Gå til innhold

Barn med adferdsvansker - splittet fra "Har du hørt om noen absurde krav...."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.1.2019 den 11.59, Chablis skrev:

Din egen reaksjon er ditt eget ansvar, uansett. Dette kan man også fint lære et barn med en diagnose. 

Å skylde egen reaksjon på omgivelser er like høl i huet som å si at mannfolk fint kan slå damene sine og det er hennes skyld fordi "hun provoserte han" 

Barn som slår fordi de blir mobbet og voldelige menn som skylder på dama si fordi hun "provoserte" dem, er to forskjellige ting. Mange av disse mennene vil jo slå dama si og skylde på henne omtrent uansett hva hun gjør og ikke gjør. I mange tilfeller er det snakk om psykopater som ikke er i stand til å innrømme skyld og som alltid mener alt er andres skyld. Inkluderr egne handlinger. Dette kan virkelig ikke sammenlignes med barn som blir systematisk plaget og slår plageåndene. Og spesielt ikke når det er barn med adferdsvansker som andre barn bevisst prøver å få til å eksplodere. Da kan man virkelig ikke si at den slår er hovedproblemet. 

Ja, dine handlinger er ditt ansvar uansett. Men andres handlinger er også deres ansvar. Å velge å mobbe noen som er annerledes er etter min mening hakket verre enn å slå noen fordi man blir systematisk trakassert. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må få slutt på at diagnoseungen angriper andre barn. Det er de uskyldige offrene som må prioriteres. Når man er forsikret om at ungene er forskånet for vold så kan man tilrettelegge for diagnoseungen. Men først skal man sette sikkerhet. 

Anonymkode: 9b514...f09

Diagnoseungen? For et nedlatende ord å bruke om et barn.

Anonymkode: 41048...bcc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/17/2019 at 6:08 PM, AnonymBruker said:

Jada jøss...

Det er så lett så. Om det bare var en Per pr klasse og en ekstra lærer pr Per. Ja og at Per har samme lærer hver time, og møter disse samme menneskene resten av livet.

Er veldig mye av at verden skal tilpasse seg Per, og lite Per skal gjøre for å tilpasse seg verden.

Skolen skal lære Per å mestre slike situasjoner, ikke bygge opp under putene som foreldrene har laget fordi det er enklere.

Anonymkode: 8360e...c5e

Og det er her politikerne må på banen, og gi mer ressurser, for bedre tilrettelegging. Man MÅ tilrettelegge for at Per skal ha anledning til og modnes, og ha forutsetning for å lære og tilpasse seg verden. Per lærer ikke det ved å få kjeft eller melding med hjem i gitt situasjon.

Vi tilpasser oss rullestolbrukere, blinde, religiøse. Vi tilrettelegger så alle barn blir invitert i bursdager, nettopp tilpasser verden til barna, slik at dem ikke skal bli såret av manglende invitasjon, ikke får barnet til og tilpasse seg verden, som faktisk er slik at man ikke blir invitert alltid. 

Og vet du hva? Per gjør noe for og tilpasse seg verden hver eneste dag! Noen ganger går det, andre ganger trenger han hjelp, og noen ganger fungerer det ikke uansett hvor mye han gjør. Men jeg kan garantere deg at Per jobber hardt for og tilpasse seg! Per kommer nok oftere gråtende hjem fordi han har vært dum enn det klassekameratene gjør. 

Det er barn! Vi tilpasser og veileder barn, og vi tilpasser metoden til hvert enkelt barn og dets utgangspunkt og behov. 

Anonymkode: 8ebd2...481

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er man ikke. Mobbing er minst like uakseptabelt og skadelig som vold.

Anonymkode: c0d9f...62b

På sikt er det skadelig ja, men vold er akutt skadelig og må prioriteres.

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På sikt er det skadelig ja, men vold er akutt skadelig og må prioriteres.

Anonymkode: 9b514...f09

Du har tydeligvis aldri blitt utsatt for lumsk skjult mobbing og plaging. Jeg skulle ønske at jeg hadde gitt plageåndene en skikkelig en på tygga hver gang de prøvde seg i barndommen, i stedet var jeg dessverre alt for godt oppdratt og det fortsatte og fortsatte uten at noe ble gjort. Jeg er nå 50 år og gråter hver gang jeg tenker på disse jævlene som ødela livet mitt, men som aldri fikk noen konsekvenser mot seg fordi de aldri var direkte synlig voldelige.

 

Anonymkode: a209a...dfd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/17/2019 at 11:54 AM, Chablis said:

Ang barn som ikke blir stilt til ansvar for egen oppførsel.. Vi har et slikt barn i vår klasse og jeg kjenner familien privat så jeg vet det ikke foreligger noen diagnose. Ungen er rett og slett ufordragelig, frekk og en bølle! Ungen er såpass på styr at det jevnlig er møter med div foreldre som har barn utsatt for dette barnet, og lærere som forteller om div situasjoner i timer og friminutt som ikke er akseptabelt. Men neida, det er jo ikke barnets skyld! Det er alle rundt sin skyld! De sier feil, gjør feil, tar han feil og forstår han feil, det er verden sin skyld og ikke ungen. Dette har jo nå også ungen lært seg å utnytte, så når ungen forteller sin versjon til mora så gjør hen seg så til offer, og så uskyldig at mora tror blindt på det. Jeg har selv sett episoder mellom barnet og andre barn, og hørt ungen fortelle til mor etterpå, det er milevis mellom sannhet og fortellingen! 

Har prøvd å diskret snakke med mor om det, men hvordan forteller man en venninne at hun gjør ungen en bjørnetjeneste og ingen rett og slett er dårlig oppdratt? Mor er forsåvidt ganske bølle og egoistisk selv, så tror ikke hun hadde tatt det på en god måte. Nå er mor så opptatt av at det er skolen sin feil at hun har helt kjørt seg fast i sporet og sier stadig hun vil bytte skole på ungen. Det skal også sies at ungen allerede har byttet skole en gang (i 2 klasse) fordi jeg lærer ikke var bra nok der heller.. Ungene er nå 9 og går i 4 klasse 🙄

Når det gjelder barn med feks Adhd så kan man ikke kreve at "alle andre" endrer seg og tar spesielle hensyn så barnet ikke skal utagere. Det er barnet det må jobbes med og barnets egne reaksjoner, det er jo snakk om å forberede barnet på samfunnet og fremtid generelt og der er det ingen som får ekstraordinær behandling pga Adhd. Adhd er en diagnose som fint kan håndteres og jeg er personlig drittlei av foreldre som bruker Adhd som en unnskyldning for dårlig oppførsel og oppdragelse. 

Hvorfor har du ikke sendt bekymringsmelding til barnevernet når barnet lever under åpenbar omsorgssvikt?

Anonymkode: f5c05...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes synd på de barna som har en ordentlig diagnose. Tenk hvor kjip hverdagen deres er, kanskje synes det godt utenpå også. Barn har gjerne ikke filtre, og kan være ganske nådeløse mot de som skiller seg ut.

 

 

Anonymkode: da79c...7cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis aldri blitt utsatt for lumsk skjult mobbing og plaging. Jeg skulle ønske at jeg hadde gitt plageåndene en skikkelig en på tygga hver gang de prøvde seg i barndommen, i stedet var jeg dessverre alt for godt oppdratt og det fortsatte og fortsatte uten at noe ble gjort. Jeg er nå 50 år og gråter hver gang jeg tenker på disse jævlene som ødela livet mitt, men som aldri fikk noen konsekvenser mot seg fordi de aldri var direkte synlig voldelige.

 

Anonymkode: a209a...dfd

Jo det har jeg. Jeg ble også utsatt for regelmessig vold fra en elev. Å jeg vet hvordan det er å være den ungen. Jeg utviklet angst for skolen og sliter ennå om folk har bråe bevegelser rundt meg.

Vold skal ikke forekomme og må stoppe omgående. Alt annet er sekundært. 

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har en dråpe autisme, når han var yngre hadde han slike sansefortyrrelser at han utagerte, det kunne gå ut over andre ( på mildere måter, likevel )

Han ble sett på som et problembarn av voksne, han ble behandlet dårlig, for ting han ikke kunne noe for, han er født med et handicap!

Hvordan kan noen forlange at et barn med litt autisme skal forstå det som skjer med han? han var ikke kognitiv moden…. Det er vi VOKSNE som må være gode rollemodeller og tilrettelegge for barn med spesielle behov, slik får vi utvikling, mestring, og andre blir ikke berørt på samme måte.

Anonymkode: 50181...70e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det har jeg. Jeg ble også utsatt for regelmessig vold fra en elev. Å jeg vet hvordan det er å være den ungen. Jeg utviklet angst for skolen og sliter ennå om folk har bråe bevegelser rundt meg.

Vold skal ikke forekomme og må stoppe omgående. Alt annet er sekundært. 

Anonymkode: 9b514...f09

Nulltoleranse mot vold.

Anonymkode: 50181...70e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes synd på de barna som har en ordentlig diagnose. Tenk hvor kjip hverdagen deres er, kanskje synes det godt utenpå også. Barn har gjerne ikke filtre, og kan være ganske nådeløse mot de som skiller seg ut.

 

 

Anonymkode: da79c...7cd

Ja, det krever dyktige voksne rundt, og det krever ressursterke foreldre som bidrar i alle monn, som vi- vi flyttet vårt barn til mer stabile, ressursterke omgivelser, han fikk alt etter loven, men vi flyttet til en rikere kommune, helt bevisst.

Mor til sønn med "dråpe autisme"

Anonymkode: 50181...70e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På sikt er det skadelig ja, men vold er akutt skadelig og må prioriteres.

Anonymkode: 9b514...f09

Men man får ikke stoppet volden, om man ikke kjenner årsaken. Første tiltak ved vold bør ikke være kjeft/tilsnakk (spesielt ikke der barnet har en diagnose), men en samtale om hvorfor/hendelsesforløp. Og om da 'Petter' som slo sier at 'Erik' er fæl til å erte, så må man ta tak i det. 

Deretter bør man sette inn observasjonsressurs på 'Petter'. Både for å hindre at han slår, og for å finne årsaken dersom 'Petter' ikke kan/vil si noe om det. For selvsagt skal ikke 'Petter' slå! Men det er også like selvsagt at han ikke skal bli mobbet. 

På veslas skole er de gode på dette. En i veslas klasse er snarsint (under utredning for ADHD) og vesla kan være temmelig plagsom uten å tenke over at hun er plagsom (har ADHD, vurderes utredning på autismespekter). De to havner støtt og stadig i klinsj, logisk nok, og de voksne samtaler så å si alltid med begge to. For klassekameraten har ikke lov til å være fysisk, men vesla har heller ikke lov å være plagsom til han tilter. Begge må lære seg å bruke ord og lese signaler. Og om vesla får seg en på tygga (har skjedd) og klager til meg etter skolen, kommer samtalen om 'hvorfor' og refleksjon rundt egen rolle. For neida, klassekameraten har ikke lov til å slå - men vesla har på ingen måte lov til å plage andre heller.

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis aldri blitt utsatt for lumsk skjult mobbing og plaging. Jeg skulle ønske at jeg hadde gitt plageåndene en skikkelig en på tygga hver gang de prøvde seg i barndommen, i stedet var jeg dessverre alt for godt oppdratt og det fortsatte og fortsatte uten at noe ble gjort. Jeg er nå 50 år og gråter hver gang jeg tenker på disse jævlene som ødela livet mitt, men som aldri fikk noen konsekvenser mot seg fordi de aldri var direkte synlig voldelige.

 

Anonymkode: a209a...dfd

Skjult plaging er vondt og vanskelig. Dumt at du ikke lærte deg å sette grenser for deg selv. Om du fremdeles gråter når du tenker på disse personene, så bør du få hjelp til å løse disse traumene slik at du kan få fri. 

Anonymkode: bc259...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er man. Vold er ikke aksepabelt uansett grunn. 

Anonymkode: 9b514...f09

Vold er ikke akseptabelt uansett grunn eller type. Fysisk vold er ikke den eneste formen for vold. Psykisk vold er også vold, og kan ha både like store og større konsekvenser enn fysisk vold.

Sitat store Norske leksikon:

"Vold, fysisk eller psykisk overgrep for å tvinge gjennom sin vilje, eller for å få utløp for aggresjon. Justisdepartementet definerervold som et uttrykk for grove krenkelser av grunnleggende menneskerettigheter som det er en offentlig oppgave å bekjempe."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

På sikt er det skadelig ja, men vold er akutt skadelig og må prioriteres.

Anonymkode: 9b514...f09

Det du driver med er brannslukking, hadde du forsøkt å finne årsaken til at Per slår og jobbet for å forebygge, i dette tilfellet fått slutt på mobbingen hadde du sluppet akutte situasjoner.

Det ene utelukker ikke det andre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

På sikt er det skadelig ja, men vold er akutt skadelig og må prioriteres.

Anonymkode: 9b514...f09

Her må man skille mellom vold generelt og vold som reaksjon på mobbing. I det siste tilfellet vil jo det å få slutt på mobbingen også få slutt på volden. Hvis "Per" hver eneste dag pkager "Pål" helt til "Pål" eksploderer og klapper til "Per", så er det jo veldig bakvendt å sette alle ressurser inn på at "Pål" passivt skal godta plagingen og så i neste omgang be "Per" pent om han ikke kan slutte å pkage "Pål". 

Hvis man har et barn med adferdsvansker som stadig slår andre barn uprovosert, er det en annen sak. 

Mange barn er utrolug utspekulerte. De kommer med masse små stikk i det skjulte, og når den andre ungen til slutt eksploderer, så står de der og ser uskyldige ut og sladrer på ungen som var "slem". Så er det ungen som slo som får all skylden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det har jeg. Jeg ble også utsatt for regelmessig vold fra en elev. Å jeg vet hvordan det er å være den ungen. Jeg utviklet angst for skolen og sliter ennå om folk har bråe bevegelser rundt meg.

Vold skal ikke forekomme og må stoppe omgående. Alt annet er sekundært. 

Anonymkode: 9b514...f09

Om det er snakk om regelmessig uprovosert vold, er det noe helt annet enn om volden kommer som reaksjon på stadig erting og plaging. Dersom du fikk angst for å gå på skolen, regner jeg med at dette var snakk om førstnevnte. Og det er selvsagt fullstendig uakseptabelt og må tas tak i. 

Men barn må lære seg at deres handlinger kan få konsekvenser. Mange barn er fæle til å plage andre, men føler seg veldig forurettet når andre gjør noe mot dem. For barn er ofte det å slå/plage andre og å bli slått/plaget selv totalt forskjellige ting. For de ser verden fra sitt eget perspektiv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men man får ikke stoppet volden, om man ikke kjenner årsaken. Første tiltak ved vold bør ikke være kjeft/tilsnakk (spesielt ikke der barnet har en diagnose), men en samtale om hvorfor/hendelsesforløp. Og om da 'Petter' som slo sier at 'Erik' er fæl til å erte, så må man ta tak i det. 

Deretter bør man sette inn observasjonsressurs på 'Petter'. Både for å hindre at han slår, og for å finne årsaken dersom 'Petter' ikke kan/vil si noe om det. For selvsagt skal ikke 'Petter' slå! Men det er også like selvsagt at han ikke skal bli mobbet. 

På veslas skole er de gode på dette. En i veslas klasse er snarsint (under utredning for ADHD) og vesla kan være temmelig plagsom uten å tenke over at hun er plagsom (har ADHD, vurderes utredning på autismespekter). De to havner støtt og stadig i klinsj, logisk nok, og de voksne samtaler så å si alltid med begge to. For klassekameraten har ikke lov til å være fysisk, men vesla har heller ikke lov å være plagsom til han tilter. Begge må lære seg å bruke ord og lese signaler. Og om vesla får seg en på tygga (har skjedd) og klager til meg etter skolen, kommer samtalen om 'hvorfor' og refleksjon rundt egen rolle. For neida, klassekameraten har ikke lov til å slå - men vesla har på ingen måte lov til å plage andre heller.

Anonymkode: c0d9f...62b

Jo man får absolutt stoppet volden med å alltid ha en voksenperson til stede. Vold er så alvorlig at det må stoppes omgående å derfor må man sette inn ressurser for det. Har man ikke de resursene så må den voldelige ungen flyttes til ett sted hvor de har det. 

Volden må stoppes omgående. Alt annet er sekundært.

Om mine barn får en skolehverdag som inkluderer vold fra en klassekamerat vil jeg sette himmel og jord i bevegelse. Ingen barn skal måtte oppleve vold på skolen, uansett årsak. Det er vår jobb som voksne å sørge for at barna våre er trygge.

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Thyra skrev:

Om det er snakk om regelmessig uprovosert vold, er det noe helt annet enn om volden kommer som reaksjon på stadig erting og plaging. Dersom du fikk angst for å gå på skolen, regner jeg med at dette var snakk om førstnevnte. Og det er selvsagt fullstendig uakseptabelt og må tas tak i. 

Men barn må lære seg at deres handlinger kan få konsekvenser. Mange barn er fæle til å plage andre, men føler seg veldig forurettet når andre gjør noe mot dem. For barn er ofte det å slå/plage andre og å bli slått/plaget selv totalt forskjellige ting. For de ser verden fra sitt eget perspektiv. 

Vold er uakseptabelt uansett årsak.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vold er uakseptabelt uansett årsak.

Anonymkode: 9b514...f09

Om volden er fremprovosert av mobbing, er mobbingen minst like uakseptabel som volden. Eller mener du det er en menneskerett å kunne mobbe andre uten å risikere at de tar igjen? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...