Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Siden sist jeg postet her for 2 uker siden har ting vært opp og ned, da veide jeg meg til 85.5 kg. Jeg veier meg hver dag, og natuligvis varierer vekten noe. Disse to ukene har vekta variert mellom 85.7 og 87.2. Har ikke komt meg ned til 85.5 eller lavere. Er skikkelig skikkelig demotiverende, selv om jeg ser på målebåndet at jeg har gått ned 5 cm totalt. Det hjelper ikksom ikke.. Har fått vondt i kneet, så har gått fra å løpe intervaller 4 ganger i uken til 2 ganger i uken, og forsøker å enten svømme eller trene styrke de andre dagene. 

Har også gomlet i meg en hel sjokolade på en tirsdags kveld. Det begynte med å skulle ta en rute, for å feire mannen, men faen heller så klarte jeg ikke å stoppe. Derad kom "fuck it" mentaliteten, og ødela for 5 dager. De 5 dagene hold jeg min vanlige måltidspan 4/5 måltider, men overspiste/usunt noe så inni helsikken at jeg sikkert kan plusse på ekstra 700 kcal pr dag. 

Er tibake på track nå, men stresser. Kommer jeg til å klare å holde mentaliteten på plass? Kommer jeg til å klare å gå ned til normal vekt på 75 kg? 10 kg er jo ikke så veldig mye, men det føles som om jeg kjemper så sinnsykt mye i forhold til andre. Vet jo at dette ikke er sant, men følelsen er der. 

Skulle ønske at jeg hadde en slags chip inni meg som kunne gi tilbakemelding hver dag på 1. hvor mye kalorier jeg forbrenner
2. hvor mye jeg spiser
3. Har jeg gått ned i fett% siste døgnet? 
4. Har jeg blitt i noe som helst bedre form siste døgnet? 
5. Gir meg støt når jeg får den "fuck it" mentaliteten. 
6. Forteller meg hva som er optimalt å spise/trene i dag, basert på i går.

Skikkelig mikro-kontroll, og kommer aldri til å skje. Men er lov å drømme :fnise:

Skulle også ønske at det var mulig å "legges inn" frivillig (og betale for det selv selvsagt) på en slags boot-camp for å gå ned disse 10 kg. En pause fra hverdagen og fullt fokus på helsa med folk som har ekspertise på feltet til å veilede i økter og ha samtaler for å styrke det mentale. 

Vet ikke hva jeg ville med dette innlegget. Nå skal jeg pakke svømmebaggen, dra å svømme, dra på jobb og lage meg kyllingsuppe med grønnsaker.  Snakkes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Tran09 skjønner så utrolig godt hva du mener! Slet lenge med å akseptere at jeg ikke kan vite nøyaktig hva jeg kan spise per dag i form av kalorier. Det finnes metoder for å vite ganske nøyaktig hva man forbrenner per dag, og kalkulatorer som beregner ca, men ikke 100 %. Jeg har jobbet mye med meg selv for å innse at dette tar tid! Jeg har såvidt gått ned i vekt de siste to ukene, men jeg har gått ned i cm, og det er jo dét som teller! Ikke vekta. Det er vanskelig å slå seg til ro med det. 

Jeg har lært at en av grunnene til at folk ofte går fort opp i vekt, er fordi forbrenningen skrus ned når man går ned i vekt. Den basalforbrenningen går altså ned, og når folk spiser mer etter de er fornøyde, går de opp igjen fordi de undervurderer forbrenningen sin. En måte å hjelpe med dette er og trene, da spesielt styrketrening :) Jeg har brukt lang tid på å komme meg dit jeg er nå, men det går nedover for meg! Man må gjøre noe med mental innstilling, og ikke minst helse. Prøv å gjør noe for og senke stress i kroppen. Det kan være alt fra yoga (hjalp veldig for meg!), pilates, meditasjon, skaff en hobby osv. Ikke stress! Det er det verste man kan gjøre når man skal ned i vekt. Stress og mangel på søvn er stort sett hovedårsakene til at man ikke ser resultater.

Når jeg begynte å endre tankegangen for to uker siden, har jeg allerede merket at klær sitter bedre, jeg føler meg bedre og ikke minst stresser jeg mye mindre. Finn din måte! Ta det rolig, ikke stress.

Anonymkode: 6a151...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må begynne her igjen. Skle helt ut da det var festival etter festival, men nå er jeg klar for å forsette. 

Idag viste vekten 78.2, så da har jeg totalt gått ned 10,4 kg siden jeg begynte. Minimum 10 kg igjen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ifølge vekta stått bom stille denne uken.  Jeg mistenker at jeg trenger å sove mer og stresse mindre, for da jeg var ute og trimmet på fredags kveld, lå pulsen min først rundt 70, så falt den ned til 54-60 mens jeg gikk,samtidig som jeg kjente melkesyra i bena, hele veien. Normalt ligger jeg mellom 95-105 når jeg går i omtrent 6 km pr time. Etter en god stund på dette viset, bestemte jeg meg for å løpe, selv om jeg ikke følte meg helt oppvarmet, akkurat og da steg heldigvis pulsen til 120-130, men jeg avsluttet ganske raskt, da det var tydelig at kroppen ikke var helt med. 

Trodde først at det var pulsklokka som tullet, men da jeg tok en manuell kontrollmåling, så stemte resultatene med det klokka sa. 

I følge noen forståsegpåere, får folk som er overtrent eller har stresset for mye iblant slike symptomer og jeg vet at jeg har sovet lite denne uka og stresset litt mer enn vanlig på jobb, så nå blir det mye soving fremover. Hoppet over trim i går og skal ut og se i dag om kroppen oppfører seg normalt. 

Har etterhvert lært meg til å se at jeg fungerer best de dagene hvilepulsen ligger mellom ca 55-60 og at dersom den faller til rundt 45 i gjenomsnitt noen dager, så bør jeg forsøke å stresse ned.  Har vært en del sykemeldt i vårvinter og delvis enda, pga en kropp som sa tydelig i fra at den begynte å få nok. Så etter at jeg hadde brukt et halvt år på å lure på om jeg hadde fått en revmatisk sykdom eller noe, så fant jeg og legen ut at det nok rett og slett var langvarig stress som var årsaken. Den pulsklokka mi er gull verd, når det gjelder å holde litt kontroll på søvn og hva pulsen sier. 

Ble plutselig veldig logisk, da jeg har hatt en god del episoder med vasovagal synkope da jeg var yngre, i likhet med flere av slektningene mine, så vi har nok litt overivrige vasovagalnerver.  De siste årene har jeg heldigvis bare svimt av, når jeg har hatt magesyke. 

Litt dumt, for jeg hadde egentlig lyst til å tro at jeg bare hadde fått særdeles god kondisjon, når hvilepulsen begynte å krype ned på midten av 40-tallet. 😅 

Planen for uken som kommer er altså: Nok søvn og å spise som jeg har gjort de siste ukene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2019 den 9.52, Supernova17 skrev:

Kan noen forklare hva man kan gjøre for å kontrollere insulinet? Høres interessant ut?

Insulin skilles ut fra bukspyttkjertelen når du inntar karbohydrater; jo mer sukker, jo mer insulin.
Spiser du lav eller redusert karbo vil kroppen skille ut mindre insulin, som er det hormonet som gjør at cellene åpner seg og tar inn glukosen fra maten du spiser; altså jo mer karbo -> jo mer insulin -> jo mer sukker tas opp i cellene = du går ikke ned i vekt/legger på deg. Uregelmessig blodsukker som resultat av høy utskillelse av insulin og så blodsukkerfall (og topper når du spiser karbohydratrik mat) gjør deg sulten og slapp (noe av den samme følelsen diabetikere får ved lavt blodsukker, forskjellen er bare at friske personer ikke kommer i faktisk føling, men følelsen kan være omtrent den samme) og risikoen for "å sprekke" blir høyere. Nå skal ikke jeg komme her og lovprise lavkarbo/smartkarbo som en vidunderkur og si at dette passer for alle altså, men det kan være en idé dersom disse sprekningene er et problem og hindrer deg i å nå målene dine:) 

Beklager for litt rotete innlegg🤷‍♀️

Endret av temolitus
skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, temolitus skrev:

Insulin skilles ut fra bukspyttkjertelen når du inntar karbohydrater; jo mer sukker, jo mer insulin.
Spiser du lav eller redusert karbo vil kroppen skille ut mindre insulin, som er er det hormonet som gjør at cellene åpner seg og tar inn glukosen fra maten du spiser; altså jo mer karbo -> jo mer insulin -> jo mer sukker tas opp i cellene = du går ikke ned i vekt/legger på deg. Uregelmessig blodsukker som resultat av høy utskillelse av insulin og så blodsukkerfall (og topper når du spiser karbohydratrik mat) gjør deg sulten og slapp (noe av den samme følelsen diabetikere får ved lavt blodsukker, forskjellen er bare at friske personer ikke kommer i faktisk føling, men følelsen kan være omtrent den samme) or risikoen for "å sprekke" blir høyere. Nå skal ikke jeg komme her og lovprise lavkarbo/smartkarbo som en vidunderkur og si at dette passer for alle altså, men det kan være en idé dersom disse sprekningene er et problem og hindrer deg i å nå målene dine:) 

Beklager for litt rotete innlegg🤷‍♀️

Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare dette! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har i et par dager hatt lite matlyst(kjærlighetssorg) og har gått ned 1,8 kg siden søndag. Både mandag og i går spiste jeg kanskje 5-600 kcal. Kan dette slå tilbake på meg på noe vis? Har bare ikke vært sulten, og derfor ikke spist etter jobb. Ble så glad da jeg så det, håper ikke de kommer tilbake😅 

 

Anonymkode: 8bb25...2e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spretter opp og ned mellom 73,4 og 74,4 kg hele tiden, selv om jeg har stålkontroll på hvor mye jeg får i meg, og per definisjon burde gå ned hver uke. Skikkelig irriterende! 🤬

Anonymkode: a02c0...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror kanskje jeg er på vei nedover. Det er enkelte å se litt utover som jeg holder på da, om det er vektnedgang eller bare en vanlig variasjon i vekta 😅

Men gått fra 80,7 til 80,1 kg  siden jeg startet igjen. Er vel 2 uker på nå, eller 3 😅 uansett har hatt noen helger som har kansellert hele uka så, jeg er relativt fornøyd med 0,6kg ned :) 

Var super flink i går, men ikke fult så flink i dag 😅 men nå er isen fra fryseren borte 😂 så da blir det ikke mer is på meg og fristelsen der. 

Satt litt målet på 1 kg i mnd fremover, av mange grunner, men delvis for å kunne unne meg noe her og der :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper mellom 64,2 og 65,3. To ganger har jeg sett 64-tallet, og to ganger har jeg skeiet ut. Jaja.

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg henge meg på! I november skal jeg gjennom brystreduksjon og ønsker å gå ned i vekt før det, helst 5 kg, om ikke mer. Det går litt opp og ned mellom 64 og 65 kg. Det stod i innkallelsen at jeg ikke kan veie mer enn «maksvekt i journal», men jeg vet ikke helt hva de mener med det.. Nå veier jeg 1-2 kg mer enn i fjor da jeg var hos kirurg på konsultasjon. 

Trener 2-4 ganger i uka, men opplever det som vanskelig å få inn en økt de dagene jeg har tidligvakt og deretter må hente ungen i barnehage osv. De dagene jeg er dausliten eller føler jeg ikke har tid, vil jeg prøve å få inn en gåtur på kvelden eller noe sånt! 

Har sluttet å snuse, så sultfølelsen og søtsuget på kvelden er helt enormt. 

Er det forresten noen her som har prøvd å faste? Samboeren min fastet et par døgn (drakk bare vann) og gikk ned flere kilo. Har levd og spist som normalt (og sunt) etter det, men fortsetter å gå ned i vekt. Vurderer å prøve det samme, men vet ikke om jeg hadde klart det 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tweet skrev:

Har sluttet å snuse, så sultfølelsen og søtsuget på kvelden er helt enormt. 

Er det forresten noen her som har prøvd å faste? Samboeren min fastet et par døgn (drakk bare vann) og gikk ned flere kilo. Har levd og spist som normalt (og sunt) etter det, men fortsetter å gå ned i vekt. Vurderer å prøve det samme, men vet ikke om jeg hadde klart det 😛 

 

Velkommen i tråden :vinke:

Hørtes interessant ut, det med faste, særlig det uthevede. Har bare prøvd litt 5:2-dietten. Jeg fikk lyst til å prøve to døgn med bare vann en gang. Det har jeg aldri gjort. Har levd ett døgn på avsilt havremel-suppe med en dæsj saft i. Er det nærmeste jeg kommer væskefaste.

Søtsug hadde jeg mye av før. I en overgang spiste jeg krom-tilskudd. Det hjalp! Jeg kvittet meg med sviktende selvkontroll foran smågodt-reolen. Nå tar jeg ikke krom lenger. Har sjelden søt-sug. Hvis kroppen får sukker, vil den ha mer? Når den ikke får det, minsker lysten på sukker også? Selvforsterkende i begge retninger? Bare mine spekulasjoner.

Har også jobbet med tankene, for å sjekke om jeg faktisk er sulten eller bare fysen. Fysen? Gulrot frister ikke. Sulten? Ja takk til gulrot!

 

- - -

 

Trodde ikke jeg skulle se 63-tallet i september, men JUUUUHUUUU!!! 63,9 kg registrert i går, og 63,5 kg registrert i dag :hoppendeglad:

Faktisk er kjolen jeg har på i dag littegranne romslig. Og ett skjørt til (fire fra før, hvorav to er gitt bort) begynner å slenge faretruende løst. Har funnet frem tre gamle skjørt. To er tatt i bruk; det tredje ligger på vent. Straks ... :biggrin:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Zenobia skrev:

Velkommen i tråden :vinke:

Hørtes interessant ut, det med faste, særlig det uthevede. Har bare prøvd litt 5:2-dietten. Jeg fikk lyst til å prøve to døgn med bare vann en gang. Det har jeg aldri gjort. Har levd ett døgn på avsilt havremel-suppe med en dæsj saft i. Er det nærmeste jeg kommer væskefaste.

Søtsug hadde jeg mye av før. I en overgang spiste jeg krom-tilskudd. Det hjalp! Jeg kvittet meg med sviktende selvkontroll foran smågodt-reolen. Nå tar jeg ikke krom lenger. Har sjelden søt-sug. Hvis kroppen får sukker, vil den ha mer? Når den ikke får det, minsker lysten på sukker også? Selvforsterkende i begge retninger? Bare mine spekulasjoner.

Har også jobbet med tankene, for å sjekke om jeg faktisk er sulten eller bare fysen. Fysen? Gulrot frister ikke. Sulten? Ja takk til gulrot!

Takk! 

Hva går 5:2-dietten ut på? 

Krom skal vurderes! Og jo, det er nok sant det du sier. Sånn rundt juletider når jeg driter fullstendig i kosthold og sunn mat, merker jeg at kroppen «craver» det mer også. Lar man bare være å gi etter for søtsuget, vil det jo gradvis dabbe av. 

Bra tips, det å kjenne etter om man faktisk er sulten eller bare fysen! Det skal jeg begynne å tenke over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tweet skrev:

Hva går 5:2-dietten ut på? 

Kort fortalt, man spiser som normalt i fem av ukens syv dager, og spiser 500kcal i to (ikke etterfølgende dager) av dem. Michael Mosley som er opphavet til den versjonen jeg prøvde.

https://www.bokkilden.no/dietter-og-slanking/5-2-dietten-michael-mosley/produkt.do?produktId=9775264

Lenken går til boka han skrev. Mer omtale av hva det går ut på lenger ned på siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig nådd første delmålet mitt som er vekta ved svangerskap nr 2. Fem kilo til neste mål og det skal jeg prøve å nå til jul. Sist jeg nådde denne vekta så føk jeg rett opp igjen pga en stressende periode. Nå skal jeg prøve å ikke skli ut igjen. Nå har jeg blitt singel så motivasjonen for å gå ned er større nå😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Står på stedet hvil, 80,1kg. Det er hardt å jobbe dagtid å stå opp tidlig, frokost 04.30. Da får man nesten automatisk et ekstra måltid, og da ender jeg ofte på å ligge rundt «dagsmengden» med kcal, men orker ikke gå sulten heller. Jaja. Jeg står på videre :) 

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har komt over en diett som jeg synes fungerer for meg. Har ikke prøvd den mer eller en uke selv. men synest å merke resultat aller rede. Har gåt ned 3-4 kilo. Har ikkje gjort drastiske endringer i verken kost eller trening. men trener vanlig 3-4 ganger i uken. å spiser normal sun mat. men nå har jeg denne dietten i tilleg. kom åver den på en blogg for noen uker siden. https://queendthatsme.blogg.no/ned-8-kilo-pa-ca-2-uker-foler-meg-fantastisk.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått fra 65,3 til 63,8 siste uka. Det er ikke så aller verst da! Har egentlig ikke trent så mye, men heller begrenset matinntaket. Spiser litt mindre porsjoner og har faktisk klart å holde meg unna alt det søte, som frister så veldig... Og jeg faster noen timer mellom siste og første måltid. Enten drøyer jeg frokosten lenge, eller venter rett og slett til middag før jeg spiser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...