Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du kun klart å gå opp 1 kg? Trente du ekstremt mye eller fastet du de andre dagene?

Anonymkode: 91fe3...681

Jeg vet ikke, faktisk. Ingen fasting. Jeg har hele tiden prøvd å følge omtrent samme diett og matinntak som under kuren (brukte Lifesum), men etter at jeg nådde 55 kg, sluttet jeg å prøve å gå ned i vekt, det var nok for meg. Så da spiste jeg nok litt mer enn under kuren. Jeg har hele tiden prøvd å være aktiv når jeg kan, men det blir ikke så mye (jobber på kontor, så det blir mye stillesitting), men de siste månedene har jeg begynt å jogge ca 2 ganger i uken, mulig det er med å påvirke litt i alle fall. Jeg har et barn på 2,5, så det blir endel løping etter ham ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Harlekin skrev:

Jeg vet ikke, faktisk. Ingen fasting. Jeg har hele tiden prøvd å følge omtrent samme diett og matinntak som under kuren (brukte Lifesum), men etter at jeg nådde 55 kg, sluttet jeg å prøve å gå ned i vekt, det var nok for meg. Så da spiste jeg nok litt mer enn under kuren. Jeg har hele tiden prøvd å være aktiv når jeg kan, men det blir ikke så mye (jobber på kontor, så det blir mye stillesitting), men de siste månedene har jeg begynt å jogge ca 2 ganger i uken, mulig det er med å påvirke litt i alle fall. Jeg har et barn på 2,5, så det blir endel løping etter ham ;)

Det er veldig bra og jeg er meget imponert over deg. Det meste jeg gikk opp var 6 kg. Nå er jeg nede på 2 kg (veide meg i dag), så vil si jeg har 2 kg igjen før jeg er der jeg vil være. Personlig føler jeg ikke at 2 kg til eller fra har så stor betydning, jeg tror det er litt mer at «jeg var nede på DET tallet, og der vil jeg være». Hovedproblemet mitt er at jeg ikke klarer å beherske meg og unner jeg meg noe søtt/junk, så tenker jeg «Vet du hva, jeg får bare kjøre bånn gass». Sånn var det ikke før jul, da unnet jeg meg en middag ute, dessert hjemme også var det back on track samme dag. Men jeg begynte å kjøpe masse sjokolade, boller og kake og det smakte så godt at hjernen ofte vekker meg midt på natta for å unne meg noe mer søtt. Men det hele handler om selvdisiplin, og dette er noe man må jobbe med hele tiden. Takk for svar. 

Anonymkode: 91fe3...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å veie meg i morgen. Håper jeg har kommet ned på 89 kg (det burde jeg med tanke på at jeg har vært i kaloriunderskudd hver dag hele uka). Det blir som jeg skrev i den andre tråden, første gangen på rundt 2 år! :nori: Tenk at jeg endelig klarer det som jeg ikke har klart i alle de år. Det føles så bra! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 20.16, Tibbie skrev:

Flere studenter i hektisk eksamenstid her, som synes at det er horribelt vanskelig å spise sunt? :P

Når man sitter på biblioteket fra ni om morgenen til seks på kvelden, så er det ikke så enkelt å steke seg noen raske fiskepinner. Narvesen, som er nærmest biblioteket, er ikke akkurat en sunnhetssjappe!

Prøver å holde kalorier og karbohydrater nede, og spiser ikke kjøtt. Hva spiser man da på "farten" som ikke er sjokkis og hvetebolle? Hva rasker man med seg fra butikkhylla, liksom? :klo: Jeg liker at det er litt digg, så å ta med noen knekkebrød synes jeg blir for kjedelig.

Ja, jeg spiser hele tiden. Jeg spiser mer enn jeg leser og sover. Virker som om stresset stabiliserer vekten da, men nå har mensen kommet, så hva som videre skjer er et stort spørsmålstegn. 

Anonymkode: 8d60c...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2019 den 13.58, Mehr skrev:

Gleder meg til å veie meg i morgen. Håper jeg har kommet ned på 89 kg (det burde jeg med tanke på at jeg har vært i kaloriunderskudd hver dag hele uka). Det blir som jeg skrev i den andre tråden, første gangen på rundt 2 år! :nori: Tenk at jeg endelig klarer det som jeg ikke har klart i alle de år. Det føles så bra! 

hva er problemet?

Anonymkode: e7e3b...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Mehr skrev:

Problemet med hva da? 

kan du ikke veie deg i dag?

Anonymkode: e7e3b...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan du ikke veie deg i dag?

Anonymkode: e7e3b...b89

Jeg veier meg hver fredag morgen. Ser ikke poenget i å veie meg hver dag, for vekten vil jo variere fra dag til dag. :) 

Endret av Mehr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mehr skrev:

Jeg veier meg hver fredag morgen. Ser ikke poenget i å veie meg hver dag, for vekten vil jo variere fra dag til dag. :) 

idag er det lørdag, dermed blir det ikke imorgen, men om seks dager. 

Hvor lenge har du spist med lav kalori? hvor mye har gått ned i vekt de første fire ukene?

Anonymkode: e7e3b...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

idag er det lørdag, dermed blir det ikke imorgen, men om seks dager. 

Hvor lenge har du spist med lav kalori? hvor mye har gått ned i vekt de første fire ukene?

Anonymkode: e7e3b...b89

Den 23. mai skrev jeg innlegget du siterte. 24. mai var det fredag. I dag er det lørdag. Rundt en måned, har logget vekten min i "vi som skal ned i vekt før sommeren 2019" tråden her på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cry3:

All time high. Denne våren har vært skikkelig skikkelig bæsj, som unga ville sagt. Ok, det ble mye salt mat igår, med tapas. Så håper litt er vann og PMS.

Men ikke noe moro med vekt som matcher høygravid for 7 år siden. 

 

Må bare få det ut, er sykemeldt og går på medisiner som øker appetitten akkurat nå. Forbud mot å trene, kun gåturer. Dobbelt blæ.

Anonymkode: 75305...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mehr skrev:

Jeg veier meg hver fredag morgen. Ser ikke poenget i å veie meg hver dag, for vekten vil jo variere fra dag til dag. :) 

Nettopp derfor bør man veie seg hver dag. Så regner man ut gjennomsnittet for hele uka. Da jevner ting seg ut, og det er enkelt å se trendene.

To dager på rad kan vekten min variere med 1kg eller endog mer. Slik kan det variere mellom to fredager også, så det blir vanskelig å se trender før det har gått flere uker om man kun veier seg hver fredag. 

Kan man litt Excel så lager man kjapt et regneark som regner ut snittet for uka og tegner opp en kurve. 

Anonymkode: 7b17f...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp derfor bør man veie seg hver dag. Så regner man ut gjennomsnittet for hele uka. Da jevner ting seg ut, og det er enkelt å se trendene.

To dager på rad kan vekten min variere med 1kg eller endog mer. Slik kan det variere mellom to fredager også, så det blir vanskelig å se trender før det har gått flere uker om man kun veier seg hver fredag. 

Kan man litt Excel så lager man kjapt et regneark som regner ut snittet for uka og tegner opp en kurve. 

Anonymkode: 7b17f...436

Å veie meg hver dag er ikke ønskelig for min del. Det er nok med en dag i uka. Om vekta ender opp med å stå stille eller gå oppover, er det mer aktuelt å veie hver dag for å se hva som foregår. Men foreløpig er ukentlig nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare skryte litt av meg selv og si at treningen har vært on point den siste tiden 👊 kostholdet kunne sikkert trengt noen enkelte justeringer da, men... sterk er heldigvis viktigere enn tynn! 

Anonymkode: e6510...540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er noen her som vet - Når man lager Toro-mat hvor man skal tilsette f.eks. Kjøtt selv, teller næringsinnholdet som står på pakken inkludert kjøttet, eller utenom?

Spiste en liten porsjon Toro glutenfri lasagne til middag, og det endte jo opp på over 1000 kcal med kjøttdeig, osten og bechamelsaus utenom. Det kan vel ikke stemme, eller? 

I så fall har jeg sikkert spist lasagne for 3000 kcal før jeg begynte å telle kalorier, kunne lett spist to-tre porsjoner 😂

Anonymkode: ad3e6...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper det er noen her som vet - Når man lager Toro-mat hvor man skal tilsette f.eks. Kjøtt selv, teller næringsinnholdet som står på pakken inkludert kjøttet, eller utenom?

Spiste en liten porsjon Toro glutenfri lasagne til middag, og det endte jo opp på over 1000 kcal med kjøttdeig, osten og bechamelsaus utenom. Det kan vel ikke stemme, eller? 

I så fall har jeg sikkert spist lasagne for 3000 kcal før jeg begynte å telle kalorier, kunne lett spist to-tre porsjoner 😂

Anonymkode: ad3e6...e24

Hvilken pakke er det?

Står jo hva den har for kalorier per 100 gram, bruker stå om det er ferdig tillaget eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest supernova_87
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp derfor bør man veie seg hver dag. Så regner man ut gjennomsnittet for hele uka. Da jevner ting seg ut, og det er enkelt å se trendene.

To dager på rad kan vekten min variere med 1kg eller endog mer. Slik kan det variere mellom to fredager også, så det blir vanskelig å se trender før det har gått flere uker om man kun veier seg hver fredag. 

Kan man litt Excel så lager man kjapt et regneark som regner ut snittet for uka og tegner opp en kurve. 

Anonymkode: 7b17f...436

MAN bør ikke en dritt. Folk er forskjellige. For meg f.eks er det å veie meg daglig bare noe som bygger opp under tvangsprosjekter og spisefortyrrelse. Hvis jeg skulle skrevet opp i Excel hver dag ville det både trigget meg til å spise mindre og mindre, for å se mer og mer resultater, for ikke å snakke om vært vanskelig de dagene jeg ikke så resultater, og IKKE minst trigget telletvangen og regnetvangen så sykt! 

Kan ikke folk bare droppe å late som om det er universelle løsninger som fungerer for alle? Spesielt når det gjelder noe så BANALT som hvor ofte man veier seg. Man går ikke ned i vekt fordi man ser det på en VEKT, men går ned i vekt uavhengig av om man måler eller ikke, hvis man nettopp går ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Selv sliter jeg med å gå ned i vekt for tiden. Sliter med mat og trening, og egentlig det meste som er "personlig". 

Vet ikke om noen kjenner seg igjen i å slite mer med å holde fokus og gjøre ting som er bra for en selv fordi man bor sammen med en annen, og bruker mye tid med en annen? Det er som at jeg på en måte blir invadert av et annet menneske, fordi jeg er dårlig på grenser, og dermed blir matinntak noe som er mitt eget? som jeg kan kontrollere selv. Alt annet er nesten delt, og det er en stor overgang når man har bodd alene i så mange år. Men hva jeg putter i munnen er bare mitt. 

Jeg aner ikke. Jeg sliter i alle fall veldig for tiden. Er flinkere til å være ærlig om det med terapeuten, men det er alltid så mange andre ting som er "viktigere" enn spisegreiene. 

Hvis noen har nettsider som skriver spesifikt om behandling for spiseforstyrrelser setter jeg pris på linker. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rainstorm skrev:

Selv sliter jeg med å gå ned i vekt for tiden. Sliter med mat og trening, og egentlig det meste som er "personlig". 

Vet ikke om noen kjenner seg igjen i å slite mer med å holde fokus og gjøre ting som er bra for en selv fordi man bor sammen med en annen, og bruker mye tid med en annen? Det er som at jeg på en måte blir invadert av et annet menneske, fordi jeg er dårlig på grenser, og dermed blir matinntak noe som er mitt eget? som jeg kan kontrollere selv. Alt annet er nesten delt, og det er en stor overgang når man har bodd alene i så mange år. Men hva jeg putter i munnen er bare mitt. 

Jeg aner ikke. Jeg sliter i alle fall veldig for tiden. Er flinkere til å være ærlig om det med terapeuten, men det er alltid så mange andre ting som er "viktigere" enn spisegreiene. 

Hvis noen har nettsider som skriver spesifikt om behandling for spiseforstyrrelser setter jeg pris på linker. :) 

Spisegreiene er faktisk like viktige som andre ting, spesielt om det er noe som påvirker deg i negativ grad. Du bør snakke med behandleren din om dette, for hen kan hjelpe deg mer enn en artikkel kan gjøre. Nå vet jeg jo ikke hvilken type spiseforstyrrelse du har, men om det er overspising kan jeg varmt anbefale denne boken. Følger du programmet i boken til punkt og prikke over en lengre periode vil du definitivt se bedring. Jeg likte den svært godt, og den hjalp meg når jeg slet som verst med overspising for noen år siden. 

Det viktigste man gjør er å bestemme seg for å ta tak. Noen vil kanskje si at dette er feil, men det er litt selvsagt at om man "sprekker" allerede etter en dag eller et par dager, så hadde man nok i utgangspunktet ikke bestemt seg for noe som helst. Kanskje man hadde bestemt seg for at man er dømt til å feile uansett. Det verste man gjør er å ikke tro at man klarer det. Så snart man tror på seg selv, får man til det mest utrolige. Om man derimot har mange baller i luften, og mange problemer å ta hensyn til, så blir det å ta vare på seg selv nedprioritert. Da er det lett å drite i hva man spiser, eventuelt spise for å trøste seg. 

I teorien er det enkelt å slutte med trøstespising. I praksis er det jævla vanskelig. Det eneste man trenger å gjøre, er å erstatte mat med noe annet. Da har man vunnet. Det er også en ganske stor lettelse når man klarer å se på mat som faktisk mat, og ikke "dette skal jeg trøste meg med" mat, "dette skal jeg unne meg" mat, "dette er ikke bra for meg" mat, "dette er forbudt" mat, "dette kan jeg aldri spise igjen" mat. Bare det å ha et sunt, normalt forhold til mat vil redde deg fra mange problemer knyttet til mat. Så jeg ville absolutt ha startet der. Kan også anbefale Fitnok bloggen, for der er det faktisk mye bra. Damene som står bak dette konseptet har mye peiling. Den første boka til Camilla Lorentzen er heller ikke dum.

Mat er ikke noe man skal belønne seg med. Det er heller ikke noe man skal trøste seg med. Man skal ikke spise altfor mye eller altfor lite. Vi trenger mat for å fungere, overleve, eksistere. Mat kan gi oss så mye - deriblant glede, men gleden forsvinner når maten misbrukes ved trøstespising og overspising. Bare fordi man KAN spise alt, betyr ikke det at man SKAL spise alt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det er noen her som vet - Når man lager Toro-mat hvor man skal tilsette f.eks. Kjøtt selv, teller næringsinnholdet som står på pakken inkludert kjøttet, eller utenom?

Spiste en liten porsjon Toro glutenfri lasagne til middag, og det endte jo opp på over 1000 kcal med kjøttdeig, osten og bechamelsaus utenom. Det kan vel ikke stemme, eller? 

I så fall har jeg sikkert spist lasagne for 3000 kcal før jeg begynte å telle kalorier, kunne lett spist to-tre porsjoner 😂

Anonymkode: ad3e6...e24

Hvilken type kjøttdeig, ost og saus brukte du? Jeg søkte opp Toro sin Fri Lasagne glutenfri, går utifra at det er den du har brukt? Der står det ikke i næringsinnholdet at det gjelder for ferdig tilberedt rett. Det er jo en del proteiner i både kjøttdeig og ost, og i følge Toro sine nettsider er det 9,2 g proteiner i 100 g av lasagnen du nevner. Det høres lite ut med tanke på at der er jo godt med proteiner i kjøttdeig og ost, samt melken. 

Det der var bare synsing fra min side, altså. Kanskje det står bak på pakken om næringsinnholdet inkluderer det som skal tilsettes? Sjekka baksiden på en sauspose fra Toro som jeg har i kjøkkenskuffen, og der står det under næringsinnhold "tilberedt med lettmelk". På en annen saus jeg bruker står det "tilberedt med lettmelk og margarin". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...