Gå til innhold

Barn med adferdsvansker - splittet fra "Har du hørt om noen absurde krav...."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vold må prioriteres. Diagnose er ingen unnskyldning for å sette unger i fare. Da er det vår jobb som voksne å få slutt på volden. Det er en grunn til at vold straffes som voksen og ikke terging. 

Anonymkode: 717cd...a35

Man kan ikke straffe et barn som har diagnose, det gjør vondt verre. Her må det veiledning, tilrettelegging osv inn i bildet. Og selvsagt skjerming og beskyttelse av de andre barna også, de skal selfølgelig ikke utsettes for vold eller lide, det er heller ikke rett. Her har de voksne ansvar for å ta grep, og gjøre det rette for alle parter. Man tar kontakt med foreldre, fastlege, ppt og Bup. Evt barnevern, de kan ofte tilby coaching til foreldrene, komme med anbefalinger og bidra med div. Her må barnet som har et problem få hjelp som f.eks adferdsterapi, medisiner og tett oppfølging av et team rundt. Kanskje foreldrene også bør få et kurs, det må samarbeides og jobbes med problemene i hjemmet, like mye som i barnehagen/skolen. Ikke straff, da ber man om at problemet blir større.

I verste fall kan foreldrene vurdere å bytte barnehage/skole etter at barnet har begynt å få mer hjelp, hvis skaden er blitt for stor der han/hun er nå mtp det sosiale. Hvis noen av de barna som er utsatt for vold har fått problemer med det, så har de også krav på oppfølging og hjelp slik at de ikke blir preget av dette. Som sagt så er det synd på alle barna i en slik situasjon, og har forståelse for foreldrene på begge sider!

Anonymkode: ce63c...cec

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Chablis skrev:

Det trengs fagpersoner OG foreldre som jobber med å ansvarliggjøre barnet for egne handlinger og gi barnet verktøy for håndtere stressende situasjoner på en tilfredsstillende måte. 

Men enkelte foreldre nekter å ansvarliggjøre eget barn, og omgivelsene må bare tåle oppførselen for det stakkars barnet har jo en diagnose må vite..

Å få et barn med diagnose, det kan skje alle. Og å ansvarliggjøre barnet blir feil når barnet ikke har muligheten til å styre det som skjer. Men enig i at foreldre må samarbeide og ikke lukke øynene for det som skjer, det er de og de andre voksne som er ansvarlige i slike tilfeller, alltid.

Diagnoser er noe annet enn psykiske problemer/lidelser. Diagnoser er noe man ikke styrer selv, det sitter i kroppen, fysisk. Kreft er en diagnose, hiv er en diagnose, leddgikt er en diagnose osv osv. Når man fysisk ikke er i stand til å kontrollere det som kroppen gjør, så må man faktisk få hjelp. Ofte både terapi/mestringshjelp og øvelser i kombinasjon med medisiner og tett oppfølging over tid. Ppt, barnevern o.l som observerer og dokumenterer osv. Fagpersoner og godt samarbeid mellom foreldre og barnehage/skole er alfa omega.

Anonymkode: ce63c...cec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke straffe et barn som har diagnose, det gjør vondt verre. Her må det veiledning, tilrettelegging osv inn i bildet. Og selvsagt skjerming og beskyttelse av de andre barna også, de skal selfølgelig ikke utsettes for vold eller lide, det er heller ikke rett. Her har de voksne ansvar for å ta grep, og gjøre det rette for alle parter. Man tar kontakt med foreldre, fastlege, ppt og Bup. Evt barnevern, de kan ofte tilby coaching til foreldrene, komme med anbefalinger og bidra med div. Her må barnet som har et problem få hjelp som f.eks adferdsterapi, medisiner og tett oppfølging av et team rundt. Kanskje foreldrene også bør få et kurs, det må samarbeides og jobbes med problemene i hjemmet, like mye som i barnehagen/skolen. Ikke straff, da ber man om at problemet blir større.

I verste fall kan foreldrene vurdere å bytte barnehage/skole etter at barnet har begynt å få mer hjelp, hvis skaden er blitt for stor der han/hun er nå mtp det sosiale. Hvis noen av de barna som er utsatt for vold har fått problemer med det, så har de også krav på oppfølging og hjelp slik at de ikke blir preget av dette. Som sagt så er det synd på alle barna i en slik situasjon, og har forståelse for foreldrene på begge sider!

Anonymkode: ce63c...cec

Om noen av barna som har blitt utsatt for vold har blitt så alvorlig angrepet at de har fått traumer av det har de voksne sviktet totalt.

Flertallet må skånes fra voldelige barn. Om de ikke klarer å kontrollere seg så kan de rett å slett ikke gå på vanlige skoler da det ikke er nok kompetanse der.

Anonymkode: 717cd...a35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere slutte å avspore? Lag deres egen tråd.

Anonymkode: e1d8b...311

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om noen av barna som har blitt utsatt for vold har blitt så alvorlig angrepet at de har fått traumer av det har de voksne sviktet totalt.

Flertallet må skånes fra voldelige barn. Om de ikke klarer å kontrollere seg så kan de rett å slett ikke gå på vanlige skoler da det ikke er nok kompetanse der.

Anonymkode: 717cd...a35

Enig det, og det er som regel også de voksne og systemet rundt som svikter, dessverre. 

Hvis de ikke klarer å kontrollere seg, så har de ikke mottat den hjelpen de trenger. Kompetansen rundt i landet er ofte svært mangelfull når det gjelder slike utfordringer, her går det mye på flaks og uflaks. Og ressursene er for få, men det er en politikersak.

Nå er det engang slik at det er skoleplikt i Norge, og det stilles strenge krav for å gå på spesialskole, det er litt som å bli ufør. Og også her er det mangel på både skolene i seg selv, ressurser og det er lange ventelister og vanskelig å komme inn. Så dette er som regel ikke noe man får gjort noe med, da foreldrene ikke har lov til å holde barnet hjemme heller. Men man har krav på tilrettelegging og nødvendig utredning, behandling og oppfølging. 

Egentlig så er mye av dette en sak for politikerne..

Anonymkode: ce63c...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det er ikke alle med diagnose man "fint kan lære" å håndtere, nei. 

Min gutt ble elegant mobbet og plaget i mange år. Ikke alltid direkte vold, men slue, små ting. Det gikk sport i å få ham sint, til å begynne å grine etc. Ta meg faen for type " barn er barn", "har ikke tatt på ham" etc. 

De som har en diagnose hvor de ikke er i stand til å kunne håndtere seg selv går heller ikke på en vanlig skole. 

Selvfølgelig blir barn mobbet, og selvom man gjerne vil filleriste de barna som mobber så er det kun ens eget barn man kan kontrollere, styrke eget barn og trygge eget barn og evt fjerne barnet fra situasjonen er uholdbar. Diagnose og mobbing er forsåvidt to forskjellige ting og det er vel ikke diagnosebarna som blir mobbet det er snakk om her heller, men de som får lov å dure på uten konsekvenser hvor det ender med at klassekamerater er redd for barnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få et barn med diagnose, det kan skje alle. Og å ansvarliggjøre barnet blir feil når barnet ikke har muligheten til å styre det som skjer. Men enig i at foreldre må samarbeide og ikke lukke øynene for det som skjer, det er de og de andre voksne som er ansvarlige i slike tilfeller, alltid.

Diagnoser er noe annet enn psykiske problemer/lidelser. Diagnoser er noe man ikke styrer selv, det sitter i kroppen, fysisk. Kreft er en diagnose, hiv er en diagnose, leddgikt er en diagnose osv osv. Når man fysisk ikke er i stand til å kontrollere det som kroppen gjør, så må man faktisk få hjelp. Ofte både terapi/mestringshjelp og øvelser i kombinasjon med medisiner og tett oppfølging over tid. Ppt, barnevern o.l som observerer og dokumenterer osv. Fagpersoner og godt samarbeid mellom foreldre og barnehage/skole er alfa omega.

Anonymkode: ce63c...cec

Nå snakker jeg om Adhd, og en med Adhd kan fint lære seg å selvregulere og tilpasse seg omgivelsene. 

Barn med såpass alvorlige diagnoser at de ikke kan styre egne handlinger eller holdes ansvarlig bør og skal ikke gå på en vanlig skole. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chablis skrev:

De som har en diagnose hvor de ikke er i stand til å kunne håndtere seg selv går heller ikke på en vanlig skole. 

Selvfølgelig blir barn mobbet, og selvom man gjerne vil filleriste de barna som mobber så er det kun ens eget barn man kan kontrollere, styrke eget barn og trygge eget barn og evt fjerne barnet fra situasjonen er uholdbar. Diagnose og mobbing er forsåvidt to forskjellige ting og det er vel ikke diagnosebarna som blir mobbet det er snakk om her heller, men de som får lov å dure på uten konsekvenser hvor det ender med at klassekamerater er redd for barnet. 

Hvor har du det fra?? Det går mange slike barn på vanlige skoler. Det er faktisk ikke plass til dem andre steder, og det må være temmelig alvorlig hvis de skal flyttes på bakgrunn av det, da snakker vi grov vold, drapsforsøk, at de skader seg selv o.l. Det er mange flere enn det du tror i vanlig skole, men de går på medisiner, får ekstra oppfølging osv.

Som sagt, dere får ta det med politikerne. Nå har vi sporet av nok her inne.

Anonymkode: ce63c...cec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Chablis skrev:

Nå snakker jeg om Adhd, og en med Adhd kan fint lære seg å selvregulere og tilpasse seg omgivelsene. 

Barn med såpass alvorlige diagnoser at de ikke kan styre egne handlinger eller holdes ansvarlig bør og skal ikke gå på en vanlig skole. 

Vær så snill gi F.... no da. Lag en egen tråd, eller prat privat. Dere høres verre ut en svigermora mi!

Anonymkode: a845f...991

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra?? Det går mange slike barn på vanlige skoler. Det er faktisk ikke plass til dem andre steder, og det må være temmelig alvorlig hvis de skal flyttes på bakgrunn av det, da snakker vi grov vold, drapsforsøk, at de skader seg selv o.l. Det er mange flere enn det du tror i vanlig skole, men de går på medisiner, får ekstra oppfølging osv.

Som sagt, dere får ta det med politikerne. Nå har vi sporet av nok her inne.

Anonymkode: ce63c...cec

Jeg har det fra 12 år som lærer i skolen. ALLE barn har krav på tilpasset undervisning. Et barn som ikke har forutsetninger for å kunne klare seg selv i samfunnet skal og bør ikke gå på en normal skole. Er det venteliste på spesialtilbud så må man få inn vedtak på ekstra ressurser frem til en plass er ledig. 

Dette er ofte noe man oppdager i bhg så søknad til spesialskole sendes da derfra slik at man er ute i god tid. 

Barn som trenger tilpasset undervisning og hjelp har krav på å få det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Chablis skrev:

Nå snakker jeg om Adhd, og en med Adhd kan fint lære seg å selvregulere og tilpasse seg omgivelsene. 

Barn med såpass alvorlige diagnoser at de ikke kan styre egne handlinger eller holdes ansvarlig bør og skal ikke gå på en vanlig skole. 

Det er forskjellige grader av adhd og noen har også følgediagnoser. Men enig i at de som regel fungerer helt fint, problemene er egentlig størst før man vet at de har diagnosen og har fått hjelp/veiledning/medisiner. Einstein hadde adhd. Og Will Smith, Justin Timberlake og mange andre kjente mennesker har det. Så det er ikke det verste 🙂

Anonymkode: ce63c...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Vold må prioriteres. Diagnose er ingen unnskyldning for å sette unger i fare. Da er det vår jobb som voksne å få slutt på volden. Det er en grunn til at vold straffes som voksen og ikke terging. 

Anonymkode: 717cd...a35

Men nettopp derfor ER det skolens oppgave og håndtere barnet riktig i skoletiden, og foreldrene kan ha helt rett i og klage på at skolen ikke håndterte ting rett. Det er kjempe viktig at de ansatte rundt diagnosebarn forstår problemene som følger, og forstår det enkelte barnet, slik at de kan være i forkant, og tilrettelegge best mulig. Det er den beste måten!

Det er helt klart mange ansatte på skoler som vet for lite, og nekter og innse at man faktisk kan gjøre mer selv for at situasjonen skal bli bedre. Det kan være bittesmå ting, som å la Per gå inn og sette seg i klasserommet etter at alle de andre har satt seg, fordi han ikke takler bråket og kaoset i den settingen så godt. Men så har du noen lærere som synes det er en uting, eller for vanskelig, og tvinger Per inn sammen med de andre likevel. Per får meltdown pga. kaoset, og kaster sekken sin fra seg. Treffer tilfeldigvis Lise, selv om det absolutt ikke var intensjonen, og han stormer ut. Dette fordi det ble en overbelastning av hjernen, som kunne vært unngått hvis lærer var observang og villig til det.

Her er ett eksempel hvor jeg mener at foreldrene fint kan klage til skolen, og si at problemet som oppsto var skolen sin skyld, og kunne vært unngått. Og det finnes maaaange slike eksempler!!!!

Anonymkode: fe4b6...ac8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjellige grader av adhd og noen har også følgediagnoser. Men enig i at de som regel fungerer helt fint, problemene er egentlig størst før man vet at de har diagnosen og har fått hjelp/veiledning/medisiner. Einstein hadde adhd. Og Will Smith, Justin Timberlake og mange andre kjente mennesker har det. Så det er ikke det verste 🙂

Anonymkode: ce63c...cec

Onkelen min har også ADHD! Han har også hår i rævsprekken! De så jeg i saunaen en gang! Kan vi bli ferdige no?

Anonymkode: a845f...991

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Chablis said:

Din egen reaksjon er ditt eget ansvar, uansett. Dette kan man også fint lære et barn med en diagnose. 

Å skylde egen reaksjon på omgivelser er like høl i huet som å si at mannfolk fint kan slå damene sine og det er hennes skyld fordi "hun provoserte han" 

Ikke visste jeg at mannfolk ikke er ferdigutviklet, OG har nevrologiske "feilkoblinger", da lærte jeg noe nytt i dag også.... 

Anonymkode: fe4b6...ac8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Chablis skrev:

Jeg har det fra 12 år som lærer i skolen. ALLE barn har krav på tilpasset undervisning. Et barn som ikke har forutsetninger for å kunne klare seg selv i samfunnet skal og bør ikke gå på en normal skole. Er det venteliste på spesialtilbud så må man få inn vedtak på ekstra ressurser frem til en plass er ledig. 

Dette er ofte noe man oppdager i bhg så søknad til spesialskole sendes da derfra slik at man er ute i god tid. 

Barn som trenger tilpasset undervisning og hjelp har krav på å få det. 

Ja, men de får det som regel i skolen de allerede befinner seg i. Ikke nødvendigvis i en spesialskole. Nå jobber jeg i en statlig instans som har mye med slikt å gjøre, så jeg vet hva jeg snakker om. Har reist mye rundt på skoler og veiledet personalet.

Tilpasset undervisning, og det å gå på spesialskole, det er to forskjellige ting. Det er strenge og helt spesielle krav. Det fungerer ikke slik som du skriver, så dette tror jeg ikke du har så godt innblikk i. Mulig du blander spesialskole og privatskole.

Det er også mange diagnoser som ikke oppdages før litt inn i skolealder, grunnet andre krav til barnet som først her vil gi et godt nok bilde av utfordringene. 

Nå har vi sporet helt av her.

Anonymkode: ce63c...cec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke visste jeg at mannfolk ikke er ferdigutviklet, OG har nevrologiske "feilkoblinger", da lærte jeg noe nytt i dag også.... 

Anonymkode: fe4b6...ac8

Dersom et barn aldri får oppleve å måtte ta ansvar for egne handlinger, så blir de til blant annet disse mannfolka. 

(igjen så snakker jeg kun om diagnoser hvor barnet har forutsetning for å klare dette, som feks Adhd) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Chablis said:

Dersom et barn aldri får oppleve å måtte ta ansvar for egne handlinger, så blir de til blant annet disse mannfolka. 

(igjen så snakker jeg kun om diagnoser hvor barnet har forutsetning for å klare dette, som feks Adhd) 

Det tar tid og komme dit, barnet må modnes. De aller fleste lærer og kontrollere seg med alderen. Men for at det skal kunne skje, så må det også tilrettelegges best mulig! Barnet lærer ikke og kontrollere seg av og overbelastes! Barnet lærer og kontrollere seg når det er mottagelig, altså når rammene og forutsetningene for at barnet skal kunne ha det best mulig er til stede.

Det er IKKE slik at barnet lærer ved og bli utfrosset, få høylytt kjeft, bli filleristet el.

Anonymkode: fe4b6...ac8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis mitt barn hadde blitt utsatt for hyppig vold fra en elev hadde jeg forlangt tiltak for å få slutt på det. Jeg hadde involvert alle instanser inkludert barnevernet og gått til anmeldelse om jeg måtte. 

Vold er uakseptabelt.

Men det ene utelukker ikke det andre. Mobbing er også uakseptabelt. Men først tar man tak i det akutte. 

Anonymkode: 717cd...a35

Du ville reagert sterkere på at et barn slo ditt barn i frustrasjon over ditt barns stadige mibbing enn på at ditt barn mobbet? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vold er uakseptabelt og må slutte omgående ved å fotfølge ungen. Så kan man ta tak i tergingen så det slutter. Men det mest akutte må prioriteres først.

Og ja,  jeg hadde absolutt taklet bedre å bli terget daglig på jobb enn å få meg en daglig på trynet. Det er åpenbart. 

Anonymkode: 717cd...a35

Her var det vel snakk om å enten bli terget på daglig basis, eller å få seg en på trynet som reaksjon på den tergingen man selv utsatte andre for. Så da hadde det bare vært å opoføre seg, så slapp man å få en på trynet. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Du ville reagert sterkere på at et barn slo ditt barn i frustrasjon over ditt barns stadige mibbing enn på at ditt barn mobbet? 

Her var det vel snakk om å enten bli terget på daglig basis, eller å få seg en på trynet som reaksjon på den tergingen man selv utsatte andre for. Så da hadde det bare vært å opoføre seg, så slapp man å få en på trynet. 

Skaff dere en egen tråd, isteden for å fullstendig avspore denne!      

Anonymkode: a8aa2...ed3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere til tema da! Dette var jo en så festlig tråd!! 

Anonymkode: e1829...22b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...