Gå til innhold

Barn med adferdsvansker - splittet fra "Har du hørt om noen absurde krav...."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Diagnoseunger slår. 

Anonymkode: 9b514...f09

Diagnoseunger slår? Håper aldri du får barn med vansker, for barnet som del, selv om du hadde hatt godt av å lære. 

Anonymkode: bc259...496

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken til det er irrelevant. Det skal ikke skje.

Anonymkode: 9b514...f09

Årsaken er ikke irrelevant, nei. Det er ikke likegyldig om noen blir slått helt uprovosert av noen som ikke kan kontrollere seg, om de blir slått som en del av mobbing, eller om de blir slått som en konsekvens av at de selv mobber ob plager andre. Dette er ulike situasjoner som må håndteres på ulike måter. 

Det blir det samme som om en hund biter. Det er forskjell på om den biter uprovosert og om den biter som en konsekvens av at du presset den opp i et hjørne, sparket den og stakk fingrene i øynene dens. Men la meg gjette, du mener nok at hunden skal avlives uansett grunn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Diagnoseunger slår. 

Anonymkode: 9b514...f09

"Diagnoseunger", faktisk! 

Men nei, langt fra alle unger med diagnoser slår. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men som mamma til en gutt med lett a-typisk autisme og tidligere "litt voldelig" pga at han hele tiden ble misforstått, kombinasjon med sanseforstyrrelser kan jeg fortelle om hva vi gjorde.

Vi har null toleranse for vold, uansett diagnose. Vi godtok det ikke, vi samlet sammen alle ressursene våre, far fotfulgte sønnen en periode, selv så drev jeg med "modelllæring" ( slik høyf autister kan lære )

Eks: To bamser, den ene bamsen slår den andre, den som blir slått reagerer med gråt" samtale sammen med barnet etterpå?

Hvorfror reagerer den bamsen med gråt? Hvorfor slo den andre bamsen?

Jeg kjøpte bøker ( lettleste med illustrasjoner ) hva er følelser? hvordan kan vi beskrive følelser, hva føler vi når vi er sint? og hvordan vi kan "telle til ti" når noe gjør oss sint.

Vi tegnet de ulike følelsene, tegningene ble samlet i en bok/ eller en "hatt" der vi trakk "dagens/ ukens følelse".. hva gjorde oss glad, hva gjorde oss sint?        

Jeg samlet smil, la hovedtyngde på positive opplevelser og mestring ( la til rette for motoriske aktiviteter) og jeg reiste en del med han i den tiden. Jeg tok han også med til ( forholsvis trygt ) men også et "skyggesiden" av sted der mennesker var preget av rus, han så rusede mennesker i knestilling når han var moden for det. Hvorfor tok de slike valg ? ( Har hele tiden latt det vært preget av respekt for alle mennesker, uansett livssituasjoner).

Det finnes ingen fasit, men slik gjorde vi / jeg det. Jeg har også vært meldt til bv hvertfall 3 ganger ( gjerne av mennesker som aldri hadde møtt meg ) når han var i barneskolealder ).  Sakene ble henlagt med en gang, likevel var det en ekstra påkjenning, jeg tok det med fatning, har en dypere forståelse for hvorfor mennesker kan tro det er noe gale med hjemmet, det er ikke alltid slik.

I dag har jeg en snart voksen velfungerende reflektert mann, i gang med videre utdannelse som skyr vold. Med a-typisk autisme, ( høytf ).

Anonymkode: 50181...70e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Barn i skolealder slår ikke uprovosert eller pga bagateller. Kanskje det virker slik på oss voksne, men for dette barnet er det alvor. Barnet slår pga sinne og frustrasjon. Kanskje det er siste dråpen i begeret vi ser og anser som en bagatell. Barn skal få lov til å være sinte og frustrerte, men de må hjelpes til å lære seg andre måter å vise det på. Barnet må få konsekvenser for handlingene og omsorg. De voksne må være i forkant. Skolen (og andre foreldre) kan ikke skylde på foreldrene og fraskrive seg sitt ansvar. Skolen må selv ta ansvar for barnet og dets oppførsel så lenge hen er på skolevei eller skole. Barnet kan klare seg fint i en familiesituasjon eller hjemme med venner, men streve i sosiale settinger på skolen. Da er det skolen som må hjelpe, foreldre kan ikke fjernstyre. 

Anonymkode: bc259...496

Ja, det er alltid en grunn bak til at noen barn er sinte, men poenget mitt er at det er ikke nødvendigvis alltid den som blir slått sin «feil». 

Det er uansett viktig at foreldre tar det alvorlig.

Anonymkode: 42546...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er alltid en grunn bak til at noen barn er sinte, men poenget mitt er at det er ikke nødvendigvis alltid den som blir slått sin «feil». 

Det er uansett viktig at foreldre tar det alvorlig.

Anonymkode: 42546...614

Det er da vel ingen som har påstått at det alltid er den som blir slått sin feil. Men i de tilfellene den som blir slått har drevet med utstrakt mobbing i forkant, så er det i stor grad den som blir slått sin feil, ja. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken til det er irrelevant. Det skal ikke skje.

Anonymkode: 9b514...f09

Nå må du gi deg. Selvfølgelig er det ikke irrelevant! 

Med den terskelen du har så håper jeg for hjertet ditt sin skyld (og for å spare barna dine for pinlige overreaksjoner fra din side) at den eneste «sporten» de begynner med er sjakk. Tenke seg til om de får en hånd i ansiktet på håndballbanen, eller knotter rett i beinet pga en for sein takling på fotballbanen.. Det er jo så alvorlig at de kan dø av et blåmerke 🙄

Få beina dine på jorda, situasjonen er selvfølgelig avgjørende! 

Anonymkode: a47bd...f2a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Thyra said:

Det er da vel ingen som har påstått at det alltid er den som blir slått sin feil. Men i de tilfellene den som blir slått har drevet med utstrakt mobbing i forkant, så er det i stor grad den som blir slått sin feil, ja. 

Det er jeg enig i, men det sier ikke det første innlegget noe om. Jeg vet at det finns barn som blir slått uten at de har fremprovosert det óg. Her er det spesielt viktig at foreldre tar en prat med barnet sitt som slo og bidrar til å finne en løsning.

Anonymkode: 42546...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg enig i, men det sier ikke det første innlegget noe om. Jeg vet at det finns barn som blir slått uten at de har fremprovosert det óg. Her er det spesielt viktig at foreldre tar en prat med barnet sitt som slo og bidrar til å finne en løsning.

Anonymkode: 42546...614

Når et barn slår, bør alltid første reaksjon være 'hvorfor'. Fulgt opp av 'hva annet kunne du gjort'. Unger som slår, har alltid en grunn. Om det er behov for oppmerksomhet, gjengjeldelse, manglende følelsesregulering eller manglende oppdragelse. Kun når man vet årsaken, kan man målrettet bygge annen atferd.

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Når et barn slår, bør alltid første reaksjon være 'hvorfor'. Fulgt opp av 'hva annet kunne du gjort'. Unger som slår, har alltid en grunn. Om det er behov for oppmerksomhet, gjengjeldelse, manglende følelsesregulering eller manglende oppdragelse. Kun når man vet årsaken, kan man målrettet bygge annen atferd.

Anonymkode: c0d9f...62b

Det er jeg enig i, men det er ikke alltid man får vite hvorfor. Det kan ligge så mangt bak. Traumer, problemer hjemme, e.l. Nå ser jeg bort fra de som slår som reaksjon på at de blir plaget eller mobbet, der det faktisk er noen konkrete barn som fremprovoserte handlingen. Finner man ikke en konkret grunn, hverken lærere eller foreldre, så kan ikke foreldre feie det under teppet og skylde på alle andre. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er foreldrenes feil, men de må prate med barnet.

Anonymkode: 42546...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg enig i, men det er ikke alltid man får vite hvorfor. Det kan ligge så mangt bak. Traumer, problemer hjemme, e.l. Nå ser jeg bort fra de som slår som reaksjon på at de blir plaget eller mobbet, der det faktisk er noen konkrete barn som fremprovoserte handlingen. Finner man ikke en konkret grunn, hverken lærere eller foreldre, så kan ikke foreldre feie det under teppet og skylde på alle andre. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er foreldrenes feil, men de må prate med barnet.

Anonymkode: 42546...614

Absolutt. Dessverre er det mange som håndterer denne første fasen feil, med sinne/konsekvens/straff, og da vil det ofte - kanskje spesielt for ungene med de vanskeligste grunnene - låse seg så man ikke får noe som helst svar. 

Ikke at man skal bifalle slaget, men man kommer veldig mye lengre med et 'du vet at det ikke er lov å slå, hva skjedde som gjorde at du slo' enn å gå i angrep med 'hvordan er det du oppfører deg, dette vil jeg ikke ha noe av'. Kanskje må man leke gjetteleken 'er det noe som plager deg, noe du gruer deg til, noe som er vanskelig, noe på skolen, noe hjemme', men sjansen for å få svar er mye større om man er rolig og har en god tilknytning til barnet.

It takes a village, sies det. Om ingen på skolen og heller ikke foreldrene finner ut av det, så hør med yndligstanten, bestemor, bestekompisens foreldre osv. Svaret finnes, man må bare lete på riktig måte. 

Anonymkode: c0d9f...62b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thyra skrev:

Det er da vel ingen som har påstått at det alltid er den som blir slått sin feil. Men i de tilfellene den som blir slått har drevet med utstrakt mobbing i forkant, så er det i stor grad den som blir slått sin feil, ja. 

Nei det er ikke det. Vold er uakseptabelt. Det er alltid den som slår sin feil. 

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg. Selvfølgelig er det ikke irrelevant! 

Med den terskelen du har så håper jeg for hjertet ditt sin skyld (og for å spare barna dine for pinlige overreaksjoner fra din side) at den eneste «sporten» de begynner med er sjakk. Tenke seg til om de får en hånd i ansiktet på håndballbanen, eller knotter rett i beinet pga en for sein takling på fotballbanen.. Det er jo så alvorlig at de kan dø av et blåmerke 🙄

Få beina dine på jorda, situasjonen er selvfølgelig avgjørende! 

Anonymkode: a47bd...f2a

Du kan ikke sammenligne uhell med bevisst vold. Det blir for dumt. Du får nok heller prøve å oppdra ungene dine til å ikke angripe andre barn fysisk. 

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne uhell med bevisst vold. Det blir for dumt. Du får nok heller prøve å oppdra ungene dine til å ikke angripe andre barn fysisk. 

Anonymkode: 9b514...f09

Men man skal ikke oppdra barna til å ikke mobbe? 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke det. Vold er uakseptabelt. Det er alltid den som slår sin feil. 

Anonymkode: 9b514...f09

Psykisk vold er like uakseptabelt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Absolutt. Dessverre er det mange som håndterer denne første fasen feil, med sinne/konsekvens/straff, og da vil det ofte - kanskje spesielt for ungene med de vanskeligste grunnene - låse seg så man ikke får noe som helst svar. 

Ikke at man skal bifalle slaget, men man kommer veldig mye lengre med et 'du vet at det ikke er lov å slå, hva skjedde som gjorde at du slo' enn å gå i angrep med 'hvordan er det du oppfører deg, dette vil jeg ikke ha noe av'. Kanskje må man leke gjetteleken 'er det noe som plager deg, noe du gruer deg til, noe som er vanskelig, noe på skolen, noe hjemme', men sjansen for å få svar er mye større om man er rolig og har en god tilknytning til barnet.

It takes a village, sies det. Om ingen på skolen og heller ikke foreldrene finner ut av det, så hør med yndligstanten, bestemor, bestekompisens foreldre osv. Svaret finnes, man må bare lete på riktig måte. 

Anonymkode: c0d9f...62b

Jeg er enig i det. Både lærere (i barnehage eller skole) må prøve å finne ut hva som egentlig er galt, og foreldre må også hjelpe til. Det finns barn som har det vanskelig og som sperrer det inne. De går rundt med et sinne, som de lar gå ut over andre. Om man ikke finner ut hva grunnen til sinnet er, kan man i hvert fall forsøke å lære barnet å kontrollere sinnet eller heller la det gå ut over noe annet enn andre mennesker. Noen barn føler seg ubrukelige. Ved å slå eller plage andre føler de en slags makt, en tilfredshet, som hjelper der og da. Jeg sier ikke at det er sånn i alle tilfeller, men det er ofte sånn om et barn sitter inne med noe som det ikke får hjelp til å bearbeide på en ordentlig måte. 

 

Anonymkode: 42546...614

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne uhell med bevisst vold. Det blir for dumt. Du får nok heller prøve å oppdra ungene dine til å ikke angripe andre barn fysisk. 

Anonymkode: 9b514...f09

Hva mener du da er beste måten å oppdra barn til å ikke forsvare seg eller angripe fysisk? 

Anonymkode: bc259...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne uhell med bevisst vold. Det blir for dumt. Du får nok heller prøve å oppdra ungene dine til å ikke angripe andre barn fysisk. 

Anonymkode: 9b514...f09

Poenget mitt var at du påstår at fysisk vold (uansett form og situasjon) er såpass alvorlig, fordi det kan føre til død.

Og du ville satt himmel og jord i bevegelse dersom barnet ditt kom hjem med et blåmerke, selv om barnet ditt hadde yppet til det selv. Den gullungen din kan liksom gjøre som den vil bare den ikke slår, mens offeret for mobbingen hans blir syndebukken om siste utvei er å bli fysisk. For stakkars gullungen din, som får et blåmerke som han kan dø av 🙄 

Da kan du jo ikke tillate at barna dine driver med noen form for sport heller, der de får blåmerker omtrent på hver eneste trening.

Anonymkode: a47bd...f2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke det. Vold er uakseptabelt. Det er alltid den som slår sin feil. 

Anonymkode: 9b514...f09

Du er nødt til å komme med noen bedre argumenter for påstandene dine, ikke komme med samme setningen om og om igjen. Du har fått sidevis med argumenter mot deg i denne tråden, og du svarer kun med samme ord, tydeligvis kun ute etter å provosere. 

Anonymkode: a47bd...f2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Men man skal ikke oppdra barna til å ikke mobbe? 

Psykisk vold er like uakseptabelt. 

Ja visst. Men ikke like akutt.

Anonymkode: 9b514...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nødt til å komme med noen bedre argumenter for påstandene dine, ikke komme med samme setningen om og om igjen. Du har fått sidevis med argumenter mot deg i denne tråden, og du svarer kun med samme ord, tydeligvis kun ute etter å provosere. 

Anonymkode: a47bd...f2a

Nei jeg gidder ikke gjenta meg selv. Scroll tilbake.

Anonymkode: 9b514...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...