Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs litt hva du trener, men har hørt man pleier å legge på seg vann når man trener fordi musklene har jobbet hardt, så det kan gi økt vannvekt før musklene er helt reparert igjen om det gir mening?

man mister ikke muskelmasse så fort i alle fall.

Anonymkode: adfcb...b36

Tusen takk for svar! Mener jeg har lest noe om det jeg også når jeg tenker meg om 😊 

 

edit: trener ganske tung styrke + puls, og litt cardio innimellom. 

Endret av Tyttebæra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan har dere bukt med godtesug? Nytter ikke å bare droppe å kjøpe, fordi de andre i familien er de som kjøper, og så ender jeg opp med med å spise, og litt (les: en del) mer enn jeg ønsker, noe som hindrer meg. Burde jo være enkelt å bare bestemme seg for å skjerpe seg, men det er ikke alltid så lett i praksis, særlig i stressa perioder 🤣Er det noen her som har kuttet det helt ut i en periode, og deretter har suget forsvunnet? Eller har dere taklet det på en annen effektiv måte? Føler jo det er en slags sukkeravhengighet jeg kjenner på... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Malinka skrev:

Hvordan har dere bukt med godtesug? Nytter ikke å bare droppe å kjøpe, fordi de andre i familien er de som kjøper, og så ender jeg opp med med å spise, og litt (les: en del) mer enn jeg ønsker, noe som hindrer meg. Burde jo være enkelt å bare bestemme seg for å skjerpe seg, men det er ikke alltid så lett i praksis, særlig i stressa perioder 🤣Er det noen her som har kuttet det helt ut i en periode, og deretter har suget forsvunnet? Eller har dere taklet det på en annen effektiv måte? Føler jo det er en slags sukkeravhengighet jeg kjenner på... 

Jeg fikser det med at jeg spiser snop. Jeg lager klar en skål med chips, en med noe søt (sjokolade, noe surt, seigt...). Veier opp alt og vet da at jeg kan spise dette her, men ikke mer, og det funker for min del :) 

Men som min mor sa det, peoblemet hennes er at det ikke bare blir de 3 bitene med sjokolade men kanskje 12-15 biter 😅

Men måten jeg løser det på er å få lov til litt, men ikke alt :) bare være streng med seg selv som man ville vært med en liten unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Malinka skrev:

Hvordan har dere bukt med godtesug? Nytter ikke å bare droppe å kjøpe, fordi de andre i familien er de som kjøper, og så ender jeg opp med med å spise, og litt (les: en del) mer enn jeg ønsker, noe som hindrer meg. Burde jo være enkelt å bare bestemme seg for å skjerpe seg, men det er ikke alltid så lett i praksis, særlig i stressa perioder 🤣Er det noen her som har kuttet det helt ut i en periode, og deretter har suget forsvunnet? Eller har dere taklet det på en annen effektiv måte? Føler jo det er en slags sukkeravhengighet jeg kjenner på... 

Det er ingen grunn til at du ikke kan spise litt godt, så fremt du begrenser mengden. Du får se litt på ditt eget mønster og se hva som fungerer best for deg. For min egen del får jeg mest godtesug når jeg ikke har noe i hus, men det går greit hvis skapene er overfylt. Selv om søtsuget da skulle melde seg er det lite jeg har lyst på. Søsteren min er helt motsatt og spiser basert på det vi har i hus. Da er det nok lurt å begrense det man har tilgjengelig, og det som kjøpes inn bør hovedsakelig være til de andre i familien som bør spises opp samme helg. 

Ellers er jeg flinkere enn før til å spise jevnt med måltider, og heller velge en tidligere middag fremfor noe godt. Ofte er jeg faktisk litt sulten. Hvis godtesuget skulle melde seg på kvelden handler det også litt om hva jeg velger. En liten bit med mørk sjokolade eller en liten skål med jordbær og fløte er som regel nok, men smash for eksempel kan jeg spise meg ut av posen. Det samme med potetgull, så jeg velger ofte de små posene på 30-40g. 

Anonymkode: 8d60c...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ariana807 skrev:

Jeg fikser det med at jeg spiser snop. Jeg lager klar en skål med chips, en med noe søt (sjokolade, noe surt, seigt...). Veier opp alt og vet da at jeg kan spise dette her, men ikke mer, og det funker for min del :) 

Men som min mor sa det, peoblemet hennes er at det ikke bare blir de 3 bitene med sjokolade men kanskje 12-15 biter 😅

Men måten jeg løser det på er å få lov til litt, men ikke alt :) bare være streng med seg selv som man ville vært med en liten unge. 

Samme gjør jeg! Å vite hvor mye jeg får i meg og vite at det går helt fint, gjør også at jeg klarer å faktisk kose meg med det og ikke få dårlig samvittighet.

Anonymkode: ad3e6...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kjenner at jeg sliter litt med å holde på gode rutiner med diverse fridager på denne tiden av året. På vanlige arbeidsdager kan jeg liksom følge den samme «malen» hver dag. I tillegg til at mye av dagen går med til jobb, og da er det ikke «tid» til å spise mer. Men når man plutselig har masse ekstra fridager så detter jeg så lett ut av mønsteret. Både ved å skulle kose seg litt ekstra, og ved at man gjerne gjør litt andre ting enn vanlig. Går ut og spiser, går på kafé, etc. 

Trenger styrke for å komme meg igjennom mai-måned altså... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag startet jeg på reisen til -30 kg... Jeg har prøvd mange ganger, så har god erfaring med kaloritelling, bruker appen Lifesum. Har kun klart å vedlikeholde vekten i ett år nå, noe som i seg selv er bra, jeg har jo heldigvis ikke gått opp mer. Hadde en kraftig vektøkning på 25 kg året før. 

Siden jeg hadde seinvakt i dag, så hadde jeg kun spist 750 kalorier når jeg kom hjem fra seinvakt (hadde spist frokost og lunsj, jobber på sykehjem). Dermed var det plass til godteri og potetgull! Så nå har jeg spist til sammen 1300 kalorier. Og til og med tilfredsstilt søtsuget. Spiste 60 gram potetgull og en liten sjokolade. Jeg har også tidligere slitt med overspising, og jeg fokuserer også på å få kontroll på porsjonene mine. 

Målet er ikke å få et sunnest mulig kosthold per nå. Målet er å gå ned i vekt, og samtidig underveis legge om livsstilen. Målet er jo at jeg IKKE skal spise sjokolade flere dager enn jeg spiser det. Jeg har spist sjokolade så og si hver dag nesten hele livet mitt. Så dette er en vane som er vond å vende. Men jeg prøver så godt jeg kan.

Førsteprioritet er å gå ned i vekt. Andreprioritet er porsjonkontroll. Tredjeprioritet er sunt kosthold.

Jeg føler meg flink, og selv om det har gått bare en dag så kjenner jeg at dette kommer til å gå bra. Er mer motivert enn noen gang, og er så overrasket over at jeg bare spiste 60 gram potetgull. Vanligvis ville jeg spist hele posen i tillegg til en stor melkesjokolade. Det er helt utrolig at det er over 1000 kalorier i en pose potetgull, og det kunne jeg spise i tillegg til lunsj og middag tidligere, spiste sjeldent frokost. 

Jeg merker dette føles veldig enkelt når jeg vet jeg kan spise godteri og potetgull. Jeg må bare begrense meg og lage rom for det i kaloribudsjettet mitt. Jeg forbrenner ca. 2500-3000 kalorier per dag i følge aktivitetsarmbåndet mitt, men jeg nekter å gå opp i kalorier. 1600 er innafor, og jeg vil FORT ned i vekt. Iallefall de første 15 kiloene.

Føler jeg ikke klarer det når jeg spiser sjokolade og potetgull i dag, men jeg er jo fortsatt i kaloriunderskudd. Så da er det jo greit? 

Anonymkode: d5dd5...852

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag startet jeg på reisen til -30 kg... Jeg har prøvd mange ganger, så har god erfaring med kaloritelling, bruker appen Lifesum. Har kun klart å vedlikeholde vekten i ett år nå, noe som i seg selv er bra, jeg har jo heldigvis ikke gått opp mer. Hadde en kraftig vektøkning på 25 kg året før. 

Siden jeg hadde seinvakt i dag, så hadde jeg kun spist 750 kalorier når jeg kom hjem fra seinvakt (hadde spist frokost og lunsj, jobber på sykehjem). Dermed var det plass til godteri og potetgull! Så nå har jeg spist til sammen 1300 kalorier. Og til og med tilfredsstilt søtsuget. Spiste 60 gram potetgull og en liten sjokolade. Jeg har også tidligere slitt med overspising, og jeg fokuserer også på å få kontroll på porsjonene mine. 

Målet er ikke å få et sunnest mulig kosthold per nå. Målet er å gå ned i vekt, og samtidig underveis legge om livsstilen. Målet er jo at jeg IKKE skal spise sjokolade flere dager enn jeg spiser det. Jeg har spist sjokolade så og si hver dag nesten hele livet mitt. Så dette er en vane som er vond å vende. Men jeg prøver så godt jeg kan.

Førsteprioritet er å gå ned i vekt. Andreprioritet er porsjonkontroll. Tredjeprioritet er sunt kosthold.

Jeg føler meg flink, og selv om det har gått bare en dag så kjenner jeg at dette kommer til å gå bra. Er mer motivert enn noen gang, og er så overrasket over at jeg bare spiste 60 gram potetgull. Vanligvis ville jeg spist hele posen i tillegg til en stor melkesjokolade. Det er helt utrolig at det er over 1000 kalorier i en pose potetgull, og det kunne jeg spise i tillegg til lunsj og middag tidligere, spiste sjeldent frokost. 

Jeg merker dette føles veldig enkelt når jeg vet jeg kan spise godteri og potetgull. Jeg må bare begrense meg og lage rom for det i kaloribudsjettet mitt. Jeg forbrenner ca. 2500-3000 kalorier per dag i følge aktivitetsarmbåndet mitt, men jeg nekter å gå opp i kalorier. 1600 er innafor, og jeg vil FORT ned i vekt. Iallefall de første 15 kiloene.

Føler jeg ikke klarer det når jeg spiser sjokolade og potetgull i dag, men jeg er jo fortsatt i kaloriunderskudd. Så da er det jo greit? 

Anonymkode: d5dd5...852

Jeg har gått ned 9,5 kg siden 02/01-19. Jeg har nesten spise noe søtt (ofte sjokolade, men og et eller annet snop) hver dag. Er det det sunneste jeg kan putte i meg, nei, men jeg trenger å ha de 3 bitene med sjokolade etter middag :) 

Så det jeg har lært er at om man planlegger får man til det meste :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kroppen min er så rar. Jeg veier meg nesten hver dag og veldig ofte så ligger jeg på samme vekt i mange dager. Så plutselig fra en dag til neste så har jeg gått ned flere hundre gram. Der virker som om kroppen holder på vann eller noe lenge, før den bestemmer seg for å slippe det. Det er jo veldig motiverende når vekta plutselig viser mellom 0,5-1 kg ned fra en dag til neste etter å ha stått stille i mange dager. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hvitløk skrev:

Jeg synes kroppen min er så rar. Jeg veier meg nesten hver dag og veldig ofte så ligger jeg på samme vekt i mange dager. Så plutselig fra en dag til neste så har jeg gått ned flere hundre gram. Der virker som om kroppen holder på vann eller noe lenge, før den bestemmer seg for å slippe det. Det er jo veldig motiverende når vekta plutselig viser mellom 0,5-1 kg ned fra en dag til neste etter å ha stått stille i mange dager. 

Det jeg opplever selv er at mye spiller inn på vekta. Når jeg jobber natt elle 12 timersskift så går gradvis vekta opp, gjerne hele 2 kg, for så å forsvinne sporløst etter vaktene er over. 

Samme med de månetlige blodige dagene, da og går vekta opp, for så å gå nedover, uten at jeg tilsynelatende faktisk har «gått opp» :) 

Dette er gjerne grunnen til at det anbefalest å kun veie seg en gang i uken, for noen kan mentalt gå på en smell når vekta går oppover uten at man har gjort noe for det. Men selv synes jeg det er spennende å se hvordan ting kan svinge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 16.22, Sessan84 skrev:

Uff, kjenner at jeg sliter litt med å holde på gode rutiner med diverse fridager på denne tiden av året. På vanlige arbeidsdager kan jeg liksom følge den samme «malen» hver dag. I tillegg til at mye av dagen går med til jobb, og da er det ikke «tid» til å spise mer. Men når man plutselig har masse ekstra fridager så detter jeg så lett ut av mønsteret. Både ved å skulle kose seg litt ekstra, og ved at man gjerne gjør litt andre ting enn vanlig. Går ut og spiser, går på kafé, etc. 

 Trenger styrke for å komme meg igjennom mai-måned altså... 

Samme opplevelse her. På mine vanlige dager har jeg enda til gode å føle meg sulten eller ha cravings og jeg trives veldig med rutinene jeg har nå. Spiser vanlig, sunn og mettende mat og begrenser søtsaker og andre ting jeg egentlig klarer å spise ubegrenset av. Det jeg merker er vanskeligst for meg med å gå ned i vekt og holde rutinene oppe, er fridager og helligdager og andre "annerledes" dager.

Verst for meg er disse familiebesøkene, hvor jeg egentlig ikke har lyst til å spise mer enn en vanlig porsjon som ellers i hverdagen, men merker at det er et matpress. Gjentatte spørsmål om "skal du ikke ha mer?" "Skal du virkelig bare spise det?". Det føles slemt å si nei til et ekstra kakestykke, for jeg har alltid vært den som spiser meg god og mett (og vel så det). 

Merker også at hvis jeg spiser ekstra mye mat en gang iblant, får jeg magesmerter og blir vanvittig oppblåst av det utover kvelden. Ikke en god følelse.

Men jeg holder meg noenlunde on track ved å aldri la være å registrere måltidene mine i Lifesum. Tidligere har jeg gitt opp vektnedgang ved at jeg sprekker og spiser "for mye" en dag, og lar være å plotte det inn (av skam, kanskje?), og så fortsetter jeg med det og gir til slutt opp hele tellinga og rutinene. Så får det heller bare være, at jeg går ned 100 gram i stedet for 500 en uke, eller at jeg opprettholder vekten - det er ingen krise. Verre å gi opp og gå opp igjen alt jeg har gått ned. En dag iblant med ekstra kos er ikke spikeren i kista.

Anonymkode: ad3e6...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, jeg gruer meg til i morgen. Skal først i babyshower og deretter har jeg sagt ja til å ta en tur ut med ei venninne.. Kaker og godterier kan jeg sikkert klare å holde meg unna, men jeg har jo litt lyst til å ta meg et glass eller to (eller 5) ute med venninnen min..

Jeg er ikke særlig glad i vin, selvom jeg ser at tørr hvitvin har minst kcal. 🙄 Noen med noe tips for hva å drikke som ikke er helt grusomt ille mtp kcal.. 😅 Eller eventuelle tips for å ikke ødelegge hele kaloriunderskuddet jeg har hatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benzo
26 minutter siden, LatersBaby skrev:

Åååh, jeg gruer meg til i morgen. Skal først i babyshower og deretter har jeg sagt ja til å ta en tur ut med ei venninne.. Kaker og godterier kan jeg sikkert klare å holde meg unna, men jeg har jo litt lyst til å ta meg et glass eller to (eller 5) ute med venninnen min..

Jeg er ikke særlig glad i vin, selvom jeg ser at tørr hvitvin har minst kcal. 🙄 Noen med noe tips for hva å drikke som ikke er helt grusomt ille mtp kcal.. 😅 Eller eventuelle tips for å ikke ødelegge hele kaloriunderskuddet jeg har hatt? 

Ta deg ett kakestykke. Eller to små. Eller tre veldig små, om du har lyst å smake på flere. Spis litt godteri og et par ruter sjokolade. Forsyn deg en gang av eventuell mat som blir servert. Hold deg unna alkohol så langt det lar seg gjøre - det er fort gjort å drikke for mye, og kanskje etter to glass finner du ut at i dag skal du gi faen. Og det er ikke alltid så greit når man holder på med vektnedgang, en slik holdning kan fort ødelegge mange dagers hardt arbeid...

Ikke drikk noe som du ikke liker kun fordi det har minst kalorier. Om du er mest glad i øl, ta deg en liten øl. Men ikke to eller tre eller fem eller ti. Hold deg til liten porsjon av alt, så går det helt fint, og vil ikke ødelegge kaloriunderskuddet ditt. Kanskje du ikke går i kaloriunderskudd denne dagen, men om du klarer å vedlikeholde er det like bra. Er overskuddet man vil unngå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her fått meg pulsklokke, så nå satser jeg på et løft i treningen 👊 

Noen gode tips om bruk av puls/sportsklokker forresten? 

Anonymkode: e6510...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 23.19, Benzo skrev:

Ta deg ett kakestykke. Eller to små. Eller tre veldig små, om du har lyst å smake på flere. Spis litt godteri og et par ruter sjokolade. Forsyn deg en gang av eventuell mat som blir servert. Hold deg unna alkohol så langt det lar seg gjøre - det er fort gjort å drikke for mye, og kanskje etter to glass finner du ut at i dag skal du gi faen. Og det er ikke alltid så greit når man holder på med vektnedgang, en slik holdning kan fort ødelegge mange dagers hardt arbeid...

Ikke drikk noe som du ikke liker kun fordi det har minst kalorier. Om du er mest glad i øl, ta deg en liten øl. Men ikke to eller tre eller fem eller ti. Hold deg til liten porsjon av alt, så går det helt fint, og vil ikke ødelegge kaloriunderskuddet ditt. Kanskje du ikke går i kaloriunderskudd denne dagen, men om du klarer å vedlikeholde er det like bra. Er overskuddet man vil unngå. 

 

Takk for råd. Jeg var ikke så veldig flink i går. Spiste ingenting kake eller godteri, men fikk i meg nok flytende kalorier på byen senere på kvelden 🙄 Så "flink" som jeg er hadde jeg også klart å loggføre hver eneste øl og drink. Så gikk i et godt overskudd ifht en vanlig dag, men hadde ikke over 2000 kcal, så det får bare gå. Må leve litt også innimellom, og det blir nok noen måneder til nestegang 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, LatersBaby skrev:

 

Takk for råd. Jeg var ikke så veldig flink i går. Spiste ingenting kake eller godteri, men fikk i meg nok flytende kalorier på byen senere på kvelden 🙄 Så "flink" som jeg er hadde jeg også klart å loggføre hver eneste øl og drink. Så gikk i et godt overskudd ifht en vanlig dag, men hadde ikke over 2000 kcal, så det får bare gå. Må leve litt også innimellom, og det blir nok noen måneder til nestegang 😅

Du det skal nok gå helt fint😄 jeg har tidligere vært ekstremt god på vektnedgang, men det ødela livskvaliteten min ekstremt mye. Nå har jeg bare noen få kilo å gå ned og tar det veldig sakte. Det er bedre å kunne kose seg innimellom og gå ned litt saktere enn å ha det jævlig i lang tid tenker hvertfall jeg. Dessuten så er ikke under 2000 mye i det heletatt😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.5.2019 den 16.35, Ariana807 skrev:

Det jeg opplever selv er at mye spiller inn på vekta. Når jeg jobber natt elle 12 timersskift så går gradvis vekta opp, gjerne hele 2 kg, for så å forsvinne sporløst etter vaktene er over. 

Dette er gjerne grunnen til at det anbefalest å kun veie seg en gang i uken, for noen kan mentalt gå på en smell når vekta går oppover uten at man har gjort noe for det. Men selv synes jeg det er spennende å se hvordan ting kan svinge :) 

Hos meg er det motsatt, går mest ned når jeg jobber natt. Spiser middag i 20-tiden, drar på jobb, neste måltid er frokost i 6-tiden og deretter søvn til utpå ettermiddagen. Lunsj kanskje rundt 14 og da holder det fort til middag igjen med bare litt frukt imellom. 

Jobber jeg tidlig blir det derimot frokost i 4-tiden, brunsj i 8-tiden, lunsj i 12-tiden og middag i 20-tiden (med litt frukt imellom). Flere måtider og mer kalorier. 

For min del er det inntak av sukker som påvirker vekta, kroppen min holder på helt utrolige mengder vann om jeg spiser mye søtt. Etter et par dager med "kos" pga. reise eller noe (vi snakker ikke overdreven kos men et kakestykke på dagen og isdessert til middagen for eksempel) kan jeg fort veie 3kg mer. De neste to dagene kommer alt ut igjen, må som regel stå opp på natta og gå på do. Så det enkleste er å holde seg helt unna. 

Vekta ja, veier man seg en gang i uka så risikerer man jo å veie seg en dag med lite vann i kroppen ene uka og med mye vann i kroppen neste uke. Det blir helt feil. Jeg veier meg hver dag på morgenen (om mulig) og regner ut gjennomsnittet for hele uka (Excel er kjekt ;)). Vektnedgangen blir da forskjellen i snitt fra forrige uke til denne. Med så mange målepunkter så jevner det meste av variasjoner seg godt ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med ketogen kost (strikt lavkarbo) i høst og har foreløpig gått ned 16 kilo. Min startvekt var 84 kilo. 

Anonymkode: 0bb12...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LatersBaby skrev:

 

Takk for råd. Jeg var ikke så veldig flink i går. Spiste ingenting kake eller godteri, men fikk i meg nok flytende kalorier på byen senere på kvelden 🙄 Så "flink" som jeg er hadde jeg også klart å loggføre hver eneste øl og drink. Så gikk i et godt overskudd ifht en vanlig dag, men hadde ikke over 2000 kcal, så det får bare gå. Må leve litt også innimellom, og det blir nok noen måneder til nestegang 😅

Det er jo absolutt ikke verst. Når jeg skal ut og drikke blir det som regel både chips og flere varianter av nattmat, sikkert oppe i 3000 kcal den dagen 😄 syns det er kjempebra! 

Jeg har nylig gått all-in for å gå ned i vekt, så jeg håper jeg blir like flink som deg neste gang jeg skal ut.

Anonymkode: ad3e6...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag spiste jeg, for første gang etter to uker, raffinert sukker. Da gikk det i skolebolle, to halve snickers, lasagne, et glass rødvin og litt ostepop. Veide 81 kg hele uka før, og nå - to dager etter - veier jeg 82. Jeg skjønner at det er vannvekt, men seriøst altså, det er faktisk litt sykt at kroppen holder på så mye vann to dager etterpå. Jeg var i mye aktivitet på fredag også, så kroppen er rar :P 

Anonymkode: 6a151...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...