Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Er på ferie og har gått opp 5 kg på 4 dager!!!! Det har vært mye alkohol og god mat. Det er sukker i all drikke uten om vann, kaffe og Pepsi Max. Juicene er mer som saft. Håper helhjerlig at mye er vannvekt. Noen som har erfaring? Hvor mye kan man legge på seg på en uke? Jeg er helt fortvilt, men det er første ferien på mange år, så skal prøve å kose meg allikevel.

Anonymkode: 1ba0e...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er på ferie og har gått opp 5 kg på 4 dager!!!! Det har vært mye alkohol og god mat. Det er sukker i all drikke uten om vann, kaffe og Pepsi Max. Juicene er mer som saft. Håper helhjerlig at mye er vannvekt. Noen som har erfaring? Hvor mye kan man legge på seg på en uke? Jeg er helt fortvilt, men det er første ferien på mange år, så skal prøve å kose meg allikevel.

Anonymkode: 1ba0e...85d

Jøss er det i det hele tatt mulig å gå så raskt opp i vekt 🤔? Kanskje du har en hormonforstyrrelse? Kan hende det er mye vannvekt.

Anonymkode: 61d39...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 1.51, Tistelblad skrev:

Når jeg får lyst på noe (Så reklame for troika i dag, siklesikle), så tenker jeg på hva jeg ønsker mest. Og da blir alltid min konklusjon at jeg vil se negative tall på vekta. Og så det er viktigere for meg enn f eks sjokolade. 

Du har rett

Endret av Samuelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er på ferie og har gått opp 5 kg på 4 dager!!!! Det har vært mye alkohol og god mat. Det er sukker i all drikke uten om vann, kaffe og Pepsi Max. Juicene er mer som saft. Håper helhjerlig at mye er vannvekt. Noen som har erfaring? Hvor mye kan man legge på seg på en uke? Jeg er helt fortvilt, men det er første ferien på mange år, så skal prøve å kose meg allikevel.

Anonymkode: 1ba0e...85d

Noe av det er nok vannvekt, men hvorfor er du sjokkert over at vekten går oppover? Den vil naturligvis gjøre det når du spiser for mye og drikker mye alkohol. Hvor mye man kan legge på seg i løpet av en uke varierer fra person til person, hvor mye man beveger seg og hvor mye man spiser. 

Så lenge du inntar mye alkohol og spiser for mye mat så vil vekten fortsette oppover. Løsningen er å innta mindre mengder alkohol og begrense seg når det kommer til maten. Men er man på ferie så er man på ferie, man koser seg gjerne litt ekstra og gir blanke i sine vanlige matvaner og rutiner. Og det er faktisk helt greit, for det er jo gjerne kun i et par uker, kanskje mindre. Så lenge man klarer å hente seg inn igjen og ikke lar det bli en ny vane/rutine så er det ingenting i veien for å trykke i seg litt ekstra på en ferietur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Samuelle skrev:

Du har rett, tallene på vekten betyr mer for meg enn sjokoladen. Problemet mitt er mer høflighetsspising. Det er ikke så lett  å si neitakk på jobb når folk har med kaker, eller være den eneste som avstår fra forrett og dessert på restaurant. Eller se skuffelsen hos min mann når han lager til ekstra lørdagskos for å glede meg.

Føler med deg. I noen slike situasjoner er det vanskelig å være sterk ved å si nei takk, jeg vil ikke ha. Men noen ganger går det heldigvis. Husk at du har jo ikke bedt om det, og det å si nei er hverken slemt, frekt eller dårlig gjort. Man skal ikke gjøre noe man ikke vil, og man skal så klart slippe å spise noe man ikke har lyst på. Det kan også være lurt at du sier til mannen din at han ikke skal gjøre slikt om det er noe som skjer ofte. Kommunikasjon er nøkkelen! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Samuelle skrev:

Du har rett, tallene på vekten betyr mer for meg enn sjokoladen. Problemet mitt er mer høflighetsspising. Det er ikke så lett  å si neitakk på jobb når folk har med kaker, eller være den eneste som avstår fra forrett og dessert på restaurant. Eller se skuffelsen hos min mann når han lager til ekstra lørdagskos for å glede meg.

Dette syns jeg ikke burde være et problem. På jobb er det bare å være ærlig og si at du prøver å gå ned i vekt og derfor ikke ønsker kake, men at den ser kjempegod ut. Jeg gjør dette siden vi har kake hver fredag, og det er ingen sure miner. Evt kan du jo ta et lite stykke også bare ta en bit eller to. Mannen din må du jo snakke med, at du nå skal ned i vekt og det er ikke rom for godteri, vin eller annen snack på kveldstid. Er du så ofte ute og spiser at det egentlig er et problem? Jeg spiser aldri forrett rett og slett fordi det blir for mye mat. Aldri følt at det er noe problem. Å droppe dessert er jo kjempevanlig i disse sunnhetstider.

Anonymkode: bd484...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsike! Nå må jeg tydeligvis kutte min nystemte treningsiver. - Ble litt ivrig da jeg løp i ulendt terreng for en stund siden og falt med kneet i en stor stein. Det var vondt, men dagen etter var det ganske fint, så jeg fortsatte bare å trimme, siden jeg ikke kjente noe problematisk med det. Nå, derimot, har det begynt å krangle med meg, slik at jeg bare halter rundt og har gjort det de siste dagene. Kneet er litt hovent på siden, verker og kjennes ustabilt ut, så jeg har prøvd meg med et par forsiktige korte gåturer, men det kjennes ikke lurt ut. 

Skal til fysioterapeut ut i uka for å få sjekket det og gode råd videre. 

Så i mellomtiden, noen som har gode tips til kondisjonstrening ( eller annen trening) der jeg ikke trenger å belaste kneet, - sånn bortsett fra å sitte i sofaen og trene med manualer? 

Jeg er frustrert, jeg hadde det jo så fint med gå og løpeturene mine, der jeg koste meg med heftig musikk på øret og så at formen økte, - og nå må jeg bare sitte her i sofaen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, absinthia skrev:

Helsike! Nå må jeg tydeligvis kutte min nystemte treningsiver. - Ble litt ivrig da jeg løp i ulendt terreng for en stund siden og falt med kneet i en stor stein. Det var vondt, men dagen etter var det ganske fint, så jeg fortsatte bare å trimme, siden jeg ikke kjente noe problematisk med det. Nå, derimot, har det begynt å krangle med meg, slik at jeg bare halter rundt og har gjort det de siste dagene. Kneet er litt hovent på siden, verker og kjennes ustabilt ut, så jeg har prøvd meg med et par forsiktige korte gåturer, men det kjennes ikke lurt ut. 

Skal til fysioterapeut ut i uka for å få sjekket det og gode råd videre. 

Så i mellomtiden, noen som har gode tips til kondisjonstrening ( eller annen trening) der jeg ikke trenger å belaste kneet, - sånn bortsett fra å sitte i sofaen og trene med manualer? 

Jeg er frustrert, jeg hadde det jo så fint med gå og løpeturene mine, der jeg koste meg med heftig musikk på øret og så at formen økte, - og nå må jeg bare sitte her i sofaen? 

Lytt til kroppen din og la den hvile. Akkurat nå må du faktisk bare slappe av og gi kneet ditt tid til å bli bedre, ikke gi deg selv permanente skader kun fordi du akkurat nå var inne i en god periode og ønsker å holde fast. Skjønner at det er vanskelig, men slik er det bare. Du må ikke sitte i sofaen til evig tid, kun til kneet blir bedre. Avvent med fysisk aktivitet til du har snakket med fysioterapeuten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mehr skrev:

Lytt til kroppen din og la den hvile. Akkurat nå må du faktisk bare slappe av og gi kneet ditt tid til å bli bedre, ikke gi deg selv permanente skader kun fordi du akkurat nå var inne i en god periode og ønsker å holde fast. Skjønner at det er vanskelig, men slik er det bare. Du må ikke sitte i sofaen til evig tid, kun til kneet blir bedre. Avvent med fysisk aktivitet til du har snakket med fysioterapeuten. 

Ja, det er det jeg skal, men det er jo så kjeeeedelig, ..må dessuten kompensere med  litt ekstra fothviling hjemme, siden det ikke akkurat er lett å være barnehagelærer og hvile foten samtidig. 

Jeg prøvde å søke litt visdom hos mannen, som drev med profesjonell idrett i sin tid, og spurte ham hva han pleide å gjøre når han fikk skader og vondt i foten, men han sa dessverre også: Nei da måtte jeg bare hvile til jeg ble bra! - mens jeg selvfølgelig hadde håpet på et trylleformular eller noe slikt, selv om jeg ante hva svaret var 😉🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2019 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Denne helgen ble det myyye godis. Vanlig dag i dag, så får jeg opprettholde en sunn uke og se om helgas utskeielser setter seg på kroppen eller ei.

Hvordan har deres helg gått?

Anonymkode: 8e9b3...68c

Hva er mye? Bare nysgjerrig:) 

Min helg matmessig har bestått av en pose med toffie. To pin up, chilli con carne, mange boller gjennom hele lørdagen. Stor kebab med extra saus på søndag. Så jeg har ikke turt å veie meg etter alt det😜 Spent på hva jeg ser da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kastet meg inn i det, igjen. 

De 10 siste årene har jeg veid mer enn jeg ønsker. Ikke nødvendigvis overvektig hele veien, men har hatt nok å ta av (for å si det slik). Nå er jeg per definisjon lett overvektig. To svangerskap har jeg hatt ila. disse 10 årene, men uten spesielt stor vektoppgang i svangerskapet, heldigvis!

Jeg vet mitt problem; jeg overspiser (spiser til jeg er kvalm) og fråtser sjokolade i helgene. Akkurat i gjerningsøyeblikket gir jeg en stor F*** i kosthold og vekt, for så å angre etterpå. 

Jeg sliter med å holde vekta uten lavkarbo-kosthold, nettopp fordi jeg får lavt blodsukker så snart jeg blir sulten og da stapper i meg hva som helst. Det lave blodsukkeret kommer ikke når jeg spiser lavkarbo, og jeg får ikke følelsen av at «jeg må ha noe søtt nå!». Vet jo at dette er en av «fellene» etter endt diett, nemlig at vekta går opp så snart man spiser «normal» kost. Og det er jo ikke så merkelig, det gamle kostholdet gjorde deg jo overvektig i utgangspunktet. 

Nå er jeg igang, og målet er i første omgang -10 kilo. Samtidig vet jeg at jeg ikke trives der og gjerne vil ned enda mer.

Poster som anonym nå, så får vi se hvordan dette går.

 

 

Anonymkode: 60973...3bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dere har sikkert skrevet om det før, men jeg har ikke lest alt. Hva er deres strategi for varig vektnedgang resten av livet? Spesielt dere som kanskje har vært overvektige en stund? Da tenker jeg ikke bare på kostholdet konkret, men hvordan dere skal greie å holde dere der varig? 

Jeg holder på å lese en bok om vektnedgang, som fokuserer mer på det psykiske og den destruktive atferden man har, enn på kosthold. Kjenner meg igjen i så mange feller som boka nevner, og ser jo at det er der jeg må legge innsatsen. Og det er jo ikke barebare! Hadde vært interessant å lese hva dere andre tenker å gjøre, eller har erfart dere, sånn utenom "spise 1500 kalorier og trene 3 dager i uka". 

Jeg må hvertfall jobbe mye med å spise bevisst, ikke spise foran tv/mobil. Jeg må lære meg strategier for å ikke gå i feller av typen "men idag har jeg fortjent dette", "æsj, jeg feilet, kan likesågodt feile resten av uka", "skal skjerpe meg på mandag", "det er jo ferie... " og ikke minst "jeg feilet igjen, jeg er så elendig på dette, jeg får det ikke til". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang tid tok det før dere gikk ned 10 kg? 

Hvor mye begynte dere på? Hva trener dere? Hvor mange kalorier spiser dere?

Jeg veier 87 kg nå og vil ned til 77 i første omgang. Begynte på 95 kg i oktober 2018, men føler ingen forskjell. Begynner å bli utålmodig og vurderer å endre litt på rutinene.

Anonymkode: 522f2...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tok det før dere gikk ned 10 kg? 

Hvor mye begynte dere på? Hva trener dere? Hvor mange kalorier spiser dere?

Jeg veier 87 kg nå og vil ned til 77 i første omgang. Begynte på 95 kg i oktober 2018, men føler ingen forskjell. Begynner å bli utålmodig og vurderer å endre litt på rutinene.

Anonymkode: 522f2...d5b

Jeg gikk fra 66kg til 56 kg i løpet av 6 måneder. Da spiste jeg 1200 kalorier per dag. Jeg trente ikke hardt, men prøvde å gå 10.000 skritt hver dag. Det er nå 3 år siden. Etter det har jeg jobbet med å holde vekten nede. Det har gått ganske bra. Jeg er nå 58 kg, og skal ned igjen til 56 kg.

Anonymkode: 9f1bc...818

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Albbas skrev:

Mange av dere har sikkert skrevet om det før, men jeg har ikke lest alt. Hva er deres strategi for varig vektnedgang resten av livet? Spesielt dere som kanskje har vært overvektige en stund? Da tenker jeg ikke bare på kostholdet konkret, men hvordan dere skal greie å holde dere der varig? 

Jeg holder på å lese en bok om vektnedgang, som fokuserer mer på det psykiske og den destruktive atferden man har, enn på kosthold. Kjenner meg igjen i så mange feller som boka nevner, og ser jo at det er der jeg må legge innsatsen. Og det er jo ikke barebare! Hadde vært interessant å lese hva dere andre tenker å gjøre, eller har erfart dere, sånn utenom "spise 1500 kalorier og trene 3 dager i uka". 

Jeg må hvertfall jobbe mye med å spise bevisst, ikke spise foran tv/mobil. Jeg må lære meg strategier for å ikke gå i feller av typen "men idag har jeg fortjent dette", "æsj, jeg feilet, kan likesågodt feile resten av uka", "skal skjerpe meg på mandag", "det er jo ferie... " og ikke minst "jeg feilet igjen, jeg er så elendig på dette, jeg får det ikke til". 

Min strategi for å holde vekta nede er å veie meg hver dag. Når jeg får en vektøkning på 1-2 kg, så tar jeg en eller to fastedager i uka til vekta igjen er der jeg vil ha den. Ellers så spiser jeg ganske normalt, men er forsiktig med alkohol og hvitt brød/ris/poteter/pasta.

Anonymkode: 9f1bc...818

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tok det før dere gikk ned 10 kg? 

Hvor mye begynte dere på? Hva trener dere? Hvor mange kalorier spiser dere?

Jeg veier 87 kg nå og vil ned til 77 i første omgang. Begynte på 95 kg i oktober 2018, men føler ingen forskjell. Begynner å bli utålmodig og vurderer å endre litt på rutinene.

Anonymkode: 522f2...d5b

Jeg begynte å telle kalorier og trimme mer rundt 20 juni. I dag hadde jeg veiedag, og det viser seg at jeg har gått ned rundt 10 kilo siden da. Det inkluderer en uke med ferie der jeg spiste godt og ikke telte kalorier :) Jeg skal spise maks 1600 kalorier hver dag, startet på 1800. Men det varierer en del hvor mye jeg spiser. Tenker at jeg i gjennomsnitt ligger på rundt 1400 kalorier hver dag. Noen dager har jeg vært helt nede i underkant av 1000 kalorier, andre dager har jeg vært oppi 1800. Mange dager ligger jeg på ca.1300. Jeg spiser akkurat det jeg vil, men med måte. Veier ikke maten, så godt mulig det faktiske kaloriintaket er høyere eller lavere enn jeg selv tror. Jeg sulter ikke, men har ofte lyst på noe godt om kveldene. Da kan det hende jeg tar meg litt cola eller is. Det viktigste for meg er at jeg går ned i vekt, at jeg ikke går rundt og er sulten hele tiden, og at jeg kan leve godt med endringene jeg har gjort. 

Min startvekt var nok rundt 96 kilo, så har dermed hatt (og har det jo fortsatt) nok å ta av. Akkurat nå har jeg gått ned mellom 1-1,5 kg i uka. Må nevnes at det er multebærsesong her jeg bor og derfor går mange timer på fjellet og myrene flere dager i uka. Forbrenner dermed en del ekstra. Nå er målet mitt å komme meg under 80 kg innen høstferien. Tror og håper at jeg skal klare det :) 

Anonymkode: e7a41...8df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Albbas skrev:

Mange av dere har sikkert skrevet om det før, men jeg har ikke lest alt. Hva er deres strategi for varig vektnedgang resten av livet? Spesielt dere som kanskje har vært overvektige en stund? Da tenker jeg ikke bare på kostholdet konkret, men hvordan dere skal greie å holde dere der varig? 

Jeg holder på å lese en bok om vektnedgang, som fokuserer mer på det psykiske og den destruktive atferden man har, enn på kosthold. Kjenner meg igjen i så mange feller som boka nevner, og ser jo at det er der jeg må legge innsatsen. Og det er jo ikke barebare! Hadde vært interessant å lese hva dere andre tenker å gjøre, eller har erfart dere, sånn utenom "spise 1500 kalorier og trene 3 dager i uka". 

Jeg må hvertfall jobbe mye med å spise bevisst, ikke spise foran tv/mobil. Jeg må lære meg strategier for å ikke gå i feller av typen "men idag har jeg fortjent dette", "æsj, jeg feilet, kan likesågodt feile resten av uka", "skal skjerpe meg på mandag", "det er jo ferie... " og ikke minst "jeg feilet igjen, jeg er så elendig på dette, jeg får det ikke til". 

Strategi og strategi fru Blom, men jeg ser ihvertfall at når jeg går/ løper meg en tur på en halvtimes tid og tar en dusj etterpå, så har jeg byttet ut en del tid der jeg godt kunne ha funnet på å sitte i sofaen og ta meg en sjokolade, eller kjeks med Brie og appelsinmarmelade, med trimtur, der jeg ikke tenker på slikt.  Jeg gjør ikke dette hver kveld, altså, men dersom jeg har erstattet stillesitting og noe snacks med trimming, 3 ganger i uka, så har jeg kanskje erstattet 750 kalorier i pluss, med 750 kalorier i minus - noe som faktisk er en forskjell på 1500 kalorier.  

Det hadde uansett vært bedre om jeg løp rundt og spiste sjokolade, enn om jeg satt med den i sofaen, så jeg tenker at det for min del, er greit å sysselsette meg selv med noe som jeg liker, i kritiske perioder av døgnet, som gjør at jeg ikke kommer på tanken om noe å putte i munnen, utover standard mat. 

Egentlig prøver jeg bare å komme tilbake til noe som ligner litt på min tidligere livsstil, så det er egentlig den  livsstilen som har ført til at jeg har lagt på meg, som er unntaket. 

Vi får se hvordan det går. 

Anonymkode: 91527...51b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Albbas skrev:

Mange av dere har sikkert skrevet om det før, men jeg har ikke lest alt. Hva er deres strategi for varig vektnedgang resten av livet? Spesielt dere som kanskje har vært overvektige en stund? Da tenker jeg ikke bare på kostholdet konkret, men hvordan dere skal greie å holde dere der varig? 

Jeg holder på å lese en bok om vektnedgang, som fokuserer mer på det psykiske og den destruktive atferden man har, enn på kosthold. Kjenner meg igjen i så mange feller som boka nevner, og ser jo at det er der jeg må legge innsatsen. Og det er jo ikke barebare! Hadde vært interessant å lese hva dere andre tenker å gjøre, eller har erfart dere, sånn utenom "spise 1500 kalorier og trene 3 dager i uka". 

Jeg må hvertfall jobbe mye med å spise bevisst, ikke spise foran tv/mobil. Jeg må lære meg strategier for å ikke gå i feller av typen "men idag har jeg fortjent dette", "æsj, jeg feilet, kan likesågodt feile resten av uka", "skal skjerpe meg på mandag", "det er jo ferie... " og ikke minst "jeg feilet igjen, jeg er så elendig på dette, jeg får det ikke til". 

Min strategi er å veie meg hver dag - da ser fanger jeg opp vektøkning med en gang og kan gjøre noe med det raskt. Og så teller jeg fortsatt kalorier, selv om jeg har nådd vektmålet mitt. Jeg har lett for å legge på meg, og må følge med hele tiden for ikke å gå opp i vekt. 

Anonymkode: 99750...499

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt stolt! 😊 På lørdag skulle jeg og gubben se film og han ordnet en skål med snacks og spurte om jeg skulle ha sjokolade, men jeg takket nei. Jeg tok meg EN liten cider, drakk taffelvann og spiste 3-4 sånn snackshjerter,mens gubben spiste resten av skåla og drakk to halvlitere. Kjente veldig på at kroppen hadde kjempelyst på både snacks og sjokolade, men klarte å stå imot fristelsene!! 

Fikk meg nemlig et aldri så lite sjokk etter ferien hvor vekta har bikka opp over 100kg!! På mine knappe 160cm er det sykt mye og minst 40kg(!!) for mye!! 😳 Og jeg har innsett at det ikke er så mye støtte å få fra gubben som er 193cm og fornøyd med å veie 150+.. 😒 

Prøver å følge med på kaloriene sånn cirka, bruker appen til Roede, samt å gå mer turer til å begynne med. Sliter masse med vonde ledd og det er garantert pga vekta. I tillegg har jeg rare tånegler som blir tykke (ikke sopp) og det gjør det vondt å gå. 🙁

Ikke turt å veie meg igjen enda, men må vel både veie og måle igjen snart. Krysser fingrene for nedgang og kommer tilbake med oppdatering. 👍

Lykke til alle! Jeg heier på dere! 🎉idget span

Endret av Zikosu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...