noe man slutter med når man passerer tjue-something. 

Anonymkode: 2c46d...219

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun psykologdama prater de ihjel og forteller de hele tiden hva de føler. Så irriterende. 

Anonymkode: 4db62...aed

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner at Peter ikke var positiv pga vennebesøk. Mariel har jo nesten ikke vært med han pga jobb (som er greit, dette kan hun ikke velge), venner og trening. Positivt at hun vil ta vare på sine interesser. Men i løpet av 4 uker trenger man ikke å være med venner hver helg og det er mulig å hoppe over litt trening. Det handler om å prioritere den andre parten også. Helt normalt i starten av et forhold å la litt av sine interesser vike. Dette skjønner de fleste venner også (så fremt man ikke holder seg for mye og lenge unna dem). 

Jeg tror Peter hadde håpet på en kveld med kun de to, mens hun måtte være med venner. Vil tro de hadde en diskusjon før den kvelden...

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun psykologdama prater de ihjel og forteller de hele tiden hva de føler. Så irriterende. 

Jeg synes hun fremstår som en dyktig parterapeut. Hun oppsummerer og tydeliggjør for begge parter. Det er ikke alltid like lett å selv vite hva en egentlig føler. Og noen ganger kan man tro at man vet hva den andre føler og tenker, men det er ikke alltid korrekt, og da trenger man å få det forklart. 

Anonymkode: 8a066...d96

• Liker 25
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, virker ikke så konstruktiv den parterapien. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes hun fremstår som en dyktig parterapeut. Hun oppsummerer og tydeliggjør for begge parter. Det er ikke alltid like lett å selv vite hva en egentlig føler. Og noen ganger kan man tro at man vet hva den andre føler og tenker, men det er ikke alltid korrekt, og da trenger man å få det forklart. 

Anonymkode: 8a066...d96

Det blir ikke lettere av å bli fortalt hva man føler. Det som er utviklende er å gå i dybden på seg selv og prosessen og sjøl sette ord på opplevelser, leite litt. En psykolog skal ikke bare speile følelsene, men også utfordre. Det skulle vært mye større fokus på språk og reksjonsmønstre. Jeg ser at særlig det homofile paret stadig snakker forbi hverandre og det trenger de å bli gjort oppmerksomme på. Også det med hva man opplever som anerkjennelse og hvordan man uttrykker det er viktig å se nærmere på. Er mange misforståelser mellom parene. Jeg skjønner ikke hvorfor slike temaer ikke blir tatt opp. Det blir for mye dilling. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke lettere av å bli fortalt hva man føler. Det som er utviklende er å gå i dybden på seg selv og prosessen og sjøl sette ord på opplevelser, leite litt. En psykolog skal ikke bare speile følelsene, men også utfordre. Det skulle vært mye større fokus på språk og reksjonsmønstre. Jeg ser at særlig det homofile paret stadig snakker forbi hverandre og det trenger de å bli gjort oppmerksomme på. Også det med hva man opplever som anerkjennelse og hvordan man uttrykker det er viktig å se nærmere på. Er mange misforståelser mellom parene. Jeg skjønner ikke hvorfor slike temaer ikke blir tatt opp. Det blir for mye dilling. 

Jeg har aldri vært borti terapauter som legger ord i munnen på pasientene sine. Jeg trodde ikke man skulle gjøre det?

Å klare å sortere og sette ord på følelser er jo ofte det folk trenger hjelp til, men jeg trodde man skulle finne ut av det selv. Av det vi får se i serien snakker psykologen mer om følelsene til deltagerne enn de gjør selv. Tror ikke alle deltagerne i alle sesongene har slitt såpass med å uttrykke seg at de alle sammen må bli avbrutt midt i setningene sine for at hun terapeuten skal snakke og forklare. Hvis de faktisk er så dårlig stilt alle sammen så skjønner jeg jo hvorfor programmet har så lav suksessrate. Kanskje på tide å få inn folk som er bedre kjent med seg selv?

Anonymkode: 17d7d...eb8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir gal av hu parterapeuten 🙉 Har virkelig ikke Norge noen bedre å bruke i et sånt program? Hadde jeg blitt satt opp på en time hos hu der så hadde jeg gått ut igjen tror jeg. 

Anonymkode: e4c29...5ca

• Liker 10
Skrevet

Jeg blir gal av hu parterapeuten 🙉 Har virkelig ikke Norge noen bedre å bruke i et sånt program? Hadde jeg blitt satt opp på en time hos hu der så hadde jeg gått ut igjen tror jeg. 

Anonymkode: e4c29...5ca

Ja, fyf :sjokk: hva skjer med den hviiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiskinga og mmmmhmmm mhhhhhmmmmm før hun bare gjentar (dårlig omformulert) hva deltagerne sier 🙉

• Liker 4
Skrevet

Cathrine Sagen snakker til voksne folk som om de var tre år gamle!

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Jr.Garcon said:

Ja, fyf :sjokk: hva skjer med den hviiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiskinga og mmmmhmmm mhhhhhmmmmm før hun bare gjentar (dårlig omformulert) hva deltagerne sier 🙉

Parafrasering er et helt vanlig verktøy å bruke i terapi/veiledning/rådgivning/samtaler generelt. Det var på pensum da jeg studerte ped og bruker det daglig i jobben min som veileder. Så det er ikke så teit som du ser ut til å synes.

Anonymkode: cea4e...7db

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Parafrasering er et helt vanlig verktøy å bruke i terapi/veiledning/rådgivning/samtaler generelt. Det var på pensum da jeg studerte ped og bruker det daglig i jobben min som veileder. Så det er ikke så teit som du ser ut til å synes.

Bedre det enn de som sitter helt blottet for mimikk og tilbakemeldinger. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det vi får se hva fra hennes "terapi" timer er komplett latterlig - selv om du en gang hadde en ped bok som sa noe annet.

Hun trenger heller ikke snakke til voksne folk ( som ikke er i en akutt krise) med århundrets mest hviskete-pjatte-dulle mmhm mhm stemme. Jeg hadde blitt syk av å høre på tonefallet og jeg hadde blitt syk av å høre på  - Meg: Jeg føler partneren min bare vil være med venninner og aldri prioriterer meg :sukk: Hun: Nåååhhh mmmmh så såå duuhhh vil partneren skal være mer med deg? nååhh mmm mmmhmm å du sier du blir lei når hun heller vil være med venninner? Mmhhhhhhh.  #Bullet2MyOwnhead:

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Duff said:

Bedre det enn de som sitter helt blottet for mimikk og tilbakemeldinger. 

Ja :) Parafrasering er en slags tilbakemelding der man spør om man har oppfattet den du snakker med korrekt, og gjerne en (del)oppsummering før man går videre til neste tema. Et veldig nyttig verktøy.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja :) Parafrasering er en slags tilbakemelding der man spør om man har oppfattet den du snakker med korrekt, og gjerne en (del)oppsummering før man går videre til neste tema. Et veldig nyttig verktøy.

Jo, forsåvidt enig i det. Men blir de egentlig utfordret på det de forteller om? Jeg ser ikke at terapien har stilt noen kritiske spørsmål som kan få de til å reflektere over rekasjonsmønster og kommunikasjonen dem i mellom. 

En ganske interessant sesong, forøvrig. Jeg tror 1 av 3 holder sammen, Sara og Joakim vil nok fortsette.

Anonymkode: 57193...2b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så terapauten skal bare gjenta det de sier? Aldri komme med egne råd? Skjønner hvorfor de fleste kjente parterapauter er skilt :)

Anonymkode: de83c...175

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, forsåvidt enig i det. Men blir de egentlig utfordret på det de forteller om? Jeg ser ikke at terapien har stilt noen kritiske spørsmål som kan få de til å reflektere over rekasjonsmønster og kommunikasjonen dem i mellom. 

En ganske interessant sesong, forøvrig. Jeg tror 1 av 3 holder sammen, Sara og Joakim vil nok fortsette.

Anonymkode: 57193...2b0

Det kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke jobber med terapi, men jeg vil nesten anta det da vi ser kanskje 5 minutter av terapitimen, som gjerne varer fra 45 min til 1,5 time, så naturlig nok får vi ikke se alt. Dog trenger man ikke nødvendigvis stille kritiske spørsmål for å få noen til å reflektere, det fins massevis av andre veiledningsverktøy man kan bruke som har samme hensikt. Åpne spørsmål er gjerne bedre enn kritiske spørsmål.

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...