Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er ny i denne tråden, og skal gå ned 6-8 kilo. Jeg har til nå klart å gå ned 11 kilo. Jeg er ikke overvektig, men vil ned et par kilo for å nå en vekt jeg kan trives bedre på. Jeg sliter en del med overspising, og overspiser omtrent en gang i uken. Dette fører til at jeg en dag i uken havner på over 3000 kalorier, som åpenbart er for mye. Det fører også til at jeg føler meg ekstremt uvel fysisk, sterke magesmerter, kvalme, gulping osv. Har noen tips for å unngå overspising? Ellers klarer jeg stort sett å holde meg til planen. 

Anonymkode: aff84...e0c

Jeg er litt i samme båt (se forrige innlegg). Inntil videre har det hjulpet litt å logge når jeg overspiser eller har lyst til å overspise, for å oppdage «risikosituasjoner». Og så har jeg som sagt tenkt å ha et måltid i uka med frislipp. Jeg snuser litt på et kostprogram hvor et av prinsippene er at man kan faste et døgn (f.eks. fra etter middag en dag til middag dagen etter). I det programmet, så gir en fastedag mulighet for 3 «frislipp», som f.eks. kan være en pastarett med fløte, et kakestykke og litt godteri. Altså spredd utover. Så vil man fortsatt gå ned i vekt. Tenker at denne tilnærmingen kan lære meg at det ikke er alt eller ingenting, at det ikke er noe som er forbudt, men at det handler om mengden. Og så at jeg ikke behøver å overspise, at jeg kan håndtere det som trigger overspisningen på en annen måte. 

Anonymkode: aea8c...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er ny i denne tråden, og skal gå ned 6-8 kilo. Jeg har til nå klart å gå ned 11 kilo. Jeg er ikke overvektig, men vil ned et par kilo for å nå en vekt jeg kan trives bedre på. Jeg sliter en del med overspising, og overspiser omtrent en gang i uken. Dette fører til at jeg en dag i uken havner på over 3000 kalorier, som åpenbart er for mye. Det fører også til at jeg føler meg ekstremt uvel fysisk, sterke magesmerter, kvalme, gulping osv. Har noen tips for å unngå overspising? Ellers klarer jeg stort sett å holde meg til planen. 

Anonymkode: aff84...e0c

Kan det hende at du spiser for lite resten av uken, slik at du opplever sterk hunger når dette skjer? Hvordan ser planen din ut?

Anonymkode: ad3e6...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er ny i denne tråden, og skal gå ned 6-8 kilo. Jeg har til nå klart å gå ned 11 kilo. Jeg er ikke overvektig, men vil ned et par kilo for å nå en vekt jeg kan trives bedre på. Jeg sliter en del med overspising, og overspiser omtrent en gang i uken. Dette fører til at jeg en dag i uken havner på over 3000 kalorier, som åpenbart er for mye. Det fører også til at jeg føler meg ekstremt uvel fysisk, sterke magesmerter, kvalme, gulping osv. Har noen tips for å unngå overspising? Ellers klarer jeg stort sett å holde meg til planen. 

Anonymkode: aff84...e0c

Jeg slet en del med overspising før. Nå fordeler jeg heller de store måltidene litt jevnere utover dagen og flytter heller måltidet litt tidligere hvis jeg skulle kjenne på behov for å spise. Nå skal ikke jeg gå noe mer ned i vekt, men jeg overspiser nesten aldri lenger. Hvis jeg skulle kjenne på at jeg har lyst på noe nå holder det ofte med et blåbærbeger eller en ispinne. 

Nå er vi jo alle forskjellige, og årsaken til at man overspiser er jo også forskjellig fra person til person. Dette hjalp imidlertid meg, selv om det nok ikke er like vellykket for alle. 

Anonymkode: 8d60c...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt i samme båt (se forrige innlegg). Inntil videre har det hjulpet litt å logge når jeg overspiser eller har lyst til å overspise, for å oppdage «risikosituasjoner». Og så har jeg som sagt tenkt å ha et måltid i uka med frislipp. Jeg snuser litt på et kostprogram hvor et av prinsippene er at man kan faste et døgn (f.eks. fra etter middag en dag til middag dagen etter). I det programmet, så gir en fastedag mulighet for 3 «frislipp», som f.eks. kan være en pastarett med fløte, et kakestykke og litt godteri. Altså spredd utover. Så vil man fortsatt gå ned i vekt. Tenker at denne tilnærmingen kan lære meg at det ikke er alt eller ingenting, at det ikke er noe som er forbudt, men at det handler om mengden. Og så at jeg ikke behøver å overspise, at jeg kan håndtere det som trigger overspisningen på en annen måte. 

Anonymkode: aea8c...c39

Det var en ganske god i det å ha et måltid i uken med frislipp. Jeg kan dessverre ikke faste, da det utløser overspisingsepisoder. Jeg har prøvd å finne årsakene til disse overspisingsepisodene, men jeg har ikke klart å finne det ut enda. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det hende at du spiser for lite resten av uken, slik at du opplever sterk hunger når dette skjer? Hvordan ser planen din ut?

Anonymkode: ad3e6...e24

Det er mulig, jeg spiser tre måltider til dagen (faster 16 timer i døgnet, og spiser ila 8 timer) og stort sett spiser jeg under 1200 kalorier til dagen, med mindre jeg overspiser. Jeg har dessverre fått ganske lav forbrenning etter at jeg begynte å gå ned i vekt, og må derfor spise ganske lite for å gå ned i vekt. Jeg tenker ganske mye på mat, og er ganske sulten når jeg ender opp med å overspise. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slet en del med overspising før. Nå fordeler jeg heller de store måltidene litt jevnere utover dagen og flytter heller måltidet litt tidligere hvis jeg skulle kjenne på behov for å spise. Nå skal ikke jeg gå noe mer ned i vekt, men jeg overspiser nesten aldri lenger. Hvis jeg skulle kjenne på at jeg har lyst på noe nå holder det ofte med et blåbærbeger eller en ispinne. 

Nå er vi jo alle forskjellige, og årsaken til at man overspiser er jo også forskjellig fra person til person. Dette hjalp imidlertid meg, selv om det nok ikke er like vellykket for alle. 

Anonymkode: 8d60c...2a0

Det var en god idé å flytte måltidet tidligere hvis trangen oppstår, det skal heg prøve. 

Takk for tips:-)

Anonymkode: aff84...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke mange av dere er. :) 

Jeg er litt stolt av meg selv, for nå er jeg endelig en offisiell størrelse 46 (til og med størrelse 44 i noen!) i bukser, og er en størrelse 42-44 i overdeler. Jeg begynner å nærme meg gjennomsnittsstørrelsen, og det er stort for ei som har veid 166 kg tidligere.

Vektnedgangen har ikke vært så stor i det siste, men det har med muskelmasse å gjøre, jeg går mye for tiden, og føler meg generelt i god form. Så det at jeg blir tynnere merker jeg aller best på klærne. Jeg tok noen målinger for litt siden og siden 01.04.2016 har jeg gått ned fra 54 cm rundt overarmene til 32 cm. Det er 22 cm rundt hver overarm! Det er så herlig at ermene i kjoler, topper og bluser endelig nå faktisk begynner å passe fint. 

Jeg har forøvrig også gått ned fra 116 cm til 87 cm rundt midjen (28 cm er nå tatt av rundt midjen), hvilket også føles ganske mye. Og jeg er nå offisielt under den farlige fedmegrensa med tanke på fett rundt midjen.

Jeg er ikke ferdig ennå, jeg ønsker å gå ned til minst 75-80 kg, så jeg har jo 10-15 kg i gjen, men det begynner nå å bli ganske lite i den store sammenhengen. :danser: 

Endret av SPOCA
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, SPOCA skrev:

Så flinke mange av dere er. :) 

Jeg er litt stolt av meg selv, for nå er jeg endelig en offisiell størrelse 46 (til og med størrelse 44 i noen!) i bukser, og er en størrelse 42-44 i overdeler. Jeg begynner å nærme meg gjennomsnittsstørrelsen, og det er stort for ei som har veid 166 kg tidligere.

Vektnedgangen har ikke vært så stor i det siste, men det har med muskelmasse å gjøre, jeg går mye for tiden, og føler meg generelt i god form. Så det at jeg blir tynnere merker jeg aller best på klærne. Jeg tok noen målinger for litt siden og siden 01.04.2016 har jeg gått ned fra 54 cm rundt overarmene til 32 cm. Det er 22 cm rundt hver overarm! Det er så herlig at ermene i kjoler, topper og bluser endelig nå faktisk begynner å passe fint. 

Jeg har forøvrig også gått ned fra 116 cm til 87 cm rundt midjen (28 cm er nå tatt av rundt midjen), hvilket også føles ganske mye. Og jeg er nå offisielt under den farlige fedmegrensa med tanke på fett rundt midjen.

Jeg er ikke ferdig ennå, jeg ønsker å gå ned til minst 75-80 kg, så jeg har jo 10-15 kg i gjen, men det begynner nå å bli ganske lite i den store sammenhengen. :danser: 

Heier på deg! Har sett noen innlegg fra deg tidligere her inne, og alltid vært imponert av den store vektnedgangen. Jeg tenker at du må ha spist veldig mye for å ha veid så mye (prøver ikke å være frekk altså!), så lurer litt på om du av og til savner å kunne spise så mye som du gjorde? Det må ha blitt en vane som er veldig vanskelig å snu. 

Jeg er "bare" 10 kg over normalvekt, men merker at det er vanskelig å forene seg med at jeg ikke kan spise alt jeg har lyst på. For vanen med å overspise har blitt så inngrodd i meg. 

Anonymkode: 899de...76d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Heier på deg! Har sett noen innlegg fra deg tidligere her inne, og alltid vært imponert av den store vektnedgangen. Jeg tenker at du må ha spist veldig mye for å ha veid så mye (prøver ikke å være frekk altså!), så lurer litt på om du av og til savner å kunne spise så mye som du gjorde? Det må ha blitt en vane som er veldig vanskelig å snu. 

Jeg er "bare" 10 kg over normalvekt, men merker at det er vanskelig å forene seg med at jeg ikke kan spise alt jeg har lyst på. For vanen med å overspise har blitt så inngrodd i meg. 

Anonymkode: 899de...76d

Takk. :) 

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg anser i bunn og grunn ikke maten som mitt problem, det var et symptom på at noe var galt. Jo, direkte førte det til at jeg veide det jeg gjorde, men jeg hadde det veldig vondt, og jeg spiste fordi maten var det eneste som kunne gi meg glede eller trøst. Når jeg ble mishandlet eller trykket ned, var maten den som gjorde at jeg følte meg glad for et sekund eller to. Hva gjør man når man har det vondt? Man prøver å komme seg vekk fra det vonde. For meg var det min måte å rømme på i en ellers ganske vond hverdag.

Når jeg fjernet meg fra situasjonen(e) som fikk meg til å spise, det vil si at jeg jeg gikk fra min eks, flyttet, fikk meg ny jobb osv, ble også trangen for å spise borte. Dette er ikke noe jeg savner.

Jeg har derfor ikke følt dette som en kamp, og egentlig har det gått ganske "lett". Lett høres cocky ut, og det mener jeg ikke, men fordi jeg har det godt med meg selv nå, jeg har en jobb jeg trives i, en samboer jeg er glad i og som er glad i meg (og som behandler meg bra) - og jeg er generelt et godt sted i livet, er det enkelt å fokusere på de tingene. Og da blir mat ganske sekundært i livet.

Mitt eneste problem, om jeg kan kalle det det, er at jeg i bunn og grunn har stor appetitt, hvilket jeg alltid har hatt, så jeg spiser en god del, jeg gjør det. Jeg spiser minst 2000 kalorier om dagen. I dag, lørdag, har jeg spist 3500 kalorier. Men jeg ligger allikevel -199 kalorier i gjennomsnitt i minus for uka. Noe over i dag, men ellers i minus altså. Så for meg er det å telle kalorier et must, for jeg har god appetitt. MEN, fordi jeg ikke har noen trang lenger til å spise for å døyve smerte eller lignende, er dette noe jeg i stor grad kontrollerer uten problemer.

Nå går jeg også minst 10 000 skritt om dagen og holder en ganske aktiv livsstil, så det gjør at jeg kan kose meg mye med mat (og godis hvis jeg vil det). Men ellers er vel min hemmelighet at alt går veldig gradvis. Jeg rusher ingenting, jeg regner ikke med å gå ned 10 kg på et år, det er ikke målet lenger - jeg tar meg tid, jeg nyter livet, og nekter meg ingenting. Jeg bare begrenser meg (og koser meg hvis jeg har noen kalorier å gå på). ;) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2019 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Det er mulig, jeg spiser tre måltider til dagen (faster 16 timer i døgnet, og spiser ila 8 timer) og stort sett spiser jeg under 1200 kalorier til dagen, med mindre jeg overspiser. Jeg har dessverre fått ganske lav forbrenning etter at jeg begynte å gå ned i vekt, og må derfor spise ganske lite for å gå ned i vekt. Jeg tenker ganske mye på mat, og er ganske sulten når jeg ender opp med å overspise.Anonymkode: aff84...e0c

Kanskje du må trene mer/oftere? Min forbrenning har gått merkbart opp etter at jeg begynte å trene noen ganger i uken og bevege meg så mye jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, SPOCA skrev:

Så flinke mange av dere er. :) 

Jeg er litt stolt av meg selv, for nå er jeg endelig en offisiell størrelse 46 (til og med størrelse 44 i noen!) i bukser, og er en størrelse 42-44 i overdeler. Jeg begynner å nærme meg gjennomsnittsstørrelsen, og det er stort for ei som har veid 166 kg tidligere.

Vektnedgangen har ikke vært så stor i det siste, men det har med muskelmasse å gjøre, jeg går mye for tiden, og føler meg generelt i god form. Så det at jeg blir tynnere merker jeg aller best på klærne. Jeg tok noen målinger for litt siden og siden 01.04.2016 har jeg gått ned fra 54 cm rundt overarmene til 32 cm. Det er 22 cm rundt hver overarm! Det er så herlig at ermene i kjoler, topper og bluser endelig nå faktisk begynner å passe fint. 

Jeg har forøvrig også gått ned fra 116 cm til 87 cm rundt midjen (28 cm er nå tatt av rundt midjen), hvilket også føles ganske mye. Og jeg er nå offisielt under den farlige fedmegrensa med tanke på fett rundt midjen.

Jeg er ikke ferdig ennå, jeg ønsker å gå ned til minst 75-80 kg, så jeg har jo 10-15 kg i gjen, men det begynner nå å bli ganske lite i den store sammenhengen. :danser: 

28 cm er mye å ta av rundt midjen altså! Så flink du er! Jeg kom selv under fedmegrensen denne uka (i følge bmi), og det føles så bra. Nå er jeg "bare" overvektig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mehr skrev:

28 cm er mye å ta av rundt midjen altså! Så flink du er! Jeg kom selv under fedmegrensen denne uka (i følge bmi), og det føles så bra. Nå er jeg "bare" overvektig. :) 

Takk! 

Og gratulerer til deg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SPOCA Takk! :) 

I dag går det forøvrig skikkelig dårlig med meg. På jobb ble det servert bløtkake i dag, og dumme meg klarte å kvele i meg to store stykker! Det ble ekstremt mange kalorier. Nå er jeg så sugen på potetgull at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Føler meg svak og dum, krangler med meg selv. Vil egentlig legge meg og våkne med nytt mot i morgen, men jeg er jo ikke trøtt.... Det er så uvandt å føle det slik, for det har vært så lite av det de siste par månedene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vært en helt ekstrem nedtur sånn matmessig! Har vært syk så matlysta har ikke vært helt på topp, og med en gang jeg mister litt av treningsmojoen virker det som at det er mye enklere å kjøpe potetgull, sjokolade, brus bare for å "få i seg noe". Kjenner at kroppen er tung, ennu godt det er ny uke i morgen og hverdag igjen. Når man er på diett så er det faktisk ganske greit med hverdag for da har man ikke så mye tid til å sitte foran TV-skjermen og se på godteskåla 😝

Håper denne uka blir bra. Trenger virkelig en opptur etter de siste dagene med halsbetennelse og kostholdsglipp....

Anonymkode: e6510...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Her er det mange som imponerer med vektnedgang! Fy flate for en innsats!

Jeg ligger stadig på 65 kg. Klarer meg fint matmessig lenge også ruller det utover... Vil gjerne ned til 58kg men da kan jeg ikke hoppe av trenden med å spise bra for så å bade i hamburgere og øl :eeeh: Jeg ligger forsåvidt på en jevn og grei vekt nå, men det er ikke målet mitt og heller ikke en vekt jeg trives med.

Jeg har klart kampene i flere kvelder når uroen kommer og lysten på å trøstespise kommer, for det er uro som har ført til min vektoppgang, da jeg for noen år siden oppdaget at mat dempet følelser... 

Det blir mye aktivitet denne uka, håper det gjør susen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Raggy skrev:

Her er det mange som imponerer med vektnedgang! Fy flate for en innsats!

Jeg ligger stadig på 65 kg. Klarer meg fint matmessig lenge også ruller det utover... Vil gjerne ned til 58kg men da kan jeg ikke hoppe av trenden med å spise bra for så å bade i hamburgere og øl :eeeh: Jeg ligger forsåvidt på en jevn og grei vekt nå, men det er ikke målet mitt og heller ikke en vekt jeg trives med.

Jeg har klart kampene i flere kvelder når uroen kommer og lysten på å trøstespise kommer, for det er uro som har ført til min vektoppgang, da jeg for noen år siden oppdaget at mat dempet følelser... 

Det blir mye aktivitet denne uka, håper det gjør susen!

Lykke til med uken! 

Anonymkode: 8d60c...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med så mange positive innlegg her! 

Min største seier denne langhelgen har vært å være på fest uten å drikke mer enn planlagt på forhånd, og jeg holdt meg unna å kjøpe nattmat ute. Planla på forhånd på kvelden å spise en pizza vi hadde i frysen hjemme, og det holdt jeg meg til. Så det var usedvanlig vellykket! Turer på byen med venner har alltid vært et stort problem for meg, og har ødelagt hele søndagen også, fordi jeg kan gafle i meg både bakt potet, fries og burger om jeg slår meg nok løs 🤭 

Har også klart å kose meg med både sjokolade og lakris med god samvittighet og innenfor rimelighetens grenser. Og både trent og gått tur dagen derpå. Fin helg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Silketeppe skrev:

Moro med så mange positive innlegg her! 

Min største seier denne langhelgen har vært å være på fest uten å drikke mer enn planlagt på forhånd, og jeg holdt meg unna å kjøpe nattmat ute. Planla på forhånd på kvelden å spise en pizza vi hadde i frysen hjemme, og det holdt jeg meg til. Så det var usedvanlig vellykket! Turer på byen med venner har alltid vært et stort problem for meg, og har ødelagt hele søndagen også, fordi jeg kan gafle i meg både bakt potet, fries og burger om jeg slår meg nok løs 🤭 

Har også klart å kose meg med både sjokolade og lakris med god samvittighet og innenfor rimelighetens grenser. Og både trent og gått tur dagen derpå. Fin helg!

Så flink du er! 

Anonymkode: 8d60c...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Melder meg inn! Begynner idag med en startvekt på 86kg, aldri veid så mye som nå. Jeg må ned minimum 16kg, men helst mer. 

Life sum er lastet ned, og jeg skal passe på mat inntaket, trene noen dager i uken og gå tur hver eneste kveld. 

Og ikke minst, sukkeret blir helt kuttet ut fra idag. 

Jeg gruer meg, men jeg gleder meg. Jeg vil være komfortabel i kroppen min, og føle meg like vakker som kjæresten mener jeg er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg blir nødt til å hive meg med jeg også. Har gått ned fra 84 til 76, men nå har det stoppet helt opp. Nå har jeg sprukket to dager på rad, fordi det er så vanskelig å holde motivasjonen når man har sluttet å gå ned. Det er vell et platå og kjenner det ikke er kjekt å slanke seg lengre. Håper det løsner snart. Tar gjerne imot tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også hive meg på her. Skal ned minst 7 kg. Har gått opp 5-6 kg det siste halvåret og trives ikke med det. Har begynt å telle kalorier igjen. Må bare være helt nazi. Det funker for meg. Motivasjonen kan nok gå litt opp og ned her også vet jeg, men når jeg først har satt i gang så holder den en god stund. Trenger nok litt drahjelp etter hvert og da er det fint å lese litt her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til gode apper for aktivitetsmotivasjon? :) Gjerne innen gang og jogging.

Jeg trener mest hjemme og på studio, men går noen turer i raskt tempo ute innimellom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...