Gå til innhold

Barn med adferdsvansker - splittet fra "Har du hørt om noen absurde krav...."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei absolutt ikke. Jeg forlanger at voldelige unger blir fjernet fra de andre ungene eller fotfølges så de ikke er voldelige. Ingenting unnskylder vold, ei heller en diagnose. Vold er farlig.

Anonymkode: 9b514...f09

Jeg forlanger at unger som utøver psykisk vold blir fjernet fra de andre ungene eller fotfølges så de ikke mobber. Ingenting unnskylder psykisk vold, ei heller en diagnose. Mobbing er farlig.

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir litt skremt over menneskesynet til enkelte i denne tråden. Mobbing og plaging av andre, utagering eller innagering er uttrykk for at et barn ikke har de et bra og mestrer sosiale settinger. Uavhengig av diagnose. At noen kan mene at man skal plassere bort barn som utagerer istedenfor å hjelpe dem til å meste i sosiale miljø er steinalder-tankegang. 

Anonymkode: bc259...496

Hensynet til en kan aldri gå over hensynet til flertallet. Man må ta vare på ungene som er i risikoen for å oppleve vold.

Tenk deg en arbeidsplass. Erik er voldelig mot hele teamet. Det man da gjør er å fjerne Erik fra arbeidsplassen. Ikke fortsette å la Erik slå kollegaene sine mens man går bak han å sier "dakar, han kan jo ikke noe for det fordi dere snakker i telefonen når han prøver å konsentrere seg".

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forlanger at unger som utøver psykisk vold blir fjernet fra de andre ungene eller fotfølges så de ikke mobber. Ingenting unnskylder psykisk vold, ei heller en diagnose. Mobbing er farlig.

Anonymkode: c0d9f...62b

og likevel så er det fremdeles mer akutt med fysisk vold.

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først den akutte reaksjonen: Fotfølge Per for å stoppe han. Sette inn tiltak rettet mot han så han skjønner at han aldri må finne på slå. Samtidig med dette så er det tiltak hos Pål for å få han til å slutte å terge. Men det akutte taes tak i først, altså da volden.

Anonymkode: 9b514...f09

Hvorfor ikke fotfølge Pål for å få ham til å slutte å mobbe, mens man setter inn tiltak hos begge for atferdsendring og selvregulering?

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke fotfølge Pål for å få ham til å slutte å mobbe, mens man setter inn tiltak hos begge for atferdsendring og selvregulering?

Anonymkode: c0d9f...62b

Fordi han som slår kan ende opp med å drepe noen om han er litt uheldig.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Volden i seg selv må alltid ungåes. Ingenting unnskylder vold.

Anonymkode: 9b514...f09

Og volden unngås best ved å ta tak i mobberne.

Anonymkode: 7f33e...56f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hensynet til en kan aldri gå over hensynet til flertallet. Man må ta vare på ungene som er i risikoen for å oppleve vold.

Tenk deg en arbeidsplass. Erik er voldelig mot hele teamet. Det man da gjør er å fjerne Erik fra arbeidsplassen. Ikke fortsette å la Erik slå kollegaene sine mens man går bak han å sier "dakar, han kan jo ikke noe for det fordi dere snakker i telefonen når han prøver å konsentrere seg".

Anonymkode: 9b514...f09

Tenk deg en arbeidsplass. Alle kollegene baksnakker og utestenger Erik. De stikker av med pennen hans, sår karse i tastaturet hans, putter vannballonger i skoene hans og legger tegnestift på stolen hans. Erik ville nok ikke slått, all den tid de fleste voksne har relativt god selvregulering, men han ville ikke akseptert det. Om ledelsen visste om problemet, men ikke evnet å gjøre noe med det, ville han blitt sykmeldt og sluttet.

Om de voksne rundt barna ikke er i stand til å oppdage og få slutt på mobbing, har barnet ikke mulighet for å ta grep som en voksen, ved å slutte på skolen. Da vil barn, som ikke er ferdig oppdratt og ikke har utviklet god nok evne til selvregulering, løse saken på den eneste måten de kan; ta igjen. Omså fysisk.

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi han som slår kan ende opp med å drepe noen om han er litt uheldig.

Anonymkode: 9b514...f09

Men han kommer ikke til å slå om han ikke blir mobbet.

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei absolutt ikke. Jeg forlanger at voldelige unger blir fjernet fra de andre ungene eller fotfølges så de ikke er voldelige. Ingenting unnskylder vold, ei heller en diagnose. Vold er farlig.

Anonymkode: 9b514...f09

Du forlanger litt for mye når du ikke setter volden i sammenheng med situasjonsbeskrivelsen. I enkelte land er det lov å drepe i selvforsvar. Og du skal klikke i vinkel over at barnet ditt får et blåmerke han har provosert seg selv til over tid. Om ditt barn er ekkel og mobber andre, så må han ta konsekvensene av motreaksjonene til det andre barnet. 

Anonymkode: a47bd...f2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finns det barn som slår fordi de blir plaget. Det finns også barn som slår andre uprovosert eller pga bagateller. I begge situasjoner er det viktig at foreldre involverer seg. 

Jeg tror nok det første innlegget var ment om barn som slår uprovosert eller av bagateller, hvor foreldrene ikke klarer å ta tak i det. Det er ikke unormalt at barn slår når de blir frustrerte. Greia er at de må lære andre måter å takle sånt på. Det er noe foreldre må følge med på. 

Jeg er ikke uenig i at man må se på flere sider av en sak om et barn slår, selvfølgelig kan det ha blitt fremprovosert. Men når jeg leser innleggene her inne så virker det som om folk lukker øynene for uprovosert vold fra barn. Det eksisterer faktisk, og det ER dumt når foreldre som får beskjed om at deres barn slår uprovosert, leter etter grunner til å skylde på andre.

 

Anonymkode: 42546...614

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig finns det barn som slår fordi de blir plaget. Det finns også barn som slår andre uprovosert eller pga bagateller. I begge situasjoner er det viktig at foreldre involverer seg. 

Jeg tror nok det første innlegget var ment om barn som slår uprovosert eller av bagateller, hvor foreldrene ikke klarer å ta tak i det. Det er ikke unormalt at barn slår når de blir frustrerte. Greia er at de må lære andre måter å takle sånt på. Det er noe foreldre må følge med på. 

Jeg er ikke uenig i at man må se på flere sider av en sak om et barn slår, selvfølgelig kan det ha blitt fremprovosert. Men når jeg leser innleggene her inne så virker det som om folk lukker øynene for uprovosert vold fra barn. Det eksisterer faktisk, og det ER dumt når foreldre som får beskjed om at deres barn slår uprovosert, leter etter grunner til å skylde på andre.

 

Anonymkode: 42546...614

Barn i skolealder slår ikke uprovosert eller pga bagateller. Kanskje det virker slik på oss voksne, men for dette barnet er det alvor. Barnet slår pga sinne og frustrasjon. Kanskje det er siste dråpen i begeret vi ser og anser som en bagatell. Barn skal få lov til å være sinte og frustrerte, men de må hjelpes til å lære seg andre måter å vise det på. Barnet må få konsekvenser for handlingene og omsorg. De voksne må være i forkant. Skolen (og andre foreldre) kan ikke skylde på foreldrene og fraskrive seg sitt ansvar. Skolen må selv ta ansvar for barnet og dets oppførsel så lenge hen er på skolevei eller skole. Barnet kan klare seg fint i en familiesituasjon eller hjemme med venner, men streve i sosiale settinger på skolen. Da er det skolen som må hjelpe, foreldre kan ikke fjernstyre. 

Anonymkode: bc259...496

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn i skolealder slår ikke uprovosert eller pga bagateller. Kanskje det virker slik på oss voksne, men for dette barnet er det alvor. Barnet slår pga sinne og frustrasjon. Kanskje det er siste dråpen i begeret vi ser og anser som en bagatell. Barn skal få lov til å være sinte og frustrerte, men de må hjelpes til å lære seg andre måter å vise det på. Barnet må få konsekvenser for handlingene og omsorg. De voksne må være i forkant. Skolen (og andre foreldre) kan ikke skylde på foreldrene og fraskrive seg sitt ansvar. Skolen må selv ta ansvar for barnet og dets oppførsel så lenge hen er på skolevei eller skole. Barnet kan klare seg fint i en familiesituasjon eller hjemme med venner, men streve i sosiale settinger på skolen. Da er det skolen som må hjelpe, foreldre kan ikke fjernstyre. 

Anonymkode: bc259...496

Og her er vi inne på kjernen i saken: Det er de voksne som kan og må ta tak i problemet. Om årsaken til slaget ligger i langvarig mobbing, reguleringsvansker, diagnose, hjemmesituasjon eller er tilsynelatende grunnløst, er det de voksne som må ta ansvar for å undersøke, tilrettelegge og sette inn riktige tiltak ut fra årsakssammenheng.

Og er årsaken mobbing, bør de voksne ta selvkritikk for å ikke ha oppdaget og håndtert det korrekt. 

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17. januar 2019 den 8.42, AnonymBruker skrev:

Så trist at du som pedagog har slike holdninger. Om så det er barnet det er noe «galt med» ( ADHD, Asberger) det får man jo ikke gjort noe med. Det er omstendighetene rundt barnet man må endre uansett. 

Anonymkode: db1c4...5da

Hei. Jeg som pedagog har overhodet ikke slike holdninger. Jeg siktet til en svært spesiell sak (som jeg ikke vil utdype mer om), og du har dessverre misforstått det jeg skrev, og vridd det til noe helt annet enn det som var ment. Det er lett å misforstå en enkelt kommentar som er tatt ut av kontekst. 

Men, det er en viktig diskusjon som har kommet ut av det, og det er bra! 

Anonymkode: 31293...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hensynet til en kan aldri gå over hensynet til flertallet. Man må ta vare på ungene som er i risikoen for å oppleve vold.

Tenk deg en arbeidsplass. Erik er voldelig mot hele teamet. Det man da gjør er å fjerne Erik fra arbeidsplassen. Ikke fortsette å la Erik slå kollegaene sine mens man går bak han å sier "dakar, han kan jo ikke noe for det fordi dere snakker i telefonen når han prøver å konsentrere seg".

Anonymkode: 9b514...f09

Nå kan man ikke sammenligne systemisk mobbing med at en voksen snakker i telefonen slik at en ansatt ikke kan konsentrere seg.

Slår barn pga systemisk mobbing, så må mobbingen ta slutt: da slutter barnet å slå. 

Er det noe jeg har lært av å bli systemisk terget (vet ikke om det kalles mobbing) så er det at uansett hva jeg sa, så ble jeg ikke respektert. Om jeg skrek, gråt eller kastet vann på plageånden, så lo han bare høyere eller ertet mer. Han fisket etter reaksjoner, og han fikk de fordi jeg ikke klarte å ignorere han. Jeg slo han aldri som jeg kan huske, traff han hvertfall ikke, men jeg skrek, jeg gråt, jeg «sladret» som de så fint kalte det- og ble kjent for å være klassens sladrehank. Ingenting hjalp, og dette pågikk i årevis. 

Grensene mine ble ikke respektert. Et «nei» ble oversett. Et skrik ble ledd av. Sånn blir man gal av! Tilslutt klikker det, det hadde det gjort for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og volden unngås best ved å ta tak i mobberne.

Anonymkode: 7f33e...56f

Ja, den som slår.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men han kommer ikke til å slå om han ikke blir mobbet.

Anonymkode: c0d9f...62b

Jo. Diagnoseunger slår. 

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du forlanger litt for mye når du ikke setter volden i sammenheng med situasjonsbeskrivelsen. I enkelte land er det lov å drepe i selvforsvar. Og du skal klikke i vinkel over at barnet ditt får et blåmerke han har provosert seg selv til over tid. Om ditt barn er ekkel og mobber andre, så må han ta konsekvensene av motreaksjonene til det andre barnet. 

Anonymkode: a47bd...f2a

Årsaken til det er irrelevant. Det skal ikke skje.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, den som slår.

Anonymkode: 9b514...f09

Så du anser ikke mobbere som mobbere hvis de som blir mobbet slår?

Anonymkode: c8f7a...d71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Diagnoseunger slår. 

Anonymkode: 9b514...f09

Nei, ikke alle gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Årsaken til det er irrelevant. Det skal ikke skje.

Anonymkode: 9b514...f09

Du har et altfor snevert og enkelt syn på denne problematikken. Jeg synes synd på de lærere og foreldre som må forholde seg til deg skulle dine barn bli involvert i en slik situasjon. 

Anonymkode: c8f7a...d71

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...