Gå til innhold

Gift ved første blikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så terapauten skal bare gjenta det de sier? Aldri komme med egne råd? Skjønner hvorfor de fleste kjente parterapauter er skilt :)

Anonymkode: de83c...175

Det kommer vel an på terapeuten? Dette er et av mange verktøy man kan bruke. Og jeg som jobber som veileder - ikke rådgiver - kommer sjeldent med råd, med mindre veisøkeren spør spesifikt om det og jeg har kompetanse til å gi råd om det hen spør om. Det ligger litt i ordet, liksom.

Anonymkode: cea4e...7db

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel an på terapeuten? Dette er et av mange verktøy man kan bruke. Og jeg som jobber som veileder - ikke rådgiver - kommer sjeldent med råd, med mindre veisøkeren spør spesifikt om det og jeg har kompetanse til å gi råd om det hen spør om. Det ligger litt i ordet, liksom.

Anonymkode: cea4e...7db

Hva veileder du i da? Du bare gjentar alt personen du snakker med og tar betalt for det?

Anonymkode: de83c...175

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sprø av den terapeuten. Og jeg har gått til familieterapeut, vært til mekling, gått til flere psykologer, både som barn og voksen. Og aldri vært borti noen som prater på den måten. 

Anonymkode: 26dce...ae3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva veileder du i da? Du bare gjentar alt personen du snakker med og tar betalt for det?

Anonymkode: de83c...175

Nå skal jeg faktisk komme med et konkret råd her: lær deg å lese, fordi jeg har skrevet flere ganger at parafrasering er et av mange verktøy en kan bruke i samtale. Så svaret på spørsmålet ditt er nei.

Anonymkode: cea4e...7db

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva veileder du i da? Du bare gjentar alt personen du snakker med og tar betalt for det?

Anonymkode: de83c...175

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg faktisk komme med et konkret råd her: lær deg å lese, fordi jeg har skrevet flere ganger at parafrasering er et av mange verktøy en kan bruke i samtale. Så svaret på spørsmålet ditt er nei.

Anonymkode: cea4e...7db

Kanskje dere kan ta den videre diskusjonen om dette på PM? 😊

Anonymkode: be6ca...5a6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Kanskje dere kan ta den videre diskusjonen om dette på PM? 😊

Anonymkode: be6ca...5a6

Diskusjonen er ganske så avsluttet fra min side :)

Anonymkode: cea4e...7db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke jobber med terapi, men jeg vil nesten anta det da vi ser kanskje 5 minutter av terapitimen, som gjerne varer fra 45 min til 1,5 time, så naturlig nok får vi ikke se alt. Dog trenger man ikke nødvendigvis stille kritiske spørsmål for å få noen til å reflektere, det fins massevis av andre veiledningsverktøy man kan bruke som har samme hensikt. Åpne spørsmål er gjerne bedre enn kritiske spørsmål.

Anonymkode: cea4e...7db

Pedagogisk veiledning og terapi av en psykolog eller psykiater er noe vidt forskjellig. Kritiske spørsmål er en del av pakken. Det er ikke meningen at man skal bli dullet med. 

Når det er sagt er jeg enig i at vi får sett kun en liten del av parterapiene, og da kan det være at de har valgt å vise disse bidragene nettopp fordi det fungerer som en oppsummering. 

Anonymkode: 84c65...16e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk Catrin er litt mindre irriterende i denne sesongen. Virker som hun uttaler R litt bedre? Eller er det bare meg? Hun snakker fortsatt til de som om de er barn, men synes faktisk det var verre før. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, pessimistisk said:

Jeg synes faktisk Catrin er litt mindre irriterende i denne sesongen. Virker som hun uttaler R litt bedre? Eller er det bare meg? Hun snakker fortsatt til de som om de er barn, men synes faktisk det var verre før. 

Merkelig nok finner jeg stemmen og dialekten hennes litt sånn koselig og behagelig 🙈 mulig jeg har hørt for mye på kjærlighetspodden 😛 (podcasten hun har med Sissel Gran)

Anonymkode: cea4e...7db

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig nok finner jeg stemmen og dialekten hennes litt sånn koselig og behagelig 🙈 mulig jeg har hørt for mye på kjærlighetspodden 😛 (podcasten hun har med Sissel Gran)

Anonymkode: cea4e...7db

Jeg og😅 Hun irriterte meg veldig før da, men tror jeg har blitt litt vant med henne. Men om jeg skulle snakka med henne om noe vanskelig tror jeg at jeg hadde begynt å gråte fordi hun virker så medfølende og mild, og jeg takler ikke om folk synes synd på meg😂

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika
2 timer siden, pessimistisk skrev:

Jeg synes faktisk Catrin er litt mindre irriterende i denne sesongen. Virker som hun uttaler R litt bedre? Eller er det bare meg? Hun snakker fortsatt til de som om de er barn, men synes faktisk det var verre før. 

Talefeilen bryr meg ikke. Og det burde ikke bry noen. 

Hun bekrefter sine klienter. Det er det hun gjør. Hun er enestående god på å lese og forstå. Og i tillegg være empatisk. Om jeg får problemer i mitt forhold, så er det Catrin som jeg vil ha som terapeut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Malika skrev:

Talefeilen bryr meg ikke. Og det burde ikke bry noen. 

Hun bekrefter sine klienter. Det er det hun gjør. Hun er enestående god på å lese og forstå. Og i tillegg være empatisk. Om jeg får problemer i mitt forhold, så er det Catrin som jeg vil ha som terapeut! 

Den talefeilen er jo sykt forstyrrende. Hører bare den jeg. 

Anonymkode: 7ab3e...5b5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den talefeilen er jo sykt forstyrrende. Hører bare den jeg. 

Anonymkode: 7ab3e...5b5

Da kan du gå i deg selv og tenke på hva som egentlig betyr noe. Og så SYKT forsyrrende, da! Serr. 

Endret av Malika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Duff skrev:

Jeg legger ikke merke til noen talefeil jeg :sjenert: 

Jeg har heller aldri tenkt på det. Men om jeg skulle trengt en terapeut, så vil jeg ha en annen personlighet enn Cathrin. Hun virker så forsiktig og god. Jeg blir så usikker på slike mennesker som virker altfor snill og kjærlig🙈

Anonymkode: 86a87...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pedagogisk veiledning og terapi av en psykolog eller psykiater er noe vidt forskjellig. Kritiske spørsmål er en del av pakken. Det er ikke meningen at man skal bli dullet med. 

Når det er sagt er jeg enig i at vi får sett kun en liten del av parterapiene, og da kan det være at de har valgt å vise disse bidragene nettopp fordi det fungerer som en oppsummering. 

Anonymkode: 84c65...16e

Jeg er terapeut og kan si at nei, det er overhodet ikke sånn at kritiske spørsmål kategorisk er en del av pakken. I mange tilfeller vil det være direkte uforsvarlig, og terapirommet skal alltid være et trygt sted. Behandlingsmetode og hvilken "skole" man tilhører innen psykologien har også noe å si for hvor konfronterende man er, det samme gjelder klienten i seg selv og hvordan man oppfatter denne (f.eks hvor resilient/hardfør). Å stille spørsmål som utfordrer tankegangen eller stille spørsmålstegn ved tankerekker er derimot noe helt annet.

Det som her omtales som parafrasering er derimot ofte del av pakken, både for å forsikre seg om at man oppfatter riktig, og fordi å høre noen andre si det kan være nyttig og sette i gang refleksjon hos klienten. 

Når man diskuterer den terapien dere ser er det viktig å huske at dere kun ser et lite utdrag av det, dere vet ingenting om hva som sies før eller etter, eller hva som har vært tema i foregående samtale. I tillegg er alle klientene i en sårbar og utfordrende periode, det vil være naturlig å være bekreftende og gi anerkjennelse, og det ser jeg at de får av terapeuten. Det er veldig tydelig at hun har fokus på å trygge dem på at deres følelser og tanker er akseptable å ha, derav gjentakelser (anerkjenner tankene deres uten å dømme), myk stemme osv. Så kan man evt. diskutere om hun er for mild. men det er en annen sak.

Anonymkode: c686e...71f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som nevnte at Mariel sin Insta konto så ut som en 22 åring sin. Jeg er SÅ enig. Den er full av venner, festing, gøye utflukter med venner, ute, ute, ute, gøy gøy gøy. Og derfor er hun singel. Fordi hvis hun finner en likesinnet så er han også ute med venner hele tiden og har ikke tid til henne. Hun har lyst på en som passer inn i det livet hennes, når hun egentlig ikke har tid eller kommer til å være kompatibel med noen.

"Dagens" unge voksne har valgmuligheter i hundretalls med Tinder, og SÅ mange muligheter til å ha det gøy og moro at de kommer ikke til å klare å slå seg til ro med en. Fordi det kan komme en bedre en ved neste sveip. Tinder-generasjonen er evig singel.

Anonymkode: 10c1b...6f3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvorfor det?

Anonymkode: 4b918...814

 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler at dere som syns Mariell er barnslig og umoden til å være over 30, ikke bor i Oslo? Hva er det som gjør at instaen henne ser ut som hun er 22?

Hun lever da et helt normalt liv, slik som typ alle mine single venner i 30-årene gjør - basert på hennes insta?

Anonymkode: 8e78e...188

Er like gammel som Mariel, og gift.

Syns det er veldig tenåringsaktig. Det er  "Bestie, kom deg hjem, så vi kan skape nye minner" hashtag liveterbestute over hele linja. Fasade-insta. Virker ikke som hun har egne interesser eller mening i livet uten venninner. 

Ikke viser hun tegn til modning heller nå som hun er gift. Hun tenker bare på seg selv, ikke på paret :)

 

Anonymkode: 6f106...09c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så stygt å mobbe Catrin Sagen for talefeil. Er så lite konstruktivt!

 Er dere de samme som sier til barna deres at man ikke skal mobbe? 

Anonymkode: 476e6...9a1

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som nevnte at Mariel sin Insta konto så ut som en 22 åring sin. Jeg er SÅ enig. Den er full av venner, festing, gøye utflukter med venner, ute, ute, ute, gøy gøy gøy. Og derfor er hun singel. Fordi hvis hun finner en likesinnet så er han også ute med venner hele tiden og har ikke tid til henne. Hun har lyst på en som passer inn i det livet hennes, når hun egentlig ikke har tid eller kommer til å være kompatibel med noen.

"Dagens" unge voksne har valgmuligheter i hundretalls med Tinder, og SÅ mange muligheter til å ha det gøy og moro at de kommer ikke til å klare å slå seg til ro med en. Fordi det kan komme en bedre en ved neste sveip. Tinder-generasjonen er evig singel.

Anonymkode: 10c1b...6f3

Enig. En får ikke akkurat inntrykk av at det er plass til en significant other i livet hennes.

Anonymkode: cea4e...7db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...