Gå til innhold

Barn med adferdsvansker - splittet fra "Har du hørt om noen absurde krav...."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Thyra skrev:

Her må man skille mellom vold generelt og vold som reaksjon på mobbing. I det siste tilfellet vil jo det å få slutt på mobbingen også få slutt på volden. Hvis "Per" hver eneste dag pkager "Pål" helt til "Pål" eksploderer og klapper til "Per", så er det jo veldig bakvendt å sette alle ressurser inn på at "Pål" passivt skal godta plagingen og så i neste omgang be "Per" pent om han ikke kan slutte å pkage "Pål". 

Hvis man har et barn med adferdsvansker som stadig slår andre barn uprovosert, er det en annen sak. 

Mange barn er utrolug utspekulerte. De kommer med masse små stikk i det skjulte, og når den andre ungen til slutt eksploderer, så står de der og ser uskyldige ut og sladrer på ungen som var "slem". Så er det ungen som slo som får all skylden. 

Den som slår har skylden for vold skal ikke forekomme. Mobbing må stoppes før det kommer så langt, men vold skal alltid prioriteres pga alvorlighetsgrad. Om ett barn tyr til vold som reaksjon etter en viss alder så har de voksne feilet. Om ett barn stadig tyr til vold så må bv involveres og barnet fjernes fir å beskytte de andre barna.

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo man får absolutt stoppet volden med å alltid ha en voksenperson til stede. Vold er så alvorlig at det må stoppes omgående å derfor må man sette inn ressurser for det. Har man ikke de resursene så må den voldelige ungen flyttes til ett sted hvor de har det. 

Volden må stoppes omgående. Alt annet er sekundært.

Om mine barn får en skolehverdag som inkluderer vold fra en klassekamerat vil jeg sette himmel og jord i bevegelse. Ingen barn skal måtte oppleve vold på skolen, uansett årsak. Det er vår jobb som voksne å sørge for at barna våre er trygge.

Anonymkode: 9b514...f09

Og om du får vite at dine barn systematisk mobber den aktuelle ungen til han eksploderer, ville du ikke tatt deg bryet med å forklare barna dine at deres oppførsel var uakseptabel? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo man får absolutt stoppet volden med å alltid ha en voksenperson til stede. Vold er så alvorlig at det må stoppes omgående å derfor må man sette inn ressurser for det. Har man ikke de resursene så må den voldelige ungen flyttes til ett sted hvor de har det. 

Volden må stoppes omgående. Alt annet er sekundært.

Om mine barn får en skolehverdag som inkluderer vold fra en klassekamerat vil jeg sette himmel og jord i bevegelse. Ingen barn skal måtte oppleve vold på skolen, uansett årsak. Det er vår jobb som voksne å sørge for at barna våre er trygge.

Anonymkode: 9b514...f09

Om min datter mobbes av ditt barn så omfattende og lenge at hun til slutt slår din datter, skal jeg love deg at jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få slutt på mobbingen.

Og om min datter hadde mobbet ditt barn så omfattende og lenge at ditt barn til slutt slo min datter, skulle jeg likeledes satt himmel og jord i bevegelse for å få slutt på mobbingen. 

Nei, det er ikke lov å utøve vold, men du kan ta deg faen på at mitt barn skal ikke mobbe.

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Menchit skrev:

Vold er ikke akseptabelt uansett grunn eller type. Fysisk vold er ikke den eneste formen for vold. Psykisk vold er også vold, og kan ha både like store og større konsekvenser enn fysisk vold.

Sitat store Norske leksikon:

"Vold, fysisk eller psykisk overgrep for å tvinge gjennom sin vilje, eller for å få utløp for aggresjon. Justisdepartementet definerervold som et uttrykk for grove krenkelser av grunnleggende menneskerettigheter som det er en offentlig oppgave å bekjempe."

Jeg sier ikke at mobbing ikke skal taes taK i, jeg sier fysisk vold er akutt.

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om ett barn stadig tyr til vold så må bv involveres og barnet fjernes fir å beskytte de andre barna.

Anonymkode: 9b514...f09

Det samme tenker jeg om barn som stadig mobber andre. Vold er uakseptabelt selv om det "bare" er psykisk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thyra skrev:

Om volden er fremprovosert av mobbing, er mobbingen minst like uakseptabel som volden. Eller mener du det er en menneskerett å kunne mobbe andre uten å risikere at de tar igjen? 

Er ikke forresten mobbing definert som psykisk vold?

Anonymkode: c0d9f...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er ikke forresten mobbing definert som psykisk vold?

Anonymkode: c0d9f...62b

Det stemmer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Menchit skrev:

Det du driver med er brannslukking, hadde du forsøkt å finne årsaken til at Per slår og jobbet for å forebygge, i dette tilfellet fått slutt på mobbingen hadde du sluppet akutte situasjoner.

Det ene utelukker ikke det andre. 

Selvsagt er det brannslukking.

Først når brannen er slukket får man undersøkt hva som startet den. Vold er akutt. Alt annet er sekundært.

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det brannslukking.

Først når brannen er slukket får man undersøkt hva som startet den. Vold er akutt. Alt annet er sekundært.

Anonymkode: 9b514...f09

Men tiltaket som slukker brannen vil i dette tilfellet også kunne avsløre og behandle årsaken; observasjonsressurs.

Anonymkode: c0d9f...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som slår har skylden for vold skal ikke forekomme. Mobbing må stoppes før det kommer så langt, men vold skal alltid prioriteres pga alvorlighetsgrad. Om ett barn tyr til vold som reaksjon etter en viss alder så har de voksne feilet. Om ett barn stadig tyr til vold så må bv involveres og barnet fjernes fir å beskytte de andre barna.

Anonymkode: 9b514...f09

Men den som mobber har skylden, for psykisk vold skal ikke forekomme. 

Jeg håper virkelig at vi ikke støter på deg som ansatt eller forelder rundt min datter. 

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men tiltaket som slukker brannen vil i dette tilfellet også kunne avsløre og behandle årsaken; observasjonsressurs.

Anonymkode: c0d9f...62b

Tiltaket for å slukke brannen er å sørge for at den voldelige ungen aldri er alene med de andre barna. 

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tiltaket for å slukke brannen er å sørge for at den voldelige ungen aldri er alene med de andre barna. 

Anonymkode: 9b514...f09

Hvilket også vil avdekke mobbingen. Win-win.

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltakene for å stoppe volden vil jo være å få de andre barna til å slutte å mobbe. Det er jo mobbingen som er den utløsende faktoren.

1. Per og Pål mobber Mattias
2. Mattias slår fordi han blir mobbet

Ergo: Hvis Per og Pål slutter å mobbe, så slutter Mattias å slå.

Anonymkode: c8f7a...d71

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om min datter mobbes av ditt barn så omfattende og lenge at hun til slutt slår din datter, skal jeg love deg at jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få slutt på mobbingen.

Og om min datter hadde mobbet ditt barn så omfattende og lenge at ditt barn til slutt slo min datter, skulle jeg likeledes satt himmel og jord i bevegelse for å få slutt på mobbingen. 

Nei, det er ikke lov å utøve vold, men du kan ta deg faen på at mitt barn skal ikke mobbe.

Anonymkode: c0d9f...62b

Og jeg hadde meldt deg til barnevernet og vurdert å involvere politiet for vold. Antageligvis er det noe i hjemmesituasjonen som gjør at ungen er voldelig.

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tiltakene for å stoppe volden vil jo være å få de andre barna til å slutte å mobbe. Det er jo mobbingen som er den utløsende faktoren.

1. Per og Pål mobber Mattias
2. Mattias slår fordi han blir mobbet

Ergo: Hvis Per og Pål slutter å mobbe, så slutter Mattias å slå.

Anonymkode: c8f7a...d71

Selv om vold er utløst av mobbing så er det ikke greit. Vold er uakseptabelt uansett årsak, uten at jeg hevder det er greit å mobbe. Noe det selvfølgelig ikke er. Men vold er akutt fordi det kan drepe om man er uheldig. Derfor må det først prioriteres. 

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg hadde meldt deg til barnevernet og vurdert å involvere politiet for vold. Antageligvis er det noe i hjemmesituasjonen som gjør at ungen er voldelig.

Anonymkode: 9b514...f09

Og jeg hadde meldt deg til barnevernet og vurdert motanmeldelse for psykisk vold. Antagelig er det noe i hjemmesituasjonen som gjør at ungen driver med psykisk mishandling. 

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Selv om vold er utløst av mobbing så er det ikke greit. Vold er uakseptabelt uansett årsak, uten at jeg hevder det er greit å mobbe. Noe det selvfølgelig ikke er. Men vold er akutt fordi det kan drepe om man er uheldig. Derfor må det først prioriteres. 

Anonymkode: 9b514...f09

Ja, og måten man prioriterer det på er å finne årsaken slik at an stoppe det. Årsaken er mobbingen. Altså: stopper man mobbingen, stopper man volden.

Anonymkode: c8f7a...d71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket også vil avdekke mobbingen. Win-win.

Anonymkode: c0d9f...62b

Jeg sier ikke at mobbingen ikke skal taes tak i. Jeg sier at å stoppe voksen er prioritert siden det kan skape skutt skade. Det ene utelukker ikke det andre, men mobbing er ikke akutt farlig. Å bli kalt Dust en gang dreper deg ikke, men å bli slått en gang Kan det.

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg hadde meldt deg til barnevernet og vurdert å involvere politiet for vold. Antageligvis er det noe i hjemmesituasjonen som gjør at ungen er voldelig.

Anonymkode: 9b514...f09

Er du seriøs? Om dine barn mobber et annet barn så mye at det barnet ikke ser noen annen utvei enn å slå, så er det noe i barnets hjemmesituasjon som får barnet til å slå?!? Med dine holdninger ville jeg ihvertfall kunne mistenke at det er noe i hjemnesituasjonen som eventuelt fikk dine barn til å mobbe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg hadde meldt deg til barnevernet og vurdert motanmeldelse for psykisk vold. Antagelig er det noe i hjemmesituasjonen som gjør at ungen driver med psykisk mishandling. 

Anonymkode: c0d9f...62b

Det er din egen feil at ungen din slår. Du kan ikke klandre resten av verden fordi du feiler som forelder. Unger lærer av foreldre, så kanskje vurdere å skjule sinnet ditt litt bedre om du sliter med voldelige barn.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...