Gå til innhold

Barn med adferdsvansker - splittet fra "Har du hørt om noen absurde krav...."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Thyra skrev:

Nei, for å mobbe andre barn til de tilter er å "ta ansvar for egne handlinger"? 

Det er det kun du som hevder.

Jeg sier bare at vold er akutt fare og må håndteres deretter.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva har barna som mobber lært av sine foreldre? 

Jeg skal love deg at mobbing kan sette livslange spor.

Anonymkode: c8f7a...d71

Men da må mobbingen pågå litt lenger enn en enkeltepisode. Fysisk vold derimot kan skade deg for livet ved at det skjer en gang.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg. Får du en blåveis indikerer akutt fare. Mobbing er ikke akutt  selv om det er psykiskvondt. Det tar en stund før du blir skadet så det er ikke like akutt som fysisk vold.

Ingen tar skade av å bli kalt Dust en gang, men som du selv sier, ett slag gir deg blåmerke.

Anonymkode: 9b514...f09

Jeg snakket om å finne ut at barnet ditt har blitt systematisk plaget over tid. Da kan det alkerede ha oppstått skade. 

Ingen mener vel at å bli kalt dust en gang gir varig skade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Thyra skrev:

Mobbing kan drepe. Barn har tatt selvmord som følge av mobbibg, andre har blitt ødelagt for livet. 

Å bli kalt dust en gang er ikke mobbing. 

Men å bli slått en gang er vold.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Jeg snakket om å finne ut at barnet ditt har blitt systematisk plaget over tid. Da kan det alkerede ha oppstått skade. 

Ingen mener vel at å bli kalt dust en gang gir varig skade. 

Men likevel kan ett eneste slag gi varig skade. Det er derfor jeg sier det er akutt.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg som blander inn mobbing. Jeg snakker utelukkende om vold.

Om noen er voldelig med mine barn så vil jeg kreve strakstiltak. Man gjør gjerne det når ungene dine er utsatt for fare.

Anonymkode: 9b514...f09

Hele denne tråden er basert på vold som følge av mobbing. Beklager, men det er du som har endret premissene ved å fjerne mobbing som utløsende faktor. 

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Og den mest effektive måten å gjøre det på er å finne årsaken til at barnet slår. Fjerner man årsaken, så fjerner man også slåingen. Hvis årsaken er mobbing, så vil fjerning av mobbingen fjerne slåingen. Fokuset på mobbingen er da den mest effektive måten å stoppe slåingen på.

Jeg klarer ikke helt å se hvorfor dette er vanskelig for deg å forstå?

Anonymkode: c8f7a...d71

Antageligvis samme grunn som du nekter å skjønne hvor stor skade ett enkelt slag kan gi og hvorfor det for enhver pris må unngås og dermed er akutt. Mye mer akutt enn årsaken til at det kommer.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er bare spekulasjoner siden det aldri ville skjedd. 

Hva om ditt barn slo hodet i en stein når hun datt etter hun ble slått? Tenk om hun fikk hjerneskade. Var det da ditt barn sin feil som kalte ett annet barn en Dust?

Det er snakk om prioritering.

Anonymkode: 9b514...f09

Og hvordan kan du være så sikker på at dette aldri ville ha skjedd? Dette er realiteten for alt for mange barn og familier. 

Å slå noen fordi de kaller deg en dust er selvsagt en overreaksjon. Men jeg har forståelse for at enkelte bruker fysiske virkemidler etter å ha blitt plaget over lang tid. 

Det er selvsagt dypt tragisk om et barn får varige skader etter å ha blitt slått av et annet barn. Heldigvis skjer det sjelden. Og om det skjer som følge av langvarig mobbing som ikke har blitt tatt på alvor, er det ikke bare barnet som slo som skal klandres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hele denne tråden er basert på vold som følge av mobbing. Beklager, men det er du som har endret premissene ved å fjerne mobbing som utløsende faktor. 

Anonymkode: c0d9f...62b

Nei absolutt ikke. Tråden startet om diagnose barn som er voldelige og stakkarsliggjøringen av dem. Mobbingen ble startet etterpå for å ytterligere stakkarsligjøre dem.

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Og hvordan kan du være så sikker på at dette aldri ville ha skjedd? Dette er realiteten for alt for mange barn og familier. 

Å slå noen fordi de kaller deg en dust er selvsagt en overreaksjon. Men jeg har forståelse for at enkelte bruker fysiske virkemidler etter å ha blitt plaget over lang tid. 

Det er selvsagt dypt tragisk om et barn får varige skader etter å ha blitt slått av et annet barn. Heldigvis skjer det sjelden. Og om det skjer som følge av langvarig mobbing som ikke har blitt tatt på alvor, er det ikke bare barnet som slo som skal klandres. 

Så du synes det er greit at barnet ditt blir utsatt for vold og potensielle skader da altså? 

Vel, det gjør ikke jeg. Jeg vil for enhver pris unngå at barna mine blir utsatt for vold. 

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vold må stoppes på ett sekund, å finne årsak tar litt lenger tid. Det skjønner du å. 

Anonymkode: 9b514...f09

Her var det vel snakk om tilfeller hvor årsaken var åpenbar. Og da er den mest effektive måten å stoppe det på å eliminere årsaken. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Her var det vel snakk om tilfeller hvor årsaken var åpenbar. Og da er den mest effektive måten å stoppe det på å eliminere årsaken. 

 

Volden i seg selv må alltid ungåes. Ingenting unnskylder vold.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er greit at barnet ditt blir utsatt for vold og potensielle skader da altså? 

Vel, det gjør ikke jeg. Jeg vil for enhver pris unngå at barna mine blir utsatt for vold. 

Anonymkode: 9b514...f09

Jeg synes verken det er greit at de blir utsatt for fysisk vold eller psykisk vold. Begge deler kan gi skader. 

Om du for enhver pris vil at barna dine skal bli utsatt for vold, burde du også være interessert i å lære dem å unngå opoførsel som kan fremprovosere vold. Eller sier du til barna dine at de må huske at samme hvor mye de mobber å plager andre har ingen rett til å slå dem? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Volden i seg selv må alltid ungåes. Ingenting unnskylder vold.

Anonymkode: 9b514...f09

Ingenting unnskylder mobbing heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt skremt over menneskesynet til enkelte i denne tråden. Mobbing og plaging av andre, utagering eller innagering er uttrykk for at et barn ikke har de et bra og mestrer sosiale settinger. Uavhengig av diagnose. At noen kan mene at man skal plassere bort barn som utagerer istedenfor å hjelpe dem til å meste i sosiale miljø er steinalder-tankegang. 

Anonymkode: bc259...496

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Volden i seg selv må alltid ungåes. Ingenting unnskylder vold.

Anonymkode: 9b514...f09

Men om du vet at "Per" mister besinnelsen og slår "Pål" når "Pål" terger han lenge nok, hva er den enkleste måten å få slutt på slåingen på? Å få Pål til å slutte å plage "Per", eller å fotfølge "Per" konstant for å stoppe han når han skal til å slå? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er greit at barnet ditt blir utsatt for vold og potensielle skader da altså? 

Vel, det gjør ikke jeg. Jeg vil for enhver pris unngå at barna mine blir utsatt for vold

Anonymkode: 9b514...f09

Du får nesten holde dem i hånda igjennom hver eneste time hele livet.. Kanskje vurdere å kjøpe rustning også… :ironi:

Alle barn havner i krangel i løpet av livet, så skal du unngå at barna dine får blåmerker, stakkars, så må du nesten pakke dem inn i bobleplast, bokstavligtalt!!

Uprovosert vold, er absolutt ikke greit, og må selvfølgelig tas tak på det viset du snakker om. Men du må se hva du svarer på. Du svarer til folk som snakker om at volden kommer som en konsekvens av mobbing, da kan du ikke svare på et helt annet grunnlag. Men det er faktisk for mye å be om at mobbere ikke skal ta konsekvensene av sine egne handlinger. De kan ikke gå over flere uker og måneder og mobbe et barn, for så å være offer om de får seg en på trynet. 

Anonymkode: a47bd...f2a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Her var det vel snakk om tilfeller hvor årsaken var åpenbar. Og da er den mest effektive måten å stoppe det på å eliminere årsaken. 

 

Altså å fjerne, eller fotfølge den voldelige ungen.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får nesten holde dem i hånda igjennom hver eneste time hele livet.. Kanskje vurdere å kjøpe rustning også… :ironi:

Alle barn havner i krangel i løpet av livet, så skal du unngå at barna dine får blåmerker, stakkars, så må du nesten pakke dem inn i bobleplast, bokstavligtalt!!

Uprovosert vold, er absolutt ikke greit, og må selvfølgelig tas tak på det viset du snakker om. Men du må se hva du svarer på. Du svarer til folk som snakker om at volden kommer som en konsekvens av mobbing, da kan du ikke svare på et helt annet grunnlag. Men det er faktisk for mye å be om at mobbere ikke skal ta konsekvensene av sine egne handlinger. De kan ikke gå over flere uker og måneder og mobbe et barn, for så å være offer om de får seg en på trynet. 

Anonymkode: a47bd...f2a

Nei absolutt ikke. Jeg forlanger at voldelige unger blir fjernet fra de andre ungene eller fotfølges så de ikke er voldelige. Ingenting unnskylder vold, ei heller en diagnose. Vold er farlig.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Men om du vet at "Per" mister besinnelsen og slår "Pål" når "Pål" terger han lenge nok, hva er den enkleste måten å få slutt på slåingen på? Å få Pål til å slutte å plage "Per", eller å fotfølge "Per" konstant for å stoppe han når han skal til å slå? 

Først den akutte reaksjonen: Fotfølge Per for å stoppe han. Sette inn tiltak rettet mot han så han skjønner at han aldri må finne på slå. Samtidig med dette så er det tiltak hos Pål for å få han til å slutte å terge. Men det akutte taes tak i først, altså da volden.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...